Holdet G4 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Stokbro Holst
Hold 2025 DA/G4 (G4 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fortællingens spejl - grundforløb i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fortællingens spejl - grundforløb i dansk

Forløbet er en introduktion til danskfaget i gymnasiet. Tematisk kredses om selvfortællingen, og eleverne stifter bekendtskab med tekster indenfor emnet i både litteratur, sociale medier og dokumentarfilm. Eleverne introduceres for danskfagets genrer og arbejdsmetoder, og der arbejdes med analyse af tekster indenfor genrerne lyrik, epik og drama. Undervejs skal eleverne selv skabe tekster indenfor temaet selvfortælling.

Forløbet afsluttes med, at eleverne gruppevist skal lave en mikrodokumentar med selvfortællingen som omdrejningspunkt.

Tekster gennemgået og analyseret:

Maja Lee Langvads: ”Part C: 20 spørgsmål til mig selv”
Dan Turèll “Hyldest til hverdagen” (1983)
Dan Turèll og Halfdan E: “Hyldest til hverdagen” (musikalsk fremførsel af digtet”) “Hyldest til hverdagen” (1993)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Lone Hørslev: “Giftige blomster og bær” (2009)
Olga Ravn: “Jeg æder mig selv som lyng” (2012)
Morten Pape: uddrag af “Planen”
Thomas Korsgaard: “Tyverier” (2019)
Christina Hesselholdt: af “Hovedstolen”(1998)
Tobias Rahim: “Nationalromantik 2021” (dokumentar).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Din selvfortælling 27-08-2025
Analyse og fortolkning af Hovedstolen 29-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer