Holdet G5 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Trine Lund
Hold 2025 DA/G5 (G5 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk - Fortællingens spejl

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk - Fortællingens spejl

Forløbet har tre formål:

- At introducere til et tema, der går på tværs af litteratur, sprog og medier.
- At give eleverne en basal introduktion til fagets centrale genrer og til de analytiske værktøjer, som ofte anvendes i relation til genrerne.
- At lade eleverne tilegne sig et danskfag, der både er analytisk og kreativt og med tæt integration af mundtlige og skriftlige sider.

Tematisk kredses der om selvfortællingen. Temaet giver eleverne mulighed for at reflektere over deres egen fortælling som nye i gymnasiet, og fordi det i nogen grad er muligt at trække på elevernes forforståelse. Samtidig peger selvfortællinger ud i mange teksttyper og medier. Ordet selvfortælling anvendes som et overbegreb og uden at introducere forskelle mellem beslægtede genrer som selvbiografi, autofiktion og performativ biografisme.

Introduktionen til genrer fokuserer på fiktionsgenrer, faktagenrer og blandingsformer. Det vil være kendt stof for nogle elever og nyt stof for andre, og målet er, at de efter endt grundforløb har et fælles sprog, så alle eksempelvis forbinder noget med epik, lyrik og dramatik. Der bruges forholdsvist mere tid på lyrik, fordi genren bruges som anledning til at behandle sproglige genrespørgsmål i grundforløbet, hvor eleverne også har almen sprogforståelse.

Grundforløbet er baseret på grundforløbsbogen "Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk" af Mischa Sloth Carlsen (Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose (red.))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer