Holdet G9 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mia Kim Fabricius
Hold 2025 DA/G9 (G9 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfortællinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfortællinger

Forløbet er en introduktion til danskfaget i gymnasiet. Tematisk kredses om selvfortællingen, og eleverne skifter bekendtskab med tekster indenfor emnet i både litteratur, sociale medier og dokumentarfilm. Eleverne introduceres for danskfagets genrer og arbejdsmetoder, og der arbejdes med analyse af tekster indenfor genrerne lyrik, epik, dokumentar og sociale medier. Undervejs skal eleverne selv skabe tekster indenfor temaet selvfortælling.

Forløbet afsluttes med, at eleverne gruppevist skal lave en mikrodokumentar med selvfortællingen som omdrejningspunkt.

Tekster gennemgået og analyseret:

Maja Lee Langvads: ”Part C: 20 spørgsmål til mig selv”
Dan Turèll “Hyldest til hverdagen” (1983)
Dan Turèll og Halfdan E: “Hyldest til hverdagen” (musikalsk fremførsel af digtet”) “Hyldest til hverdagen” (1993)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Lone Hørslev: “Giftige blomster og bær” (2009)
Olga Ravn: “Jeg æder mig selv som lyng” (2012)
Morten Pape: uddrag af “Planen”
Thomas Korsgaard: “Tyverier” (2019)
Christina Hesselholdt: af “Hovedstolen”(1998)
Tobias Rahim: “Nationalromantik 2021” (dokumentar).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer