Holdet G6 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Hanne Holm Brøndum
Hold 2025 En/G6 (G6 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

FOKUS:
Fokus i dette forløb er på læsning af fiktion - både hvorfor vi læser, og hvordan vi læser/analyserer fiktion. I analysen af de skønlitterære tekster er der særlig fokus på analyse af characters, setting og point of view.

Udover analyse af skønlitterære tekster, arbejdes der også med grammatik - kongruens, verbets tider og former og ordklasser.

Eleverne introduceres desuden til, hvordan man skrive hhv. a summary og a characterization.

MATERIALE:

Kernstof:

1. Milenski, Paul: Tickits. Fra Christensen, Bjørn (ed.), "Looking for America" 2002

2. Gaiman, Neil: Other People. Fra Gaiman, Neil "Fragile Things", 2006

3. Lubar, Paul: Habitat for Humanity. Fra "Twice Told: Original Stories Inspired by Original Art", 2006


Supplerende stof:  

Julia Donaldson:  I Opened a Book (poem),
https://bookkidsblog.wordpress.com/2015/04/10/26-inspiring-poems-about-the-joys-and-importance-of-books-and-reading/

Ted Talk: Why Reading Matters (Rita Carter), Rita Carter: Why reading matters | Rita Carter | TEDxCluj

"The Present" kortfilm, The Present - CGI Awarded short film (2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde