Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Eline Crossland
|
|
Hold
|
2025 sa/G3 (G3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
0 Grundforløb om køn og ligestilling
Forløbet introducerer eleverne til samfundsfag ved at anvende fagets discipliner; sociologi, politologi og økonomi til at beskrive og undersøge forskellige sammenhænge mellem køn og ligestilling i det senmoderne samfund. De kvantitative og kvalitative metoder inddrages for at synliggøre forskellige typer af data samt de fordele og ulemper, som er forbundet med de to undersøgelsesmetoder.
Fra et sociologisk perspektiv inddrages som udgangspunkt identitetsdannelse og socialisering via Denciks teori om dobbeltsocialisering og Bourdieus tanker om habitus, social reproduktion og symbolsk vold. Med inddragelse af Giddens’ karakteristik af det senmoderne samfund og det rene forhold samt begreber som normer og sanktioner undersøges hvordan familien, relationer og kønsidentiteten har ændret sig over tid. Diskussionen om køn og ligestilling suppleres med teori om kønssocialisering og socialkonstruktivismen som værende en modsætning til de mere traditionelle tanker repræsenteret af biologisterne.
Den sociologiske tilgang med fokus på køn som medfødt eller tillært følges op med en undersøgelse af de politiske partiers holdninger spørgsmålet. Fra det politiske område inddrages desuden forskellige former for lighed, som sættes i sammenhæng med partiernes holdninger til politisk regulering af ligestillingsområdet. Det undersøges hvorvidt partierne har regler for repræsentation og opstilling, ligesom forskellene mellem de politiske repræsentanter og befolkningen kort inddrages for en diskussion om ligestilling ikke kun i forhold til køn men også i forhold til fx alder, uddannelse og herkomst.
Det økonomiske område inddrages overvejende via kvantitative data som bl.a. har fokus på de økonomiske konsekvenser af uddannelses- og erhvervsvalg, arbejdsmarkedsstrukturer og løngab. For at nuancere debatten inddrages tanker om de knappe ressourcer, arbejdskraft på varemarkedet samt ressource- og formuefordelingen.
Forløbet afsluttes med eksamenstræningsopgave.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75392083432",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75392083432",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75392083432"
}