Holdet G2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Lene Christensen
Hold 2025 ap/G2 (G2 ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP

I almendelen af AP-undervisningen lærer eleverne om sprogs opståen og grammatik. De arbejder primært med ordklasser. Derudover er der især grammatisk fokus på verber og deres tider, syntaks. Eleverne arbejder desuden med sociolingvistik og sproghistorie.
Eleverne lærer de latinske betegnelser i grammatikken.
Der evalueres løbende i undervisningen via mundtlig tilbagemelding i timerne, efterhånden som eleverne introduceres for de grammatiske begreber. I begyndelsen af forløbet foretages en screening. Desuden kommer ca. midt forløbet en mellemtest, som skal give eleverne et indtryk af, hvad de har lært, og hvad de skal arbejde videre med.

Hvad er sprog? (inspiration fra ”Babelstårnet”)
Sproghistorie (”Babelstårnet” s. 20-23)
Sprog og kultur (”Sprogenes verden” s. 17, ”Almen sprogforståelse s. 12 og ”Babelstårnet” s. 15)
Læringsstrategier (”Sprogenes verden” s. 104 og ”Grammatiknøglen” s. 44-46)
Sociolingvistik (”Sprogenes verden” s. 90, 99, 101)
Sprognorm (”Grammatiknøglen” s. 55-58)
Ordklasser (eget materiale)
Sætningstyper (eget materiale)
Syntaktisk analyse (eget materiale)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer