Holdet G2 ap-la (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lene Christensen
Hold 2025 AP-la/G2 (G2 ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP - Latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP - Latin

Undervisning i latin som en del af AP-forløbet.
Eleverne får indsigt i det latinske sprogs oprindelse, historie og grammatik via tekstlæsning og øvelser med henblik på at kunne anvende denne viden i deres andre sprogfag.
Der evalueres løbende i undervisningen via mundtlig tilbagemelding i timerne, efterhånden som eleverne introduceres for de grammatiske begreber. Ca. midtvejs i forløbet foretages en mellemtest, hvor eleverne får at vide, hvad de bør vægte i den fortsatte læring i den latinske grammatik.

”Lingua Latina” + sproghistorie (”Babelstårnet” s. 86-89)
Romerriget + ”De imperio romano” (”Babelstårnet” s. 90-93)
Troja + ”Paris et Helena (”Sprogenes verden” kap. 1)
Et sagn fortæller… + tidstavle over romerriget (”Carpe Diem”)
Romerske guder + ”Dei Romani” (”Carpe Diem”)
Lucretia og Sextus Tarquinius + ”Lucretia Collatino salutem dicit” (“Sprogenes verden” s. 135-137)
Gajus Julius Caesar (Carpe Diem)
Pompeji + ”Amat me aut non curat?” (Babelstårnet s. 97-99)
Interlatin (“Babelstårnet s. 81-83)
Det græske alfabet + øvelser
Ordklasser (eget materiale)
Syntaks (eget materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer