Holdet G de/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Randers Statsskole
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Tina Madsen
Hold 2025 G de/2 (G de/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - kommunikationsdesign

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - kommunikationsdesign

Efter en indledende lektion med en øvelse, hvor fokus er på idégenerering og det at prøve ideer af ud fra en mere legende tilgang, vender vi blikket mod kommunikationsdesign.
Forløbet i kommunikationsdesign indledes med en øvelse, hvor eleverne parvist laver et nyt grafisk design til en mælkekarton til en specifik målgruppe. Herefter arbejder vi med teori og mindre praktiske øvelser i farveteori, komposition, typografi, blikfang og hovedgreb.
Eleverne introduceres også til det at lave en grafisk analyse. De analyserer derpå en plakat ud fra de forskellige parametre i en sådan analyse

Praktiske øvelser indebærer bl.a.:

Gak gak hat (kort idégenererende introøvelse)
Design en mælkekarton (emballage)
Lav en plakat for hhv. en begravelse og en skumfest i Løkken (form og indhold skal passe sammen)
Lav små juleskitser ud fra forskellige benspænd ift. blikfang

Litteratur:
Jesper Bek, "Design og arkitektur - grundbog til c-niveau", 2017, s. 10-17, 23-24, 74-76, 135-136
Kim Pedersen og Henrik Birkvig, "Grundbog i grafisk design", 2002, s. 23, 29, 31, 52-54, 71
Henrik Scheel Andersen, "Billedkunst", 2006, s. 36 og 39
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer