Holdet G09 da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christian Bruun Mathiassen
Hold 2025 25 da/G09 (G09 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlighed
Titel 2 Skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlighed

Dette forløb har til hensigt at træne eleverne i mundtlig udtryksfærdighed. Udover træning i produktion af elevernes egne mundtlige evner analyserer vi, hvad der skaber den gode og den dårligere taler.
Forløbet indledes med en hurtigskrivning, hvor eleverne formulerer deres opfattelser af den gode taler. Dette samles i et mindmap på tavlen.
Herefter får eleverne til opgave at holde små oplæg om selvvalgte emner i grupper.
Vi arbejder med de faglige begreber transaktionsanalyse, retorikkens fem faser for mundtlige oplæg, appelformer, samtaleprincipper.

Faglig mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftlighed

Vi arbejder med skrivningens tre faser.
I førskrivningsfasen arbejdes der med brainstorm, maindmap og associationsøvelser.
I skrivefasen arbejder vi med feedback vha. feedbacksppillet.
I redigeringsfasen arbejder vi sproget.dk og udvalgte fejltyper
Eleverne skriver en anmeldelse af et musikalbum.

Fagligt mål
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer