Holdet G10 da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Gylden-Damgaard
Hold 2025 25 da/G10 (G10 da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtligheds- og skriftlighedsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtligheds- og skriftlighedsforløb

Grundforløbet har alle eleverne arbejdet med mundtlighed og skriftlighed i deres grundforløbsklasser.

Formål:
- at introducere eleverne til grundlæggende principper og begreber omkring kommunikation
- at give eleverne praktisk erfaring med forberedelse og udførelse af både mundtlige og skriftlige oplæg
- at præsentere eleverne for forholdet mellem subjektivitet, saglighed og dokumentation
- at introducere eleverne til arbejdet med processkrivning, skriftsprog og elementær genreforståelse

Indhold og begreber/kompetencer:

Kommunikationssituationen: “Ciceros pentagram”

Mundtligt oplæg: Retoriske forberedelsesfaser, Non-verbale/ekstraverbale signaler, Retoriske virkemidler: fx billedsprog, modsætninger, gentagelser, retoriske spørgsmål, allitteration, assonans, Appelformer

Gensidig respons

Aktiv lytning

Genreforståelse og Sproghandlinger: Fx tale, fagligt oplæg, anmeldelse, redegørelse, selvfremstillende, informerende, regulerende sproghandlinger

Afsender/modtagerforhold: Stilleje (høj, neutral, lav stil), skriftsprog/talesprog)

Skriveprocessens faser: Før-skrivningsfasen (før-skrivningsteknikker som fx hurtigskrivning, mind-map, brainstorm, cirkelskrivning) skrivefasen

Sammenhæng i en tekst: Fx kobling mellem afsnit og rød tråd

Gensidig respons: Træne evnen til at give og modtage faglig respons på saglig vis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer