Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Cecilie Ruby Tolstrup
|
|
Hold
|
2025 25 da/G12 (G12 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Klima-Drømmekraft
I grundforløbet Klima-Drømmekraft bliver eleverne introduceret til danskfagets tre perspektiver og tilhørende analyseredskaber:
1. Litteratur, herunder romangenren og fiktion
2. Sprog, herunder talegenren og nonfiktion
3. Medier, herunder dokumentarfilmgenren fiktions- og faktakoder
Fællesnævneren for hele forløbet er, at vi har fokus på klima som emne, og at vi veksler mellem en analysetilgang suppleret med en oplevelsestilgang. Eleverne reflekterer over de to tilgange, herunder forskellen på subjektivitet og objektivitet. Derudover bliver eleverne introduceret til kreative opgaver, skriftlige opgaver og mundtlige oplæg.
Begreber/kompetencer:
Overordnet genreforståelse
Fiktion: komposition, fortælleinstans, personkarakteristik, sprog og tema.
Nonfiktion: Ciceros retoriske pentagram, retoriske virkemidler, appelformer, sproghandlinger og stilleje.
Mundtlige oplæg: retoriske forberedelsesfaser og non-verbale/ekstraverbale signaler, aktiv lytning og gensidig respons.
Skriftlighed: skriveprocesser, danskfagets genrer og skrivehandlinger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie.
-
billede.png
-
Til timen:
-
Lektier: I skal være klar til at gennemgå analysen af uddraget fra Havbrevene med fokus de tre analyseområder:
-
Jeres lektie til i dag er at arbejde videre med jeres dagbogstekst ved at tegne det retoriske pentagram og skrive stikord til hver af de fem punkter fx Afsender: et tordenvejr. Modtager: tordenvejret selv. Emne: menneskenes klimamishandling af jorden
-
Jeres lektie til i dag er at se videoen "Klima-samtaler" s. 65 i bogen "Klima-Drømmekraft". I skal bruge jeres telefon til at scanne QR-koden under fotoet af SG-elever.
-
Til timen (ikke del af lektien): modul 5 til forløbsplanen for grundforløbet - taleanalyse.
-
Læs Anna Bjerre Johansens tale til Demokratifesten på Folkemødet s. 68-70 i vore bog "Klima-Drømmekraft". Undersøg ved hjælp af argumentationsmodellen (s. 76) talens vigtigste påstand/e og belæg.
-
Læs Anna Bjerre Johansens tale til Demokratifesten på Folkemødet s. 68-70 i vore bog "Klima-Drømmekraft". Undersøg ved hjælp af argumentationsmodellen (s. 76) talens vigtigste påstand/e og belæg (samme lektie som til i tirsdags).
-
Se videoen "DGUB UTOPIerne" (6-7 min.). I finder den ved at scanne QR-koden på s. 78 i vores bog "Klima-Drømmekraft. Skriv to eller tre sætninger ned, der bliver sagt i videoen, om klima-aktivisme.
-
Jeres lektie er, at I skal downloade jeres noter fra mine dansktimer og tage vores bog "Klima-Drømmekraft" med.
-
Skriftlig aflevering fiktion grundforløb da.docx
-
Skriftlig aflevering fiktion grundforløb da.pdf
-
Som lektie skal I se videoen med Noa Viemoses spoken word-performance her: http://prx.dk/y4fjc Hvad er forskellen på at se videoen og at læse et digt?
-
Til timen (ikke del af jeres lektie):
-
Se videoerne 4, 5, 6, og 7 om poetry slam med Peter Dyreborg:
-
Til timen
-
Lektie til i dag: Besvar de første to dot'er (punkter) på det andet taksonomiske niveau s. 111 i Klima-Drømmekraft. I kan gense dokumentarfilmen ved at bruge QR-koden s. 109 i Klima-Drømmekraft.
-
Jeres lektie er, at I i jeres makkerpar skal I ringe/skrive til hinanden og beslutte jer for en ide til en video på et par minutter, hvor I skal overbevise jeres modtagere om noget, de skal gøre for miljøet.
-
image.png
-
Husk bogen "Klima-Drømmekraft", egne noter og adgang til ordbøger.
-
Skriftlig aflevering nonfiktion grundforløb da.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
FERIE
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566021",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566021",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566021"
}