Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Henrik Nyvang
|
|
Hold
|
2025 25 da/G16 (G16 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tal! Forløb om mundtlig retorik
Dette forløb har til hensigt at træne eleverne i mundtlig udtryksfærdighed. Udover træning af elevernes egne mundtlige evner gennem produktion af små oplæg og egne taler analyserer vi også taler og bliver derigennem klogere på, hvad der skaber den gode og den mindre gode tale.
Vi arbejder med talegenrer, kommunikationsteori, retorikkens fem faser for mundtlige oplæg, appelformer og sproglige virkemidler.
Faglig mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lille lektie: Tænk over følgende: Hvad handler danskfaget om, hvis du skulle koge det ned til nogle få ord? Og hvorfor fylder faget så meget i skolen? Prøv også at tænke tilbage på en konkret oplevelse i faget - det kunne være en aktivitet, du har la
-
DRTV - Taler du kropssprog?
-
Samtaleprincipper og transaktionsanalyse
-
Mundtlighedskompendium 1G 2025 HN.pdf
-
Danske Taler
-
Læs s.12-13 i talekompendiet, som I fik uddelt sidst på papir, men som også er vedhæftet her på Lectio (og derfor kan læses, selvom man var fraværende sidst).
-
Skematisk oversigt over appelformerne
-
Ingen ny lektie, men kan man ikke huske pointerne og begreberne om de tre kommunikationsniveauer og de forskellige talegenrer, kan man med fordel genlæse siderne i mundtlighedskompendiet om disse.
-
Sofie Lindes tale er suverænt den mest læste nogensinde
-
Hella Joofs nytårstale
-
Analysevejledning taler.pdf
-
Læs s. 14-17 i jeres talekompendium, og bemærk især de forskellige retoriske virkemidler, der oplistes. I lektionen skal vi bruge disse retoriske begreber til at undersøge nogle taler, og så I siden kan anvende dem selv.
-
Hold en tale - instruktion 1G16.docx
-
Lektien er at være helt klar til at holde sin tale, så du skal hjemme have skrevet den færdig, føle dig hjemme i den (memoria) og øvet dig på den (actio) med fokus på både det ekstraverbale og nonverbale.
-
I lektionens slutning noteres, hvilken bog I hver især har valgt at læse i september, så du skal have bestemt dig for, hvad du har lyst til at læse i.
-
Lektien er at have udvalgt og skaffet den bog, I hver især skal læse i i september. Den SKAL medbringes til denne lektion.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1: Disposition til tale
|
31-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Skriv! Forløb om skriftlig retorik
Forløbet er et basalt skrivekursus, som giver gode redskaber til skrivning i gymnasiet i almindelighed og danskfaget i særdeleshed - så du bliver hørt, og så dine pointer trænger overbevisende igennem.
Der introduceres til grundlæggende skrivehandlinger, og der arbejdes med skrivningens tre faser.
I førskrivningsfasen arbejdes der med brainstorm, associationsøvelser og mindmap.
I skrivefasen arbejder vi med feedback vha. feedbackspillet.
I redigeringsfasen anvendes sproget.dk, og der fokuseres på udvalgte fejltyper.
Eleverne skriver og afleverer en anmeldelse som en del af forløbet.
Fagligt mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 2: Skriveøvelse - boganmeldelse
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566025",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566025",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566025"
}