Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Steen Bohn Christoffersen
|
|
Hold
|
2025 25 en/G07 (G07 en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Transitions
Grundforløbet består af 18 undervisningslektioner og én skrivelektion, dvs. 19 lektioner i alt.
Grundforløbets hovedformål
● At skabe tryghed ved at tale engelsk
● At introducere basisgrammatik
● At introducere til fiction analysis og elementære analysebegreber, f.eks. characterization, setting, POV, atmosphere & themes.
● At introducere til non-fiction analysis og elementære analysebegreber, f.eks. appelformer, afsender- og modtagerforhold og stilleje.
De følgende grammatiske emner gennemgås:
● Ordstilling
● Sætningsled
● Kongruens
● Verbets tider
● Ordklasser
● Genitiv
● Substantivers flertal
● Adjektiv/Adverbium
Skriftlighed:
Der skrives to opgaver med i alt 6 timers fordybelsestid. Opgaverne inkluderer nogle af de ovennævnte analysebegreber og grammatiske emner.
De følgende tekster læses (findes i udleveret fysisk kompendium):
Fiction:
Leteipa Ole Sunkuli: “They Sold my Sister” (1989)
John Cheever: “Reunion” (1962)
Dennis Scott: “Catch” (1990)
Charles Bukowski: “Son of Satan” (1982)
Marc Mitchell: “The New Girl” (2001)
John Mayer: “Daughters “ (2003)
Philip Larkin: “This be the Verse” (1971)
Rob Reiner: Stand By Me (film, 1986, baseret på en novella af Stephen King)
Non-fiction:
Suzanne Blake: America's Teens Are Already Planning to Get Plastic Surgery (2024)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i kompendiet: Siden om Sætningsled i sidste halvdel af kompendiet (det er et blåt skema!) + Grammatik: Kongruens, p. 19 (siden lige efter siden om sætningsled, lav IKKE øvelserne). Lektiefokus: hvordan finder man subjekt og verballed?
-
Ingen lektie, men medbring jeres engelskkompendium PLUS jeres bærbar computer i kampklar tilstand (husk oplader osv.). Jeg har vedlagt engelskkompendiet her på lektionen i en OCR-behandlet pdf-fil til dem der bruger oplæsningsværktøjer osv. /SC
-
Grundforløbskompendium, G07, 2025OCR.pdf
-
Læs text 4 i engelskkompendiet (dvs. novellen They Sold My Sister) igen. I lektionen analyserer og fortolker vi teksten, så I kan besvare opgave 3 i den kommende skr. opgave (Assignment 1). OBS: I skal IKKE lave hele opgavebesvarelsen til denne lekti
-
Læs Text 6: John Mayer: "Daughters" igen, og slå ord op I ikke kender, og skriv dem ned på en gloseliste
-
Read John Cheever: Reunion, 1962, which is text 1 in your English compendium. Also, please read the grammar page called "Grammatik: Ordstilling. Subjekt - verballed" which you find towards the end of your your English compendium. Just read the orange
-
Please read Charles Bukowski: Son of Satan, 1982. After having read the entire story, look at lines 1-25 and establish in your notes the place, time and characters in this story.
-
Please read Marc Mitchell: "The New Girl", 2001, which is text 5 in your English compendium. Choose three quotes you find important, and decide for each quote if it has to do with characterisation, setting, atmosphere/mood, or conflict.
-
Læs They Sold my Sister (text 4 i engelskkompendiet) igen, som I jo skal skrive essay om i Assignment 2. Vælg tre vigtige tekststeder - 1 om Naliki, 1 om forældrene og 1 om Tumuka (storebroren). I timen skriver vi sammen udkast til to analyseafsnit p
-
Fra teamlærerne: Husk at sætte jer i makkerpar allerede inden timen starter (kan ses på dansktimen mandag)
-
Group work continued. Bring your notes (on the paper and on your computer)!
-
Ingen lektie. I timen: Adjektiv/Adverbium + genitiv!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Assignment 1
|
31-08-2025
|
|
Assignment 2
|
28-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566056",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566056",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566056"
}