Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Mikkel Holm Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 25 ma/G04 (G04 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: regneregler og lineære funktioner
I dette forløb arbejder vi med lineære funktioner, regression og ligningsløsning, samt overgangen fra folkeskolens beskrivende og forklarende matematik til gymnasiets ræsonnerende og begrundende matematik.
Vi skal genopfriske den viden, vi har fra grundskolen om koordinatsystemet og lineære funktioner, og udvide denne til også at omhandle begrundelserne for de kendte formler. Det betyder, at vi skal gennemføre et matematisk bevis for formlen for formlen til bestemmelse af hældningskoefficienten i den lineære forskrift. Derudover skal vi arbejde med skiftet mellem de forskellige repræsentationsformer (forskrift, tabel, sprog, graf).
I forbindelse med vores samarbejde med NV, skal vi arbejde med lineær regression i Excel samt kritik af lineære modeller. Desuden skal vi arbejde med at omskrive relevante formler fra nv og lave ligningsmanipulation med andre variable end x og y.
Basal intro til TI Nspire - CAS værktøj.
I forløbet vil der være et særligt fokus på de grundlæggende regneregler, regningsarternes hierarki og talmængder.
I ugen inden studieretningsvalget afholdes en screeningstest, der vil indeholde opgaver, der behandler de forskellige dele af den første del af forløbet. I forbindelse med screeningstesten er der mulighed for en kort samtale i forhold til afklaring af studieretningsvalg.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
elevernes-rettigheder-og-pligter-2024.pdf
-
Oversigt afleveringer:
-
Vi starter med en screening, som i øvrigt ikke er en test. Medbring papir og blyant hver matematiktime.
-
Brobygningsopgaver version juni 2025.pdf
-
Intro til korrekt notation.
-
Introduktion til gymnasiematematik - Webmatematik
-
M02 Typiske opgaver.docx
-
Medbring papir og blyant hver matematiktime. Eneste lektie.
-
Opstart afl. 01
-
M02 Facit første screening.docx
-
Opstart - G04 ma grundforløb matematik.pptx
-
Grundforløb, JAB hæfte 7.8.2025.docx
-
Som lektie skal I læse M04 (brug maks. 12,5 min.):M04 Den gode besvarelse.docx
-
M03 Vingummibamsespillet.docx
-
Medbring en pose vingummier! og meget gerne en lille køkkenvægt pr. makkerpar eller pr. 4 pers.
-
Medbring hæfte og papir, som altid i grundforløbet i matematik.
-
image.png
-
Vi laver fællesopgaven til afl. 01 og indgår et væddemål.
-
Lektie:Læs s. 11-13 i hæftet. Lav også opgaven.
-
M08 - Data til regression.xlsx
-
Opgaver om lineær regression.docx
-
Ekstra: tal_ligninger.pdf
-
Lektie: Læs s. 30 og løs opgave 26 a) ved at se denne video hjemmefra:Lineær regression i Excel til samfundsfag A
-
Husk det du plejer at huske.
-
Ordbog - matematik grundforløbet.docx
-
Ingen lektie.
-
A01 Lærerbesvarelse den gode aflevering.pdf
-
Screening 2018.pdf
-
Læs lærerbesvarelsen til i dag.
-
Skæring mellem linjer.
-
Benhård træning. Ingen lektier.
-
Træner
-
Som lektie skal du læse følgende side via link og svare på de 2 spørgsmål i elevfeedback:Definitions- og værdimængde - Webmatematik
-
Kære G04. I skal forsøge at arbejde selv i dag.
-
Screening 2023.docx
-
DEADLINE ER KL. 11.10.
-
Screening 2023 besvarelse.docx
-
Screening 2023 udkast 1.2.pdf
-
Starter:
-
Matematik, A, B og C niveau (JAB).pptx
-
Alexander – Eva Luna
-
Vi kører på fra starten, så vær der til tiden. Lektien er at lave 2 opgaver fra sættet 2021 og/eller læse lærerbesvarelsen for screening 2023 fra i tirsdags.
-
Screening 2021.pdf
-
CASerollen - v.27.10.2024.pdf image.png
-
Lektie; 1) Se lærerbesvarelsen for screening 2.Screening 2025 - lærerbesvarelse MH.docx
-
Mens jeg har samtaler, skal I i arbejde selv med følgende, valgfri rækkefølge:1) Forbedre/forstå opgaverne fra screening 2.2) Starte på afl. 03 (OBS skal afleveres i TI Nspire..)3) Starte på lektien til næste modul, hvor I skal installere TI Nspire.4
-
CASerollen - v.27.10.2024.pdf
-
Ny installationsguide til Nspire.docx
-
3 kompetencer i Nspire:1:https://www.youtube.com/watch?v=tFKlBu5ZdKEgenerel intro2:Skæring med grafer
-
Lektie:få kigget på skill I fik tildelt sidste time til i dag, så I kl. 8.20 kan undervise 2 andre i det;
-
Arbejde med afl. Få lavet min. 1 opgaver fra afleveringen/10 min, evt. uden Nspire til i dag.
-
Kvadratsætninger - med facit.docx
-
Se lærerbesvarelsen på teams til i dag OG få læst jeres kommentarer.
-
3 muligheder:1)M02 Kvadratsætninger.docx
-
M22 Regression og residualer.docx
-
Som lektie til i dag, skal I se denne video, og fokus på at kunne lave et residualplot hjemmefra - brug ca. 15 min. i alt:Lineær regression i Nspire på store datasæt fra Excel (STX-B)
-
A3, Nspire afleveringen - Lærerbesvarelse.docx
-
Residualplot intro ppt.pptx
-
Husk væddemål...
-
Noah har forberedt sig til i dag.
-
Vi rå.hygger muligvis med k a.g?
-
Karen har en lektie for.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
ma - afl. 01
|
31-08-2025
|
|
ma - afl. 02
|
14-09-2025
|
|
ma - screening 2
|
15-09-2025
|
|
ma - afl. 03
|
04-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566071",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566071",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566071"
}