Holdet G04 ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Mikkel Holm Rasmussen
Hold 2025 25 ma/G04 (G04 ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: regneregler og lineære funktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: regneregler og lineære funktioner

I dette forløb arbejder vi med lineære funktioner, regression og ligningsløsning, samt overgangen fra folkeskolens beskrivende og forklarende matematik til gymnasiets ræsonnerende og begrundende matematik.

Vi skal genopfriske den viden, vi har fra grundskolen om koordinatsystemet og lineære funktioner, og udvide denne til også at omhandle begrundelserne for de kendte formler. Det betyder, at vi skal gennemføre et matematisk bevis for formlen for formlen til bestemmelse af hældningskoefficienten i den lineære forskrift. Derudover skal vi arbejde med skiftet mellem de forskellige repræsentationsformer (forskrift, tabel, sprog, graf).

I forbindelse med vores samarbejde med NV, skal vi arbejde med lineær regression i Excel samt kritik af lineære modeller. Desuden skal vi arbejde med at omskrive relevante formler fra nv og lave ligningsmanipulation med andre variable end x og y.

Basal intro til TI Nspire - CAS værktøj.

I forløbet vil der være et særligt fokus på de grundlæggende regneregler, regningsarternes hierarki og talmængder.
I ugen inden studieretningsvalget afholdes en screeningstest, der vil indeholde opgaver, der behandler de forskellige dele af den første del af forløbet. I forbindelse med screeningstesten er der mulighed for en kort samtale i forhold til afklaring af studieretningsvalg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ma - afl. 01 31-08-2025
ma - afl. 02 14-09-2025
ma - screening 2 15-09-2025
ma - afl. 03 04-10-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer