Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Lise Knoth Loftager
|
|
Hold
|
2025 25 sa/G01 (G01 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i Danmark
I dette forløb behandles ulighed ved at se på emnet ud fra de tre grundlæggende samfundsfaglige retninger, nemlig politik, økonomi og sociologi. Først vil vi se på de tre grundlæggende ideologier: Liberalisme, Konservatisme og Socialisme, for at få en forståelse for tre forskellige syn på verden, og dermed på ulighed. Dernæst ses på indretningen af moderne velfærdsstater, som ligger naturligt i forlængelse af ideologierne, og derfor skaber forskellige grundlag for ulighed. Endelig vil vi med teoretiske briller fra sociologien arbejde med begreberne social arv, ulighed og fattigdom, hvor vi vil inddrage teoretikeren Bourdieu, for at se på, hvordan der er en fortsat ulighed, som kan være svær at gøre noget ved. I forløbet arbejder vi desuden med at forstå, hvad der forventes i forbindelse med en samfundsfaglig undersøgelse og diskussion for at give et indtryk af, hvordan man arbejder i samfundsfag på forskellige niveauer i gymnasiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Makkerpar uge 33.docx
-
I skal læse s. 100-103 i de vedhæftede sider fra bogen Luk samfundet op. Læsefokus: Hvad er en ideologi? Hvad er liberalismens syn på stat, menneske og samfund?
-
Luk samfundet op (2).pdf
-
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 86-89, 91-94, 103-106, 196-204
-
Læsefokus: Konservatismen og socialismens syn på menneske, samfund og stat
-
Genlæs afsnittet om socialisme og tag noter.
-
Læsefokus: 1. Forklar forskellen mellem begreberne velfærd og velstand 2. Forklar hvad der menes med markedet
-
Hvad er velfærd? Og hvad er velstand?I hvilke tre arenaer/sfære kan man som borger i et samfund søge opfyldelse af sine behov?Hvad er ’markedet’? Og hvilken central forudsætning er der for at man kan opfylde sit behov på markedet? Hvad regulerer pris
-
Læs til velfærdsstatens udfordringer. Læsefokus: Hvad karakteriserer den universelle, den residuale og den korporative velfærdsmodel?
-
De tre velfærdsstatsmodeller.docx
-
Hvad er social mobilitet, generationsmobilitet og karrieremobilitet?Hvordan kan social arv defineres? Hvad er positiv social arv og negativ social arv?Hvilken rolle spiller den danske velfærdsstat i forhold til negativ social arv
-
de første 6 linjer.
-
kritik af begrebet social arv_ocr.pdf
-
arbejdsark. social mobilitet.docx
-
Uge 37
-
FRA ARBEJDER-SØN TIL AKADEMIKER. uddrag.docx
-
Læsefokus: Hvad mener Bourdieu med begreberne habitus, kapital og felt?
-
Ingen lektie. Vi læser i siderne fra Luk samfundet op i lektionen.
-
Arbejdsark. Klassesamfund.docx
-
s.94-95. Luk samfundet op
-
Luk samfundet op 96-99.Læsefokus: Hvad er forskellen ellem absolut og relativ fattigdom? Hvad kan konsekvenserne af fattigdom være?
-
Minipodcast om fattigdom og økonomisk ulighed.docx
-
Læs den vedhæftede artikel
-
Læsefokus: Hvordan gør den os klogere på ulighed?
-
Elev.Opsamling.ulighedsforløb.docx
-
kast et blik på følgende undersøgelse:
-
Vi diskuterer om økonomisk ulighed er et problem og om, der er fattigdom i Danmark og i givet fald hvordan, om vi skal gøre noget for at mindske den. Og så samler vi op på hele forløbet og siger tak for nu :-)
-
SlaptOgSkarpt .docx
-
Opsamling på forløbet.pptx
-
begrebsliste.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566086",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566086",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566086"
}