Holdet G10 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Lasse Ager Pedersen, Michael Gylden-Damgaard
Hold 2025 25 ap/G10 (G10 ap, G10 ap almen, G10 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-forløb

Generelt for både almendelen og latindelen
1) Du skal kunne lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. identificere alle de led en given sætning er sammensat af (V, S, SP, DO, IO, A, K), og kende de latinske betegnelser for sætningsleddene og herunder også kunne identificere ledsætninger og deres ledfunktion (S, DO, A).
2) Du skal kende følgende ordklasser og deres latinske betegnelser: verbum, substantiv, adjektiv, adverbium, pronomen, præposition og konjunktion.
3) Du skal kunne identificere semantiske skemaer i en tekst.
4) Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem selvfremstillende, regulerende og informerende sproghandlinger.

Specielt for latin
1) Verber: Du skal kende personendelserne og infinitiv og vide hvordan de bruges. Se Klog på sprog side 58.
2) Substantiver og adjektiver: Du skal vide hvilken kasus sætningsleddene står i på latin og kunne bruge oversigten over substantivernes og adjektivernes bøjning på side 59 i Klog på sprog til at identificere substantivernes og adjektivernes former, så du kan foretage en simpel oversættelse til og fra latin.
3) Du skal kunne genkende latinske låneord i dansk på deres præfikser og suffikser. Se Klog på sprog side 54-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer