Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Silkeborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Cecilie Ruby Tolstrup, Lasse Ager Pedersen
|
|
Hold
|
2025 25 ap/G12 (G12 ap, G12 ap almen, G12 ap la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Sprog
Til eleverne:
Vejledning i eksamen i almen sprogforståelse på Silkeborg Gymnasium i 2025
Eksamen i almen sprogforståelse foregår fredag den 24. oktober og kan ses i Lectio.
Eksamen er skriftlig og varer to timer. Man skal sidde på sin plads og være klar til at modtage eventuelle mundtlige instrukser et kvarter før tid. Prøven finder sted i hallen.
Opgavesættet består i et hæfte med tekster på dansk, engelsk og latin og dertilhørende spørgsmål og opgaver. Du vil også blive bedt om at demonstrere din viden i tekster som du selv producerer. Opgaverne besvares med blyant eller kuglepen som man selv medbringer. Computer og mobiltelefon skal være slukket og lagt væk under eksamen. Det er ikke tilladt at lytte til musik og se film under prøven. Af hjælpemidler må du medbringe hvad du har fået udleveret af bøger og dokumenter af dine lærere i løbet af kurset, foruden dine egne noter. Det er ikke tilladt at medbringe andre bøger, fx ordbøger. Hvis du har elektronisk materiale, fx egne noter eller materiale fra Sprogenes veje, som du gerne vil bruge ved eksamen, skal det printes ud og medbringes på papir.
Hvis du er ordblind, kan du efter aftale med din læsevejleder få lov til at bruge elektroniske hjælpemidler og få ekstra tid til eksamen.
Prøven dækker både almendelen og latindelen af almen sprogforståelse, og man skal kunne bruge de ting som man har lært i den ene del, i den anden og omvendt.
Hvad skal jeg kunne til AP-eksamen?
Generelt for både almendelen og latindelen
1) Du skal kunne lave en syntaktisk analyse af en sætning, dvs. identificere alle de led en given sætning er sammensat af (V, S, SP, DO, IO, A, K), og kende de latinske betegnelser for sætningsleddene og herunder også kunne identificere ledsætninger og deres ledfunktion (S, DO, A).
2) Du skal kende følgende ordklasser og deres latinske betegnelser: verbum, substantiv, adjektiv, adverbium, pronomen, præposition og konjunktion.
3) Du skal kunne identificere semantiske skemaer i en tekst.
4) Du skal kunne identificere sproghandlinger i tekster og skelne mellem selvfremstillende, regulerende og informerende sproghandlinger.
Specielt for latin
1) Verber: Du skal kende personendelserne og infinitiv og vide hvordan de bruges.
2) Substantiver og adjektiver: Du skal vide hvilken kasus sætningsleddene står i på latin og kunne foretage en simpel oversættelse til og fra latin.
3) Du skal kunne genkende latinske låneord i dansk på deres præfikser og suffikser.
Til lærerne:
Formålet med AP almen er:
- at give eleverne så gode forudsætninger som muligt for at blive gode til sprog.
- at vise eleverne at de bare skal turde kaste sig ud i at prøve at tale fremmedsprog.
- at lære eleverne grammatiske grundbegreber, som de skal anvende i dansk og sprogfagene i de næste tre år.
- at udruste eleverne med færdigheder i sproglig analyse, som de skal bruge til analyse og fortolkning af alle slags tekster.
Et overblik over AP almen:
- Introduktion
- Ordklasser og sætningsled
- Semantik
- Sproghandlinger
- Tekstproduktion
- Repetition
- Projekt 1
- Projekt 2
- Sætningstyper
- Tværsprogligt/Anden sprogleg
- Standard og variation
- Klar til eksamen
AP almen afsluttes med en skriftlig AP-eksamen i uge 43.
KERNETEKSTER
- Materiale udleveret i timen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie.
-
Makkerpar.png
-
Latin for turister - skal bruges i dagens lektion
-
Behind the name - skal bruges i dagens lektion
-
Lektie:
-
billede.png
-
Læs nedenstående resumé af vores sidste time grundigt.
-
Medbring arket "Latin for turister" som I fik udleveret sidste gang.
-
Lektie: Læs om de fire ordklasser: Substantiver, verber, adjektiver og adverbier i det grønne skema på s. 3 i jeres AP almen-kompendium. Hvad fortæller skemaet jer om, hvordan I finder ordklasserne?
-
Til timen (ikke del af lektien):
-
Jeres lektie er at øve de fire ordklasser: substantiver, verber, adjektiver og adverbier. Brug det grønne skema i jeres AP almen kompendium.
-
https://app.minlaering.dk/opgavesaet/65
-
Vi arbejder i dag med sætningsled (det grå skema i jeres AP almen-kompendium). Find selv på 3 sætninger.
-
quizlet.com/_70yljy
-
Jeres lektie til i dag er at bestemme sproghandlingerne i sætning 1-9 neden for. I kan vælge mellem: 1. informerende sproghandling, 2. regulerende sproghandling eller 3. selvfremstillende sproghandling:
-
Samme lektie som til 3. modul.
-
Find på tre sætninger. Den ene skal være en informerede sproghandling, den anden en regulerende sproghandling og den tredje en selvfremstillende sproghandling.
-
Læs resuméet af sidste lektion grundigt:
-
Husk dine AP-ting
-
!!!HUSK en selvvalgt frilæsningsbog til læsekvarteret
-
Læs nedenstående resumé af gårsdagens lektion grundigt:
-
Resumé af sidste time:
-
I jeres makkerpar fra i mandags skal I skrive teksten om Dansk Flygtningehjælp (70-90 ord) færdig. Husk: 4 adjektiver, 3 adverbier, 1 informerende sproghandling og en regulerende sproghandling.
-
Husk din bog til læsekvarter
-
Brug 20 minutter på at træne dét, I har sværest ved i AP i Min Læring her (ordklasser og/eller sætningsanalyse):
-
image.png
-
Fokus på sætningsled.
-
Klog på sprog, Præfikser og suffikser.pdf
-
Oversæt præpositionsforbindelserne nederst på s. 16 (opgave 2) i kompendiet.
-
Marker præfikser og suffikser i disse låneord fra latin
-
Lav opgaver om genitiv (= opgave 1+2+4 på forsiden af det nye kompendium) – I fik tid til det i slutningen af lektionen i går. Bonusinfo: Jeg har stadig et hus.
-
Brug 20 minutter på forberedelse til eksamen (almen) i Min Læring her:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
FERIE
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566115",
"T": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566115",
"H": "/lectio/1248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76053566115"
}