X - Viby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Viby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ksh (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Viby Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
2024 ks/q (
1q ksh
,
1q ksh-Hi
,
1q ksh-re
,
1q ksh-sa
,
2q ksh
,
2q ksh-Hi
,
2q ksh-re
,
2q ksh-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velfærdsstat og ungdomsoprør ca. 1945-1973.
Titel 2
Holocaust og folkedrab
Titel 3
Danmark i 1800-tallet
Titel 4
Religion: Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Titel 5
Religion Islam - enkeltfagligt forløb
Titel 6
Ideologiernes kamp under den kolde krig
Titel 7
Europa fra antik til renæssance (overblik)
Titel 8
Identitetsdannelse og kristendom i det senmoderne
Titel 9
Indentitetsdannelse i forsk. samf.typer (Hi)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velfærdsstat og ungdomsoprør ca. 1945-1973.
Fagligt indhold:
Introduktion til historie. Generationernes syn på ungdomsoprøret. Danmarks internationale placering. Overgang fra landbrugs- til industriland. Ungdom i 1950’erne og 60’erne. Velfærdsstaten. Det økonomiske boom. Ændringer i familie og samfund i 1960’erne. Ungdomsoprøret. Hippierne. Studenteroprør. Vietnambevægelsen. Den seksuelle revolution og kvindebevægelsen.
Anvendt materiale:
Peter Frederiksen: Vores danmarkshistorie, kap. 8 (uddrag) (Columbus 2022), s, 237-246, 248-252, 254-262 (=pdf s. 2-15, 17-27, 29-34
Gudrun Marie Schmidt: Hej Farmor…? Må jeg spørge dig om noget? Det handler om 1968. Politiken d. 27/12 2018 (uddrag).
BENT BLÜDNIKOW: ”Usandheder og manipulation i DRs historieserie”, Berlingske 21. oktober 2017.
Video:
Historien om Danmark (10): Velfærd og kold krig,
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_474374
Paul Hammerich: Gamle Danmark (9) (uddrag), Afspiller: Den næstbedste løsning -
mitCFU.DK
Peter Yding Brunbech: Velfærdsstaten,
https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ
Indhold
Kernestof:
Tilmeld jer holdet på Teams: Holdnavn: 1q ksh-HI. Kode: 0f6jyzn.
Hvis I ikke har gjort det så læg jeres svar på arbejdsarket om "Hej farmor" på Teams under Fælles dokumenter. Det er nok, at en fra hver gruppe lægger det ind.
Husk atmedbringe jeres ark med notater fra sidste gang.
Hvis ikke I blev færdig med det i går, så læs ”Vores danmarkshistorie, kap. 8”, s. 2-5” (fra ”Lille land, Hvad nu” til ”Omlægning af landbruget”). Teksten findes på Teams under Klassematerialer/Velfærdsstat og ungdomsoprør i Danmark/Tekster).
Gør analysen af kilde 72 fra "Vores danmarkshistorie, kap. 8" færdig ved at udfylde skemaet "Værktøjskasse til kilde kritik". I behøver ikke at udfylde alle felter, men udfyld så meget I kan.
Gør analysen af kilde 72 fra "Vores danmarkshistorie, kap. 8" færdig ved at udfylde skemaet "Værktøjskasse til kilde kritik". I behøver ikke at udfylde alle felter, men udfyld så meget I kan
Hvis I ikke fik gjort det sidste gang skal gøre besvarelsen af spørgsmålene om "Fra traditionelt til moderne" færdig. (Findes på Teams under Klassematerialer/Velfærdsstat og ungdomsoprør i Danmark/Arbejdsspørgsmål).
Hvis ikke I blev færdig med det sidste gang skal I læse afsnittet om "Velfærdsstaten til debat" ”Vores danmarkshistorie, kap. 8”, s. 21-22” (fra ”Velfærdsstaten til debat”). Teksten findes på Teams under Klassematerialer/Velfærdsstat og ungdomsoprør
Ungdomsoprør.docx
Vores Danmarkshistorie kapitel 8.docx
Studenteroprør og Vietnambevægelse..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Holocaust og folkedrab
Fagligt indhold:
Første verdenskrig og dens betydning for forskellige lande. Ideologier i mellemkrigstiden. Weimarrepublikken. Nazisternes vej til magten. Nazismens ideologi. Udviklingen i nazisternes politik overfor jøderne. Holocaust. Hvad er folkedrab. Stantons faser. Forskellige folkedrab.
Anvendt materiale:
Peter Frederiksen: ”Ideologiernes kamp” (Systime 2015), s. 66-69, 73-79 (= pdf Peter Frederiksen, Nazismens Tyskland s. 3-7, 8-12).
Palle Roslyng-Jensen: Ideologiernes kamp og murens fald (uddrag), Fra Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (i-bog Gyldendal), Ideologiernes kamp og murens fald | Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (systime.dk)
”En tysk skolepiges syn på jøderne” (1935), fra Bender og Gade. ”Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig”, Munksgaard 1984, s.121-122.
Gunther Dahl: ”Hvad skal jøden med et klaver?”, her fra Peter Frederiksen: ”Det tredie rige” (2. udg. Systime 2001) s. 185-187.
Carl-Johan Bryld: ”Verden efter 1914”, (Systime 2019), s.114-116 (”Vejen mod holocaust”).
Elevoplæg om forskellige folkedrab i det 20- og 21 århundrede
Video:
Nils Arne Sørensen: ”1. verdenskrig efter krigen”,
https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw
Nazisternes vej til magten (Sæson 1) (1): Det politiske spil
Indhold
Kernestof:
De der ikke har gjort det skal lægge svar ind i det fælles dokument om "Ideologier i mellemkrigstiden". (Findes på Teams under Fælles dokumenter/Holocaust og folkedrab). Følgende mangler at lægge svar ind: Sprøgsmål 2: Didem og Hadil, spm. 4: Julie o
Husk at medbringe spørgsmålsarket fra sidste gang om "Nazisternes vej til magten".
Gør besvarelsen af spørgsmålene om "Nazisternes magtovertagelse" færdig, hvis I ikke nåede det sidste gang.
Gør besvarelsen af spørgsmålene om nazisternes ideologi færdig, hvis I ikke nåede det sidste gang.
Læs teksten "Hvad skal jøden med et klaver?". Findes på Teams under Klassematerialer/Holocaust og folkedrab/Tekster.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i 1800-tallet
Fagligt indhold:
Nationalisme. Helstaten. Stænderforsamlingerne. De slesvigske krige. Landbrugets udvikling: kornsalgsperioden, andelsperioden. Den begyndende industrialisering. Børnearbejde. Borgerskabet i byerne. Familie og kønsroller i borgerskabet. Fra enevælde til fri forfatning: Junigrundloven. De politiske partier. Arbejderbevægelsen: Fagforeningerne, Slaget på Fælleden, Septemberforliget. Historieopgave.
Anvendt materiale:
Katrine Charlotte Busk: Danmark i 1800-tallet (i-bog Systime 2023), afsnit 2., 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.4, 3.5, 5.2, 5.3, 6.3., 6.5, 6.6, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1,8.2, 9.6, 9.7, 10.1.,
Kilde 7d, 7e, 10b, 13a,
Video:
Historien om Danmark (8): Grundloven, folket og magten
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe arket med spørgsmål til "Grundloven, folket og magten".
Danmark i 1800 (ibog).docx
Gør besvarelsen af spørgsmålene om landbrugets udvikling færdig, hvis I ikke nåede det i går.
1q historie Undervisningsevaluering.docx
Husk at I skal have styr på jeres Unilogin.
Velkommen til et nyt fag: Religion:)
1. Dansk politik - ideologierne I.docx
Luk samfundet op - Ideologier.pdf
Afsnit
1. Ideologierne - skema.docx
Repetition fra sidste lektion: Hvad er indefra og udefra-synvinkel, metodisk ateist, religion som et menneskeskabt fænomen? Læs om begreberne igen, hvis du har glemt dem. I dag begynder vi på buddhisme.
Politiske partier og klassiske ideologier.docx
Vi repeterer først Buddhas liv - derefter arbejder vi med religionens indhold - lære
Hvad lærte I sidst om Buddhas lære? Vi arbejder videre med Buddhas tanker.
Vi fortsætter med buddhismen. Vi begynder lektionen med jeres tegning af livshjulet.
2. Dansk politik - Ideologiske forgreninger.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
3. Dansk politik - de politiske partier.docx
til gruppedannelse.docx
Luk samfundet op - fordelings- og værdipolitik.pdf
4. Dansk politik - Fordelings- og værdipolitik.docx
Dagens fokus: Hvordan praktiserer buddhister deres religion? Lektie: Repetér fra sidst: Hvad er de 3 juveler, De 4 ædle sandheder og de 5 Skandhaer.
Tag testen
Vi begynder med at repetere de 3 religiøse praksisser i buddhismen.
5. Dansk politik - Partiadfærd.docx
Partiadfærd.pptx
Luk samfundet op s. 122-123 Partiadfærd.pdf
Alle skal have valgt hvilken af de 3 opgaver I vil arbejde med.
Husk faste pladser! Dagens fokus: Tre retninger i buddhisme og en udsendelse om en buddha i Danmark.
Luk samfundet op - Det politiske system.pdf
6. Dansk politik - Det politiske system og styreformer.docx
Fokus i dag: Buddhisme i Danmark. VI begynder med at tale om Lakha Lama-udsendelsen, som vi så før ferien.
Husk de faste pladser. Fokus: Buddhisme i Danmark
7. Dansk politik - Demokratityper.docx
Luk samfundet op s. 127-129.pdf
Sidste lektion med Buddhisme. Vi øver eksamenstekst og spiller Gåsespil
I skal gerne være nogenlunde færdige med redegørelsesafsnittet og have læst de to kilder I skal analysere.
Nyt emne: Islam
8. Dansk politik - Magt, valg og partisystemer.docx
Luk samfundet op - Magt, politiskesystemer, valgmåder og partisystemer s. 132-135.pdf
Vi begynder med at gennemgå de 7 spørgsmål I arbejdede med sidst i dokument 'Islams opståen'. Har du husket at lave en undermappe til islam i din Religionsmappen på din pc?
9. Dansk politik - Vælgere, valgsystemer og partisystemer.docx
Luk samfundet op - Valg og vælgere s. 133-135.pdf
Dagens fokus: Religiøs praksis i islam. De 5 søjler.
Luk samfundet op - Partier, lovgivning og regeringstyper.pdf
Partier, lovgivning og parlamentarisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Religion: Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Intro til faget og metode: Allan Poulsen: Religion - kort og godt.2018. s.12-16
Fokuspunkter:
Buddhas liv og lære. Karma, samsara, nirvana, livshjulet, an-atman, Benarestalen, De 4 ædle sandheder, Den otteledede vej, Religiøs praksis, Theravada, Mahayana og Vajrayana. Bodhisattvabegrebet.
Buddhisme i Danmark med inddragelse af teori og begreber om religion i det senmoderne samfund.
Buddhisme
Introduktion til faget religion: Religion – kort og godt. Af Allan Poulsen. 2018. s.12-16 Verdensreligionerne og hvordan man studerer dem.
Buddhalegenden fra Allan Ahle: Horisont Klassiske og repræsentative tekster til buddhisme | Horisont C - grundbog i religion (systime.dk)
The life of the Buddha – animation: The Life of the Buddha animation.divx - YouTube
Buddhismens historiske udvikling og nye religiøse tanker: Fra Lene Madsen: Grundbogen til Religion C s.148-149. Buddhismens historiske udvikling | Grundbogen til Religion C
Hvad tror buddhister på: De 3 juveler, ateisme og polyteisme, De 4 ædle sandheder, Menneskesyn og nirvana. Fra Allan Poulsen: Religion – Kort og godt.182-186
Klassiske tekster fra Upanishaderne: Tekst 6: Samsaras endeløshed og Tekst 7: Karma Tekst 14: Nirvana. Fra: Jens Bruun: Buddhisme. Tanker og livsformer.1982
Det buddhistiske livshjul: Fra: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s.158160m
Religiøs praksis i buddhismen. : Fra: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s.150- 155
Tre retninger i buddhismen: Theravada, Mahayana, Vajrayana (KWs PowerPoint)
Religionsnørden om buddhisme Buddhisme introduktion (youtube.com)
Buddhisme i Danmark/Vesten
Buddhisme i Danmark: Etniske buddhister og konvertitbuddhister: Fra Lene Madsen: s.170-171 – teksten: Tilflugten binder os til buddhismen
KWs PowerPoint : Religion i det senmoderne samfund.
Udsendelse: Lakha Lama. 2860 Søborg.1. DR2 2008
Morten Valkær fra en buddhistisk gruppe i Århus fortæller om at være buddhist:
https://vimeo.com/godkarma?fbclid=IwAR0eAhHDfqryM7n4oPnYblNqHld1IiG_JEW_GaChG3qWoTLzv_6lkn1FFsE
Udsendelse "På Herrens mark" Anne Klysner besøger buddhistisk gruppe i Esbjerg. TVSYD 1/10 2010
https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Indhold
Kernestof:
Husk at I skal have styr på jeres Unilogin.
Velkommen til et nyt fag: Religion:)
1. Dansk politik - ideologierne I.docx
Luk samfundet op - Ideologier.pdf
Afsnit
1. Ideologierne - skema.docx
Repetition fra sidste lektion: Hvad er indefra og udefra-synvinkel, metodisk ateist, religion som et menneskeskabt fænomen? Læs om begreberne igen, hvis du har glemt dem. I dag begynder vi på buddhisme.
Politiske partier og klassiske ideologier.docx
Vi repeterer først Buddhas liv - derefter arbejder vi med religionens indhold - lære
Hvad lærte I sidst om Buddhas lære? Vi arbejder videre med Buddhas tanker.
Vi fortsætter med buddhismen. Vi begynder lektionen med jeres tegning af livshjulet.
2. Dansk politik - Ideologiske forgreninger.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
3. Dansk politik - de politiske partier.docx
til gruppedannelse.docx
Luk samfundet op - fordelings- og værdipolitik.pdf
4. Dansk politik - Fordelings- og værdipolitik.docx
Dagens fokus: Hvordan praktiserer buddhister deres religion? Lektie: Repetér fra sidst: Hvad er de 3 juveler, De 4 ædle sandheder og de 5 Skandhaer.
Tag testen
Vi begynder med at repetere de 3 religiøse praksisser i buddhismen.
5. Dansk politik - Partiadfærd.docx
Partiadfærd.pptx
Luk samfundet op s. 122-123 Partiadfærd.pdf
Alle skal have valgt hvilken af de 3 opgaver I vil arbejde med.
Husk faste pladser! Dagens fokus: Tre retninger i buddhisme og en udsendelse om en buddha i Danmark.
Luk samfundet op - Det politiske system.pdf
6. Dansk politik - Det politiske system og styreformer.docx
Fokus i dag: Buddhisme i Danmark. VI begynder med at tale om Lakha Lama-udsendelsen, som vi så før ferien.
Husk de faste pladser. Fokus: Buddhisme i Danmark
7. Dansk politik - Demokratityper.docx
Luk samfundet op s. 127-129.pdf
Sidste lektion med Buddhisme. Vi øver eksamenstekst og spiller Gåsespil
I skal gerne være nogenlunde færdige med redegørelsesafsnittet og have læst de to kilder I skal analysere.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Religion Islam - enkeltfagligt forløb
Fokuspunkter: Islams opståen. Muhammed - Guds sidste sendebud. Dogmerne. Ritualer - De 5 søjler med særligt fokus på Valfarten. Hjärpes typologi. At være muslim i Danmark.
Introduktion til islam og Muhammed Guds sidste sendebud Muhammed – Guds sidste sendebud | Klassisk og moderne islam (systime.dk) Fra i-Bog: Deniz Kitir: Klaasisk og moderne islam.
The life of Muhammed The Life of Muhammad animation.divx - YouTube
Lene Madsen: Grundbogen til religion C. s.108-109: Hvad tror muslimer på? De seks trosartikler - Dogmerne i islam. Islamiske forestillinger | Grundbogen til Religion C (systime.dk)
Korantekster om Muhammed og Jesus og Dommedag – uddrag fra sura 53,sura 4, sura 5, sura 53
Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. s. 97-103ø: Religiøs praksis: De 5 søjler
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
Begrebsnøglen til religion s.127: Van Genneps teori om overgangsritualer og s.131: Podemann Sørensens ritualteori : Analyse af Hadj
De 10 vigtigste ting at vide om hajj | Kristeligt Dagblad
Pilgrimsfærden til mekka. Netredaktionen. Religion. Dk –29/1 2020 -Artiklen er forsvundet. Den ligger i Teams.
Udsendelse: Mekka – Hvad sker der? DRKultur 2015
Mange måder at være religiøs på. Jan Hjärpes typologi. I: Kitir Deniz: Klassisk og moderne islam.
Mange måder at være religiøs på | Klassisk og moderne islam (systime.dk)
Ung, muslimsk mor: Mit helt store formål er at nedbryde fordomme. Kristelig Dagblad 26/8 2015
I gymnasiet med Allah. Fra Gymnasieskolen 22/4 2015
Udsendelse: Vis mig din tro nr. 2. DRKultur 2013. Om Michelle, der er konverteret til islam.
Kort intro til Sharia – de 4 kilder og de 5 retsskoler - Eksempel på Sharia-brevkasse
http://islamsvar.dk/?fbclid=IwAR0XR3ihlLux6xGz30SGLhBbn8icZ_UuksJvfGGnVUVZtjRpDeh2I6d6j7M
Fokus: Ramadan
Alt du skal vide om ramadanen | Kristeligt Dagblad -
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/alt-du-skal-vide-om-ramadanen
Hjemmesider om regler for fasten:
Principper for hvad der bryder fasten (islamsvar.dk)
http://islamsvar.dk/download/artikler/ramadan/Principper%20for%20hvad%20der%20bryder%20fasten.pdf
Ofte stillede spørgsmål om fasten og deres svar | IslamAkademiet
Halime Oguz: Man bliver ikke nødvendigvis en bedre muslim af at faste. Kristeligt Dagblad 8/3 2024
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Islam
8. Dansk politik - Magt, valg og partisystemer.docx
Luk samfundet op - Magt, politiskesystemer, valgmåder og partisystemer s. 132-135.pdf
Vi begynder med at gennemgå de 7 spørgsmål I arbejdede med sidst i dokument 'Islams opståen'. Har du husket at lave en undermappe til islam i din Religionsmappen på din pc?
9. Dansk politik - Vælgere, valgsystemer og partisystemer.docx
Luk samfundet op - Valg og vælgere s. 133-135.pdf
Dagens fokus: Religiøs praksis i islam. De 5 søjler.
Luk samfundet op - Partier, lovgivning og regeringstyper.pdf
Partier, lovgivning og parlamentarisme
Fokus: Analyse af valfarten/Hadj i islam.
10. Dansk politik - Demokratisk medborgerskab, rettigheder og pligter.docx
Luk samfundet op - Demokratisk medborgerskab.pdf
11. Dansk politik - Medborgerskab og modborgerskab.docx
Fokus: Der er mange måder at være muslim på. Husk de faste pladser.
1. Dansk økonomi i en usikker tid - Marslows behovspyramide samt markedet.docx
Luk samfundet op s. 174-184.pdf
Hvis du ikke blev færdig med det sidste gang, skal du som lektie læse teksten om FN, og besvare de arbejdsspørgsmål, der er i slutningen af teksten. Findes på Teams under Klassematerialer/Historie/Ideologiernes kamp/Tekster.
Fokus: Islam i Danmark. Husk faste pladser.
Fokus: Islam i Danmark.
2. Dansk økonomi i en usikker tid.docx
Et overblik over dansk økonomi
Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)
Fokus: Analyse af Korantekster og udsendelse om ung muslimsk kvinde.
Vi afslutter islam, I skal bl.a. udfylde begrebsliste
Økonomiske mål.pptx
3. Dansk økonomi i en usikker tid - Det økonomiske kredsløb.docx
Luk samfundet op s. 191-192 om det økonomiske kredsløb.pdf
4. Dansk økonomi i en usikker tid.docx
Luk samfundet op s. 195-200 - Pengepolitik og strukturpolitik.pdf
Pengepolitik og strukturpolitik
Gør besvarelsen af spørgsmålene om kommunismens problemer i Polen i 1980’erne færdig, hvis du ikke nåede det sidst.
5. Dansk økonomi i en usikker tid - Velfærdsmodeller.docx
Luk samfundet op s. 205-206, 208 Velfærdsmodeller.pdf
Den universelle og den residuale velfærdsmodel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ideologiernes kamp under den kolde krig
Fagligt indhold:
Opdelingen af verden i blokke efter 2. verdenskrig. FN. Sovjetiseringen af Østeuropa. Den kolde krig på ude- og hjemmefronten. Delingen af Tyskland. Vietnamkrigen. Kaprustningen. De kommunistiske samfund og planøkonomien. Gorbatjovs reformer. Omvæltningerne i Polen i 1980'erne. Kommunismens sammenbrud i Østeuropa. Verden efter den kolde krig.
Anvendt materiale:
Peter Frederiksen: ”Ideologiernes kamp” (Systime 2015), s. 151-163, 209-214, 217-221 (= pdf ”Frederiksen, Ideologiernes kamp, kap. 7”, s. 1-16 + ”Frederiksen, Ideologiernes kamp, kap. 9”, s. 1-6, 9-14).
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 (4. udg. Systime 2006) s. 164-165.
”Cubakrisen” og ” Vietnamkrigen 1961-1975” fra Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden (i-bog Systime 2022)
Klaas Dykmann: Nej, vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil,
Videnskab.dk
18. maj. 2023 (uddrag)
Video:
“Duck and cover”,
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
Indhold
Kernestof:
Fokus: Analyse af valfarten/Hadj i islam.
10. Dansk politik - Demokratisk medborgerskab, rettigheder og pligter.docx
Luk samfundet op - Demokratisk medborgerskab.pdf
11. Dansk politik - Medborgerskab og modborgerskab.docx
Fokus: Der er mange måder at være muslim på. Husk de faste pladser.
1. Dansk økonomi i en usikker tid - Marslows behovspyramide samt markedet.docx
Luk samfundet op s. 174-184.pdf
Hvis du ikke blev færdig med det sidste gang, skal du som lektie læse teksten om FN, og besvare de arbejdsspørgsmål, der er i slutningen af teksten. Findes på Teams under Klassematerialer/Historie/Ideologiernes kamp/Tekster.
Fokus: Islam i Danmark. Husk faste pladser.
Fokus: Islam i Danmark.
2. Dansk økonomi i en usikker tid.docx
Et overblik over dansk økonomi
Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)
Fokus: Analyse af Korantekster og udsendelse om ung muslimsk kvinde.
Vi afslutter islam, I skal bl.a. udfylde begrebsliste
Økonomiske mål.pptx
3. Dansk økonomi i en usikker tid - Det økonomiske kredsløb.docx
Luk samfundet op s. 191-192 om det økonomiske kredsløb.pdf
4. Dansk økonomi i en usikker tid.docx
Luk samfundet op s. 195-200 - Pengepolitik og strukturpolitik.pdf
Pengepolitik og strukturpolitik
Gør besvarelsen af spørgsmålene om kommunismens problemer i Polen i 1980’erne færdig, hvis du ikke nåede det sidst.
5. Dansk økonomi i en usikker tid - Velfærdsmodeller.docx
Luk samfundet op s. 205-206, 208 Velfærdsmodeller.pdf
Den universelle og den residuale velfærdsmodel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Europa fra antik til renæssance (overblik)
Indhold
Kernestof:
Gør besvarelsen af spørgsmålene om den romerske republik færdig, hvis I ikke nåde det sidste gang.
Romerriget (Verdenshistorisk overblik).docx
Det romerske imperium.docx
Middelalderen.docx
Europæisk middelalder (verdenshist. overblik).docx
Hvis I ikke blev færdig med det i går skal I besvare spørgsmålene om "Senmiddelalderen". Findes på Teams under Klassematerialer/Historie/Traditionelt samfund (oversigt)/Arbejdsspørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Identitetsdannelse og kristendom i det senmoderne
Intro: Fire sociologiske teorier, om hvorfor mennesker er religiøse. I: Lene Madsen: Grundbogen til Religion C. 2012. s. 246-250
Fokuspunkter: Introduktion til kristendom, Skabelses- og syndefaldsmyten/problemmyten, opstandelsesmyten/løsningsmyten.
Jesus' liv og hans opfattelse af den jødiske lov, etik, kristne ritualer (dåb og nadver), det hellige rum: ekskursion til Ravnsbjergkirken, kristendommens forskellige udtryksformer i det senmoderne samfund
Allan Poulsen: Religion – kort og godt:
s.95-99 Hvad tror de kristne på?
s.89-94: Hvilke myter og historier fortæller de kristne?
s.109-110: Hvordan er den kristne etik?
Jesus’ syn på den jødiske lov: Jesus' opfattelse af den jødiske lov:
Markus 7, 1-23: Spørgsmålet om rent og urent og 3. Mos. 11,1-8 Loven om rene og urene dyr
Markus 2, 1-5 Helbredelse af manden med den visne hånd og 2. Mos.35,1-3 Overholdelse af sabbatten.
Mattæus kap.5-7: Uddrag af Bjergprædikenen
Allan Poulsen: Religion – kort og godt: s. 103-105: Hvilke ritualer har de kristne?
Analyse af dåben: De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke - YouTube og Dåben er fuld af symboler og traditioner som dåbskjolen, vand, korstegn og Dagmarkors |
Folkekirken.dk
– inddragelse af Van Genneps teori om overgangsritualer (Bog: Klar til KS s.147)
Analyse af nadveren Nadver i folkekirken |
Folkekirken.dk
med inddragelse af Podemann Sørensens teori: (Bog: Klar til KS s.148)
Religionsnørden om kristendom
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
Ekskursion til Ravnsbjergkirken – analyse af det hellige rum. Lene Madsen: Grundbog til Religion C s. 63
Kristendom i det senmoderne samfund
Søren Kauffeldt: Klar til KS s.158-159: Traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet
Husk jeres dagbøger om unge og religion i det traditionelle og senmoderne samfund.
Kristendom i det senmoderne samfund: En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis. S. 67-69 i Lene Madsen: Grundbog til religion C. 2012
Kristendommens forskellige udtryksformer med inddragelse af Jan Hjärpes teori:
DR- udsendelsen 2013: ”Vis mig din tro” nr. 1: 26-årige Søren fra frikirken Citykirken får i dag besøg af buddhisten Julie, muslimen Michelle og den grundtvigiansk kristne Anders.
DR-Udsendelsen: De unge præster. DR 2016. Vi møder William, Hans og Frances, som får deres første job som præst i folkekirken.
Øvelse i ks-synopsis med inddragelse af de 3 fag - Religionsteksterne:
Ungdomskirker oplever stigende interesse. Af Ann-Sophie Kirstine Najaaraq Greve Møller 14. marts 2017 Ungdomskirker oplever stigende interesse | NetAvisen
Hjemmeside: At tro med sanserne | Københavns Stift - Mindfulness, kirkeyoga & pilgrimsvandring
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage 2q:) Vi repeterer lidt teori og metode fra sidste år, og så skal I læse teori om, hvorfor mennesker er religiøse.
Gør besvarelsen af spørgsmålene om den romerske republik færdig, hvis I ikke nåde det sidste gang.
Romerriget (Verdenshistorisk overblik).docx
Det romerske imperium.docx
Vi begynder på kristendom
Middelalderen.docx
Europæisk middelalder (verdenshist. overblik).docx
HUSK BOGEN - Luk samfundet op
Afsnit
I dag behøver I ikke at have religionsbog med:)
Husk bogen ! Hvis ikke har den, skal I op på kontoret ( inden timen )
Hvis I ikke blev færdig med det i går skal I besvare spørgsmålene om "Senmiddelalderen". Findes på Teams under Klassematerialer/Historie/Traditionelt samfund (oversigt)/Arbejdsspørgsmål.
Husk bogen ! Dem som ikke har bogen skal give is til resten af klassen !
Vigtigt: HUSK BOG: Kort og godt om religion. Sæt jer på de faste pladser. Vi skal huske at høre rap, læserbrev osv.:)
Husk LSO-bogen
Husk bog: Religion - kort g godt. Emnet i dag: Ritualer i kristendommen
I dag skal I ikke bruge bogen:)Fokus: Religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Ekskursion til Ravnsbjergkirken. Grøfthøjparken 1, 8260 Viby. Vi mødes uden for kirken kl. 9.30, og I får god tid til at nå tilbage til skolen til pausen.
Vi skal se et afsnit om "Historien om Danmark"
Husk KS-bogen
I laver PowerPoint om Ravnsbjergkirken (30 min) Derefter: Kristendom i det senmoderne samfund
Afslut kristendom. Evt. begrebsark.
Husk LSO
Overvej om I vil arbejde alene eller sammen med andre. Grupper er maks 3-personer - I vælger selv grupper
Miniprojekt - synopsistræning
Miniprojekt
Medbring "Klar til KS".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 64
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Indentitetsdannelse i forsk. samf.typer (Hi)
Indhold
Kernestof:
Husk bogen ! Dem som ikke har bogen skal give is til resten af klassen !
Vigtigt: HUSK BOG: Kort og godt om religion. Sæt jer på de faste pladser. Vi skal huske at høre rap, læserbrev osv.:)
Husk LSO-bogen
Husk bog: Religion - kort g godt. Emnet i dag: Ritualer i kristendommen
I dag skal I ikke bruge bogen:)Fokus: Religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Ekskursion til Ravnsbjergkirken. Grøfthøjparken 1, 8260 Viby. Vi mødes uden for kirken kl. 9.30, og I får god tid til at nå tilbage til skolen til pausen.
Vi skal se et afsnit om "Historien om Danmark"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108402", "T": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108402", "H": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108402" }