Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 bk/2 (1g bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb
Introduktion til faget.
Læreplan
Øvelse med beskæring: Skriv dit navn og lav en beskæring af det. Dette er din mappeforside.
Tegneøvelse: Tegn din højre sko
Vi taler om blyantens farver og muligheder, skravering, lys og skyggelægning, proportioner, synsvinkel, perspektiv, horisontlinier
Tegn et træ fra to forskellige vinkler og brug de gode råd vi tale om da vi tegnede sko!
Aktivering af elevernes forforståelse omkring billedanalyse.
Vi laver vores egen billedanalysemodel ud fra holdets brainstorming.
Gruppearbejde om 4 forskellige værker: Munch: Skriget, Botticelli: Venus' fødsel, Van Eyck: Arnolfinis bryllup, Kvium: Naturkreds.
Sammenlignende analyse af to små tegninger af Dürer og Rembrandt og introduktion til lineær og malerisk stil.
Introduktion til Wölfflins 5 begrebspar og analyseopgaver.
Tegneøvelser: genstandstegning både i lineær og malerisk stil.
Morandiøvelse: udelukkende med skravering. Still-leben. Vi øver os i at tegne det negative rum.
Analyseopgave: David Bailly: Selvportræt med vanitasmotiver, 1651.
Introduktion til Vanitas, memento mori
Matrixgruppeoplæg.
Gennemgang af ansigtets proportioner, derefter øver os i at tegne selvportrætter.
Introduktion til de tre gengivelsesstrategier: øje, følelse og tanke.
Analyseopgave: 6 forskellige still-leben. Grupperne holder oplæg og træner billedanalyse, tester deres viden om lineær og malerisk stil og om de tre gengivelsesstrategier.
Collageopgave: 3 abstrakte colllager med hvert sit tema: Jord, vand og ild.
Farvelære: introduktion til Ittens farvecirkel. Eleverne udfylder deres egen.
Introduktion til impressionisme og en maleøvelse, der udføres i par. Lav en gengivelse af Jeres valgte Monet-værk og ram så præcist som muligt den impressionistiske malestil.
Holdet læser i Billedkunstbogen s. 7-40 om billedanalyse.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108645",
"T": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108645",
"H": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108645"
}