Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Viby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 DA/G6 (G6 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb
Introduktion til faget og til Hanne
Eleverne laver en præsentation af Hanne på post-it-sedler.
Speeddating i vandrehallen.
Skriveøvelse: Vi skriver allitterationsportrætter om hinanden i par. Brug forbogstavet i navnet til at lave så mange allitterationer som muligt. De små portrætter læses højt i klassen.
Læreplan.
Introforløbet handler om identet. Hvad er det? Hvad består det af? Brainstorming.
Aktivering af elevernes forforståelse: Hvad er en novelle? Hvordan analyserer man sådan en?
Vi læser:
Pia Juul: "Alle kan ro"
Gruppearbejde og små præsentationer af analysearbejdet.
Skriveøvelse: Vi skriver novellen færdig og laver en lukket slutning til fortællingen.
Teksterne læses højt i mindre grupper og der gives respons.
Introduktion til den klassiske og den moderne novelle. (Håndbog til dansk)
Vi læser Thøger Larsen: "Nu sad det unge par sikkert og så video" og diskuterer hvor meget der skal til for at noget er en novelle.
Analyseopgaver i mindre grupper om Thøger Larsen-teksten. Præsentationer
Introduktion til kortprosa som genre. (Håndbog til dansk)
Introduktion til kortfilmen som genre.
Gennemgang af de filmiske virkemidler
Vi arbejder med Thomas Thurahs kortfilm: "Ung mand falder",
Gruppearbejde med afsluttende ppt-præsentationer ved tavlen.
Vi har fokus på handling, karakter og relationer, komposition, billedbeskæring og klipning,
lyd og musik, symboler og temaer.
Introduktion til lyrik og lyriske virkemidler: enderim, indrim, assonans, allitteration, epifor, anafor, rytme, metaforer, besjælinger, personifikationer osv.
Små skriveøvelser og små oplæg i par og for hele klassen.
Vi læser og arbejder med:
Emil Aastrup: Angst
Yahya Hassan: Forlagsmøde
Mumle: Det modsatte
Klassen skriver et kærlighedsdigt ud fra Hannes ai-generede lyriske ord.
Intro til retorik og retoriske virkemidler.
Ciceros pentagram, Toulmin, påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører, de tre appelformer
Vi arbejder med en analyse af LLR: Mindetale ved den franske ambassade, 2015
Eleverne skriver deres egne taler og holder dem for hinanden i mindre grupper.
Peer-response på talerne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108651",
"T": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108651",
"H": "/lectio/1250/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75963108651"
}