X - Odder Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Odder Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ap-1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Odder Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Lars Vilhelm Sloth Eskesen
Hold
2025 ap/ap-1 (
ap-1
,
ap-1 en
,
ap-1 la
,
ap-1-da
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP UVB
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP UVB
TILRETTELÆGGELSE
Forløbet i almen sprogforståelse er tilrettelagt i en almendel og en latindel. Almendelen er delt i to dele: En grammatikdel, der varetages af holdets engelsklærer, og en danskdel, der varetages af holdets dansklærer.
INDHOLD
Forløbet er tilrettelagt ud fra det fælles tema (Sprog er) magt! Temaet belyses forskelligt i de enkelte dele: I grammatikdelen tager en række øvelser udgangspunkt i billeder, der omhandler temaet magt. I danskdelen arbejdes med retorik og sproglige virkemidler, og i latindelen tager alle teksterne udgangspunkt i magt og sammenhængen mellem sprog og magt.
MATERIALE
Sprogenes verden som i-bog
https://sprogenesverden.systime.dk/
Supplerende materiale: Billeder og analysetekster – fremgår i Lectio
EVALUERING
Elevernes udbytte af undervisningen evalueres løbende, og eleverne inddrages aktivt i evalueringen.Der afholdes desuden midtvejstest ca. halvvejs i de enkelte dele af forløbet. Midtvejstesten varer ca. 20-25 minutter og har et format, der ligner den afsluttende prøve. Eleverne retter selv deres prøve på klassen.
I uge 44 afholdes en afsluttende, intern skriftlig prøve, der prøver eleverne i alle dele af forløbet og dækker de faglige mål og det faglige indhold.
Indhold
Kernestof:
Netværksgrupper, hold 1. Uge 33-35.pdf
Til timen skal I læse teksten om hensigtsmæssig kommunikation på sitet. Det betyder, I skal læse afsnittene "Afsender, modtager og budskab", "Skjulte elementer" og "Den retoriske pentagon (Cicero)
Afsender, Modtager og Budskab
Lektie: læs introduktionen til “et romersk middagsselskab” - du finder det inde i "Din latin" under punkt 2.1.
Etymologi
Lektie: video om verber (repetition fra forrige lektion) og video om substantiver (nyt)
Video om verber
Video om substantiver
Sign in - Google Accounts
AP dansk - Begrebsark.docx
Hej hold 1
Lektie: Læs introduktionen til “Køn og kønsroller"
Genlæs jeres noter om verber! (dem i skrev i slutningen af sidste ap time). Jeg quizzer jer i dem 🦋
Øv jer i alle de latinske betegnelser i denne quizlet: øv flashcards, og match de rigtige betegnelser med hinanden. Vi quizzer mod hinanden på klassen.
Google Drive: Sign-in
Retorikkens talegenrer.pdf
Lektie: Intro + Skole og uddannelse (øvelse) i QUINTILIAN og/eller MARTIAL
Ejersbo, Nordkraft (2).pdf
Titel
Læs det vedlagte om ordklasser
AP dansk - Begrebsark (2).docx
Læs om adverbier på minlæring ned indtil øvelse 1 (skriv noter til) og lav øvelse 1 efterfølgende. I kan se lektien, når I logger på minlæring. Ellers følg dette link:
Lektie: Introduktion om “Gladiatorer” + se videoen om “præpositioner” i SENECA BREV 7
Lektie: Introduktion til “Augustus - den første kejser”
Nexusmodeller.docx
I dag skal vi snakke om sætningsanalyse. Øv dig hjemme på denne quizlet, så du kan de latinske betegnelser for de forskellige sætningsled.
Læs vedhæftede dokument om sætningsled, så du har en idé om, hvad de forskellige sætningsled er.
Egne noter til sætningsanalyse.docx
Lektie: Lav øvelserne i afsnit 3.1: Bøjningsøvelserne med "esse" (= "at være"). Vi gennemgår sammen sætningsanalyserne i 3.1. "Nu læser jeg latin" i begyndelsen af denne lektion, men I skal ikke lave dem selv som lektie.Lektie: Læs "Hvem dræbte Cæsar
Se dokumentar med Mary Beard om Julius Cæsar: "Julius Cæsars vej til magten", DR2 (2020) 60 min. (dokumentar med Mary Beard) (CfU)
Hold 1 Præpositioner.docx
Genlæs dine noter om sætningsanalyse, som du skrev i stationsarbejdet sidst. Du skal være klar til at lave en fuld syntaktisk analyse i dag.
Sørg for, at du kan de latinske betegnelser for sætningsanalyse. Øv dig her:
Lektie: Læs introduktionen til “Augustus’ selvbiografi” + den første side af “Fortællingerne om Augustus”
Midtvejstest (25 min.)
Lektie; læs om retoriske virkemidler
Retoriske virkemidler .pdf
Vi har midtvejstest i dag. For at forberede dig kan du læse dine noter fra forrige timer om ordklasser og sætningsanalyse. Hvis du ikke blev færdig med øvelserne på praxis online om sætningsled, kan du også lave disse.
Lektie: Læs introduktion til “Myter” og “Romersk religion”
Lektie: Læs introduktionen til “Narcissus”
Produktudvikling_ politisk tale.pptx
Ingen lektier.
HS og LS.pptx
Jeg er desværre fortsat syg: I skal arbejde jer igennem så meget som muligt i sektion 4.4. "Myten om Aeneas på latin" (læs introduktionen først). Lav grammatisk analyse af alle sætningerne og oversæt dem derefter til dansk.Lektie: Introduktion til Ae
Syntaktisk analyse på latin-2.docx
Narcissusmyten[95].docx
Medbring opgavearket om hovedsætninger og ledsætninger, som vi påbegyndte i sidste time.
Rækkefølge:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070520", "T": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070520", "H": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070520" }