Holdet sa-1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odder Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Heidi Volsgaard
Hold 2025 sa/sa-1 (sa-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og kønsforskelle i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og kønsforskelle i Danmark

Faglige mål der berøres i grundforløbet:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:
- Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
- Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
- Frontstage, backstage, branding, image
- Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.
- Økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel

Følgende dele af kernestof berøres i forløbet:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer