Holdet id-3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odder Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Gry Wørmer Danø
Hold 2025 id/id-3 (id-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Boldbasisforløb

Introduktion til boldspil med særlig fokus på kaosspil. I dette forløb skal eleverne arbejde med udvikling af forskellige kompetencer med udgangspunkt i forløbet "boldbasis".

Forløbet er det første ud af tre forløb over tre år, hvor der arbejdes med boldspil. I dette første forløb skal eleverne arbejde med at udvikle følgende kompetencer:

Fysisk kompetence:
- Gennem forskellige kaosspil vil eleverne kunne tilegne sig en større aerob og anaerob effekt.
Teknisk kompetence:
- Udvikling af elevernes tekniske kompetencer i udførelse af konkrete kast, spark og modtagninger af bold.
- Omstillingsevne
Taktisk kompetence:
- At udvikle elevernes evne til at forstå at der er forskellige roller i holdspil, som forudsætter en forståelse for forskellige løbebaner og banens bredde og dybde.
Refleksiv kompetence:
- Eleverne skal forstå spilhjulet, som en teoretisk base. De skal kunne omsætte deres viden til praktik. De skal forstå hvordan man kan ændre spillet ved at justere på de forskellige komponenter spilhjulet indeholder.

Evnen til problemløsning:
Eleverne skal kunne forstå problemer og arbejde innovativt med at generere et boldspil med mange benspænd.
Tilegnede kompetencer:
- Forstå problemet
- Brainstorme på ideer
- Afprøve
- Løsningsforslag/ændringsmuligheder

Vi arbejder med følgende konkrete elementer:
- afleveringer og modtagninger/spilbarhed/banens bredde og dybde/sociale og psykiske elementer/angreb og forsvar. Desuden fokus på spilkonstruktion og spiljustering via redskabet "spilhjulet".

Aktiviteter:
- Forskellig basisspil, der træner boldtilvænning samt specifikke taktiske grundelementer i boldspil.
- Gruppearbejde omkring regeltilretning.
- Gruppearbejde, hvor eleverne laver eget boldspil, afprøver det og reflekterer i processen.

Målet med forløbet er, at eleverne skal:
- boldtilvænnes
- Opnå forståelse for taktiske elementer i holdbaserede boldspil (f.eks. udnyttelse af bredde og dybde, spilbarhed, bevægelse på banen, at løbe i det frie rum, "cutte" sig fri osv.).
- Opnå forståelse for betydningen af samarbejds - og kommunikationsevner.
- Arbejde innovativt og kreativt og afprøve ideer af i praksis.
- Kunne justere et spil vha. spilhjulet, spilkonstruktion. Eleverne skal sidst i forløbet lave en innovativ gruppeopgave, hvor de skal skabe deres eget spil.
- Øve deres formidlingsevner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer