Holdet en-7 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Odder Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rasmus Norup Hansen
Hold 2025 En/en-7 (en-7)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Art of Reading - Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Art of Reading - Grundforløb

Eleverne introduceres til analyse af fiktion. Forløbet indledes med teori om ”shorties” med specielt fokus på 55-word-shorties og løbende suppleres med begreber, der bruges til analyse af fiktion. Dernæst analyseres en novelle og afslutningsvis et uddrag af en roman. Desuden prøver eleverne kræfter med selv at skrive six-word-stories.

Tekster:

’Rules for shorties’ fra Passwords af Eva Rosenvold, Systime, 2005.
10 55-word-shorties - ligeledes fra Passwords af Eva Rosenvold, Systime, 2005:  
‘Bedtime Story’ af Jeffrey Whitmore
‘The Window’ af Jane Orvis
‘On the 5:25 Suburban’ af Mark Cohen
‘The Million Dollar Party’ af Dick Skeen
‘It Was a Year Ago’ af Grace Caguimbaga
‘Typecast’ af Carne Lowgren
‘There is No Place Like It’ af Dean Christianson
‘Chameleon Schlemieleon’ af Patric S. Tray
‘Lost’ af Nancy Ruth Nerenberg
‘Solitaire’ af Marilee Swircszek
Background information on Raymond Carver
‘One More Thing’ af Raymond Carver. (fra "What we talk about when we talk about love", Carver, Knopf, 1981)
Excerpt from ‘Cordelia is My Friend’ fra Cat’s Eye af Margaret Atwood. (fra Fields of Vision, 2012)
‘Why You Should Read Fiction’ af Mark Manson (fra www.markmanson.net)

Grammatik:

Helle Bergstein et al. Engelsk startgrammatik, Systime, 2010
Kapitlerne 2 (Kongruens), 3 (Substantiver), 5 (Adjektiv eller adverbium), 7 (Verber - præsens) og 8 (verber - præteritum) er behandlet inklusiv øvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral Assignment 22-09-2025
Mini-Essay 23-10-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer