Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Darya Alekseevna Bograd
|
|
Hold
|
2025 Ma/ma-5 (ma-5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
🔷 Lektion 1 – Koordinatsystem og lineære funktioner
Mål:
• Fælles sprog for akser og punkter
• Forstå forskriften f(x)=ax+bf(x) = ax + bf(x)=ax+b
• Tegn grafer ud fra a og b
Indhold:
• S. 3–5
• Begreber: 1. og 2. akse, hældning, skæring
Øvelser: 1, 2
________________________________________
🔷 Lektion 2 – Fra tabel til graf og forskrift
Mål:
• Repræsentation i tabel, graf og forskrift
• Aflæsning af hældning og skæring
Indhold:
• S. 5–6
• Fokus på omsætning mellem tabel og funktion
Øvelser: 3, 4
________________________________________
🔷 Lektion 3 – Funktionsværdi og punkt på graf
Mål:
• Udregne f(x)f(x)f(x)
• Afgøre om punkt ligger på graf
Indhold:
• S. 6–9
• Introduktion af sætning om punkt på graf
Øvelser: 5, 6, 7
________________________________________
🔷 Lektion 4 – Matematiske modeller
Mål:
• Opstille modeller ud fra tekst
• Fortolke hældning og skæring
Indhold:
• S. 10–12
• Uafhængig og afhængig variabel
Øvelser: 8, 9
________________________________________
🔷 Lektion 5 – Regression og GeoGebra
Mål:
• Brug GeoGebra til at finde "bedste rette linje"
• Fortolke resultater
Indhold:
• S. 12–18
• Introduktion til GeoGebra og Jesusreglen
Øvelser: 10, 11, evt. 13
________________________________________
🔷 Lektion 6 – To-punktsformlen
Mål:
• Beregne a og b ud fra to punkter
• Forstå bevis og regne med brøker
Indhold:
• S. 20–24
• Gennemgå bevis og brug i modeller
Øvelser: 15, 16, 17, evt. 18–20
________________________________________
🔷 Lektion 7 – Ligninger og grafer
Mål:
• Løse f(x)=kf(x) = kf(x)=k
• Forstå betydningen af løsninger
Indhold:
• S. 25–29
• Løsning via algebra og grafik
Øvelser: 21–24
________________________________________
🔷 Lektion 8 – Skæring mellem to grafer
Mål:
• Løse f(x)=g(x)f(x) = g(x)f(x)=g(x)
• Forstå skæringspunkt og betydning
Indhold:
• S. 30–31
• Sammenlign funktioner og find deres skæring
Øvelser: 25–26 + repetition/spørgsmål
________________________________________
📌 Noter:
• Særlige elever: Stjernemarkerede opgaver eller suppler med egne modeller (fx energiforbrug, motion).
• Brug GeoGebra fra lektion 2–3 og frem.
• Evaluering/quiz kan passende lægges i lektion 8 eller efter forløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal huske et hæfte eller en blok med ternet papir, blyant, lineal og viskelader.
-
LAv øvelse 1 (a,b,c,d) side 4 og øvelse 2 A, B og C side 5
-
læs sider 3 og 4 afsnit om lineær sammenhænge. Marker med en overstregning de matematiske begreber, som i møder i dette afsnit.
-
lav øvelse 6 grafer 2,3,4,5 og 6.
-
prøv at lave opgave 9 fortolkning af a og b
-
Lav øvelse 11 og 12 . Vi laver opgaver 13 og 14 i timen
-
husk aflevering 1 med. LAv øvelse 14 færdigt
-
lav øvelse 15 og 17. (læs eksempel 5 på side 20 som hjælp).
-
lav øvelse 18 og øvelse 19
-
lav øvelse 24, 25 . LAv også øvelser 21,22,23 og 24, hvis du ikke har lavet dem alle i timen
-
lav øvelse 26
-
Screening til at øve sig på.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070601",
"T": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070601",
"H": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070601"
}