Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Bang
|
|
Hold
|
2025 sa/sa-4 (sa-4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet og kønsforskelle i Danmark
Grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark" varer 16 moduler (70 minutters varighed),
Faglige mål og kernestof:
Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
Eftersom dette er det første forløb, som eleverne stifter bekendtskab med i samfundsfag, så er det en god idé at afsætte tid i modulerne til at tale med eleverne om de forskellige materialetyper, som de skal læse og analysere osv. Evt. kan man overveje at lade eleverne læse noget af materialet i klassen - eller endda læse noget af det højt for hinanden. Der bruges tid på opsummeringer og repetition, da det kan sikre, at alle elever på 1.g-årgangen når nogenlunde det samme i samfundsfag i løbet af grundforløbet,
Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:
Sociologi:
Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
Frontstage, backstage, branding, image
Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.
Økonomi:
økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel
Politik:
Magt, forskelsbehandling, Kønsfordeling i politik “ Hvordan ser de politiske forskelle ud mellem kønnene, og hvad kan forklare disse forskelle"?
Køn og uddannelse
Eastons politikbegreb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070606",
"T": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070606",
"H": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070606"
}