Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Odder Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Bang
|
|
Hold
|
2025 sa/sa-5 (sa-5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet og kønsforskelle i Danmark
Grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark" varer 16 moduler (70 minutters varighed),
Faglige mål og kernestof:
Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof der berøres i grundforløbet ”Identitet og kønsforskelle i Danmark"
Eftersom dette er det første forløb, som eleverne stifter bekendtskab med i samfundsfag, så er det en god idé at afsætte tid i modulerne til at tale med eleverne om de forskellige materialetyper, som de skal læse og analysere osv. Evt. kan man overveje at lade eleverne læse noget af materialet i klassen - eller endda læse noget af det højt for hinanden. Der bruges tid på opsummeringer og repetition, da det kan sikre, at alle elever på 1.g-årgangen når nogenlunde det samme i samfundsfag i løbet af grundforløbet,
Begreber og teorier der er arbejdet med i forløbet:
Sociologi:
Socialisering, formelle og uformelle normer, sociale roller, identitetsdannelse, sommerfuglemodel, sanktioner, social kontrol, internalisering, Forskel på biologisk og socialt køn, intro til køn som social konstruktion.
Jeg-identitet, Personlig-identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Mead, Sociale grupper.
Frontstage, backstage, branding, image
Det traditionelle - det moderne - og det senmoderne samfund, herunder Giddens, Ziehe og Beck.
Økonomi:
økonomiske sammenhænge, økonomisk ulighed, den danske velfærdsmodel
Politik:
Magt, forskelsbehandling, Kønsfordeling i politik “ Hvordan ser de politiske forskelle ud mellem kønnene, og hvad kan forklare disse forskelle"?
Køn og uddannelse
Eastons politikbegreb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LsO 4. udg. s. 11-17.pdf
-
1.2: Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller
-
Hansen Thor, Brøndum Peter: Luk samfundet op 4. udgave, Columbus; sider: 11-19, 29-43, 52-60, 65-78
-
LsO 4. udg. s. 29-37.pdf
-
I timen:
-
Køn og ligestilling s 62-63.pdf
-
Hansen - Storr Anna, Ditlevsen Kia m.f., Køn og ligestilling, Columbus; sider: 62-63
-
Er kvinder og mænd født med forskellige interesser siden de vælger forskellige uddannelser - UDDRAG.pdf
-
”Luk Samfundet op!” 4. Udgave af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021; sider: 61-65
-
Luk Samfundet Op side 61-73.pdf
-
Luk Samfundet Op side 71-78.pdf
-
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
-
Det betyder rigtig meget for mig, at folk vil bruge mine pronominer. 06.01.23..docx
-
Modul 8 - Milo Kinnock -Tre teoribriller.docx
-
Milo Kinnock og pronominer.pdf
-
'Incel'-kulturen buldrer frem - og den er en del af trusselsbilledet herhjemme
-
Aktivitet - Brug for mere backstage.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070607",
"T": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070607",
"H": "/lectio/1254/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75140070607"
}