|
Titel
1
|
Natur før og nu
Grundforløb i dansk 2025 - Naturen før og nu
Naturen kan bruges som terapi, som tv-underholdning i Nak & Æd og Alene i Vildmarken, som tema i sange, taler og digtekunst, som motiv i malerier og fotos, i romaner og film om mennesker, der – frivilligt eller ufrivilligt – lever isoleret og langt fra civilisationen, som ingrediens i fancy gourmetmad og boligindretning. Naturen er vores livsgrundlag. Vi lever af naturen og af det, den giver os: råstoffer, planter, dyr og afgrøder. Derfor er klodens tilstand også afgørende for vores muligheder og betingelser for at leve. Klimaforandringer, forurening, CO2-udledning, udryddelse af dyr og plantearter, fældning af regnskov og havis, der smelter. Medierne tager hver dag temperaturen på vores natur. Men hvordan fortæller de om den?
Naturvidenskaberne undersøger, beskriver og forklarer naturen fra forskellige perspektiver – kemi, fysik, biologi, geografi, astronomi. Men danskfaget kan også gå tæt på naturen: Hvordan bruges naturen i medier, litteratur og sprog? Hvordan forklarer og forsvarer vi naturen? Og er der forskel på, hvordan vi i dag betragter naturen, og hvordan man har gjort det før?
I dette forløb skal vi bruge danskfaget til at undersøge naturen nærmere. Du kommer til at arbejde med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Både i et nutidigt og aktuelt perspektiv – og med blikke bagud til tidligere tider, der skal gøre dig klogere på, om der er sket forandringer i vores syn på og forhold til naturen. Du vil møde mange forskellige teksttyper, og et vigtigt mål med forløbet er derfor også, at du får både viden og redskaber til din danskfaglige værktøjskasse, der kan opbygge dit kendskab til, hvordan man arbejder i faget. Især vil forløbet have fokus på, at du bliver god til at anvende de danskfaglige begreber og til at dokumentere og underbygge dine analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne. Du møder undervejs metoder og spørgsmål, der også kan bruges i fremtidige analyser i faget, og som vil hjælpe dig til selvstændigt at kunne gå i gang med at arbejde danskfagligt.
Forløbet har både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget
Faglige mål:
- få kendskab til danskfagets 3 perspektiver: litteratur, medier og sprog
- præsenteres for forskellige centrale danskfaglige genrer
- lave litteraturanalyse og fortolkning
- lave sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder kommunikationsanalyse og appelformer
- lave analyse af filmiske virkemidler
- arbejde med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Analysetekster:
- Storm P: "Tilbage til naturen" (1945)
- Huskmitnavn: "Back to natur again" (2021)
- Arla: "Closer to nature": https://www.youtube.com/watch?v=XUFDKmyFP00&ab_channel=ARLAITALIA
- Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
- Knud Sørensen: "Det prikker under fødderne" (1982)
- Kirsten Hammann: "Jeg civiliserer mig om morgenen" (1992)
- Casper David Friedrich: "Mand og kvinde betragter månen" (1817-18)
- Casper David Friedrich: "Munk ved havet" (ca. 1809)
- Christen Købke: "Motiv fra Capri" (1843)
- C. W. Eckersberg: "Landskab med stente, Møn" (1810)
- Johan Christian Dahl: "Klintekorset ved Møns Klint" (1815)
- Jørgen Roed: "Haven med den gamle Døbefont" (1850)
- P.C. Skovgaard: "Udsigt over Skarritsø" (1844)
- J.Th. Lundbye: "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs" (1839)
- Kenneth Kainz; Natasha Arthy: uddrag fra pilotafsnittet af "The Rain" (2018):
https://drive.google.com/file/d/1BWWta1fPhQdyUk-h2Wn9mbm81ICJFuEh/view?usp=sharing
- Alene I vildmarken, Sæson 7, Episode 1: https://drive.google.com/file/d/13XcXGpTEqHzpOyBVdPJvKbjPkQCTkVlk/view?usp=sharing
- Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider..." fra: Digte (2014)
- Yahya Hassan: "KNÆL FOR MONSUNEN" (2019)
- Greta Thunberg: ""Hvis alle levede, som vi gør i Sverige og Danmark eller i EU, ville det allerede være for sent at holde os under målene om at begrænse opvarmningen til 1,5 eller 2 grader" trykt i Politiken 25. maj 2019, oversat af Jacob Giese.
- Loe, Erlen: Doppler (2004)
- Enevoldsen, Simon Muff: "Danskerne vil tilbage til naturen", Kristeligt Dagblad, 3. maj, 2016
- Traileren til J. J. Abrams’ tv-serie Lost (2004): https://www.youtube.com/watch?v=F7_dkEkE50g
- Traileren til History Chanels Alone: Dropped Into the Wilderness (2015): https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
- Traileren til Tv3s: Robinson Ekspeditionen (2013) https://www.youtube.com/watch?v=qcNYAqYmmkw
- Traileren til Sean Penns film, Into the Wild (2007) https://www.youtube.com/watch?v=XZG1FzyB8DI
- Traileren til Robert Zemeckis’ film Cast Away (2000) https://www.youtube.com/watch?v=oXEeFAtrLLY
- ”Et sted hvor vi de første”, Sang af APHACA (2025)
Teoretiske tekster:
- Olsen, Mimi m.fl.: "Billedanalyse" fra https://danskitiden.systime.dk/index.php?id=185
- "Ciceros retoriske pentagram", lærerproduceret ark
- "Litterær analyse af romaner og noveller", lærerproduceret kompendium
- Olsen, Mimi m.fl: "Fortællertyper og synsvinkler", Dansk i tiden, Systime, 2022
- Olsen, Mimi m.fl: "Hvad er en robinsonade?", Dansk i tiden, Systime, 2022
- "Toulmins argumentationsmodel", lærerproduceret ark
Øvelser fra skriftlighedsforløb:
- ”Opgave 3, 7 og 10 + s. 89” fra "Skriv dig frem" af Albinus, Rebecca Natasha og Nehammer, Sarah (2017)
Faglige mål:
- få kendskab til danskfagets 3 perspektiver: litteratur, medier og sprog
- præsenteres for forskellige centrale danskfaglige genrer
- lave litteraturanalyse og fortolkning
- lave sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder kommunikationsanalyse og appelformer
- lave analyse af filmiske virkemidler
- arbejde med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Introduktion til billedanalyse (komposition (forgrund, mellemgrund, baggrund, linjer, symmetri, blikfang, det gyldne snit), motiv, lys, farver, billedbeskæringer, perspektiv)
- Introduktion til Fortællerforhold (Jeg-fortæller, Observerende 3.persons-fortæller, Alvidende 3.personsfortæller, Implicit fortæller, Indre synsvinkel, Ydre synsvinkel, Bagudsyn, Medsyn)
- Introduktion til Sceniske fremstillingsform og Panoramisk fremstillingsform
- Introduktion til kommunikationsanalyse vha. Ciceros pentagram
- Introduktion til sproglig analyse (plusord og minusord (emotiver), semantiske skemaer, modsætninger, billedsprog
- Introduktion til argumentationsanalyse (Toulmins argumentationsmodel: Påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning)
- Fakta og fiktionskoder
- Introduktion til filmiske virkemidler (Perspektiv, beskæring, kamerabevægelser, lys, lyd, klippeteknik)
- Introduktion til reklameanalyse (AIDA-modellen, målgruppe)
- Introduktion til analyse af lyrik
- Kreative tekstproduktioner
- Skriveprocesser med sætningskoblere, flow i teksten
- At omsætte teori til praksis ved at lære at skrive et læserbrev med retoriske virkemidler
|