Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Leif Thyge Hansen
|
Hold
|
2024 ps/3g/2 (3g/2 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1: Intro - Mindset, læring og øvelser
Intro til psyk-c => mindset, læring, flow og motivation + kort intro til undersøgelsesbegreber - samt kritisk at forholde sig teorier og undersøgelser.
Kernestof: Kognitiv psykologi
Vi arbejder med følgende teorier:
Dweck (mindset)
Brinkmann (kritik af Dwecks teori)
Piaget (assimilation og akkomodation)
Vygotsky (zonen for nærmeste udvikling - ZNU)
Motivation og Flow
Undersøgelsesbegreber (hypotese, design, variabel, reliabilitet og validitet)
- Smileøvelse
Opsamling - kreativ øvelse
Læste sider: 17 sider (med videoer omregnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2: Kan vi stole på vores hjerne?
Den kognitive psykologi - hvad kan vi være sikre på?
Kernestof: Kognitiv psykologi, socialpsykologi
Ebingshaus (kognitive skemaer)
Wertheimer (gestaltpsykologien)
(opmærksomhed, perception)
Rosenthaleffekten (social perception)
Hukommelse
Kahneman (system 1 og system 2 (tankeprocesser) - bekræftelsesbias, tilgængelighedsheuristik)
Kreativt produkt
Læste sider: 44 sider (med videoer omregnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Talepapir - Case - "Som en ulykke..."
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Ungdom
Et forløb om identitet, ungdom, senmodernitet, roller og grupper.
Kernestof: Personlighed og identitet og Socialpsykologi
Vi arbejdede med følgende teorier:
Beck og Bourdieu
Erikson
Gergen
Asch
Roller og grupper
Freud - det ubevidste.
Læste antal sider: 60 sider (med videoer omregnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4: Ondskab og barndom
Et forløb om ondskab og sammenhængen med barndom.
Kernestof: Udviklingspsykologi og Personlighed og identitet
Vi arbejdede med følgende teorier:
Zimbardo
Milgram
Lorenz
Bowlby
Ainsworth
Stern
Kritisk tænkning
Resiliens
Læste sider: 34 sider (med videoer omregnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73255824599",
"T": "/lectio/1281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73255824599",
"H": "/lectio/1281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73255824599"
}