Holdet 2024 Ps/2o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Gert Ørsted
Hold 2024 Ps/2o (2o Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det Ondskabsfulde Menneske
Titel 2 En presset ungdom
Titel 3 Børn i institutioner
Titel 4 Fra kærlighed til besættelse.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det Ondskabsfulde Menneske

Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvad der får mennesker til at begå ondskabsfulde handlinger, og hvori årsagen hertil kan findes. Der er anlagt et særligt fokus på ondskabens individuelle dimension herunder opvækstens betydning samt neurologiske forhold i udviklingen af ondskabsfulde handlinger og evt. udvikling af psykopati. Der er anlagt et kritisk blik på de enkelte forklaringers rækkevidde med udgangspunkt i deres forskellige metodiske tilgange.

Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Ondskab i perspektiv (definition, individuelt og social betinget).
- Aggressionens natur (Konrad Lorenz).
- Opvækstens betydning (Carl Goldberg).
- Episodisk dyskontrol.
- ... neurologisk betinget (Hjernebarken (præfrontal cortex) og amygdala (limbiske system)).
- Den treenige hjerne (Paul MacLean).
... empati og mentalisering.
- Omnipotens.
- Dyssocial personlighedsforstyrrelse (generelle og specifikke kriterier).

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst.
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger [...].
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
- Demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat.
- Formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Omfang:

Forløbet udgør et samlet omfang på 115 af de i alt 410 læste sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 En presset ungdom

Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan unges (mis)trivsel, og hvordan ændrede samfundsvilkår har ændret betingelserne herfor. Der har været anlagt et kritisk blik på den accelererende kultur, hvorunder udvikling og præstation synes at være menneskelige præmisser. Forløbet har haft fokus på unges muligheder og udfordringer for identitetsdannelse i en præstationskultur, og stress er behandlet som en konsekvens heraf.

Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Ændrede samfundsvilkår (kulturel frisættelse (Thomas Ziehe) og refleksiv selv (Anthony Giddens)).
- Årsager til mistrivsel (Noemi Katznelson).
- Identitet (jeg- og socialidentitet (Erik Erikson)).
- Spejlselvet og det falske selv (Charles Cooley).
- Selvopmærksomhed (Thomas Ziehe).
- Social acceleration (Hartmut Rosa).
- Stress (akut og kronisk).
- Hverdagskrav og -kontrol (Karasek og Theorell).
- OAS (Aron Antonovsky).

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 101 af de i alt 410 læste sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Børn i institutioner

Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med, hvordan det enkelte menneskes livsmuligheder er betinget af dettes opvækstmiljø. Der er i forløbet anlagt et særligt fokus på opvæksten betydning herunder de individuelle og sociale faktorers betydning for individets livsmuligheder samt et kritisk blik på muligheder for at ændre menneskers livssituation (væsentligt). Forløbet har haft et naturligt omdrejningspunkt om børn i  institutioner, herunder, hvilken betydning institutioner kan have for børns udvikling.

Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Den gode omsorg (Per Schultz Jørgensen).
- Tilknytningsteori (tilknytnings- og udforskningsadfærd (John Bowlby)).
- Tilknytningsmønstre (typer af og konsekvenser på længere sigt (Mary Ainsworth)).
- Prosocial adfærd, empati og spejlneuroner (Martin Hoffman).
- Social Arv (kapital og habitus (Bourdieu)).
- Zonen for nærmeste udvikling (Vygotsky).
- Selvbeskyttelsesstrategier (på de tre "hjerneniveauer" (Susan Hart)).
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer (individ-, familie- og samfundsniveau (Øjvind Kvello)).
- Resiliens (Øjvind Kvello).

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst.
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger [...].
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning [...].
- Demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi [...].
- Formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 102 af de i alt 410 læste sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fra kærlighed til besættelse.

Beskrivelse:
Der er i dette forløb arbejdet med kærlighed, og hvordan kærligheden kan komme til udtryk hos forskellige mennesker og i forskellige parkonstellationer. Begrebet forelskelse er inddraget som en del af kærlighedsbegrebet, og forløbet har i denne forbindelse behandlet, hvordan forelskelse kan have karakter af besættelse, og hvad denne besættelse i yderste konsekvens kan føre til.

Undervisningsmæssigt fokus:
Dette forløb har i den daglige undervisning været centreret om emnerne:

- Seksuel selektion (Charles Darwin).
- Forældreinvesteringsteorien (Robert Trivers).
- Kærlighedens 3 komponenter (Robert Sternberg).
- 7 slags forhold (Robert Sternberg).
- Forelskelse (3 netværk, hormonudskillelse, besættelse (Helen Fischer)).
- Flerdimensionel tilknytning (Philip Shaver).
- 4 typer af ondskab (Lars Svendsen).
- 7 typer af vold.

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske.
- Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst.
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger [...].
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning [...].
- Demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi [...].
- Formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 102 af de i alt 410 læste sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer