Holdet 2024 fi/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Stephanie Erlenbach
Hold 2024 fi/3g (3g fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Hvad er filosofi?
Titel 2 F2 Teknologietik
Titel 3 F3 Kunstig intelligens
Titel 4 F4 Mening, eksistens og kærlighed
Titel 5 F5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F1 Hvad er filosofi?

Introduktion til filosofi
Filosofifagets metoder
SENAT-metoden
De første filosoffer
- Naturfilosofferne
- Sokrates
- Platon
- Aristoteles

Materiale:
Video om Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs
Refleksion. Grundbog i filosofi (2017) af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: side 6-16
(10 s.)
Svend Brinkmann: Vi bør korrumpere ungdommen. Politiken. 21. maj 2017 (1 s.)
Mikkel Guldhammer Sparsø. Teknologi og filosofi 1. Systime. s. 14-17 (3 s.)

Primærtekst:
Aristoteles: Den menneskelige funktion. Refleksion. Grundbog i filosofi (2017) af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: side 262-263 (2 s.)

Faglige mål:
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers
idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
-. en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder , herunder antikken,
oplysningstid og moderne tid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 F2 Teknologietik

Teknologietik
Immanuel Kant
Jeremy Bentham
K. E. Løgstrup
Hans Jonas

Materiale:
Mikkel Guldhammer Sparsø. Teknologi og filosofi 2. Teknologien og det moderne menneske. Systime. 2013-2021. s. 10-54 (44 s.)

Primærtekster:
Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785) (uddrag) (2,5 s.)
Løgstrup: Den etiske fordring (1956) (uddrag) (1 s.)
Jonas: Hen imod en teknologietik (1979) (uddrag) (1 s.)

Perspektivering:
Vuorela, Mikkel og Tuxen, Johanne Pontoppidan. ”Med genteknologien CRISPR kan mennesket kortslutte evolutionen”. Information. 30. oktober 2021. https://www.information.dk/moti/2021/10/genteknologien-crispr-kan-mennesket-kortslutte-evolutionen
”Forsigtighedsprincippet”. EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=LEGISSUM:precautionary_principle
Arler: etikkens tre dimensioner
Lemke, Thomas. ”Forsigtighedsprincippet i praksis”. Ingeniøren. 16. november 2007. https://ing.dk/artikel/forsigtighedsprincippet-i-praksis

Arbejdsformer:
Klassedialog, gruppearbejde, casearbejde, refleksion

Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger

Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
- centrale filosofiske begreber og positioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 F3 Kunstig intelligens

Filosofisk spørgsmål: Hvad er forskellen på kunstig intelligens og et menneske?

Hvad er bevidstheden?
Hvad er kunstig intelligens?
Har mennesket en sjæl?
Hvad er den menneskelige intelligens?

Bevidsthedsfilosofi
Erkendelsesfilosofi
Argumentationsteori: gyldighed og holdbarhed + syllogismer
Videnskabsfilosofi: videnskabelige fakulteter
Descartes
- rationalisme og dualisme
D'Holbach
- materialisme/fysikalisme
Turing
- behaviorisme
Searle
- sprogfilosofi og forståelse

Materiale:
Teknologi og filosofi 2. s. 136-137, 140-142, 146-153, 158-159 (15 s.)
Refleksion. s. 24-26 (3 s.)

Primærtekster:
Descartes: “Om metoden” (1637) i Teknologi og filosofi 2 s. 138-139 (1,5 s.)
D’Holbach: «Naturens system» (1770) i Teknologi og filosofi 2 s. 142-145 (3 s.)
Searle: “Bevidsthed, hjerne og programmer” i Teknologi og filosofi 2 s. 154-157 (3 s.)


Perspektivering:
Momme, Lars. "Hvad, hvis jeg erstattede din kæreste med en robot?". Interview med Anders Søgaard. Jyllands-Posten. 14. september 2024 (3 s.)
Telving, Thomas. Spøgelset i AI-maskinen: Når science fiction bliver til virkelighed. Finans. 31. maj 2024. https://finans.dk/debat/ECE17136953/spoegelset-i-aimaskinen-naar-science-fiction-bliver-til-virkelighed/ (2 s.)

Ekskursion:
Filosofisymposium i Aars om kunstig intelligens

Arbejdsformer:
nær tekstlæsning af primærtekster, filosofihistorie, filosofisk essayskrivning, filosofisk dialog

Faglige mål
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- udvise elementært kendskab til videnskabsteori
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
- centrale filosofiske begreber og positioner
- elementære argumentationsteoretiske begreber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 F4 Mening, eksistens og kærlighed

Larsen, Thomas Falk og Rasmussen, Michael. Refleksion. Grundbog i filosofi. Gyldendal. 2017. s. 160-191 (21 s.)

Eksistentialisme
- Kierkegaard
- Nietzsche
- Sartre og Beauvoir
- Camus

Primærtekster
- Søren Kierkegaard: Forførerens dagbog (1843) (uddrag). Refleksion s. 182-183 (1,5 s.)
- Friedrich Nietzsche: Antikrist (1888) (uddrag). Refleksion s. 184-185 ( 1,5 s.)
- Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er en humanisme (1945) (uddrag). Grundbog til filosofi. Mennesket i verden s. 100-101 (1 s.)

Perspektivering:
- Peter Sommer: Faret vild i den samme skov (2018)

Didaktik: nær tekstlæsning af primærtekster, filosofihistorie, filosofisk essayskrivning, filosofiprojekt, filosofisk dialog

Faglige mål:
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling

Kernestof:
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
- centrale filosofiske begreber og positioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer