Holdet gf3 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Gert Ørsted
Hold 2025 id/gf3 (gf3 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og Kondition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og Kondition

Beskrivelse:
Dette forløb er centreret om ultimate og har til formål at udvikle grundlæggende færdigheder inden for ultimatespillet, hvori der i dette forløb er anlagt et særligt fokus på de tekniske elementer af spillet, sammenspil og relationsforståelse og i mindre grad på takstiske forhold i angrebs- såvel som forsvarsspillet. Forløbet har ydermere til formål, at elevernes opnår en god fysisk kapacitet og i denne forbindelse opnår indsigt i elementært træningsfysiologisk teori, som relaterer sig hertil.

Teoretisk fokus:
Dette forløb har i den teoretiske del af undervisningen behandlet emnerne:

- Kondition (kondital, puls og borgskala).
- Elementært træningslære (kontinuerlig træning og intervaltræning).

Praktisk fokus:
Dette forløb har i den praktiske del af undervisningen behandlet færdighederne:

- Teknisk (Baghånds- og forhåndskast samt pandekage- og énhåndsmodtagning).
- Funktionelt (De tekniske elementer sammensat i (spil)sekvenser og samspil).
- Taktisk (Hensigtsmæssig positionering på banen ift. medspillere).

Faglige mål i fokus:
Dette forløb har med udgangspunkt i de i lærerplanen skildrede faglige mål haft fokus på:

- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: 'Boldspil'.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet [...]

Omfang:
Forløbet udgør et samlet omfang på 12 af de i alt 50 læste sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer