X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Carina Seyfert
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb og Læsekursus🤓🇳🇴
Titel 2
En dag vil vi grine af det (Værk1: Roman)📕
Titel 3
Minimalisme👟
Titel 4
Kampen om Grønland (Værk 2: Dokumentar)🌎
Titel 5
Folkeviser (DHO)🐴🗡
Titel 6
YAHYA HASSAN (Værk 3: Lyrik)❤️🩹
Titel 7
Eventyr👑🇳🇴
Titel 8
Romantikken🕯
Titel 9
Det moderne gennembrud (Værk 5: Film)🐒
Titel 10
Det folkelige gennembrud🐑
Titel 11
Eksistentialisme🥀
Titel 12
Nyheder🔥
Titel 13
Mellemkrigstiden🎨
Titel 14
Paraplyen☂️ (Værk 6: Novellesamling)
Titel 15
Den indre krig🤓
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb og Læsekursus🤓🇳🇴
GRUNDFORLØBET
Novelleforløb (5 moduler)
- Jacob Ejersbo: ”Røgringe”
- Naja Marie Aidt: ”Bulbjerg”
- Lotte Kirkeby: ”Lus”
- Kompendium med tekstanalytiske grundbegreber
SKAM (2 moduler)
Sæson 1, afsnit 3. (findes på MitCfU)
- Sproghandlinger og norsk (brobygning mellem ap og dansk)
Mundtlighedsforløb (5 moduler)
- selvvalgte taler
- appelformer og argumentation (pdf fra ”Dansk på ny”)
LÆSEKURSUS
Klassen skal afprøve forskellige læsestrategier i et læsekursus. Hertil er et selvvalgt værk anvendt
De forskellige læsestrategier er:
- Hurtiglæsning
- Fartkort
- Spurtelæsning
- ABC-træning
- Langkøring
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
En dag vil vi grine af det (Værk1: Roman)📕
FOKUS: LITTERATUR + SKRIFTLIGHED
Vi læser Thomas Koragaards roman "En dag vil vi grine af det" fra 2018 med særligt fokus på litterær tekstanalyse. Herunder undersøger vi romangenren, fortælleforhold, komposition, motiv, tema og sproglige forhold.
Desuden skrives en litterær artikel om litteratur, der tematiserer omsorgssvigt.
Indhold
Kernestof:
Dansk-A-stx-august-2017-7.pdf
Velkommen til Dansk🥳 Jeg vil i denne lektion introducere, hvad vi har på programmet de næste tre år, og så skal vi hente vores første værk i bogkælderen. Jeg glæder mig til at møde jer🤓
En dag vil vi grine af det. Kap 1 til 3..docx
Læs kap 1 til og med 3 (s. 11-24) i "En dag vil vi grine af det" og tænk over følgende:
En dag vil vi grine af det. Kap 4 til 6..docx
Læs kap 4 til og med 6 (s.25-35) i "En dag vil vi grine af det" og tænk over følgende:
En dag vil vi grine af det. Kap 7-9.docx
Læs kap 7-9 (side 36-57) i "En dag vil vi grine af det" og tænk over følgende:
Åben den vedhæftede fil med spørgsmål til kapitel 10-13 og læs spørgsmålene grundigt igennem, inden I begynder på læsningen af kapitel 10-13. I skal IKKE besvare spørgsmålene, men blot have dem i baghovedet, mens I læser. Vi ses😘
En dag vil vi grine af det. Kap 10-13..docx
En dag vil vi grine af det. Kap 14-16.docx
Læs kapitel 14-16 i "En dag vil vi grine af det" og skriv efterfølgende et lille resumé til hvert kapilet. Prøv mens I skriver at holde særligt fokus på, hvordan Tue oplever sine forældre i Alanya. Vi ses😘
Læs kapitel 17-21 og vær opmærksom på følgende:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Minimalisme👟
FOKUS: LITTERATUR OG SPROG
Titel: Minimalisme i Helle Helles litteratur
Vi arbejder med genren minimalisme gennem uddrag af Helle Helles romaner. Derudover undersøger vi Helle Helles kvindefigurer og tematik og forsøger at indkredse, hvordan figurernes fortid fremstilles.
Kernestof:
Helle helle: "Hvis det er", 2014 (uddrag)
Helle Helle, "Dette burde skrives i nutid", 2011 (uddrag)
Helle Helle, "Ned til hundene", 2008 (uddrag)
Helle Helle, "Rødby-Puttgarden", 2005 (uddrag)
Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 463-463)
Mungo Parks opsættelse af "Dette brude skrives i nutid" (optagelse), 2014 (herunder remediering)
Indhold
Kernestof:
Minimalisme.pptx
Øvelse til Rødby-Puttgarden.docx
Plader 1b. Januar 2023.docx
Rødby-Puttegarden. Personkarakteristik af Jane og Tine.docx
Vi begynder på vores næste emne: Minimalisme. Læs den vedhæftede fil om minimalisme, og find 5 nøgleord, som I mener, karakteriserer skrivestilen minimalisme. Læs efterfølgende det vedhæftede uddrag af Helle Helles roman "Rødby-Puttgarten" og tænk ov
Minimalisme. Litteraturens veje 2020..docx
Rõdby - Puttgarten.docx
Ned til hundene. Personkarakteristik og miljøkarakteristikdocx.docx
Vi fortsætter med minimalisme:
Ned til hundene, 2008 (kap.1-4).pdf
Læs det vedhæftede uddrag af Helle Helles roman "Dette burde skrives i nutid, og lav derudover en personkarateristik af hovedpersonen ud fra de oplysninger, I kan finde i teksten.
Helle Helle, 2011 (kap 32).pdf
Dette burde skrives i nutid - gruppearbejde.docx
Hvis det er. Analyse og fortolkning.docx
Læs uddraget af Helle Helles roman "Hvis det er", 2014 (læg mærke til at jegfortælleren denne gange er en mand), og noter de minimalistiske træk.
Hvis det er. Helle Helle 2014. Kap 1-5.pdf
Analyserende artikel. En dag vil vi grine af det..docx
Tekstanalytiske grundbegreber.pdf
Fortælleteknik.pptx
Komposition.pptx
Motiv og tema i litteraturen.pptx
I skal have læst bogen færdig og medbringe den. Vi begynder på den første skriftlige aflevering, der er en analyserende artikel om den🥳
Vi skriver videre i denne lektion. Husk bogen og computer🤓
Brug af citater_hvordan citerer man korrekt(1).docx
Afsnit
En stol for lidt. Analyse og fortolkning..docx
Vi skal afslutte vores forløb om Helle Helle og minimalistisk skrivestil i denne lektion. Læs den vedhæftede novelle: "En stol for lidt" og skriv mindst tre minimalistiske træk i den ned efter at have læst den. Vi ses😘
Helle Helle.en stol for lidt.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kampen om Grønland (Værk 2: Dokumentar)🌎
FOKUS: MEDIER + SKRIFTLIGHED
Titel: KAMPEN OM GRØNLAND
Med udgangspunkt i dokumentaren "Kampen om Grønland", 2020 undersøger vi dokumentargenren samt dens muligheder og begrænsninger som ”fjerde statsmagt” i et demokratisk samfund ud fra følgende spørgsmål:
• Hvad karakteriserer genren dokumentar, og hvordan adskiller den sig fra fiktionsfilmen?
• Hvilke undergenrer findes, og hvilke formål har de?
• Hvordan anvendes æstetiske virkemidler, og hvilken effekt har de?
• Hvordan vurderer vi, om vi kan stole på det, vi ser?
• Hvordan dokumentarfilmen bidrage til opretholdelsen af demokrati og kritisk tænkning?
Derudover undersøger vi også Danmarks forhold til Grønland, samt hvorvidt at man som majoritet har "ret til" at fortælle en minoritets historie. På det grundlag skrives en debatterende artikel.
Kernestof:
LINK:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
- Kompendium inspireret af ”Virkelighedens fortællinger”, Ib Bondebjerg, 2008
-
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
- Fakta- og fiktionskoder:
https://lb.systime.dk/index.php?id=149
- "Den dag Daniel døde", Artikel fra Politiken 21. dec, 2014
- "Grønland kan ikke knække selvmordskurve", Kristeligt Dagblad, 23.11.18
- ”Kan en hvid mand tillade sig at skabe en film om Grønland” , JP, 03.08.20
- ”Al historiefortælling i mit hjemland er indtil for nylig lavet af folk udefra”, Information, 08.08.20
- "Danmark skylder grønlænderne en undskyldning", DEBAT: Information, 27.11.2013
- "Derfor siger staten ikke undskyld", KOMMENTAR: Berlingske, 19.04.16
- Kim Leine: "Profeterne i evighedsfjorden", 2012 (uddrag). s. 183-201, 1. udg.
Indhold
Kernestof:
Grønland..pptx
Vi begynder i denne lektion på et forløb om dokumentargenren, hvor vi vil undersøge dens muligheder og begrænsninger. Som baggrundsviden skal I læse den vedhæftede artikel "Den dag Daniel døde". Brug de følgende 2 spørgsmål som læseformål:
Den dag Daniel døde. Politiken 21. december 2014.docx
Join conversation
En stol for lidt. Analyse og fortolkning..docx
Helle Helle.en stol for lidt.doc
Velkommen til filmleksikon
Dokumentargenrens overordnede retninger - opgave.docx
Læs side 1-6 i det vedhæftede kompendie om dokumentargenren og tag noter til de fire overordnede dokumentargenrer. Vi ses😘
Dokumentargenren.doc
DOKUMENTARGENRER. Kampen om Grønland. Opgave..docx
Læs det vedhæftede link om fakta- og fiktionskoder. Tænk over, hvilke af de forskellige, I umiddelbart kan komme i tanke om at have set i "Kampen om Grønland". Vi ses😘
Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
Dramaturgi. Berettermodellen i Kampen om Grønland.docx
Berettermodellen
Vi fortsætter med dokumentargenren. Ingen ny lektie😘
Opgaveformulering.Analyserende artikel. En stol for lidt. Helle helle. 1996.docx
Tekstanalytiske grundbegreber.pdf
Vi begynder lektionen med at gennemgå jeres opgave med dramaturgien i "Kampen om Grønland", så sørg for at være klar med jeres analyse🎥
En stol for lidt, Helle Helle, 1996.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Folkeviser (DHO)🐴🗡
FOKUS: LITTERATUR OG SPROG
Titel: FOLKEVISER
Vi arbejder med folkeviser som både optakt til og som en del af DHO. Vi analyserer viserne med særligt fokus på deres sproglige særegenhed, fortælletradition, motiver og temaer samt deres kontekst til middelalderen.
Kernestof:
Ridderviser: "Hr. Ebbes døtre", "Torbens datter", "Ebbe Skammelsøn"
Illustration: Kalkmaleri - Bent Notke, Skt. Gregors messe (Altertavlen i Århus domkirke, 1479)
Supplerende stof: Litteraturens veje, 2009 (side 58-60 + 64-66)
Indhold
Kernestof:
Hr. Ebbes dõtre.teksten.doc
Hr. Ebbes døtre. Arbejdsspørgsma_l.doc
Folkevisens kendetegn. Litteraturens veje..pptx
Vi begynder på den faglige optakt til DHO, der handler om middelalderen. I dansk skal vi derfor arbejde med folkeviser. Læs teksten "Folkevisens kendetegn" og besvar følgende spørgsmål:
Folkevisens kendetegn.docx
Analysevejledning til digte - med fokus på sproglige virkemidler. 1b..docx
Sproglige virkemidler i Hr. Ebbes døtre.docx
Vi skal videre med "Hr. Ebbes døtre". Tjek at I har besvaret spørgsmålene til jeres arbejde med den fra sidste lektion. Vi ses😘
Ebbe Skammelsøn. Analyase og fortolkning..docx
Læs side 20-23 om Ridderviser i det vedhæftede kompendie "Middelalderen og folkeviser". Læs efterfølgende folkevisen "Ebbe Skammelsen" og skriv et kort resume af, hvad den handler om. Vi ses😘
Middelalderen og folkeviserne. Fra Litteraturens veje systime.dk.docx
Ebbe Skammelsøn. Med noter.docx
Torbens datter. Analyase og fortolkning..docx
Læs folkevisen "Torbens datter" og skriv efterfølgende et kort resume af, hvad den handler om. Vi begynder lektionen med at gennemgå jeres analyse af Ebbe Skammelsøn", så vær klar til at byde ind😘
Torbens datter. Med noter.docx
DHO-powerpoint - Middelalder 1b.pptx
Metoder i danskfaget.pptx
Viden og videnskab i danskfaget.pptx
Viden og videnskab.Gåsespil.docx
Kast en terning - Online Terningekast
De fem kommaregler.docx
Øvelser til kommakursus.docx
DHO.Sådan kan et oplæg struktureres.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
YAHYA HASSAN (Værk 3: Lyrik)❤️🩹
FOKUS: SPROG
Lyrik: Introduktion til stilistisk analyse med særligt fokus troper, figurer og syntaks.
Vi arbejder med "YAHYA HASSAN", 2013 med fokus på, hvordan de stilistiske virkemidler anvendes og understøtter samlingens tematik.
Herunder arbejdes også med biografisk læsning versus nykritisk læsning med spørgsmålet om, hvorvidt man kan adskille værk og kunstner.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Yahya - Den fødte digter
Analyse og fortolkning af Barndom.docx
Analysevejledning til digte - med fokus pÜ sproglige virkemidler.pdf
Velkommen til 2g🥳
yahya_hassan_uddrag.pdf
Analysevejledning til digte - med fokus på sproglige virkemidler. 1b..docx
Læs digtet "PLASTICBLOMST", og tænk over de semantiske felter, mens I læser😘
Analyse og fortolkning af PLASTICBLOMST.docx
Lektien fra sidste lektion: Læs digtet "PLASTICBLOMST", og tænk over de semantiske felter, mens I læser😘
Analyse og fortolkning af Den arabiske prins og Ord.docx
Læs de to digte "Den arabiske prins" og "Ord" og noter efterfølgende de semantiske felter, I kan finde i de to digte. Vi begynder med at gennemgå jeres analyser af "Plasticblomst", så vær klar til at byde ind🧐 Jeg glæder mig til at se jer😘
VÆRK 3 YAHYA HASSAN.docx
Lav analysen af de to digte "ORD" og "DEN ARABISK PRINS" færdig hjemme. Vi ses😘
I har lektionen til at arbejde videre med jeres analyser🤩
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eventyr👑🇳🇴
FOKUS: LITTERATUR
Titel: Fortællinger om overgangssituationer - folkeeventyr og kunsteventyr
Introduktion til forskellige metoder i tekstlæsning. Litteraturhistoriske punktnedslag. Indføring i eventyrgenren samt undersøgelse af forskelle mellem skriftlige og mundtlige fortællekulturer. Herunder læses også norsk.
Kernestof:
Asbjørnsen og Moe: "Risen som ikke hadde noe hjerte på sig, Norske folskeeventyr, 1994 (NORSK tekst)
H.C. Andersen: "De vilde svaner", 1805
H.C. Andersen: "Rejsekammeraten", 1805
Mathias Winther: "De elleve svaner", 1838
Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 488-489)
Indhold
Kernestof:
Eventyr.pptx
Risen Som Ikke Hadde Noe Hjerte...
Risen som ikke hadde noe hjerte på seg. Sprøgsmål til teksten.docx
Skærmbillede 2024-01-05 kl. 11.03.18.png
Vi begynder på vores næste forløb, der handler om eventyr. Læs side 488-489 i Litteraturens veje og noter, hvad der karakteriserer henholdsvis et folkeeventyr og et kunsteventyr.Læs også det vedhæftede eventyr "Risen som ikke hadde noe hjerte på sig"
Risen som ikke hadde noe hjerte pÜ sig.docx
De vilde svaner
Mathias Winter. Folkeeventyr. De 11 svaner..docx
De vilde svaner.pdf
Læs folkeeventyret "De elleve svaner" og find eksempler på, hvorfor dette er et folkeeventyr og ikke et kunsteventyr?Vi ses😘
Mathias Winther, De elleve svaner.docx
Genlæs jeres innovative aflevering om hjemløshed. I finder den under opgaver "Produkt fra flerfaglig dag", hvis I skulle have glemt det. Sørg for at være godt inde i den inden lektion. Vi glæder os😘
De vilde svaner. Analyse og fortolkning.docx
De vilde svaner. Tekst..docx
Læs eventyret "De vilde svaner". I har allerede hørt det, så det handler bare om, at I skal orientere jer i teksten, så en overfladisk læsning vil være tilstrækkeligt. Jeg glæder mig til at se jer😘
Rejsekammeraten
Rejsekammeraten. Tekst..docx
Rejsekammeraten. Analyse og fortolkning.docx
Titel
Den grimme ælling eller Den lille pige med svovlsatikkerne. Analyse og fortolkning.docx
Læs enten H.C. Andersens "Den lille pige med svovlstikkerne" eller "Den grimme ælling". Man må også gerne læse begge to, hvis man bliver grebet:) Man skal kunne genfortælle handlingsforløbet i mindst ét af eventyrene, når man kommer til lektionen. Vi
Den lille pige med svovlstikkerne. Tekst.docx
Den grimme ælling. Tekst.docx
Grupper H.C. Andersen.docx
Kast en terning - Online Terningekast
Introduktion til romantikken.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantikken🕯
FOKUS: LITTERATUR OG SPROG
Titel: Romantik og romantisme
Læsning af perioderne romantik og romantisme med primær fokus på universalromantikken, nationalromantikken, platonisme, biedermeier, poetisk realisme og romantismens skyggesider og øjeblikke af lykke.
H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland", 1850
Adam Ohelenschläger: "Guldhornene", 1802
Adam Ohelenschläger: "Der er et yndigt land", 1823
Schack von Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Schack von Staffeldt: "Platonisme", 1802
Ingemann: "Fred hviler over land og by", 1823
Blicher: "Sildig Opvaagen", 1828
H.C. Andersen: "Skyggen", 1828
H.C. Andersen: "Historien om en moder", 1847
Fibiger, Lütken: "Litteraturens veje" (side 137-158 - 162-166)
Indhold
Kernestof:
Universal roamntikken.pptx
Guldhornene.pptx
Gruppearbejde med guldhornene og universal romantikken.docx
I denne lektion står den på universal romantik. Læs side 142-144 i Litteraturens veje og skriv 3 nøgleord, som I mener definerer universal romantikken. Læs endvidere Adam Ohelenschlägers Guldhornene (vedhæftet).
Adam Oehlenschläger, Guldhornene.docx
Vi bærer det i os
Code of ethics EN.pdf
Royal Museum for Central Africa - Tervuren - Belgium
Se den lille film "Dansk Vestindien - historien kort" (04.20 min) inden lektionen. Vi skal i denne lektion forberede os til besøget på "Royal Museum for Central Africa" i Bruxelles ved at undersøge historien om de danske konlonier i Vestindien. Tænk
Dansk Vestindien - historien kort
Adam Oehlenschläger. Gruppearbejde med nationalsangen.docx
Analysevejledning til digte - med fokus på sproglige virkemidler-1.pdf
Så står den på nationalromantik. Læs Adam Oehlenschläges "Der er et yndigt land samt side 146-152 i litteraturens veje og besvar følgende fem spørgsmål, mens I læser:
Der er et yndigt land.docx
Vi skal videre med nationalromantikken. Der er ingen ny lektie, men sørg for at være klar til at byde ind på spørgsmålene, som I arbejdede med sidst. Vi ses😘
Skriv et brev til Ludvig Holberg. Skriveopgave om romantikken..docx
Fred hviler over land og by.docx
Arbejd selv fredag den 26. april i 2. modul. Gruppearbejde til biedermeier romantik.docx
Læs side 152-155 i Litteraturens veje om Biedermeierromantik samt Ingemanns aftensang "Fred hviler over land og by" (vedhæftet). Find derefter de biedermeier romantiske træk i digtet.
Nyplatonisme.pptx
Nyplatonisme. Gruppearbejde.docx
Biedermeier .pptx
PPtidsbilleder.ppt
Fred hviler over land og by // Danish National Vocal Ensemble (Live)
Anne Dorte Michelsen - Fred Hviler Over Land (Official Music Video)
Vi tager fat på nyplatonismen, der også er den del af romantikken. Læs side 144-146 i Litteraturens veje og noter tre nøgleord, som, I mener, karakteriserer nyplatonismens filosofi. Læs også de to vedhæftede digte af Schack Von Staffeldt :”Indvielsen
Indvielsen og Platonisme.docx
Poetisk realisme.pptx
Bilchers noveller. Sildig Opvaagnen.pptx
Analyse og fortolkning af Sildig opvaagen.docx
Læs side 155-157 i Litteraturens veje om poetisk realisme og tag noter til de vigtigste egenskaber. Skim efterfølgende Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" (vedhæftet) og dan jer et overblik over personerne. Skriv dem gerne ned. Vi læser den sammen p
Sildig opvaagnen.docx
Vi fortsætter med Blicher, den utroværdige præst, erotiske kvinde og tragiske realisme🔫❤️🔥
Retoriske virkemidler fra Håndbog til Dansk.docx
Skriftlig opgave til Sildig Opvaagen. Skriv en tale til præsten..pdf
Brug af citater_hvordan citerer man korrekt(1).docx
De fem kommaregler.docx
Øvelser til kommakursus.docx
Romantisme 3b.pptx
Analyse og fortolkning af Skyggen.docx
Kierkegaards fire arketyper. Lone Brinkmann.pptx
Læs (skim) side 162-166 om romantisme samt H.C. Andersens eventyr "Skyggen". Tænk over, hvad skyggen repræsenterer? Vi ses😘
Skyggen.docx
Skærmbillede 2024-08-14 kl. 10.54.51.png
Vi arbejder videre med "Skyggen" og Kierkegaard. I får tid til at færdiggøre pararbejdet, og så samler vi op. Vi ses😘
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud (Værk 5: Film)🐒
FOKUS: LITTERATUR OG SPROG
Titel: Det moderne gennembrud
Vi undersøger de historiske forhold omkring perioden og går i dybden med skrivestilene naturalisme og impressionisme.
Kernestof:
Herman Bang: "Irene Holm", 1890
Henrik Pontoppidan: "Ilum galgebakke", 1890
J.P. Jacobsen: "Fru Maire Grubbe" 1876 (uddrag)
J.P. Jacobsen: "To Verdner", 1886
FILM (værk 5): "Lykke-Per", 2018
Supplerende stof:
George Brandes, "af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur", 1871
Litteraturens veje, 2009 (side 201-224)
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud.pptx
Impressionisme og narturalisme.pptx
Romantik og romantisme. 3b.docx
Vi begynder på vores næste periode: "Det moderne gennembrud", og vi har i denne lektion fokus på naturalisme:Læs det vedhæftede uddrag af "Fru Marie Grubbe" samt om naturalisme i Litteraturens veje (side 201-208) og overvej hvilke naturalistiske træk
af Fru Marie Grubbe.docx
Genlæs det vedhæftede uddrag af "Fru Marie Grubbe" samt om naturalisme i Litteraturens veje (side 201-208) og overvej hvilke naturalistiske træk, der gør sig gældende i uddraget?Kh Carina
Analyse af Fru Marie Grubbe.docx
Læs J.P. Jacobsens tekst: "To verdner". Vær imens I læser opmærksom på, hvordan naturen beskrives, og hvordan forholdet mellem videnskab og religion beskrives?Vel mødt😘
To Verdener.docx
To verdner, analyseark.docx
Afsnit
Genlæs J.P. Jacobsens tekst: "To verdner". Vær imens I læser opmærksom på, hvordan naturen beskrives, og hvordan forholdet mellem videnskab og religion beskrives?Vel mødt😘
Ilum Galgebakke.pptx
Analyserende artikel. To Verdener. JP Jacobsen.docx
Læs Henrik Pontoppidans novelle "Ilum galgebakke" + side 218-221 i Litteraturens veje, og prøv at identificere, hvordan både problemlitteraturen og naturalismen kommer til udtryk?
Ilum galgebakke.docx
Diskursanalyse
Mundtlighed i dansk. Taler..docx
Diskursanalyse JC.pptx
Læs den vedhæftede kronik "Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle" og noter jer hovedargumenterne. Se også den vedhæftede video om diskursanalyse inden lektionen. Vi ses🥳
Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle
kronik-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle.pdf
Læs artiklen: "Vores sundhedsmani er blevet livskvalitetens fjende" inden lektion. Vi begynder på taleskrivningen🤓
_Vores sundhedsmani er blevet livskvalitetens fjende_ _ Information.pdf
Analyse af Ilum Galgebakke.docx
Analyse og fotolkning af Irene Holm.docx
Læs Herman Bangs novelle "Irene Holm". Overvej, mens I læser, hvilke modsætningsforhold, der er mellem Irene og Marie fra "Fru Marie Grubbe"? Vi ses🤓
Irene Holm.docx
Den stërkeste. August Strindberg..pdf
August Strindberg.Den stærkeste. Arbejdsspørgsmål.docx
Det moderne gennembrud. Tekstoversigt..docx
Ingen ny lektie. Vi gennemgår arbejdet med "Den stærkeste" og samler op på det moderne gennembrud.
Video: Hvordan skriver man en god reflekterende artikel?
Den reflekterende artikel.pptx
Start med at læse filen om den reflekterende artikel, så I får en fornemmelse af, hvad kravene er. Læs efterfølgende opgaveformuleringen og slut af med at læse elevstilen. Skriv efterfølgende ned, hvordan man kan se, at elevbesvarelsen er en reflekte
Den reflekterende artikel. Hvordan den skal skrives..docx
Opgave. Døden som skønlitterært motiv.pdf
Elevbesvarelse. Døden som skønlitterært motiv. Elevbesvarelse..docx
Spørgsmål til Det folkelige gennembrud.docx
Det folkelige gennembrud.pptx
Læs i Litteraturens veje om "Det folkelige gennembrud", som er vores næste emne: Side 244-246 ø og 250-252 og besvar de vedhæftede spørgsmål i filen "Spørgsmål til det Det folkelige gennembrud".Vi ses😘
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det folkelige gennembrud🐑
FOKUS: LITTERATUR OG MEDIER
Titel: Det folkelige gennembrud
På af det moderne gennembrud springer vi fra by til land (og frem i tiden) og undersøger det folkelige gennembrud med fokus på Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø.
Kernestof:
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene", 1915
Marie Bregendahl: "En dødsnat" (uddrag), 1912
Johannes V. Jensen: "Oktobernat", 1997/98
Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 244-256)
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til Det folkelige gennembrud.docx
Det folkelige gennembrud.pptx
Læs i Litteraturens veje om "Det folkelige gennembrud", som er vores næste emne: Side 244-246 ø og 250-252 og besvar de vedhæftede spørgsmål i filen "Spørgsmål til det Det folkelige gennembrud".Vi ses😘
Martin Andersen Nexø. Ulven og fårene. spørgsmål.docx
Læs eller genlæs Martin Andersen Nexøs tekst "Ulven og fårene" grundigt, og overvej hvordan man kan se, problematikkerne under "Det folkelige gennembrud" komme til udtryk i teksten?
Martin Andersen Nexø.docx
Stefan Iversen. Alt er undergivet Forvandling. Artikel om Johannes V Jensens Himmerland.pdf
Spørgsmål til Oktobernat.docx
Vi fortsætter med det folkelige gennembrud: Læs den vedhæftede tekst "Oktobernat" af Johannes V. Jensen. I behøver ikke besvare de vedhæftede spørgsmål, mens I læser, men kig den lige igennem, så I har dem i baghovedet.
Oktobernat.docx
I skal færdiggøre analyserne af "Oktobernat", og når I er færdige, har I tid til at arbejde på jeres reflekterende artikler, mens jeg holder karaktersamtaler.Vi ses😘
Den reflekterende artikel. Hvordan den skal skrives..docx
Den reflekterende artikel.pptx
Opgave. Døden som skønlitterært motiv.docx
I skal skrive videre på den reflekterende artikel, mens jeg holder de sidste samtaler. Vi ses🤓
En dødsnat (uddrag). Læseforma_l.pptx
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 1:8. Dansk Kultur i 100 år (1900-1918).
Læs teksten "En Dødsnat", og overvej følgende spørgsmål, mens I læser:
Marie Bregendahl (1867-1940)- af En Dødsnat.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksistentialisme🥀
FOKUS: LITTERATUR
Titel: Eksistentialistiske analyse
Vi undersøger begrebet ateistisk eksistentialisme med udgangspunkt i Peter Seebergs noveller samt Jean Paul Sartre og Albert Camus fortolkning af begrebet.
Kernestof:
Peter Seeberg, Patienten, 1962
Peter Seeberg, Helten, 1962
Jean Paul Sartre, Eksistentialisme er humanisme (uddrag), 1946
Albert Camus, Sissyfos-myten (uddrag), 1942
NB: Peter Seebergs novellesamling "Eftersøgningen og andre noveller", 1962, skulle have været læst som værk, men grundet corona er værket taget ud for at kunne imødekomme det resterende kernestof, og der er derfor kun læst to noveller fra samlingen)
Indhold
Kernestof:
Eksistentialisme.pptx
Sartres 5 former for væren. Figur..docx
Kierkegaards fire arketyper. Lone Brinkmann.pptx
Grublerier over Sartre og ideografisk læsning.docx
Åben filen "Grublerier over Sartre og idiografisk læsning" og læs spørgsmålene igennem. Læs Sartres "Eksistentialisme er en humanisme". I behøver ikke besvare spørgsmålene, men de er gode at have i baghovedet. Vi ses😘
Paul Sartre.docx
Helten. Eksistentialistisk læsning.docx
Eksistentialisme. Sartre..pptx
Læs Peter Seebergs novelle "Helten" og tænk over, hvordan den eksistentielle angst kommer til udtryk? Vi ses🤓
Helten.pdf
Peter Seeberg.Patienten. Eksistentilistisk læsning.docx
Læs Peter Seeberg novellen "Patienten" og tænk over, hvordan den eksistentielle angst kommer til udtryk? Vi ses🤓
Patienten.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nyheder🔥
FOKUS: MEDIER OG SPROG
Titel: Nyheder i trykte medier
Vi undersøger fremstillingen af nyheder i trykte medier med særligt fokus på komposition, nyhedskriterier, skrivestil og målgrupper.
Herunder:
- De fem nyhedskriterier
- Ydre komposition (layout)
- Indre komposition (komposition)
- Nyhedstrekanten
- Den dramatiske model
- Kommode-modellen
- Nyhedsgenrerne
Kernestof:
- Kompendium til "Nyheder i trykte medier"
- Herman Bang, "Barnden", 1884
- Inger Støjberg dømt skyldig i Rigsretten: Skal i fængsel i 60 dage, Berlingske, 13.12.21
- DR-programmet 'John Dillermand' til børn får udbredt kritik, Politiken, 04.01.21
- To mistænkte tilfælde af ny coronavariant er fundet i Danmark, Information, 28.11.21
- Historisk øjeblik: Taliban overtager præsidentpaladset, BT, 17.08.21
- Kaos i USA: Trump-støtter stormer kongressen, Berlingske, 06.01.21
- Vi græd i Parken på de forkerte tårers aften, 13. juni 2021
B.dk
- Hegaard stopper i politik efter grænseoverskridende adfærd, Nordjyske, 13.08.21
- TV 2-direktør erkender: Helt skævt med kondomer til ansatte, J.P. 16.12.21
Indhold
Kernestof:
De klassiske fem nyhedskriterier og Avistyper.pptx
Titel
Nyhedskriterier og avistyper i Han anmeldte sin far til FBI.docx
Vi begynder på vores næste forløb om nyhedsgenren. Læs side 1-7 i det vedhæftede kompendie om de fem nyhedskriterier. Tjek efterfølgende dagens nyheder på en tilfældig online avis, og overvej, hvilke af de fem nyhedskriterier, overskiften overskiften
Kompendium til nyheder i flere medier.pdf
Christiansborgs brand 1884 - Wikipedia, den frie encyklopædi
indre komposition.pptx
Nyhedsgenrer.pptx
Gruppearbejde med Branden.docx
Læs på side 7-11 i kompendiet om ydre og indre komposition og vær sikker på, at du kan genkende kommodemodellen, nyhedstrekanten og den dramatiske model. Læs efterfølgende Herman Bangs artikel "Branden" og overvej, hvilken indre kompositionsmodel, ha
Herman Bang.Branden.pdf
Efter Trump-melding er TikTok igen tilgængeligt i USA: 'En mærkelig og bizar situation'
Kritik fra dansk avis får Norges statsminister til at reagere
Gymnasiefyre betaler 20.000 kroner for kvinders opmærksomhed i byen
Vil slæbe Danmark i retten: - Der er tale om et folkedrab
Lokalpolitiker deler navn med drabsdømt og det fik voldsomme konsekvenser
52-årig fodboldfar kræves fængslet for at nikke dommeren en skalle
Dagens nyheder. Fremlæggelser.docx
Sørg for, at I er færdige med analysen af "Branden" til lektionens begyndelse. Vi ses😘
Vi fortsætter med artiklerne fra sidst og bruger også lidt tid på SRP. Vi ses☺️
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Mellemkrigstiden🎨
FOKUS: LITTERATUR OG SPROG
Titel: Mellemkrigstiden
Vi har fokus på litteraturen mellem de to verdenskrige. Det særlige fokus er rettet mod ekspressionisme og futurisme samt analyse af lyrik.
Tom Kristensen: "Angst", "Fribytter",1930/1920
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet", 1918
Hans Kirk: "Fiskerne" (uddrag), 1928
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad", 1957
Supplerende stof:
Litteraturens veje, side 274-295
Indhold
Kernestof:
Dagens nyheder. Fremlæggelser.docx
Tom Kristensen Angst og Fribytter.docx
Analysevejledning til digte - med fokus pU_ sproglige virkemidler.pdf
MELLEMKRIGSTIDEN.pptx
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 2:8. Dansk Kultur i 100 år (1918-1930).
Fribytter. Analyse og fortolkning.docx
Vi begynder på vores næste emne om "Mellemkrigstiden". Tiden mellem de to verdenskrige. Læs Tom Kristensens digte. "Fribytter" og "Angst" + side 274-281 ø i Litteraturens veje og besvar følgende:
Analysevejledning til digte - med fokus pa_ sproglige virkemidler. 1b..docx
Emil Bønnelycke og Futurisme.pptx
Læs Emil Bønnelyckes tekst "Aarhundredet" samt side 281-287ø i Litteraturens veje og besvar de to spørgsmål:
Emil Bo_nnelycke e_rhundredt.docx
Kollektivromanen.pptx
Bonanza | Fiskerne | Fiskerne, 2:6
Fiskerne. Analyse og fortolkning. 3b.docx
Læs uddraget af "Fiskerne" af Hans Kirk + side 290-292 i Litteraturens veje. Formålet er at finde ud af, hvad der kendetegner en kollektivroman, og hvordan det kommer til udtryk i "Fiskerne"?
Hans Kirk Fiskerne.docx
De fem kommaregler.docx
Øvelser til kommakursus.docx
Plasticsolen. MS..docx
Analysevejledning til digte - med fokus pÜ sproglige virkemidler.pdf
Plasticsolen.Lyrik.2025.docx
Vi gennemgår analysen af "Fiskerne", hvorefter vi går til skriftlighed📝 Vi ses😘
Skriftlighed. Udfordringer 3b..pptx
Nutids r: Den komplette guide
Brug af citater_hvordan citerer man korrekt(1).docx
Karen Blixen, Det ubeskrevne blad, 1957. Analyse og fortolkning.docx
Komposition.pptx
Læs Karen Blixens tekst "Det ubeskreve blad" og tænk over, hvorfor det tomme lærred er det mest appellerende? Vi ses😘
Karen Blixen Det ubeskrevne blad.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Paraplyen☂️ (Værk 6: Novellesamling)
Tove Ditlevsen, 1952
Indhold
Kernestof:
Tove Ditlevsen.Katten.pdf
Karen Blixen - En fantastisk skæbne
Forsvarsmekanismer.CS.pptx
Karen Blixen, Det ubeskrevne blad, 1957. Analyse og fortolkning.docx
Opgave til Katten. Personkarakteristik med fokus på forsvarsmekanismer og PIEmodellen..docx
Læs Tove Ditlevsens novelle "Katten". Hvad kan katten være et billede på?
Paraplyen. Tove Ditlevsen..pdf
Katten. Tove Ditlevsen.docx
Værklæsning. Tove Ditlevsen. Paraplyen..docx
Vi skal læse forskellige noveller til denne lektion. Se noten. Novellerne er i vedhæftede pdf "Paraplyen" med undtagelse af den til Aksel, Simon og Viktor. Jeres er i det separate dokument. Vi ses😘
En morgen i et villakvarter.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Den indre krig🤓
FOKUS: Litteratur og sprog
Titel: Den indre krig
Med udgangspunkt i flere af de modernistiske kanonforfattere undersøger vi litteraturen fra 1950-1960'erne. Vi har her særligt fokus på inspirationen fra Freuds psykoanalyse samt eksistentialismen. Herunder læses også svensk og verdenslitteratur i form af Sylvia Plath. Tilsidst vender vi tilbage til, hvor vi begyndte med Helle Helles romaner i 1g. Hendes seneste karakter "Hafni" har nemlig også en indre konflikt.
Kernestof:
Power Point (CS) om Freuds personlighedsmodel + forsvarmekanismerne
Klaus Rifbjerg: "Peter Plys", 1964
Martin A Hansen: "Paradisæblerne", 1953
Gunnar Ekelöf: "NÅR MAN KOMMIT SÅ LANGT", 1955
Gunnar Ekelöf: "GE MIG GIFT", 1967
Sylvia Plath: "Daddy", 1965
Helle Helle: "Hey Hafni", 2025
Supplerende stof:
Litteraturens Veje (2009) s. 333-338 + 342-354
"Sartres 5 former for væren": Illustration: Systime og Liselotte Henriksen
Indhold
Kernestof:
Paradisæblerne. FØR I LÆSER.docx
Martin A Hansen. Paradisæblerne.docx
Freud og psykoanalysen.pptx
Klaus Rifbjerg, Peter Plys. Analyse og fortolkning.docx
Læs Klaus Rifbjergs novelle "Peter Plys". Overvej forholdet mellem virkelighed og realisme, mens I læser. Særligt i forhold til de oplevelser, han tænker tilbage på.
Peter Plys. Klaus Rifbjerg.docx
Eksistentialisme.pptx
Sartres 5 former for væren. Figur..docx
Gunnar Ekelöf. Ge mig gift. Analyse og fortolkning.docx
Gunnar Ekelo_f. Na_r man er na_et sa_ vidt + Giv mig gift.docx
Sylvia Plath reading 'Daddy'
Daddy. Sylvia Plath.docx
Daddy.pdf
Minimalisme.pptx
Helle Helle.en stol for lidt.doc
Mundtlig dansk. Eksamensspørgsmål. Minimalisme..docx
Hey Hafni.2025.Uddrag, Helle Helle.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284972", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284972", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284972" }