Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Carina Seyfert
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb og Læsekursus🤓🇳🇴
Titel 2 En dag vil vi grine af det (Værk1: Roman)📕
Titel 3 Minimalisme👟
Titel 4 Kampen om Grønland (Værk 2: Dokumentar)🌎
Titel 5 Folkeviser (DHO)🐴🗡
Titel 6 YAHYA HASSAN (Værk 3: Lyrik)❤️‍🩹
Titel 7 Eventyr👑🇳🇴
Titel 8 Romantikken🕯
Titel 9 Det moderne gennembrud (Værk 5: Film)🐒
Titel 10 Det folkelige gennembrud🐑
Titel 11 Eksistentialisme🥀
Titel 12 Nyheder🔥
Titel 13 Mellemkrigstiden🎨
Titel 14 Paraplyen☂️ (Værk 6: Novellesamling)
Titel 15 Den indre krig🤓

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb og Læsekursus🤓🇳🇴

GRUNDFORLØBET

Novelleforløb (5 moduler)
- Jacob Ejersbo: ”Røgringe”
- Naja Marie Aidt: ”Bulbjerg”
- Lotte Kirkeby: ”Lus”
- Kompendium med tekstanalytiske grundbegreber
  
SKAM (2 moduler)
Sæson 1, afsnit 3. (findes på MitCfU)
- Sproghandlinger og norsk (brobygning mellem ap og dansk)

Mundtlighedsforløb (5 moduler)
- selvvalgte taler
- appelformer og argumentation (pdf fra ”Dansk på ny”)


LÆSEKURSUS

Klassen skal afprøve forskellige læsestrategier i et læsekursus. Hertil er et selvvalgt værk anvendt
De forskellige læsestrategier er:
- Hurtiglæsning
- Fartkort
- Spurtelæsning
- ABC-træning
- Langkøring
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 En dag vil vi grine af det (Værk1: Roman)📕

FOKUS: LITTERATUR + SKRIFTLIGHED

Vi læser Thomas Koragaards roman "En dag vil vi grine af det" fra 2018 med særligt fokus på litterær tekstanalyse. Herunder undersøger vi romangenren, fortælleforhold, komposition, motiv, tema og sproglige forhold.

Desuden skrives en litterær artikel om litteratur, der tematiserer omsorgssvigt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Minimalisme👟


FOKUS: LITTERATUR OG SPROG

Titel: Minimalisme i Helle Helles litteratur

Vi arbejder med genren minimalisme gennem uddrag af Helle Helles romaner. Derudover undersøger vi Helle Helles kvindefigurer og tematik og forsøger at indkredse, hvordan figurernes fortid fremstilles.

Kernestof:
Helle helle: "Hvis det er", 2014 (uddrag)
Helle Helle, "Dette burde skrives i nutid", 2011 (uddrag)
Helle Helle, "Ned til hundene", 2008 (uddrag)
Helle Helle, "Rødby-Puttgarden", 2005 (uddrag)


Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 463-463)
Mungo Parks opsættelse af "Dette brude skrives i nutid" (optagelse), 2014 (herunder remediering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kampen om Grønland (Værk 2: Dokumentar)🌎

FOKUS: MEDIER + SKRIFTLIGHED

Titel: KAMPEN OM GRØNLAND

Med udgangspunkt i dokumentaren "Kampen om Grønland", 2020 undersøger vi dokumentargenren samt dens muligheder og begrænsninger som ”fjerde statsmagt” i et demokratisk samfund ud fra følgende spørgsmål:

• Hvad karakteriserer genren dokumentar, og hvordan adskiller den sig fra fiktionsfilmen?
• Hvilke undergenrer findes, og hvilke formål har de?
• Hvordan anvendes æstetiske virkemidler, og hvilken effekt har de?
• Hvordan vurderer vi, om vi kan stole på det, vi ser?
• Hvordan dokumentarfilmen bidrage til opretholdelsen af demokrati og kritisk tænkning?

Derudover undersøger vi også Danmarks forhold til Grønland, samt hvorvidt at man som majoritet har "ret til" at fortælle en minoritets historie. På det grundlag skrives en debatterende artikel.

Kernestof:
LINK: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog

- Kompendium inspireret af ”Virkelighedens fortællinger”, Ib Bondebjerg, 2008
- http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
- Fakta- og fiktionskoder: https://lb.systime.dk/index.php?id=149
- "Den dag Daniel døde", Artikel fra Politiken 21. dec, 2014
- "Grønland kan ikke knække selvmordskurve", Kristeligt Dagblad, 23.11.18
- ”Kan en hvid mand tillade sig at skabe en film om Grønland” , JP, 03.08.20
- ”Al historiefortælling i mit hjemland er indtil for nylig lavet af folk udefra”, Information, 08.08.20
- "Danmark skylder grønlænderne en undskyldning", DEBAT: Information, 27.11.2013
- "Derfor siger staten ikke undskyld", KOMMENTAR: Berlingske, 19.04.16
- Kim Leine: "Profeterne i evighedsfjorden", 2012 (uddrag). s. 183-201, 1. udg.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Folkeviser (DHO)🐴🗡

FOKUS: LITTERATUR OG SPROG

Titel: FOLKEVISER

Vi arbejder med folkeviser som både optakt til og som en del af DHO. Vi analyserer viserne med særligt fokus på deres sproglige særegenhed, fortælletradition, motiver og temaer samt deres kontekst til middelalderen.

Kernestof:
Ridderviser: "Hr. Ebbes døtre", "Torbens datter", "Ebbe Skammelsøn"

Illustration: Kalkmaleri - Bent Notke, Skt. Gregors messe (Altertavlen i Århus domkirke, 1479)

Supplerende stof: Litteraturens veje, 2009 (side 58-60 + 64-66)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 YAHYA HASSAN (Værk 3: Lyrik)❤️‍🩹

FOKUS: SPROG

Lyrik: Introduktion til stilistisk analyse med særligt fokus troper, figurer og syntaks.

Vi arbejder med "YAHYA HASSAN", 2013 med fokus på, hvordan de stilistiske virkemidler anvendes og understøtter samlingens tematik.

Herunder arbejdes også med biografisk læsning versus nykritisk læsning med spørgsmålet om, hvorvidt man kan adskille værk og kunstner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eventyr👑🇳🇴


FOKUS: LITTERATUR

Titel: Fortællinger om overgangssituationer - folkeeventyr og kunsteventyr

Introduktion til forskellige metoder i tekstlæsning. Litteraturhistoriske punktnedslag. Indføring i eventyrgenren samt undersøgelse af forskelle mellem skriftlige og mundtlige fortællekulturer. Herunder læses også norsk.

Kernestof:
Asbjørnsen og Moe: "Risen som ikke hadde noe hjerte på sig, Norske folskeeventyr, 1994 (NORSK tekst)
H.C. Andersen: "De vilde svaner", 1805
H.C. Andersen: "Rejsekammeraten", 1805
Mathias Winther: "De elleve svaner", 1838


Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 488-489)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken🕯

FOKUS: LITTERATUR OG SPROG

Titel: Romantik og romantisme

Læsning af perioderne romantik og romantisme med primær fokus på universalromantikken, nationalromantikken, platonisme, biedermeier, poetisk realisme og romantismens skyggesider og øjeblikke af lykke.

H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland", 1850
Adam Ohelenschläger: "Guldhornene", 1802
Adam Ohelenschläger: "Der er et yndigt land", 1823
Schack von Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Schack von Staffeldt: "Platonisme", 1802
Ingemann: "Fred hviler over land og by", 1823
Blicher: "Sildig Opvaagen", 1828
H.C. Andersen: "Skyggen", 1828
H.C. Andersen: "Historien om en moder", 1847


Fibiger, Lütken: "Litteraturens veje" (side 137-158 - 162-166)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud (Værk 5: Film)🐒


FOKUS: LITTERATUR OG SPROG

Titel: Det moderne gennembrud

Vi undersøger de historiske forhold omkring perioden og går i dybden med skrivestilene naturalisme og impressionisme.

Kernestof:
Herman Bang: "Irene Holm", 1890
Henrik Pontoppidan: "Ilum galgebakke", 1890
J.P. Jacobsen: "Fru Maire Grubbe" 1876 (uddrag)
J.P. Jacobsen: "To Verdner", 1886
FILM (værk 5): "Lykke-Per", 2018

Supplerende stof:
George Brandes, "af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur", 1871
Litteraturens veje, 2009 (side 201-224)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det folkelige gennembrud🐑

FOKUS: LITTERATUR OG MEDIER

Titel: Det folkelige gennembrud

På  af det moderne gennembrud springer vi fra by til land (og frem i tiden) og undersøger det folkelige gennembrud med fokus på Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø.

Kernestof:
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene", 1915
Marie Bregendahl: "En dødsnat" (uddrag), 1912
Johannes V. Jensen: "Oktobernat", 1997/98


Supplerende stof:
Litteraturens veje, 2009 (side 244-256)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksistentialisme🥀

FOKUS: LITTERATUR

Titel: Eksistentialistiske analyse

Vi undersøger begrebet ateistisk eksistentialisme med udgangspunkt i Peter Seebergs noveller samt Jean Paul Sartre og Albert Camus fortolkning af begrebet.

Kernestof:
Peter Seeberg, Patienten, 1962
Peter Seeberg, Helten, 1962
Jean Paul Sartre, Eksistentialisme er humanisme (uddrag), 1946
Albert Camus, Sissyfos-myten (uddrag), 1942

NB: Peter Seebergs novellesamling "Eftersøgningen og andre noveller", 1962, skulle have været læst som værk, men grundet corona er værket taget ud for at kunne imødekomme det resterende kernestof, og der er derfor kun læst to noveller fra samlingen)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nyheder🔥

FOKUS: MEDIER OG SPROG

Titel: Nyheder i trykte medier

Vi undersøger fremstillingen af nyheder i trykte medier med særligt fokus på komposition, nyhedskriterier, skrivestil og målgrupper.

Herunder:
- De fem nyhedskriterier
- Ydre komposition (layout)
- Indre komposition (komposition)
- Nyhedstrekanten
- Den dramatiske model
- Kommode-modellen
- Nyhedsgenrerne

Kernestof:
- Kompendium til "Nyheder i trykte medier"
- Herman Bang, "Barnden", 1884
- Inger Støjberg dømt skyldig i Rigsretten: Skal i fængsel i 60 dage, Berlingske, 13.12.21
- DR-programmet 'John Dillermand' til børn får udbredt kritik, Politiken, 04.01.21
- To mistænkte tilfælde af ny coronavariant er fundet i Danmark, Information, 28.11.21
- Historisk øjeblik: Taliban overtager præsidentpaladset, BT, 17.08.21
- Kaos i USA: Trump-støtter stormer kongressen, Berlingske, 06.01.21
- Vi græd i Parken på de forkerte tårers aften, 13. juni 2021 B.dk
- Hegaard stopper i politik efter grænseoverskridende adfærd, Nordjyske, 13.08.21
- TV 2-direktør erkender: Helt skævt med kondomer til ansatte, J.P. 16.12.21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Mellemkrigstiden🎨

FOKUS: LITTERATUR OG SPROG

Titel: Mellemkrigstiden

Vi har fokus på litteraturen mellem de to verdenskrige. Det særlige fokus er rettet mod ekspressionisme og futurisme samt analyse af lyrik.

Tom Kristensen: "Angst", "Fribytter",1930/1920
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet", 1918
Hans Kirk: "Fiskerne" (uddrag), 1928
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad", 1957

Supplerende stof:
Litteraturens veje, side 274-295
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Den indre krig🤓

FOKUS: Litteratur og sprog

Titel: Den indre krig

Med udgangspunkt i flere af de modernistiske kanonforfattere undersøger vi litteraturen fra 1950-1960'erne. Vi har her særligt fokus på inspirationen fra Freuds psykoanalyse samt eksistentialismen. Herunder læses også svensk og verdenslitteratur i form af Sylvia Plath. Tilsidst vender vi tilbage til, hvor vi begyndte med Helle Helles romaner i 1g. Hendes seneste karakter "Hafni" har nemlig også en indre konflikt.

Kernestof:
Power Point (CS) om Freuds personlighedsmodel + forsvarmekanismerne
Klaus Rifbjerg: "Peter Plys", 1964
Martin A Hansen: "Paradisæblerne", 1953
Gunnar Ekelöf: "NÅR MAN KOMMIT SÅ LANGT", 1955
Gunnar Ekelöf: "GE MIG GIFT", 1967
Sylvia Plath: "Daddy", 1965
Helle Helle: "Hey Hafni", 2025

Supplerende stof:
Litteraturens Veje (2009) s. 333-338 + 342-354
"Sartres 5 former for væren": Illustration: Systime og Liselotte Henriksen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer