Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Katrine Bork, Sofia Isaksen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Grundforløb
Grundforløbet i dansk introducerer eleverne til de tre områder af dansk: litteratur, medier og sprog.
Under disse overskrifter er der læst følgende tekster:
Litteratur
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) læst minimum TO af de følgende tre noveller:
- "Røgringe" af Jakob Ejersbo, 2000 (novelle)
- "Buldbjerg" af Naja Marie Aidt, 2006 (novelle)
- "Lus" af Lotte Kirkeby, 2006 (novelle)
- kompendium om tekstanalytiske grundbegreber
Medier
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) arbejdet med ét af følgende SKAM-afsnit:
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 1
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 3
- kompendium om analyse af filmtekniske virkemidler
Sprog
- "Utøya - Mindetalen på Rådhuspladsen" af Jens Stoltenberg, 2011
- kompendium om retorik, argumentation og mundtlig tale
- eleverne udfærdigede desuden egne afskedstaler til klassen
Undervejs i forløbet har vi trænet læseteknikker som led i et fokus på at øge elevernes læsetempo.
Forløbet indeholdt 2 skriftlige afleveringer om hhv personkarakteristik og den gode indledning. Her er eleverne desuden introduceret til PIE-modellen og den korrekte brug af citater og tekstinddragelse.
Forløbets omfang: 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Dokumentar og virkelighed + værk
Eleverne er i forløbet blevet introduceret for dokumentarfilmsgenren først og fremmest med afsæt i forskellen på fakta og fiktion – herunder faktakontrakt og fiktionskontrakt samt fakta- og fiktionskoder. Derefter er de blevet introduceret for tre typer af dokumentargenrer: Den observerende, autoritative og deltagende. Efterfølgende har vi arbejdet med filmiske virkemidler med særligt fokus på billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, farver og klipperytme. Eleverne har i forbindelse hermed analyseret en selvvalgt sekvens af afsnit 1 i dokumentaren ”Fie” fra DR. Vi har efterfølgende diskuteret, hvorvidt dokumentaren er en objektiv skildring af virkeligheden. Dernæst har vi arbejdet med socialpornografi og set to eksempler på dette – hhv. ”Historien om Jimmi” samt et klip af ”Netkrigerne”. Vi har afsluttet forløbet med at analysere ”Herlufsholms hemmeligheder” med fokus på fakta- og fiktionskoder, brug af filmiske virkeligheder samt graden af troværdighed og forholdt os til mediernes kritik af dokumentaren.
I forløbet har eleverne afleveret en individuel skriftlig opgave, hvor de har redegjort kort for dokumentargenren samt vurderet bl.a. genrens styrker og svagheder og troværdigheden i de tre typer af dokumentargenrer.
Herlufsholms Hemmeligheder (VÆRK I)
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- H.C. Andersen
Sproglige perspektiver:
- analyse af appelformer
Mediemæssige perspektiver:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- kommunikationsanalyse
Antal sider ca: 35 + dokumentarfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Roman - værk
I dette forløb har vi læst romanen ”En dag vil vi grine af det” af Thomas Korsgaard (2018) og løbende analyseret på de centrale karakterer i romanen samt miljøet. Som afslutning på forløbet har eleverne i mindre grupper afleveret en podcast, hvori de har lavet en personkarakteristik af Tue (hovedkarakteren), en analyse af det fysiske og sociale miljø samt en kort anmeldelse, hvor de kom omkring budskabet, modtageren samt hvor vellykket romanen er i sin helhed.
”En dag vil vi grine af det” (2018) (VÆRK II)
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
Mediemæssige perspektiver:
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
Antal sider ca. 320
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Skriftlighed
I forløbet har vi arbejdet med at forbedre elevernes skriftlige formidling. Eleverne har først skrevet en før-tekst med udgangspunkt i novellen ”I bor da meget pænt” af Thomas Korsgaard. Eleverne har løbet rettet i denne førtekst, når de har lært nye ting fx kommaregler.
Vi har haft fokus på kommaregler og andre typiske grammatikfejl som fx nutids-r og ligge/lægge. Vi har ligeledes arbejdet med at undgå sætningskollaps og for korte sætninger. Derefter er eleverne blevet introduceret for den analyserende artikel som skriftlig genre, hvor de skulle tage udgangspunkt i Helle Helles ”En stol for lidt”. I forbindelse med den skriftlige opgave har vi yderligere arbejdet med skrivning af indledning og afrunding.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1900-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning
Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.
Antal sider ca. 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Den analyserende artikel
|
02-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. DHO - Saga og folkeviser + værk
Vi har i forløbet først og fremmest arbejdet med sagaer. Eleverne har fået kendskab til sagaen og dens genretræk, og vi har læst sagaen ”Ravnkel Frøjsgodes saga”. Eleverne har i grupper udarbejdet en personkarakteristik af centrale karakterer i sagaen og oprettet facebook-profiler til karaktererne som en del af personkarakteristikken. De har ligeledes arbejdet kort med miljø, fortæller og genretræk som forberedelse til DHO.
Derefter er eleverne blevet introduceret til folkevisen som genre, og her har vi skelnet mellem ridderviser og trylleviser og læst riddervisen ”Ebbe Skammelsen”. Eleverne har kort bearbejdet folkevisen analytisk som forberedelse til DHO. Efterfølgende har vi set et kort klip fra TV2 (2022) om et æresdrab i Danmark udført i 2020. Her har vi talt om, hvordan der blev set på æresdrab i sagaen og folkevisen versus i det danske samfund i dag.
I dette forløb er eleverne ligeledes blevet introduceret til deres dansk-historie-opgave, herunder til følgende begreber indenfor danskfaglige metode: sekundær litteratur, primær litteratur, nykritisk metode og ideologikritisk metode. Efterfølgende har eleverne arbejdet med deres skriftlige produkt og særligt deres redegørelse, analyse og vurdering.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra tiden før 1700
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
Antal sider ca: 26
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Den demokratiske samtale
Forløbet undersøger den demokratiske samtale gennem forskelligartede tekster, der enten opretholder en demokratisk samtale eller gør det modsatte. I forløbet om den demokratiske samtale anskuer vi, hvordan man ved at bruge sin egen forstand og ved at bruge gode argumenter kan ændre verden. Der tages afsæt i den demokratiske samtale i et litteraturhistorisk, sprogligt og mediemæssigt perspektiv. Heriblandt viser Ludvig Holbergs komedier, at man helt tilbage til oplysningstiden indså, at fordomme og ufrihed hæmmer mennesket i at være oplyst. Der er desuden blevet arbejdet med den demokratiske samtale i et nyere perspektiv ved at undersøge debatkulturen på sociale medier. Som afslutning på forløbet har eleverne selv fremstillet små film, hvor de fremstiller deres viden om den demokratiske samtales udvikling gennem tiden.
Tekster
YouTube: Folketinget – ”Dit Demokrati | Den demokratiske samtale”: https://www.youtube.com/watch?v=Z3V2sXfpqEU&t=212s
Ludvig Holberg – Epistel 395 (om censur) (1749)
Holberg, Ludvig: af "Erasmus Montanus", 1. akt, scene 6, 2. akt scene 1, 2 og 3, 3. akt, scene 5. (1723)
Materiale fra Det Kongelige teaters opførelse af Erasmus Montanus 2014/15: https://www.youtube.com/watch?v=1GBcX12_lN8 og https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k
YouTube: Veganerpartiet – ”Jacob Ellemann-Jensen ’Jeg elsker bacon’”: https://www.youtube.com/watch?v=3OXc-xNwNR4
Facebook-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen
Politiken, 2018: ”Netkrigerne”
Podcasten Genstart, 2020: ”Tre år uden filter”
Antal sider ca. 19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Medier og medansvar + værk
Dette forløb tager udgangspunkt i det mediemæssige område, hvor vi har undersøgt tekster, som belyser de mørke fortællinger i samfundet. Forløbet er indledt med at se på nyhedsmediet, hvor fokus har været på virkemidler i journalistik og herunder vinkling og etisk ansvar. Endvidere har vi arbejdet med podcasts, som ligeledes har belyst mørkefortællinger. Vi har analyseret og fortolket true-crime podcasts og undersøgt, hvilke virkemidler der gøres brug af for at fæstne lytteren til at lytte videre. I forløbet er de presseetiske dilemmaer i forbindelse med historier om virkelige mord og tragedier blevet diskuteret. Dertil har eleverne skrevet en skriftlig aflevering, hvor det etiske ansvar overfor pårørende til en myrdet er blevet diskuteret i en debatterende artikel.
Tekster
Information, Wiedermann: ”Samtlige medier – styr jer” (2017)
Om True Crime: https://videnskab.dk/kultur-samfund/true-crime-hvorfor-er-vi-saa-vilde-med-mord/
Genstart: ”Livet uden Kim Wall” (2022)
Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle: Podcast (om særtræk og formater) (2020)
Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle: Podcast (om podcastens virkemidler) (2020)
Mimi Olsen, Martin Houlind og Dorte Palle: Podcast (om fortælleforhold i podcasts og True Crime podcasts) (2020)
Podcast: ”Mord i Nord: Den japanske turist” (2020)
TV2: ”Radiovært flammende arrig” (2019)
Særafsnit med Mørkeland: ”En snak om Mørkeland og fascinationen af true crime” (2019)
Podcastværk: udvalgte episode af ”Djævlen i detaljen”: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/djaevlen-i-detaljen-1865892085000
Antal sider ca. 30 + flere podcasts
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Romantikken
Forløbet giver en dybere forståelse for romantikkens samtid og litteraturhistoriske træk. Forløbet er inddelt efter romantikkens undergenrer universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, romantisme og tragisk realisme. Der arbejdes grundigt med tekstanalytiske begreber, fortolkning og perspektivering. I forlængelse af perspektiveringsmuligheder inddrages nyere tekster, hvori der kan findes nationalromantiske træk. Heriblandt nyere sange og dokumentarfilm.
Tekster
Litteraturens veje – Romantikken, s. 137-142
Dokumentar: DR ”1800-tallet på vrangen”, 2014
Oehlenschläger: ”Morgen-Vandring”, Poetiske skrifter - 1805
H.C. Andersen: ”Klokken” - 1845
Litteraturens veje: om nyplatonisme, s. 144-147
Schack Staffeldt – ”Liljen og dugdraaben”, 1808
YouTube: Platons hulelignelse: https://www.youtube.com/watch?v=r3J1V6Dt3Cw
Litteraturens veje: om nationalromantik, s. 146-150
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” - 1819
Perspektivering til nyere sange:
Peter Sommer (2022): ”Når studenterhuerne letter”
Burhan G (2022): ”Skulder ved skulder”
Malte Ebert (2024): ”Herrelandsholdet – Kongen af Danmark”
Ulige numre (2015): ”Frit Land”
Auras fortolkning (2017) af Michael Falch: ”I et land uden høje bjerge”
Isam B fortolkning (2007) af H.C. Andersens ”I Danmark er jeg født”
Litteraturens veje: om Biedermeier
Grundtvig: ”Det er saa yndigt at følges ad” (1833)
H.C. Andersen: ”Hyrdinden og Skorstensfejeren” (1845)
Litteraturens veje om romantisme + Emil Aarestrup, s. 162-168
Emil Aarestrup: ”Paa sneen” (1838)
St. St. Blicher: ”Sildig opvaagnen” (1828)
Antal sider ca. 62 + dokumentaruddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Det moderne gennembrud + værk
Vi har haft fokus på, hvordan litteraturen sætter problemer under debat og hvordan det realistiske kommer til udtryk i litteraturen. Undervejs har vi læst tekster, som har skildret en eller flere af de tre k’er: kirke, klasse og køn. I forbindelse med køn har forløbet haft fokus på sædelighedsfejden og dens konsekvenser for kvinden og litteraturen.
Tekster
Litteraturens veje - Det moderne gennembrud - s. 194-201
Litteraturens huse: uddrag af ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (Georg Brandes, 1871)
Filmtrailer for ”Lykke-Per”: https://youtu.be/2RqoNrQLJjk?si=yAyVkRBS2p6Euw2F
Herman Bang: uddrag af ”Fattigliv” (1880)
Eksempler på impressionistisk kunst:
Maleri: Claude Monet: “Impression soleil levant” 1872
Maleri: Camille Pissarro ”Udsigt over Seinen mod Pont-des-Arts”
J.P. Jacobsen: ”Et skud i taagen” (1875)
PowerPoint om naturalismen (noter fra Litteraturens veje)
Filmen: ”Lykke-Per” (2018) af Bille August
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – En idyl” (1900, Muldskud)
PowerPoint om Det folkelige gennembrud (noter fra Litteraturens veje)
Maleri: H.A. Brendekilde: ”Udslidt” (1889)
Johannes V. Jensen: ”Oktobernat” (Himmerlandsfolk 1898)
Litteraturens veje: Om sædelighedsfejden, s. 221-223
Amalie Skram: ”Karens jul” (1885)
Amalie Skram: uddrag af ”På Sct. Jørgen” (1895)
Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (1879) - VÆRKLÆSNING
Antal sider ca. 132 + spillefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Eksistentialisme
I dette forløb undersøges det, hvordan tekster kan skildre eksistentialismen og filosofien om, at mennesket selv skaber sin egen mening med sin eksistens. Mere præcist har der været fokus på, hvordan de store filosoffers forskellige tilgange til eksistentialisme har sat spor i ældre og nyere tekster. Forløbet indledes derfor med et indblik i, hvad eksistentialisme er, og hvordan filosofferne Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Albert Camus og Jean-Paul Sartre forstod eksistentialisme. Igennem forløbet arbejdes grundigt med tekstanalytiske begreber, fortolkning og perspektivering. Forløbet afsluttes med en inddragelse af Anthony Giddens' sociologiske teori, som, tilsvarende de filosofiske eksistentialister, også er optaget af menneskers forhold til livet og hinanden. Men hvor Giddens tilføjer vigtigheden af opmærksomhed på, at de omgivelser, vi er sat i, påvirker os.
Tekster
PowerPoint: Hvad er eksistentialisme og hvad betyder valget?
Litteraturens veje: om Kierkegaard, s. 169-175
YouTube: Kierkegaards arketyper – ”En kortfilm om Søren Kierkegaard”: https://youtu.be/bPpRYO0sBOM?si=aaf3rB07-S4VJxPa
Kierkegaard: uddrag af ”Enten-Eller – Forførerens dagbog” - 1843
Martin A. Hansen - Agerhønen 1966
Nietzsche: ”Åndens tre forvandlinger” (1885)
YouTube: Nietzsches filosofi: https://youtu.be/wHWbZmg2hzU?si=uPxu9bLDQSHnr8BI
Litteraturens veje: Om Nietzsche ”Kampen mod de flade ånder” - p630
Henrik Pontoppidan: “Landsbyens dronning” (1889)
Camus: ”Sisyfosmyten” - 1942
Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard - Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde - p195
Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard - Litteraturhistorie m. efterkrigstiden i eksistentialistisk lys - p244
Peter Seeberg - Hvile 1962
Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard - Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling - p195
Kortfilm: “SABBAT” (2019): https://vimeo.com/430649626
Karen Blixen - Ringen 1958
PowerPoint: om Giddens (noter fra Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard)
Naja Marie Aidt: ”Myggestik” (2006)
Antal sider ca: 85
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse - Reflekterende
|
09-09-2024
|
Reflekterende artikel
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Køn og diskurs
I forløbet om køn og diskurs sættes der fokus på problematikker i forbindelse med køn, identitet og seksualitet. Indledningsvist undersøger vi tekster i medieverdenen ud fra diskursanalyse i forhold til stereotype kønsfremstilling og kønsnormer. Hertil får Judith Butler og socialkonstruktivismen en central rolle i forløbet med henblik på at diskutere, om kønnet er biologisk eller socialt. I forlængelse heraf analyseres og diskuteres problemstillinger i tekster relateret til køn, seksualitet, identitet, sprog og magt. Endelig inddrages også et perspektiv på queerteori, der kan give forståelse for de kønsnormer, der hersker i samfundet, samt hvordan det føles at være uden for de normer.
Tekster
Blik for køn: ”Diskursanalyse”, s. 24-28 + 30-31
Mulan: ”Rigtige mænd”: https://youtu.be/aZu3OPhrVk0?si=5hT4lvrf4eUodydj
Tobias Rahim: ”Når mænd græder”
Tv-programmet: Den store bagedyst (2016): Om Gustav, der ikke fik accepteret sin kage som ”en RIGTIG mandepolterabendkage”
Kvinfo 2024: ”Kønsstereotype normer i elevfællesskaber”
Gymnasieskolen 2023: ”Vi har forskellige forventninger til drenge og piger”
YouTube klip
Barbiespeech, 2024:
https://youtu.be/CBqlDWHkdHk?si=af3galN-qORp3_0g
The Truth about being a girl: https://youtu.be/AYNpqxCCwwU?si=mpEEnt5vcb_l7MJY
#Like a Girl: https://youtu.be/dxrPeFKtUwQ?si=wq9WCjz8mO4wOPBI
Girl toys vs. Boy toys: https://youtu.be/nWu44AqF0iI?si=4_X78SGYofaSQvFx
Blik for køn: ”Socialkonstruktivisme og køn”
Blik for køn: ”Queerteori”, s. 76-85
DR-dokumentar: Signe Molde på udebane: Hos LGBT+ (2020)
Niviaq Korneliussen: uddrag ad ”Stay” i HOMO Sapienne (2015)
Dokumentar: ”Danmarks yngste dragqueen. Jeppes juleønske” (2021)
Antal sider ca. 56 + 2 dokumentarer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. Ekspressionisme + værk
Dette forløb har fokus på litteratur mærket af mellemkrigstid og ekspressionisme. I forløbet undersøger vi, hvordan litteraturen går fra at være inspireret af futurismens fascination af teknologi, hastighed og maskiner til at blive mærket af, at første verdenskrig var en langvarig og ubarmhjertig krig. Krigen, som blev udkæmpet med avancerede og kyniske våben, efterlod dybe traumer hos den enkelte, i samfundet og i litteraturen. Forløbet arbejder med tre centrale perspektiver: 1) æstetisk ekspressionisme, som viderefører futurismens dyrkelse af fart, krig og teknik, 2) etisk ekspressionisme, som stiller sig kritisk overfor den æstetiske uansvarlighed og 3) eksistentiel ekspressionisme, hvor litteraturen fremstilles med eksistentielle grundvilkår uden æstetisk fascination eller etiske holdninger, der kan redde os.
Tekster
Filippo Tommaso Marinetti: ”Det futuristiske manifest” - 1909
PowerPoint: om Marinetti og futurismen (noter fra Litteraturens veje)
Litteraturens veje: om ekspressionismen, s. 274-281
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)
Modernitetens gennembrud. Dansk litteratur 1850-1920: ”Troen på fremtiden og uroen i sjælen”
Emil Bønnelycke: ”Gaden” (1917)
Rudolf Broby-Johansen: ”BLOD” (1922) - VÆRKLÆSNING
Pär Lagerkvist: ”Ångest, ångest är min arvedel” (1916)
Antal sider ca. 34
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Modernismer og virkelighed
Tekster
Litteraturhistorien på langs og på tværs: ”Modernisme og realisme”
Modernisme i kunst: ”Concretion”
Realisme i kunst: ”Boy”
Litteraturhistorien på langs og på tværs: ”Efterkrigsmodernisme”
Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen” (1947)
Litteraturhistorien på langs og på tværs: ”Konfrontationsmodernisme”
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960)
Litteraturens veje: ”Konkretisme og systemdigtning”
Inger Christensen: ”Sommerfugledalen”, 1. sonet, 1991
Inger Christensen: ”Sommerfugledalen”, Mestersonetten, 1991
Litteraturhistorien på langs og på tværs: ”Stobymodernisme og postmodernisme”
Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
YouTube: https://youtu.be/t54q9Qm5nCc?si=nTA96x6xM_49S8Tt
Antal sider ca. 36
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Argumenter for forandring
I forløbet bruger vi det sproglige perspektiv til at analysere taler og debatindlæg, som forsøger at sprede viden og handling mod de negative klimaforandringer. Vi vil undersøge, hvorvidt man kan overbevise mennesker til at tage handling ved at bruge god argumentation og retorik.
Tekster
YouTube:
• Nature is Speaking – Julia Roberts Is Mother Nature (2014)
• https://youtu.be/WmVLcj-XKnM?si=3rrylSCjpDk51iva
• Nature Is Speaking – Harrison Ford is the Ocean: https://youtu.be/rM6txLtoaoc?si=Xh9TRs9kbBputddy
• Nature Is Speaking – Shailene Woodley is Forest: https://youtu.be/LyzOq40rpwQ?si=gtAEA2epGWLkqWl0
• Nature Is Speaking – Penélope Cruz is the Water: https://youtu.be/fwV9OYeGN88?si=n_OtD7ZvVgNZub8z
Perspektiver i dansk: Argumenter for forandring: ”Toulmins model” og ”appelformer”
Toulmins udvidede model: https://www.gymdansk.dk/argumentationsmodel-toulmin.html
Tale: Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet (2017)
Perspektiver i dansk: Argumenter for forandring: ”Det retoriske pentagram” og ”Stilistiske figurer”
Mark Desholm, Ann-Katrine Garn og Jan Woolhead: Planeten står ved en skillevej (2016)
Perspektiver i dansk: Argumenter for forandring: ”argumentationsgreb”
Antal sider ca. 16
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
15. Nyhedsformidling
Tekster
Krydsfelt: ”Virkelighed på tryk – avisens genrer”
Krydsfelt: ”Analyse af avisnyheder”
Zetland: “Idealet er en sexet Disney-pige-ræv.” Hvordan et socialt medie ensrettede vores idé om skønhed og gjorde læbefillers til en ny normal (2020)
PowerPoint: om sproglige virkemidler
PowerPoint: noter om nyhedssatire, autencitetsmarkører og fiktionalisering (fra Perspektiver i dansk)
Antal sider ca. 28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284975",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284975",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284975"
}