X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lotte Prætorius
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Lyrik med lyd
Titel 2
Den som er bange - Værklæsning
Titel 3
Dating dengang og nu
Titel 4
Morten Nielsen - Ordkraft
Titel 5
Oslo - Utøya
Titel 6
DHO Velfærdsstat og Oprørsbevægelser
Titel 7
Romantikken
Titel 8
Nordisk melankoli
Titel 9
Grafiske romaner
Titel 10
Den nordiske talefest
Titel 11
Det moderne gennembrud
Titel 12
Ekspressionisme og Blod
Titel 13
Eksistentialismen
Titel 14
Kønsteori
Titel 15
Autofiktion
Titel 16
Grønland - Fortællende journalistik
Titel 17
Det folkelige gennembrud
Titel 18
Filmkunst - Musikvideoer
Titel 19
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Lyrik med lyd
Indhold
Kernestof:
Velkommen i jeres nye studieretningsklasse. I får præsenteret jeres lærere, vi vil bruge lidt tid på at lære hinanden at kende og vi vil skyde vores dansk-forløb "Lyrik med lyd" i gang i sidste halvdel af lektionen.
1x faste pladser november 2022.docx
1x HG-makker.docx
Tobias Rahim - Når Mænd Græder
Tobias Rahim - Når mænd de græder.docx
Tobias Rahim cover af ZAINA x Arto - Når Mænd Græder | P3 Guld 2022
Vi skal på ekskursion med fokus på kreativitet:-) Programmet er vedhæftet.
Ekskursion i 1x Hasseris Gymnasium.docx
Vi fortsætter med arbejdet med Tobias Rahim "Når mænd de græder".
Alexandre Nsoni - I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd.pdf
Læs Morten Nielsens digt "Skæbne". Hvilke referencer er der til 2. Verdenskrig?
Morten Nielsen, Skæbne.docx
Skæbne - Arbejdsark.docx
Vi skal arbejde med skriftlighed og bl.a. lave en skriveøvelse.
Skriveøvelse - Portræt 1x 2022.docx
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev til elever vedr. trivselsmålingen 2022.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Tilmelding - Oslo.docx
Vi skal arbejde med recitation af lyrik. Læs vedhæftede ark om recitation igennem.
Recitation af LYRIK.doc
Julehygge i klassen! Alle tager en gave med til 20,- og evt. en genbrugsgave med som ekstra-gave. Vi spiller pakkespil og Kahoot.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den som er bange - Værklæsning
Vi har læst Knud Romers "Den som blinker er bange for døden" som opstart på læsekursus og værklæsning.
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med Knud Romers roman "Den der blinker er bange for døden". I får udleveret romanen i klassen og herefter skal vi bruge lektionen på læsningen. Ingen lektier!
Vi skal arbejde videre med romanen "Den, der blinker er bange for døden. Læs frem til minimum s. 60. Hvilken betydning har krigen for fortællingen?
I skal have læst frem til minimum s.99 øverst i "Den, som blinker er bange for døden" af Knud Romer.
Den som blinker - Dybdelæsning.docx
I skal have læst minimum til s. 144 nederst i "Den som blinker er bange for døden".
I skal have læst "Den som blinker er bange for døden" færdig til i dag. I får noget af timen til at skrive på jeres aflevering.
Den som blinker - Indledninger.docx
Åbent brev til Knud Romer.pdf
I får hele timen til at skrive på jeres aflevering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dating dengang og nu
Vi arbejder med datingkulturen i middelalderen og oplysningstiden.
Middelalder:
Folkevisen "Harpens kraft"
Oplysningstiden:
Ludvig Holberg uddrag af "Henrich og Pernille"
Litteraturens veje s.125-131 om Ludvig Holberg
Perspektiv:
Dating-programmet "Matchet på mælkevejen", 2. sæson 1. afsnit, DR, 2022
Indhold
Kernestof:
Vi skal begynde på et nyt forløb, hvor vi skal se på “Dating dengang og nu”. Vi begynder med at se på flirten i folkevisen. Ingen lektier.
https://www.dr.dk/drtv/se/matchet-paa-maelkevejen_-modsaetninger-moedes-men-kan-der-opstaa-soed-musik_348594
Vi indleder med en gennemgang af dating-programmet "Matchet på mælkevejen". Herefter skal vi arbejde med folkevisen "Harpens kraft". I skal have styr på handlingen.
Harpens Kraft.docx
Harpens kraft - ordforklaringer.docx
Harpens kraft vs Matchet på Mælkevejen.docx
Folkevisen - genremæssige kendetegn.docx
Vi dykker ned i en date med Henrik og Pernille fra Holbergs stykke af samme navn:-) Ingen lektier. Vi læser uddraget sammen i klassen.
Af Henrich og Pernille (1).pdf
Vi skal afslutte "Henrich og Pernille". Besvar vedhæftede arbejdsark og læg det op på elev-feedback i lectio. I må gerne arbejde flere sammen, men husk at skrive, hvem I har arbejdet sammen med. Vi mødes ikke på Teams.
Holberg - Henrich og Pernille - arbejdsark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Morten Nielsen - Ordkraft
Vi har arbejdet med Morten Nielsens digtsamling "Krigere uden våben" som forberedelse til samarbejdet med litteraturfestivalen Ordkraft.
Morten Nielsen "Krigere uden våben", digtsamling, 1943
Perspektiv til 2. Verdenskrig
Martin A. Hansen "Roden", 1955
Indhold
Kernestof:
Vi skal læse udvalgte digte af Morten Nielsen som forberedelse til besøget mandag eftermiddag, hvor der vil være creative-writing, insta-poesi og minikoncert. I får Morten Nielsens digtsamling udleveret i klassen. Ingen lektier.
Ordkraft Poesi-projekt om Morten Nielsen.docx
Titel
I skal læse denne artikel fra Information om insta-poesi. Tjek også op på fake-insta-linket.
Instagrampoesi er »en æstetisk revolution i kunstnerisk tankegang«
Fake-insta
Fremlæggelse af jeres Morten Nielsen digt. I får lige de første 15 minutter af timen til at snakke sammen i grupperne. Perspektiv til "Roden" af Martin A. Nielsen.
Roden, M.A. Hansen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oslo - Utøya
Vi har arbejdet med filmen "Utøya" som forberedelse til besøg og workshop på Utøya under vores studietur til Oslo
Film
Erik Poppe "Utøya 22. juli", 2018 (Værk)
Indhold
Kernestof:
Vi skal se filmen "Utøya 22. juli". Ingen lektier. Vi går i gang 5 minutter før, så vi kan nå at se filmen færdig i dag.
Utøya - Fokusspørgsmål - 1x.docx
Vi skal gennemgå jeres fokusspørgsmål fra timen før påske. Herefter gennemgang af program til Oslo:-)
Program - STUDIETUR TIL OSLO 2023.docx
Konkurranse_Ung i Norden_norsk.pdf
Vi skal til litteraturfestivalen "Ordkraft" og opleve digt-diskussion, oplæsning og koncert om Morten Nielsens lyrik på Royal Stage og i Musikkens Hus. Første del af programmet foregår på Royal Stage i Nordkraft (vi mødes 8.45 foran hovedindgangen i
Ordkraft - Hjertet er tungt af lykke - Lyrik og Koncert.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO Velfærdsstat og Oprørsbevægelser
DHO - Oprørsbevægelser og velfærdsstat
Litterære tekster:
Katrine Marie Guldager - "Voksen mennesker kan godt tale om sex"
Røde mor, Ta' på landet, "Hjemlig hygge", 1976
Torkild Bjørnvig, Lappedykkeren, 1959
Vita Andersen, Fredag, lørdag, søndag, "Tryghedsnarkomaner",1977
Klaus Rifbjerg, Livet i badeværelset, "Konfrontationer", 1960
Dokumentar:
"Kærlighed og kaos i kollektivet - nye familieformer", DR 2015
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Dansk-Historie-Opgaven om Oprørsbevægelser. Læs de vedhæftede tekster
Katrine Marie Guldager - Voksne mennesker kan godt tale om sex.pdf
Thorkild Bjørnvig - Lappedykkeren.docx
Konkurranse_Ung i Norden_norsk.pdf
DHO 2021 - Oprør.ppt
Fredag, lørdag og søndag (1).pdf
Ta på landet - Røde Mor.docx
Oprørsbevægelser i Danmark - 1. udkast.docx
DHO Opbygning.docx
DHO-Eksempel pa_ udkast.docx
Vi skal arbejde med henholdsvis digtet "Fredag, lørdag, søndag" (opgave 1) og sangen "Ta' på landet" (opgave 2). Læs begge tekster, men i modulet skal I arbejde med den tekst, der er knyttet til den DHO-opgave, I har valgt.
Ta på landet - arbejdsark.docx
Vi skal se eksempler på kollektiver og miljøaktivisme i Danmark i 70'erne. Ingen lektier.
Danske billeder
DRTV - Kærlighed og kaos i kollektivet: Nye familieformer
Miljøbevidste danskere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken
Forløb om romantikken med fokus på universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken
Litteraturens veje s. 137-161
Adam Oehlenschläger: Guldhornene, 1802
Schack von Staffeldt, Indvielsen, 1804
H.C. Andersen "I Danmark er jeg født", 1850
Perspektiv til Isam Bs version af "I Danmark...." og
Grundtvig, "Lang højere bjerge", 1820
Biedermeier
Christian Winther: Hans og Grethe (digt), 1828
Poetisk realisme
Steen Steensen Blicher, Sildig Opvaagnen, 1828 (Værk)
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien. Kort gennemgang af den skriftlige årsprøve. Herefter begynder vi på et nyt forløb om romantikken.
Tag et "Guldalderbillede" med jeres mobil og læg det op under elevfeedback. Billedet kan være af jer selv i naturen, etc. Bliv inspireret af de guldalderbilleder, vi så i timen (se vedhæftede ppt).
Guldalderen.ppt
Romantikken - Litteraturens Veje.pdf
Guldhornene tekst.doc
Guldhornene - Rollelæsning.docx
Læs Oehlenschlägers "Guldhornene". Hvem er det, der finder guldhornene?
Oehlenschläger - guldhornene arbejdsark.docx
I skal læse om nyplatonismen i Litteraturens veje s.144-146. Hvilken filosof har lagt navn til denne retning indenfor romantikken, og hvilke to typer af væren, taler han om?
Indvielsen.docx
Læs i Litteraturens Veje om Nationalromantikken s. 146-150. Hvilke store begivenheder finder sted i begyndelsen af 1800-tallet? Hvad er fælles for fædrelandssangene?
I Danmark er jeg født.docx
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
Grundtvig - Langt højere bjerge.docx
Læs om Biedermeier i Litteraturen veje s.152-155. Hvad kendetegner biedermeier? Vi gennemgår digtet "Hans og Grethe" i timen, så det er ikke lektie.
Christian Winther - Hans og Grethe (1) (1).docx
Biedermeier.pptx
I får tid til at skrive jeres næste aflevering. Romantikken 2021 - forestillinger om romantikken.
Nationalromantik 2021 - opgaveformulering - Forestillinger fra romantikken.docx
Tobias Rahim - NATIONAL ROMANTIK 2021
Vi holder klassens time. Overvej, om der er emner, du mener, vi skal tage op:-)
Introduktion til Blicher. Ingen lektier
Blicher - Sildig Opvaagnen.pdf
Blicher - rollelæsning.docx
Asta Olivia Nordenhof - Djævlebogen - Vinterhus.docx
Læs den første tredjedel af Blichers "Sildig opvågnen" s.7-15n ("...end han selv syntes at vide."). Hvilke personer er med i fortællingen? Hvordan er deres indbyrdes relationer?
I får lektionen til at skrive jeres næste aflevering.
Nationalromantik 2021 - opgaveformulering - Forestillinger fra romantikken (1).docx
Forestillinger fra Romantikken - Rahim.pptx
Analyserende artikel med mediemæssigt fokus - Opsætning.docx
Læs Blichers "Sildig Opvågnen" s.15n til s.24m. Hvad sker der under maskeraden?
Blicher - Sildig opvågnen - Maskeraden.docx
Vi afslutter Blichers "Sildig Opvågnen". Ingen lektier. Jeg genfortæller slutningen af novellen, og så skal I lave en kreativ-øvelse over hele novellen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nordisk melankoli
Vi har arbejdet med "Den nordiske melankoli", hvor vi med udgangspunkt i melankolien som begreb har analyseret med fokus på temaerne lys og mørke og set på hvilken indflydelse den nordiske natur har i litteraturen.
Vi har set/læst
Dokumentarfilmen "Skál" af Cecilie Debell, der fremstiller digteren Dania O. Tausens opgør med en meget kristen familie. (Værk - dokumentar)
Cecilie Løveid "Straff"
Karoline Brændjord "Mor er i havet"
Karen Blixen "Babettes Gæstebud" (Værk)
Niviaq Korneliussen "Blomsterdalen" (uddrag)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3381
Indhold
Kernestof:
Læs Rune Lykkebergs artikel "Din tid er nu, du kan blive klimahelt". Hvad kendetegner en klimahelt?
Din tid er nu du kan blive klimahelt (e9e563af).pdf
Klimahelten - Refleksionsøvelse.docx
Den reflekterende artikel - skabelon.docx
I skal skrive på jeres stil om "Klimahelten". Jeg er fraværende, så I skal arbejde selv.
Vi skal se den færøske dokumentar "SKÅL". Tjek jeres fokusspørgsmål.
DRTV - Skål
SKÅL - fokusspørgsmål.docx
Vi gennemgår jeres fokusspørgsmål fra dokumnetarfilmen "SKÅL".
I får feedback på jeres skriftlige aflevering. Herefter arbejder vi videre med dokumentarfilmen SKÅL. Ingen lektier.
Klimahelt - Feedback.pptx
Læs digtet "Straff" af Cecilie Løveid. Hvad er det for en begivenhed digtet refererer til?
Cecilie Løveid - Straff.pdf
Læs indledningen og begyndelsen på Niviaq Korneliussens roman "Blomsterdalen" og besvar vedhæftede arbejdsspørgsmål. I skal arbejde selv, så læg svarene op under elevfeedback.
Niviaq Korneliussen - Blomsterdalen (uddrag).pdf
Blomsterdalen - Arbejdsark.docx
Vi skal gennemgå svarene på "Blomsterdalen". Herefter videohilsener til Dania til Norden i Skolen. Jeg læser videre i julefortællingen, hvis vi får tid.
Videohilsen til Dania.pptx
Læs artiklen "Hængemulens sang" og udfyld vedhæftede skema. Dette er første trin til jeres næste aflevering om argumentation. Læg jeres udfyldte skemaer op under elevfeedback. Hvis I har mere tid, kan I begynde på jeres næste aflevering.
https://www.weekendavisen.dk/2023-32/kultur/haengemulens-sang
Hængemulens sang - pro et contra skema.docx
Danskaflevering - Hængemulen - debat.docx
I skal arbejde med den næste aflevering. Som bliver en opgave i argumentation. I skal bruge jeres besvarelser fra forrige lektion, hvor I arbejdede med "Hængemulens sang" og fandt skribentens hovedpåstand.
Hængemulens sang
Vi indleder timen med at gennemføre elevtrivselsundersøgelsen (ETU) Herefter skal I arbejde med jeres aflevering. Sørg for at have styr på jeres egen holdning og argumenter til opgaven.
Hængemulens sang - Artikel weekendavisen.docx
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev om trivselsmålingen til elever på gymnasiale uddannelser 2023.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Kort gennemgang af "Blomsterdalen". Herefter arbejder vi med "Mor er i havet" af Karoline Brændjord. Ingen lektier.
Karoline Brændjord - Mor er i havet.docx
DRTV - Gennem Grønland - med Nikolaj Coster-Waldau
Læs vedhæftede dokument om recitation "Recitation af lyrik". Vi skal arbejde med forskellige norske og svenske digte. Digtene er ikke lektie, men vi læser dem sammen i klassen.
Recitation af LYRIK.doc
Inger Hagerup - Lykke.docx
Tarjei Vesaas - hvert menneske er en ø.docx
Tomas Tranströmer - Romanska Bågar.docx
Bruno K. Öijer - Även om allt tar slut.docx
Samisk digt.pdf
Dikter - Nu föds ett barn - Babro Lindgren.docx
Jeg læser STARGATE færdig og så julehygger vi i resten af lektionen. Ingen lektier🎄⭐️✨🎄⭐️✨🎄⭐️✨🎄⭐️✨🎄⭐️✨
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Grafiske romaner
Vi har arbejdet med den grafiske roman som genre og med fokus på identitet og kulturforståelse.
Marjana Satrapi "Persepolis" (2000)
Indhold
Kernestof:
I skal have læst Persepolis færdig til i dag. Hvad gør størst indtryk på jer i fortællingen?
Marjane Satrapi - Arbejdsark til hele værket.docx
Nærlæs kapitlet "Kim Wilde" s.132-140 i Persepolis. Hvordan fremstilles Vesten?
Persepolis - Kim Wilde.pdf
Persepolis - arbejdsark.docx
Kim Wilde - Kids In America (Official Music Video)
Grafiske romaner.ppt
I skal lave jeres egen grafiske roman med fokus på jeres barndom i Vesten. I skal arbejde i grupper og fremlægge næste gang. Husk tuscher og andre skriveredskaber.
Den grafiske roman - Opgave .docx
I skal arbejde videre med jeres grafiske roman i jeres grupper.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den nordiske talefest
Vi har deltaget i den store nordiske talefest.
Talerne har indgået som en aflevering og er blevet holdt i mindre grupper i klassen.
Fokus på det autentiske jeg, skriveproces og actio-delen.
Indhold
Kernestof:
I skal fremlægge jeres grafiske romaner, og I får resten af timen til at begynde på jeres skriftlige analyse af jeres grafiske roman.
Introduktion til den store talefest og retorikken.
Nordisk Talefest
Vi skal øve taleskrivning. Ingen lektier.
Taleguide - Hold en tale om drømme.pdf
Timbuktus tal - ord för ord
Jason Diakité (Timbuktu): Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation
Taleøvelse - Sidste gang jeg tog et valg.docx
Vi skal arbejde videre med talen og se på argumentation og fortælling. Se slide nr. 20 om topik og find inspiration til jeres argumentation i power pointen.
Lisa Storinggaard Nygaards tale om karaktersystemet til Nordisk Talefest
Hold en tale om drømme slides - Til lærerkurser november 2023-kopi uden video.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud
Vi har haft fokus på, hvordan litteraturen sætter problemer under debat og hvordan det realistiske kommer til udtryk i litteraturen.
Herudover fokus på sædelighedsfejden og dens konsekvenser for kvinden og litteraturen.
Litteraturens veje s.194-201
Georg Brandes
Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur, 1871
Holger Drachmann
"Engelske Socialister", digt 1872
Herman Bang
"Branden", 1884 - reportage
"Irene Holm", 1890
Litteraturens veje - Sædelighedsfejden 221-223
Christian Krohg "Albertine", 1886 (romanuddrag)
Christian Krohg "Albertine i politilægens venteværelse, 1887, maleri
Henrik Ibsen
"Et dukkehjem", 1879 - Drama (Værklæsning)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3381
Indhold
Kernestof:
Jeg er desværre syg i dag. Skim de to tekster af Kristina Nya Glaffey igennem. De bliver en del af workshoppen på onsdag, så I skal bare have kigget på dem inden, så I kan gennemskue konceptet og forholde jer til, hvad man kan bruge en sådan tekst ti
Demokratiske ord fra A-Å_
I skal holde jeres taler for hinanden i mindre grupper. I får de første 15 minutter til at få de sidste tinge på plads. Vi mødes i H04, men herefter går I ud i gruppens lokale og holder talerne for hinanden. I kan se grupperne i vedhæftede dokument.
Actio - Den store talefest.docx
Læs i Litteraturens veje s. 194-200 og besvar vedhæftede arbejdesark. Læg svarene op under elevfeedback. Vi gennemgår svarene næste gang.
litteraturens veje det moderne gennembrud.pdf
Det moderne gennembrud. - arbejdsarkdocx.docx
Læs Brandes' "Indledningsforelæsning til det moderne gennembrud". Vi begynder timen med at gennemgå lektien fra sidst.
georg brandes hovedstrømninger tekst (1).pdf
Brandes om litteraturen før og efter 1870.docx
Det moderne gennembrud.ppt
I skal arbejde selv, da jeg er på studietur med 1.m. I skal skrive på jeres næste aflevering.
Læs Herman Bangs reportage "Branden". Beskriv hans sprog med tre ord.
Herman Bang - Branden.docx
Børsen brænder😨
Reportagen.docx
Christiansborgs-brand-1884.jpg
Christiansborg_1908-2.jpg
Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen. Børsen brænder
Læs Herman Bangs novelle "Irene Holm". Hvor kommer hun fra?
Herman Bang Irene Holm.pdf
Læs Holger Drachmanns digt "Engelske socialister". Hvilken by befinder vi os i?
Drachmann - Engelske socialister.pdf
Drachmann - engelske socialister - arbejdsark.docx
Læs i Litteraturens veje om sædelighedsfejden s.221-223. Hvilken holdning står henholdsvis Bjørnstjerne Bjørnson og Brandes for?
Sædelighedsfejden - litteraturens veje.pdf
Et dukkehjem 1.akt.pdf
Christian Krohgs - uddrag af Albertine.docx
I skal læse "Et dukkehjem" 1. akt til s.32, linje 1. Hvordan fremstilles Nora?
Læs "Et dukkehjem" 3. akt. s.75-101. Vi springer 2. akt over, men her kommer et lille referat:
Et dukkehjem 3 akt.pdf
Ibsens alternative slutning på Et dukkehjem.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Ekspressionisme og Blod
Vi har haft fokus på Futurismens teknikbegejstring og set på udviklingen i ekspressionismen.
Vi har læst:
Marinettis "Futurismens Manifest"
Emil Bønnelycke "Gaden"
Rudolf Broby-Johansens digtsamling "Blod", 1922 (værk)
Perspektiv:
Tom Kristensen "Fribytter" og "Angst"
Pär Lagerkvist "Ångest, Ångest"
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter sommerferien. Vi skal begynde med et forløb om futurismen og ekspressionismen. Læs "Futurismens manifest" af Filippo Marinetti i vedhæftede kompendium s.1-2. Hvordan er synet på fremtiden?
Ekspressionisme kompendium.pdf
Filippo Tommaso Marinetti - Det futuristiske Manifest - arbejdsspørgsmål.docx
Læs om Ekspressionisme i Litteraturens Veje s.275-283. Hvordan adskiller ekspressionismen sig fra Futurismen?
Mellemkrigstiden Litteraturens veje.pdf
Babylon Berlin - Zu Asche, Zu Staub
Emil Bønnelycke Raadhuspladsen.docx
GADEN - Emil Bønnelycke.docx
Gaden - Rødder
Babylon Berlin - The Voodoo Dance!
Vi skal arbejde med digtsamlingen "Blod" af R. Broby-Johansen. Ingen lektier. I får udleveret bogen i timen.
Ekspressionismen power.ppt
BLOD - Værklæsninf og gruppearbejde 3x.docx
Broby-Johansen. Blod. Digtsamlingen.pdf
Gruppearbejde med digtsamlingen "Blod" af Broby-Johansen.
I skal fremlægge jeres digt fra "Blod" af Broby-Johansen.
I mødes med TU foran KUNSTEN kl. 9.50
Læs Tom Kristensens "Det blomstrende slagsmål". Hvor foregår digtet? Vi indleder med det sidste oplæg fra "Blod" - "Stridsmænd for det vi elsker".
Blomstrende slagsmål, Hans Højhed, Til min ven Bangsted.pdf
Det blomstrende slagsmål. - arbejdsspørgsmål docx.docx
Vi gennemgår jeres besvarelser af Tom Kristensens "Det blomstrende slagsmål" og afrunder herefter ekspressionismeforløbet. Perspektiv til Lagerkvist "Ångest" og Tom Kristensen "Angst" og "Fribytter"
Pär Lagerkvist.pdf
ANGST - Tom Kristensen.docx
Fribytter - Tom Kristensen.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistentialismen
Vi har indledt forløbet med fokus på romantismen og derigennem Søren Kierkegaard og eksistentialismen. Herefter har vi fokuseret mere præcist på eksistentialismen via forskellige filosofiske tilgange.
Vi har læst:
Litteraturens veje: 162-166, 169-175, 275-285.
Emil Aarestrup: I en Landsbykirke (digt), 1838
Søren Kierkegaard: Uddrag af Forførerens dagbog, 1843
Friedrich Nietzsche: Således talte Zarahustra - afsnittet om åndens tre forvandlinger. 1883
Henrik Pontoppidan: Landsbyens dronning (novelle), 1889
Jean Paul Sartre: Uddrag af Eksistentialisme er en humanisme, 1946
Simone de Beauvoir, Det andet køn (uddrag), 1949
Albert Camus: "Gæsten", "Eksil og kongedømme", 1957
Seeberg - Hullet, 1962 (novelle)
Indhold
Kernestof:
BioTek: I skal arbejde med formidlingsopgaven. Som lektie skal I læse vedhæftede formidlingsartikel "Plan Bi".
Populærvidenskabelig artikel - BioTek.pdf
DRTV - Miraklet i Århus: Afrika - den største dag i pop
Er lyset for de lærde blot
Grundtvig - Er lyset for de lærde blot.docx
NFS Grundtvig - Er lyset for de lærde blot.docx
Retorisk analyse - Køreplanen (1).docx
Tværfaglig uge biotek og dansk uge 37.docx
BioTek: Artikel-analyse. Musik/Samf: Læs og lyt til "Frit land" af Carl Emil.
Ulige Numre - 'Frit Land'
SRP MU-DA.docx
Biotekkerne arbejder med deres artikel til formidlingsopgaven. Artiklen afleveres fredag 13/9 klokken 14.00. Musikerne og samferne skal arbejde med Oh Land "Sådan ligger landet" og diskutere, hvorvidt den vil egne sig til at blive optaget i Højskoles
Oh Land - Sådan Ligger Landet | Min Sang til Danmark | DR1
Evolution - formidlingsopgave.docx
Oh Land - Sådan ligger landet - diskussion.docx
I skal have jeres produkter fra flerfaglig uge klar, så I kan fremlægge for de andre. BioTek starter og herefter viser musik, deres oplæg fra i fredags for de andre i klassen. Vi slutter af med at synge en fællessang, som musik kan akkompagnere:-)Her
I skal arbejde på jeres næste aflevering. "Alt er muligt".
Stilsæt Alt er muligt_Brinkmann.pdf
I får 1. halvdel af lektionen til at arbejde med jeres aflevering. Husk den skal max fylde 3 sider. Herefter arbejder vi med Gustaf Munch-Petersens digt rids.
Gustaf Munch-Petersen Rids.pdf
Debatterende artikel - Kan værk og kunstner adskilles - Eksemplarisk.docx
Debatterende artikel - tøjindustrien - Eksempel 2.docx
Den debatterende artikel - til eleverne.docx
Læs om romantismen i Litteraturens Veje s.162-168. Hvordan adskiller romantismen sig fra den traditionelle romantik? Efter gennemgangen af romantismen, skal vi arbejde med digtet "I en landsbykirke". Dette digt er ikke lektie.
Romantismen.pdf
I en Landsbykirke.docx
Læs om Søren Kierkegaard i Litteraturens Veje s.169-175. Hvilke jordrystelser har haft betydning for Søren Kierkegaards liv?
Litteraturens veje Søren Kierkegaard.pdf
Vi skal begynde læsningen af "Forførerens Dagbog" af Søren Kierkegaard sammen i klassen. Ingen lektier!
Kierkegaard . Forførerens Dagbog - Enten Eller.pdf
Læs videre i "Forførerens Dagbog" indtil lige før afsnittet "Johannes om Cordelias længsler og kvindens væsen". Hvad går Johannes' scorestrategi ud på?
Kierkegaard Johannes Forføreren.docx
I skal læse uddraget om "Åndens tre forvandlinger" fra Nietzsches hovedværk "Således talte Zarathustra" s.48-50. Hvilke tre forvandlinger er der tale om?
Nietzsche - Åndens tre forvandlinger (1).pdf
Læs Henrik Pontoppidans "Landsbyens dronning" s. 44-47.
Henrik Pontoppidan - Landsbyens dronning.pdf
Pontoppidan - Landsbyens dronning - Arbejdsspørgsmål.docx
Læs Albert Camus' "Gæsten".
Camus - Gæsten.pdf
Camus Gæsten - Arbejdsark.docx
I skal læse Albert Camus' novelle "Gæsten". Hvordan tager hovedpersonen imod sin "gæst"?
Vi skal se filmatiseringen af Camus' novelle "Gæsten", der som film har fået titlen "Flugten til frihed".
I skal arbejde med en komparativ analyse af Camus' novelle "Gæsten" og filmen "Flugten til frihed". Herefter skal I læse uddraget af Simone de Beauvoir "Det andet køn" og besvare spørgsmålene. Til slut perspektiv til Seebergs "Hullet".
simone de beauvoir SCAN_19.03.15 (2).pdf
Simone de Beauvoir - Det andet køn - arbejdsark.docx
Hullet - Seeberg.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksistentialismen
01-10-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kønsteori
Vi har arbejdet med Kønsteori i "Blik for køn"
Ditte Cameron "Blik for køn"
s. 24-26 Diskursanalyse
s. 46-47 Hate speech
s. 76-81 queerteori
Dokumentar
"Skam dig Emma", DR 2015
Reality
Kunstnerkolonien - Nøgne kunstnere, DR 2024
Klip fra den store bagedyst , Mandehørm, 2016
Artikler
Fjerdebølgefeminismen,
’Ludermanifestet’ er et ’fuck you’ til dem, der vil sætte kvinder i en social skammekrog
Politiken, 6. okt 2017
Mette Fugl, "Vis bare bryster", Politiken 7. okt, 2020
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med jeres næste aflevering, som handler om 4. bølge-feminismen. Kort introduktion til 4. bølgefeminismen og den debatterende artikel, inden I skal arbejde med jeres stil.
Debatterende artikel om Køn - Fjerdebølgefeminismen.docx
Mette Fugl - Vis bare bryster.pdf
Den debatterende artikel - til eleverne.docx
Fjerdebølgefeminismen.pptx
Vi skal arbejde med 4. bølge feminismen og jeres afleveringer. I skal som minimum have læst de to artikler og være begyndt på jeres aflevering.
Vi skal arbejde med kønsdiskurser, hatespeech og queerteori. I får bogen "Blik for køn" udleveret i klassen. Vi indleder med at gennemgå afleveringen om "køn og ligestilling".
Blik for køn - socialkonstruktivisme.pdf
Social konstruktivisme.pptx
LIke a Girl - Always TV Commercial
What is a man? A response to Gillette
Læs om diskursanalyse i Blik for køn s. 24-26. I skal se dokumentaren "Skam dig, Emma" og efterfølgende bl.a. lave diskursanalyse. Besvar vedhæftede arbejdsspørgsmål og læg svarene op under elevfeedback.
DRTV - Skam dig, Emma
Blik for køn - diskursanalyse.pdf
Skam dig Emma - arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal gennemgå svarene fra sidst.
Vi arbejder videre med kønsteori og hate speech. Læs side 46-47 i Blik for køn om Hate speech.
Blik for køn - Hate speech.pdf
https://www.dr.dk/drtv/se/ti-stille-kvinde_221280
Vi skal se et klip fra den store bagedyst og arbejde videre med diskursanalyse.
Læs om queerteori i "Blik for køn" s. 76-81 nederst. Hvorfor er det vigtigt at undersøge det normale, når man arbejder med queerteori?
Queerteori - Blik for køn - Judith Butler.pdf
DRTV - Kunstnerkolonien: Nøgne kunstnere
Kunstnerkolonien i Hornbæk - Noah arbejdsark.docx
Kønsidentitet.pdf
Vi skal se et afsnit af Signe Molde på udebane, hvor hun besøger det danske LGBT+-miljø. Ingen lektier
DRTV - Signe Molde på udebane: Hos LGBT+
Vi skal arbejde med maskulinitetsbegrebet i et historisk perspektiv. Ingen lektier, men overvej hvad du mener opfattes som rigtig maskulint?
DRTV - Når kvinden ligger øverst
Maskulinitet .pptx
Emil Aarestrup - Gunløde, 1838.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Autofiktion
Fokus på autofiktionen og bl.a. dobbeltkontrakten samt katastrofen som genretræk hos eksempelvis Knausgård.
Karl Ove Knausgård "Om foråret" (uddrag) 2016
Caspar Eric "7/11", 2014
Indhold
Kernestof:
Læs dokumentet om autofiktion. Hvilken betydning har sandheden for autofiktionen?
Autofiktion - Grundbog til Dansk.pdf
Læs I 7/11 til og med s.67. Hvilke autofiktive træk findes i værket?
11 arbejdsark.docx
Fagtermer Dansk kopi 1.docx
I får de første 20 minutter til at snakke sammen i grupperne og herefter skal I fremlægge jeres gruppearbejde om Caspar Erics "7/11". Til slut gennemgang af næste aflevering.
Analyserende artikel om vinter.pdf
Den debatterende artikel - til eleverne.docx
Afrunding af Caspar Eric og introduktion til næste aflevering.
Den sidste olie - stilegennemgang - uden opgaver.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Grønland - Fortællende journalistik
Tema om Grønland med blandt andet fokus på fortællende journalistik.
Novelle
Debora Hansen Kleist, Olieeventyret, 2015
Artikler
"Sådan blev Malik....", Information 11. januar 2025
"Der findes et Grønland fjernt fra verdens strid", Berlingske 11. januar 2025
Musik
Josef Tarrak-Petrussen, Tupilak, 2016
Minds of 99 "det er Knud, som er død", 2012
Kunst
Pia Arke, "Hysteria" 1996
Kirsten Justesen, rygskriver, 1989
Storch, Grønland, 2021
Dokumentar
"De unge Grønlændere", DR 2018
Indhold
Kernestof:
Læs den grønlandske novelle "Olieeventyret" af Debora Hansen Kleist. Hvorfor har den fået titlen olieeventyret? Har Grønland en olieindustri i virkeligheden?
Olieeventyret - Debora Hansen Kleist.pdf
Grønland Olieeventyret - matrixgrupper.docx
Vi skal arbejde med fortællende journalistik. Læs artiklen "De (grønlænderne) elsker Trump - sådan blev Malik en del af Donald Trump jr's mediekampagne".
De (grønlænderne) elsker Trump_ siger Donald Trum (ea8c2ea6).pdf
Fortællende journalistik (2).docx
Trump Jr Nuuk Daddys.jpeg
Den klassiske nyhedsartikel.pptx
Sådan blev Malik en del af Donald Trump Jr.docx
I skal arbejde med jeres skriftlige aflevering, så I skal som minimum have valgt og læst den opgave, I vil arbejde med.
Analyserende artikel om vinter.pdf
Læs artiklen "Der findes et Grønland fjernt fra verdens strid". Hvad er det for et billede af Grønland, artiklen fremstiller?
Der findes et Grønland fjernt fra verdens strid (ea8ba12a).pdf
The Minds of 99 - Det er Knud som er død (2012-version)
Der findes et Grønland fjernt fra verdens strid - arbejsark.docx
De fem nyhedskriterier.docx
Det er Knud som er død - Tom Kristensen 1930.docx
Læs artiklen "Grønlandske kunstnere har et sammensat forhold til kultur." Hvilke kunstnere nævnes, og hvilken type kunst laver de?
Grønlandske kunstnere har et sammensat forhold til (ea8b9bc9).pdf
Josef Tarrak Petrussen - Tupilak
Josef Tarrak Petrussen - Tupilak med øvelser.docx
Foto-Pia-Arke-Artisk-hysteri-1-2048x587.jpg
Kirsten Justesen Rygskriver 3.png
ivinguakstorkhoegh_qimusseq_2021.jpg
Unnitechstorch
Feedback på jeres seneste aflevering, skriveøvelser og spørgsmål til SRP-opgaveformuleringer. Afrunding af Grønland.
DRTV - De unge grønlændere: Fremtidsdrømme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Det folkelige gennembrud
Det Folkelige Gennembrud.
Litteraturens veje om "Det folkelige gennembrud" s. 244-252
"Pelle Erobreren" film, 1987, Bille August
Martine Andersen nexø, kort uddrag af "Pelle Erobreren", Barndom, 1906
Johannes V. Jensen "Oktobernat" i "Himmerlandsfolk, 1898
Jeppe Aakjær "Hvem sidder der bag skærmen", 1905
Malerier
Brendekilde "Udslidt" 1889
Indhold
Kernestof:
Vi skal se filmatiseringen af Pelle Erobreren. Vi starter præcis kl. 8.15 og tager lidt af 10-pausen, så vi kan nå at se filmen færdig. Jeg holder karaktersamtaler undervejs, så læs vedhæftede "Selv-evalueringsskema" igennem og overvej, inden lektion
Pelle Erobreren - mitCFU.dk
Selvevalueringsmodel dansk 2025.docx
Vi skal se filmen "Pelle Erobreren" færdig og herefter arbejde med den skriftlige aflevering. Se under opgaver, hvor der er instruktion og link til selve opgaven. Jeg vil meget gerne have, at I som minimum har valgt den opgave, I gerne vil skrive om,
MitCFU
I skal have set filmen "Pelle Erobreren" færdig. Den første halvdel af timen arbejder vi med "Pelle Erobreren" og den anden halvdel af timen arbejder I med jeres afleveringer.
Vi arbejder med Pelle Erobreren.
Martin Andersen Nexø - Pelle Erobreren - arbejdsspørgsmål.docx
Læs Oktobernat af Johannes V. Jensen. Hvad sker der med den unge landsknægt? Hvilken rolle spiller vinden?
Oktobernat.pdf
Arbejdsspørgsmål til Oktobernat.docx
Læs i Litteraturens Veje om "Det folkelige gennembrud" s.244-252. Besvar vedhæftede spørgsmål og læg dem op under elevfeedback.
Litt veje - Det folkelige gennembrud.pdf
Det Folkelige gennembrud - Arbejdsark.docx
Læs Jeppe Aakjærs "Jens Vejmand". Hvordan beskrives hans liv?
Hvem sidder der bag skærmen - Jeppe Aakjær.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Filmkunst - Musikvideoer
Medieanalyse med fokus på musikvideoer.
Projektarbejde om musikvideoer.
Med fokus på:
Dramaturgi/komposition
filmiske virkemidler
Billedbeskæring
Kameravinkler
Kamerabevægelser
Klipning
Lyd og lys
Afsluttende diskussion af om musikvideoerne er kommercielle eller kunstneriske og om hvorvidt musikvideoen bør anerkendes på niveau med andre kunstværker.
Kriterier for udvælgelse af muskvideoer: Det skal være danske bands, der synger på dansk.
Artikel
"Anerkend musikvideoen som kunstværk, Information, 2015
Indhold
Kernestof:
Vi skal lave projektarbejde om musikvideoer. Ingen lektier.
Filmkunst - Musikvideoer.docx
I skal fremlægge jeres analyser af musikvideoerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Repetition
For at få overblik over de sidste tre år, har vi haft repetition af de forskellige perioder og temaer, vi har arbejdet med.
Hjemmesider, vi har brugt
ordnet.dk
lex.dk
litteratursiden.dk
dansksiderne.dk
filmcentralen.dk
indidansk.dk
Indhold
Kernestof:
Vi vil bruge de sidste lektioner på repetition. Kig jeres dansknoter igennem og kom gerne med ønsker til særlige områder, som I gerne vil have repeteret. Det kan være litterære perioder, genrer, værker, begreber etc.
Skabelon - Litterære perioder 1800-tallet.docx
Vi vil repetere fra Det moderne gennembrud og frem til nutiden. Kig jeres noter igennem om det moderne gennembrud. I skal arbejde selv, da jeg har et møde i København. Udfyld vedhæftede skema over de forskellige perioder, vi har arbejdet med. I må ge
Skabelon - Litterære perioder 1870-2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284977", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284977", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942284977" }