Holdet 2022 SP/by - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Charlotte Bisgaard Klemmensen, Sidsle Lundgaard Hansen
Hold 2022 SP/by (1by SP, 2by SP, 3by SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.g og 2.g overblik
Titel 2 Intro til spansk - Caminando
Titel 3 Día de los muertos
Titel 4 Encuentros culturales/Un mes en Málaga - EXAMEN
Titel 5 el día de los muertos
Titel 6 Latinos jóvenes/La identidad contrastada - EXAMEN
Titel 7 La vida en la gran ciudad
Titel 8 Frida y Diego - EXAMEN
Titel 9 Opstart 3.g
Titel 10 Mi Cuerpo/Min krop
Titel 11 Migración y drogas - EXAMEN
Titel 12 Reciclaje/sostenibilidad
Titel 13 Deporte y jóvenes
Titel 14 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.g og 2.g overblik

3BY har gennem 1 + 2.g arbejdet med følgende:

- Caminando: t.o.m unidad 3
- El Bola
- Forskellige delprøve 1
- Un Mes en Málaga kap. 1, 2, 3, 4, 8 og 10
- Storbyliv
- Día de los muertos
- La Identidad Contrastada: Mariángeles de Argentina, Nicolás de Chile og Héctor de Nicaragua.


Grammatik:

Ser/Estar/hay
Gustar
Verber (regelmæssige vs. uregelmæssige, refleksive, dativstyrende)
Præsens, Førnutid, Nær Fremtid
modalverber
Pronominer (personlige + objektspronominer)
adjektiver, adverbier, foranstilling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 104 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til spansk - Caminando

Unidad 1c
unidad 2a, 2c
unidad 3a, 3b, 3c

hay, estar og ser.
Café scene
desear, querer, tomar, comer,
genitiv
muy mucho
præpositioner
Før-nutid
artikler
nær fremtid
Las Comidas end España
Gustar (vild med tyren)
vamos de compras 6a
fast udtryk/verbalperifrase) nærfremtid
House tour/Room tour
Qué hay en tú habitacion?
delprøve 1

quizlet
ordbogen.com
Habla ya
Spanish Listening Activity | ¿Dónde vivimos? - House Tour || WhyNotSpanish

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Día de los muertos

Sidsle/datoer passer ikke
Filmen Coco som omdrejningspunkt for miniforløb om film som samtaleemne, handlingsforløb, personbeskrivelse, billedbeskrivelse og delprøve 1-træning med og uden hjælpemidler. Desuden introduceredes temaet Día de los muertos i México, der er genstand for filmens indhold.

Coco (2017) Pixar via DVD



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Encuentros culturales/Un mes en Málaga - EXAMEN

Forløbet har fokus på unges møde med Spanien, spansk kultur og spanske skikke. Herudover stiller temaet skarpt på problematikker omkring kulturmøder, interkulturel kommunikation og samfundsaspekter i nutidens Spanien. Herunder immigration, økonomisk krise, arbejdsløshed og hjerneflugt.

Forløbet bruges ud over som introduktion til kulturmøder også til at repetere og videreudvikle grammatisk viden, øge ordforråd systematisk, øve billedbeskrivelse, tekst resumé og tekstpræsentation til eksamen – og ikke mindst til at introducere sikkert kendskab til de skriftlige prøveformer og skrivegenrer til skriftlig eksamen vha. læsning af eksemplariske tekster skrevet i de gamle givne genrer: artikel, blog, dagbog, læserbrev og brev.

Arbejdsformerne har inkluderet både individuelle arbejdsformer, klassedialoger, gruppearbejde, gruppepræsentationer og quizzer.

Repetition af basisgrammatik fra 1. år og videreudvidelse med mere perfektum, verbalperifraser og flere dativstyrede verber (fx. gustar, encantar, importar, interesar, molestar)

Ryge, Lærke M. og Jürgensen, Camilla (2017). Un mes en Málaga. MitDigitaleGym, kap. 1, 2, 3, 4, 8 og 10 er læst i 1.-2.g.

- Cap. 1 – Mis primeros días en Málaga:
(Blogindlæg)
Præsentation af Málaga og Marie
Lande
Nationalitetsadjektiver
De regelmæssige verber i præsens
ir + a + inf. (nær fremtid)
antes de/después de + verbum
Vejret
Adjektiver
Årstider
Måneder og dage
​Aktiviteter i byen ​

- Cap. 2 – Vivir con una familia española:
(Blogindlæg)
Mødet med den spanske familie​
Udtryk med tener
Possessive pronominer ​
Hinanden på spansk
Estar + gerundium
​Ir + gerundium
A foran personer som DO
Udseende
Personlighed
​Følelser ​
Hus og møbler
​Familiemedlemmer ​

- Cap. 3 – Un día típico en Málaga:
(Brev)
Daglige rutiner i Málaga
Refleksive verber i præsens
​Ser, estar, hay ​ ​
Datoer ​
Klokken
Daglig rutine ​
Madvarer
​Tidsudtryk ​
​Byen

- Cap. 4 – Los jóvenes malagueños:
(Artikel)
Unges aktuelle situation i Málaga
Diftongerende verber
Verber med vokalskifte
Genitiv og sammensatte ord
Procent, brøker og dele ​
Holdning og diskussion
Fordele og ulemper
Fremtidsdrømme ​
Kend dit porque/por qué ​


- Cap. 8 – Los estereotipos sobre los españoles:
(Blogindlæg)
Om stereotyper og spaniere ​
Forskel på saber og poder
Adverbier
Adjektivernes kortform
Forskel på bueno, buen, bien
​Nationale stereotyper
Gambitter
​At grine og græde på spansk


- Cap. 10 – El viaje a Barcelona:
(Dagbog)
Om at rejse til Barcelona ​
Demonstrative pronominer
​Personlige pronominer som subjekt
og direkte objekt
Ordstilling ​
At pakke en kuffert
Tøj
Personbeskrivelse
Kroppens positioner
Transportmidler ​​​

Ordbogen.com
Quizlet.com
Quia.com


40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 14-09-2023
Entrega 2 12-10-2023
Entrega 3 - Día de los muertos y coco 10-11-2023
Entrega 4 28-11-2023
Entrega 5 18-12-2023
Entrega 6 15-02-2024
Entrega 7 - genaflevering 02-04-2024
Entrega 8,1 23-04-2024
Entrega 8,2 13-05-2024
Entrega 9 30-05-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 el día de los muertos

Miniforløb om den mexicanske tradition Día de los muertos. Eleverne læser og ser forskelligt materiale om día de los muertos og arbejder med lærerudarbejdet materiale for at opbygge ordforråd.

Fokus herefter er på at forberede og afholde mundtlige elevpræsentationer i grupper.

Materiale:
Youtube video: A celebration of life: El día de los muertos
Youtube Video: Day of the dead: A celebration of life (english subtitles)
Coco (spillefilm, Disney)
Un Poco Loco (sang, Coco)
Lærerudarbejdet læsemateriale + opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Latinos jóvenes/La identidad contrastada - EXAMEN

Sidsle/Charlotte
Som udløber af tværfagligt sprogprojekt har vi brugt bogen La identidad contrastada, der handler om identitet og unge i kontekster fra forskellige lande i Sydamerika. Eleverne har i mindre grupper været "ansvarlige" for en "person", de har fremlagt i mindre grupper ved en lejlighed og ved en anden har de indspillet fremlæggelse af en person og haft fokus på udtale. Vi har desuden haft fokus på fremlæggelse, genfortælling af handling, oversættelse, grammatik og eksamenstræning med prøver. Vi arbejdet med træning af delprøve 1 og delprøve 2 til skriftlig eksamen i 3.g samt ordforrådsøvelser.

Fokus på:
Tekstforståelse
Mundtlig præsentation
Grammatiske områder: Perfektum, ser/estar- problematikker, objektspronominer, pronominer, verber
Præsentation af personer
Forhold i Latinamerika
Interkulturalitet
Identitet
Lokale leveforhold
Genfortælling

Kernestof:

Mikkelsen, Ole, N. og Riismøller, Pablo (2016). La identidad contrastada. København: Gyldendal

I 2.g har eleverne stiftet bekendskab med personerne:
-Cap. 1: Mariángeles de Argentina, p. 7-19
- Cap. 2: Mario de Columbia, p. 21-32
- Cap. 3: Héctor de Nicaragua, p. 35-47

I 3.g har eleverne stiftet bekendskab med:
-Cap. 4: Aby de México, p. 51-63
-Cap. 5: Nicolás de Chile, p. 67-80



50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 3 - Día de los muertos y coco 10-11-2023
Entrega 4 28-11-2023
Entrega 5 18-12-2023
Entrega 6 15-02-2024
Entrega 7 - genaflevering 02-04-2024
Entrega 8,1 23-04-2024
Entrega 8,2 13-05-2024
Entrega 9 30-05-2024
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Prueba en la cantina 03-10-2024
Prueba 2 Frida – artikel 07-10-2024
Prueba 2 Mi cuerpo – blog(flyttet) 13-10-2024
Prueba 2 Aby – skrives på klassen 28-10-2024
Prueba uno(flyttet pga. studiepraktik) 31-10-2024
Optagelse hvis du har en 07-11-2024
Inmigración a los EE.UU. - i hæftet, evt. i par 14-11-2024
Arbejd selv delprøve 1 i grupper 04-12-2024
Tarea afl begge på papir til prøven 11-12-2024
Genafl delprøve 2 15-01-2025
Sin nombre resumen por fotos 15-01-2025
Sin nombre fristil 27-01-2025
Dagens ordliste (billede af liste i hæfte) 29-01-2025
Gloseark til mundtlig aflevering 29-01-2025
Endeligt gloseark/talepapir: Arb Selv 30-01-2025
Entrega oral 31-01-2025
Prueba 1 en la cantina 06-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La vida en la gran ciudad

Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen.

Analytiske fokuspunkter: characterization and setting.

Særligt tværfagligt fokus: at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder. Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (ideografisk versus nomotetisk viden).


Materiale:


Klip af filmen "Todo sobre mi madre" (1999) af Pedro Almodovar (portræt af Barcelona), https://www.youtube.com/watch?v=n_-WBGgxa8w
--> miljøbeskrivelse/billedbeskrivelse (stills)  

Trailer fra filmen "Biutiful" (2010) af Alejandro G. Iñárritu
Fokus: ¿Cómo es representada la ciudad Barcelona? --> miljøbeskrivelse/billedbeskrivelse (stills)  

"Tres años en Nueva York" (2011) – uddrag af novelle af Ana Galán

Omfang: ca. 10 sider
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Frida y Diego - EXAMEN

Frida y Diego-forløbet introducerer holdet til Fridas historie og Mexicos historie i starten af det 20. årh. Samtidig giver temaet anledning til at præsentere datiderne Præteritum og Imperfektum. Forløbet er et historisk forløb, der primært har fokus på Mexicos historie og på disciplinen billedbeskrivelse. Bogen Frida y Diego bruges som første indgang til temaet. Vi så spillefilmen "Frida" af Julie Taymor undervejs samt fik oplæg hos CPH:DOX hvor vi så den biografiske dokumentar med samme titel "Frida" af Carla Gutiérrez.

Fokus:
Tekstforståelse
Skriftligt arbejde
Grammatik
Historisk blik
Personkarakteristik
Verbalperifraser
Billedbeskrivelse

Uddrag fra bog:
Havsteen, .M. og Brink, E. (2002). Frida Kahlo y Diego Rivera. København: Gyldendal Uddannelse.

Introduktion, p. 7-26
Diego, Frida y México, p. 29-47
El arte de Diego Rivera, p. 48-51
El arte de Frida Kahlo, p. 62-63
Cuadros para analizar, p. 62-75
Cómo mirar un cuadro de Frida Kahlo 77
Arbejdsopgaver, p. 78-83

Film:
Frida (2002) af Julie Taymor
Frida (2024) af Carla Gutiérrez (Dokumentar og oplæg om ikonet Frida Kahlos kunst og liv (CPH:DOX))

Supplerende:
Tag tyren ved hornene
Vild med tyren

45 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Prueba en la cantina 03-10-2024
Prueba 2 Frida – artikel 07-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Opstart 3.g

Repetition og opstart af 3.g med barselvikar CN.

Vi lægger ud med grammatiske øvelser og lettere konversation og arbejder os henimod årets første tema.

- ¿Qué has hecho...?
- ¿Qué te gusta...?
- Øvelser med Tag tyren ved hornene
- Verber
- Personlige pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mi Cuerpo/Min krop

Cuerpo dækker over kønsproblematikker primnært relateret til Sydamerika og latino-kontekster, men berører også machismo-begrebet i hispano-kultur overordnet set. Tekster udvalgt fra Salka Wollesens Columbia-bog er benyttet. Temaet afdækker problematikker specifikt i Columbia, mens hele kønsproblematikken og machismo i en bredere latinamerikansk kontekst afdækkes i paralleltemaet El sexo en proceso  Salka gæstede holdet og introducerede sit arbejde med seksualundervisning i Columbia specifikt og talte om columbianske problematikker. Fokus på interkulturalitet og diskussion af problematikker har været i centrum samt billedbeskrivelse og tilegnelse af centralt ordforråd relateret til temaet.

Fokus på:
- Ordforråd
- Mundtlighed
- Sexualundervisning
- Identitet
- Socialforhold
- Machismo

Wollesen, Salka (2021). Una mirada a las realidades en Columbia, København: BoD
- intro + artikel på dansk
- Columbia, p. 11-12
- Cap. 7: Machismo, violencia de género y acoso callejero:
- Machismo (Shanon Joerns), p. 63-64.
- Nuestra fundación Mi cuerpo/Min krop, p. 81-83.

Supplerende:

Artikel:
Wolleson, S. (2024). Arbejde med unge i Columbia og Mexico. Rodrigo.
file:///Users/cn/Downloads/Arbejde%20med%20unge%20i%20Colombia%20og%20Mexico_Mi%20Cuerpo%20Min%20Krop_Rodrigo.pdf

Artiklen er på dansk om Mi cuerpo/Min Krop og Salka Wollesens arbejde i Columbia i Rodrigo:
https://www.micuerpominkrop.dk/post/our-work-with-youth-in-colombia-and-mexico?fbclid=IwY2xjawFUvFZleHRuA2FlbQIxMQABHYi4qh8-wBl-vY7Y4xRRCkLGIwQNHLfQCVGKENhx-aAt7d-Q0Kjgv50Fow_aem_nkrp55Up5AriSZsY7wk3Ew


15 sider



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Migración y drogas - EXAMEN

I forlængelse af forløbet Mi cuerpo om Columbia og Frida-forløbet, der har berørt, stereotyper, machismo og embarazos adolescentes, så vi filmene María llena eres de Gracia (2004) og Sin nombre (2007), hvor vi begyndte at arbejde med Migración som tema, og temaets tråde til forskellige nutidige og historiske drogas-problematikker (Escobar). Under arbejdet med begge spillefilm havde vi fokus på personkarakteristisk, handlingsforløb, relationer mellem personer, narrative virkemidler, kontraster samt repetition af verber, adjektiver og strategier til billedbeskrivelse.

Fokus på grammatik: aspekt (imperfektum/præteritum)
Fokus på verbalperifraser (estar/ir/seguir + gerundium, tener que, hay que, acabar de, volver + a + infinitiv, ir + a + infinitiv, ponerse + a + infinitiv, dejar + de + infinitiv, quedar + en + infinitiv)
Fokus på ordforråd og bedre sætningskonstruktion
Fokus på personkarakteristisk
Fokus på handlinger
Fokus på virkemidler
Fokus på genrerne fiktion (ficción) og dokumentar (documental)
Repetition af grammatik før terminsprøven
Repetition af billedbeskrivelse
Interkulturalitet
Fokus på konflikter i Latinamerika
Fokus på indvandring i USA + Trumps genvalg
Perspektivering til narkotika- og migrationsproblematikker lokalt i Latinamerika, globalt og herhjemme.

Kernestof:

Film:
- María llena eres de Gracia (2004) af Joshua Marston via DVD/Youtube: https://youtu.be/Y6qA-syQPoU?si=TTps-EngvycNZwks
- Sin nombre (2009) af Cary Joji Fukunaga via Filmstriben

Artikler:
Cristoffanini, Pablo, R. (2012). Sin nombre, Akademisk Kvarter, vol. 4, netugave, pp. 146-161. https://journals.aau.dk/index.php/ak/article/view/3287

Supplerende:
Vild med tyren
Tag tyren ved hornene
Títi me preguntó (Bad Bunny)
Marianismo

35 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Optagelse hvis du har en 07-11-2024
Inmigración a los EE.UU. - i hæftet, evt. i par 14-11-2024
Arbejd selv delprøve 1 i grupper 04-12-2024
Tarea afl begge på papir til prøven 11-12-2024
Genafl delprøve 2 15-01-2025
Sin nombre resumen por fotos 15-01-2025
Sin nombre fristil 27-01-2025
Dagens ordliste (billede af liste i hæfte) 29-01-2025
Gloseark til mundtlig aflevering 29-01-2025
Endeligt gloseark/talepapir: Arb Selv 30-01-2025
Entrega oral 31-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Reciclaje/sostenibilidad

Klimaforløb om genbrug og bæredygtighed. Forløbet er anvendt til træning af ordforråd vedrørende klimaudfordringer og CO2 aftryk. Som eksempler er modeindustri, landbrug og inddæmning af vand brugt. En kombination af artikler og udvalgte afsnit fra lærebogstekster fra bogen España frontera climática (2024) har understøttet træning i skriftlig eksamen og samtalerøvelser. Forløbet overlapper på punkter med forløbet om Deporte y jóvenes, som læses i forbindelse med repetition.

Fokus på:
Ny skriftlig eksamen (altoverskyggende)
Temaspecifikt ordforråd
Læseforståelse
Nøgleord (palabras clave)
Genfortælling
Tekstpræsentation
Grammatik
Billedbeskrivelse
Billedsamtale

Materialer:

El clima:
Uddrag fra bog: Desezar, S. (2023). Nos hablamos en clase ¿vale? Frederiksberg: aMateMedia.
- Hablamos del medio ambiente I + II, s. 19-20

La moda rápida:
(internetartikel + tilhørende opgaver)
- https://www.businessinsider.es/impacto-moda-medio-ambiente-terrible-saber-514379

España frontera climática:
Tekstuddrag fra bog: Kloch, K., Tønner, M og Vilhelm, T. (2024). España frontera climática. København: Columbus.
- Spanien tørster under en brændende sol, s. 8-10
- Keep it cool i Spaniens varmeste by, s. 11-15
- Ældgamle metoder til nedkøling, s. 16-17
- Fra havvand til drikkevand (¿Beber agua del mar? Una solución para el futuro?), s. 27-30
- Landmand uden vand (Campesino con animales sin agua), s. 22-25

Skriftlige opgaver/delprøver:
Reciclaje: El inmenso cementerio de ropa usada (en el desierto de Chile)
La moda rápida: La industria de la moda emite más carbono que los vuelos internacionales y el transporte marítimo juntos: estas son sus mayores consecuencias en el planeta
Sostenibilidad y el clima (hjemmelavet med tekstuddrag fra España frontera climática)


30 sider (inkl. grammatik)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Deporte y jóvenes

Mini-forløb om Deporte y jóvenes til repetition af diverse ordforråd med fokus på ordforråd, kønsroller, billedbeskrivelse og historie i forlængelse af Mi cuerpo og Drogas-forløbet. Særligt fokus på personhistorier inden for sport og aktivisme.

Få tekster fra bogen El sexo en proceso er læst i forbindelse med sport og unge og berører køn, seksualitet og machismo på forskellige niveauer i en bredere Latinamerikansk og spansk kontekst. Forløbet rundes af med perspektivering til María llena eres de gracia og Drogas-temaet, vi har læst og nutidige italesættelser af køn i en spansk kontekst over tid.

Koncepter eleverne kender til er:

- estereotipos
- marianismo
- machismo
- Reggaetón
- violencia
- femicidios
- homosexualidad
- LGBT+
- el fútbol
- baloncesto
- sportsgrene de selv dyrker


Arbejde med ordforråd til forståelse af samfundsforhold, trends, el concepto de la familia latina, el impacto de la religión católica.
Arbejde med musik og billedbeskrivelse (stills) (Títi me preguntó af Bad Bunny)
Arbejde med de nye prøvediscipliner delprøve 1 og 2 (Vera Boquete (futbolista) og La escuela)
Arbejde videre med kongruens.
Introduktion (basis) af konditionalis (el condicional) og konjunktiv (el subjuntivo).

Kernestof:

Uddrag fra bog: Arfaoui, Louise, F. og Gavilán, Maria, F. (2021). El sexo en proceso, København: Columbus, udvalgte sider fra kap. 1-4.

Cap. 1 – Los estereotipos de género (repetición de Mi cuerpo y Drogas):
- Introducción a los estereotipos y el machismo, p. 6-9
- El Reggaetón, p. 16
- Cali y El Dandee: La muda, p. 17-18
Cap. 4 – El género en proceso (Deporte y Jóvenes)
- p. 62
- Introducción al género en proceso, p. 63-64
- Un artículo; ser gay en el deporte, p. 68-71

Holmgaard, A. (ukendt årstal). Vamos! København: Forlaget Ea
- El fútbol, s. 63-64

Håkanson, U., Montalbán, F. og Beeck, H. (2006). Buena idea. København: L & R Uddannelse.
- Deportes, p. 66

18 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba 2 24-04-2025
Prueba uno 28-04-2025
Arbejd selv-Activismo 02-05-2025
Prøveeksamen mundtlig 08-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer