Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Kristina Nørremark
|
Hold
|
2022 SP/cdx (1cdx SP, 2cdx SP, 3cdx SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
Gennem grundforløbet har vi baseret sprogindlæringen på tekster fra grundbøgerne Caminando samt inddragelse af musik, videoer fra ELE og interaktive digitale services som Quizlet og Duolingo. Gennem forløbet er der fokuseret på følgende kompetencer og grammatiske områder:
Kompetencer i sprogindlæringen:
-lytte til, læse og oversætte tekster på spansk
-oplæsning på spansk
-dialog/samtale på spansk
-spørgsmål og svar på spansk
-brug af gambitter
-billedbeskrivelse på spansk
-lytteøvelser/dictogloss
-ordforråd (alment samt emnerelateret) - samt strategier til at udvide og anvende dette.
-sprogindlæringsstrategier som kan anvendes til forståelse og produktion af sprog på basalt niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Inge Margrethe Clausen m.fl.: Caminando, grundbog, Gyldendal, 2011; sider: 12-13, 17-19, 28-29, 33-34, 43-44
-
Los números 1-20
-
Husk bog og mappe.
-
Los números 20-100
-
15 Am‚rica del Sur.mp3
-
Hablar
-
Estar
-
Ser
-
Vivir
-
Visitar
-
16 Unidad 1c.mp3
-
¿Qué tiempo hace?
-
Los colores
-
Tareas
-
Unidad 1a-c_tareas.pdf
-
Tarea escrita_Dinamarca.docx
-
Unidad 2a-d.pdf
-
18 Unidad 2a.mp3
-
NB: De af jer der ikke var til timen sidste gang og dermed mangler at lave aflevering, skal lave den i noget af timen i dag.
-
Verbernes bøjning
-
hablar
-
vivir
-
Beber
-
Jugamos al bingo!
-
Feliz año nuevo!
-
A1 que donde como.html
-
20 Unidad 2b.mp3
-
El la cafetería
-
Entrega 2
-
Deberes
-
¡Habla ya!: La ropa | UR Play
-
Unidad 2c "Vamos de compras"
-
25 Unidad 2c.mp3
-
Gustar = at kunne lide
-
Ir
-
Repeter verbet 'Ir'
-
PREGUNTA YA_bienvenido a Barcelona.docx
-
Entrega 3
-
09-02-23_Arbejd-selv 1cdx.docx
-
Vi samler op på arbejd-selv lektionen og skriver opgave i hæfterne. Repeter jeres arbejde fra sidste modul + brugen af 'gustar' og 'ir a + infinitiv'.
-
Días, meses y estaciones del año
-
Muy y mucho_grammatik og opgaver.docx
-
Unidad 3b "En la calle"
-
35 Unidad 3b.mp3
-
Unidad 3a-d.pdf
-
Deberes: lektien er den samme som til sidste lektion - men genopfrisk lige teksten, så du er klar til at arbejde med den.
-
Medbring det grønne hæfte, hvis du ikke gav den til mig i mandags.
-
La hora.docx
-
Tareas 3b_caminando.docx
-
udtryk med tener
-
være-verberne_la casa y los muebles.docx
-
¡Habla ya!: La casa y los muebles | UR Play
-
La casa y los muebles
-
No hay deberes :-)
-
Unidad 3c "En la ciudad de León"
-
Diftongerende verber
-
Medbring bog og mappe.
-
1cdx SP_forberedelse til prøve unidad 1-3.docx
-
Delprøve 1 Caminando 3 ELEV.docx
-
Unidad 4a-d.pdf
-
Unidad 4a "Julia, una presentación"
-
Hablamos de...
-
43 Unidad 4a.mp3
-
Spanske spørgeord
-
Medbring bogen. Vi arbejder videre med Unidad 4a.
-
Perfektum
-
Præsens
-
El tiempo libre_una entrevista.docx
-
Entrevista del tiempo libre
-
Learn Spanish for Free with Music Videos, Lyrics and Karaoke!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Un mes en Málaga EKSAMEN
Forløbet tager udgangspunkt i undervisningmaterialet Un mes en Málaga, som er en ibog, der sætter fokus på den interkulturelle kommunikative kompetence i en ramme, som eleverne kan relatere til.
Bogen handler om danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige teksttyper. Marie fortæller bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.
Fokus er altså på kulturmødet. Hvordan er det at møde en ny kultur, indgå i den og forholde den til sin egen?
https://www.unmesenmalaga.com/
Vi har arbejdet intensivt med kapitlerne 1, 2, 3, 4, 7 og 8.
Fokus er på:
- at læse forskellige genrer som ligner de tekstgenrer, den skriftlige eksamen bygger på.
- at arbejde med kulturelle forskelle og refleksioner over disse mellem DK og Spanien.
- at arbejde systematisk med oparbejdelse af basalt ordforråd og anvende det på forskellig vis i såvel skriftlige som mundtlige sammenhænge.
- at arbejde med udvalgte grammatiske emner som udspringer af de udvalgte kapitler.
Videomaterialer og lærerudarbejdet øvelser samt grammatik er gennemgået og brugt supplerende til ibogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Día de los muertos
Miniforløb om den mexicanske tradition Día de los muertos. Eleverne læser og ser forskelligt materiale om día de los muertos og arbejder med lærerudarbejdet maeriale for at opbygge ordforråd.
Fokus herefter er på at forberede og afholde mundtlige elevpræsentationer i grupper samt træne samtaleformen efter præsentation.
Materiale:
Video om Día de los muertos: https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc&t=113s
Coco (spillefilm, Disney)
Lærerudarbejdet læsemateriale + opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La vida en la gran ciudad
Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen.
Analytiske fokuspunkter: characterization and setting.
Særligt tværfagligt fokus: at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder. Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (ideografisk versus nomotetisk viden).
Materiale:
Klip af filmen "Todo sobre mi madre" (1999) af Pedro Almodovar (portræt af Barcelona), https://www.youtube.com/watch?v=n_-WBGgxa8w
--> miljøbeskrivelse/billedbeskrivelse (stills)
Trailer fra filmen "Biutiful" (2010) af Alejandro G. Iñárritu
Fokus: ¿Cómo es representada la ciudad Barcelona? --> miljøbeskrivelse/billedbeskrivelse (stills)
"Tres años en Nueva York" (2011) – uddrag af novelle af Ana Galán
"Cities on Speed - Bogotá" - dokumentar
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/cities-speed-bogota-change#.Ynt_-ZLP3fZ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cuentos de hadas
Dette forløb sætter fokus på læsning af eventyr, såvel klassiske som moderne. Gennem forløbet er der fokus på både sproglige og indholdsmæssige genretræk samt udviklingen fra det klassiske eventyr til det moderne.
Læse- og forståelseskompetencerne trænes, og herudover skal eleverne selv kreere eventyr på forskellig vis og herved udfordres deres kreative evner gennem sprogundervisningen.
Det grammatiske fokus gennem forløbet er præteritum og imperfektum.
Materiale:
"Caperucita roja" (forskellige versioner)
"El Príncipe Gordilonio"
Elevproducerede eventyr (skriftlig aflevering samt omsat til mundtlige præsentationer)
Herudover materiale som understøtter arbejdet med aspekt ved de to datider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La identidad contrastada EKSAMEN
Dette forløb tager udgangspunkt i undervisningsmaterialet 'La identidad contrastada' som sætter fokus på unge latinamerikanere fra forskellige lande med forskellige levevilkår og fremtidsplaner.
Det faglige fokus er derfor på kulturel forståelse gennem disse forskellige spansktalende identiteter. Herudover har vi fokus på læsekompetencen og ordforråd, idet materialet lægger op til mere ekstensiv læsning uden gloser, så eleverne kan oparbejde sproglig forståelse og læsekompetence gennem et ordforråd, de for de meste kender i forvejen.
Grammatisk fokus er på repetition af grundlæggende områder som fx. ser/estar/hay, verbaltiderne, muy/mucho.
Forløbet fortsættes i 3g.
Indtil videre har vi læst kapitelset om Mariángeles de Argentina og
Mario de Colombia.
Eleverne har udarbejdet en uddybende dialog mellem de to personer med det formål at kombinere tekstforståelse og mundtlighed.
Gennem forløbet har der også været særlig fokus på at træne billedbeskrivelse både spontant og med forberedelse og både mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La identidad contrastada fortsat EKSAMEN
Dette forløb tager udgangspunkt i undervisningsmaterialet 'La identidad contrastada' som sætter fokus på unge latinamerikanere fra forskellige lande med forskellige levevilkår og fremtidsplaner.
Det faglige fokus er derfor på kulturel forståelse gennem disse forskellige spansktalende identiteter. Herudover har vi fokus på læsekompetencen og ordforråd, idet materialet lægger op til mere ekstensiv læsning uden gloser, så eleverne kan oparbejde sproglig forståelse og læsekompetence gennem et ordforråd, de for de meste kender i forvejen.
Grammatisk fokus er hovedsageligt på repetition af basale hovedområder som verbaltider, men også på personlige pronominer, herunder særligt objektspronominer.
Vi har læst 4 ud af 5 portrætter i bogen, nemlig Mariángeles, Mario, Nicolás og Hector.
Som en del af forløbet har vi haft besøg af organisationen 'Mi cuerpo' som holdt oplæg og workshop med eleverne om køn, identitet og seksualitet særligt i forhold til unge i Columbia og Mexico.
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Entrega 1: Diálogo (Nicaragua)
|
28-08-2024
|
Entrega 2
|
11-09-2024
|
Entrega 3
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
El sueño americano y la inmigración ilegal EKSAMEN
Forløbet tager udgangspunkt i tre perspektiver som angivet nedenfor, og teksterne er valgt i forhold til at belyse og portrættere aspekter af disse tre perspektiver.
Los tres perspectivos del curso que vamos a estudiar:
1. En Latinoamérica (Centroamérica + México): el sueño
2. En el cruce: el viaje
3. En los EEUU: la realidad y las oportunidades.
Materialer:
Film: Sin nombre: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2829383600/sin-nombre
Film: María, llena eres de gracia https://www.youtube.com/watch?v=Y6qA-syQPoU
Fra bogen "Al otro lado":
“Hector Nieto Montoya” side 15
Supplerende: dansk tekst om Push og Pull faktorer
Latinos en USA: https://www.youtube.com/watch?v=FpZM4ZcioYA (interview)
Fra bogen "México mosaico" (capítulo 2): El narcotráfico y la violencia (artículo)
Diverse billeder.
Gennem forløbet har eleverne trænet de 4 kernekompetencer: lytte, tale, skrive og læse på forskellige måder og gennem didaktiserede og stiladserede øvelser arbejdet med strategier til udvikling af en mere spontan kommunikation samt korrekthed i det skriftlige arbejde.
Vi har arbejdet med den nye skriftlige eksamensform samt stiladserende opgaver til denne måde at skrive på.
Omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Migración África a España EKSAMEN
Dette korte tema er i forlængelse af emnet migración fra Latinamerika til USA. Dette tema giver et perspektiv på hvordan migración også er et aktuelt tema i Spanien, særligt med immigrationen fra afrikanske lande over Gibraltarstrædet.
Læste tekster:
- Entrevista a un immigrante africano (Keito)
- Ibrahim, un immigrante africano
Supplerende materiale.
- lærerudarbejdet PPT med både spansk og dansk faktabaseret/kontekstuel viden.
Begge tekster er blevet brugt til både at træne mundtlig tekstpræsentation og samtale, men også skriftlig fremstilling med træning af ny eksamensform og dertilhørende sprogstrategier.
Omfang: 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
El mundo de Frida Kahlo EKSAMEN
Forløbet sætter fokus på den mexikanske kunstner Frida Kahlo. Eleverne får viden om og forståelse for Kahlos livshistorie, hendes politiske projekter og hendes kunst, hvor den maxikanske kulturs traditioner står centralt.
Materiale anvendt er udarbejdet af Profe de Ele. Alle dokumenter er inkluderet og kan åbnes i undervisningsbeskrivelsen.
Materialet dækker spansk biografi af Frida Kahlo, tilhørende opgaver og ordforrådstræning, samt materiale med forskellige kunstværker.
Fra bogen "Frida Kahlo y Diego Rivera"
af Marianne Havsteen & Estíbaliz Hernández Marquinez (2002) har eleverne arbejdet med gruppebaseret analyse og præsentation på spansk af udvalgte kunstværker. Disse værker er:
- “El camion”
- “Mis abuelos, mis padres y yo”
- ”Las dos Fridas”
- “La columna rota”
- “El abrazo de amor de El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl"
Desuden har eleverne set spillefilmen 'Frida' (2002, Julie Taymor) samt den animerede dokumentar 'Frida' (2024, Carla Gutiérrez) fremvist i forbindelse med UNG:DOX. Begge film har givet eleverne en grundig indføring ind i kunstnerens univers.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og skriftlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285005",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285005",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285005"
}