Holdet 2022 SP/euz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Inge Sloth
Hold 2022 SP/euz (1euz SP, 2euz SP, 3euz SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 1 med 8 lektioner
Titel 2 Grundforløb 2
Titel 3 Un mes en Málaga + repetition fra 1.g
Titel 4 Mini-forløb med Coco og Día de los muertos
Titel 5 La vida metropolitana
Titel 6 Grammatik og ordforråd
Titel 7 La identidad contrastada #1
Titel 8 La identidad contrastada #2
Titel 9 Mi cuerpo (Colombia) y El sexo en proceso EKSAMEN
Titel 10 Narcocultura EKSAMEN
Titel 11 El cambio climático - EKSAMEN
Titel 12 Violencia doméstica EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 1 med 8 lektioner

Grundforløbet dækker over 8 lektioner á 90 minutter. Følgende er blevet introduceret til det mest basale spansk:

- personlig præsentation
- interviewe hinanden/dialoger
- ordklasserne substantiver, adjektiver, verber og personlige pronominer i subjektsform
- transparente ord (dansk, engelsk, spansk)
- spørge og svare på hvordan nogen har det (Estar + adjektiv)(stemnings-/følelsesadjektiver)
- vejret (meget kort introduktion)
- tallene frem mod 50 (repeteret og udvidet hver gang)

Materialer:
Kopimappe samt skrivehæfte.

Ovenstående gælder dog primært Grundhold 3. De to øvrige G-hold har dog været lignende temaer igennem.

Estimeret antal sider: 8 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundforløb 2

Grundbogen Caminando er basismaterialet for første år med Spansk A, suppleret med diverse arbejdsark og grammatiske øvelser, sange og billeder. Det forventes, at holdet når det meste af Unidad 4 igennem.
Holdet har i alt 20 fordybelsestimer til skriftlige afleveringer i 1.g, hvoraf nogle opgaver afleveres som individuelle afleveringer, andre som par- eller gruppeafleveringer. En af opgaverne er en kombineret video- og skriftlig personlig præsentation i form af et interview - parvis. Nogle opgaver gennemføres som skriftlig omlægning.

Den skriftlige dimension afsluttes med en test, der afspejler årets hovedpunkter inden for ordforråd såvel som grammatik (ordklasserne, deres form og funktion, kongruens, verbernes bøjninger i præsens, perfektum og nær fremtid samt udvidet tid)

Alle fire gennemgåede tider repeteres i starten af 2.g.

Estimeret antal sider: 45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Un mes en Málaga + repetition fra 1.g

Dette forløb både repeterer ordforråd og grammatik fra 1.g samt udvider og udvikler ordforrådet, emner og grammatikområder. Derudover trænes de forskellige skrivegenrer i forbindelse med skriftlighedsopgaver kombineret med teksterne i de 12 kapitler i web-bogen Un mes en Málaga:

https://www.unmesenmalaga.com/

Følgende kapitler er læst:

1. Mis primeros días en Málaga
2. Vivir con una familia española
3. Un día típico en Málaga
4. Los jóvenes malagueños
5. Ir de tapas
6. Picasso – un gran artista
7. La adaptación es necesaria
8. Los estereotipos sobre los españoles

Der er grammatisk primært arbejdet med repetition af verbernes tider (præsens, udvidet tid, perfektum, og nær fremtid) samt de personlige pronominer som hhv subjekt og objekt.

Derudover er der arbejdet med billedbeskrivelse i forbindelse med billeder fra Un mes en Málaga.

Estimeret antal sider: 15 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mini-forløb med Coco og Día de los muertos

I forbindelse med De dødes dag har holdet set Disney Pixars vidunderlige animationsfilm "Coco" og arbejdet med materialer fra Coco - ejercicios de Profedeele y más. Der er arbejdet med kulturforståelse, fiesta, sange, ordforråd, grammatik og billedbeskrivelse.

Sakset fra MitCfu:
Coco, der er en animationsfilm, er centreret omkring den mexicanske fejringsdag Día de Muertos, på dansk kendt som De Dødes Dag, hvor man hylder og mindes sine forfædre. Filmen stiller skarpt på de værdier der er med til at skabe os. Det er en meget rørende fortælling, der har masser af humor, sang og musik. Selvom det meste af handlingen udspiller sig i de dødes rige og er fyldt med skeletter, er det lavet med masser af farver, sang, musik og humor.
Filmen vandt både en Golden Globe og en Oscar.

Synopsis:
Miguels familie hader musik, men det eneste han drømmer om er at spille guitar i byens talentkonkurrence på de dødes dag. Noget går imidlertid helt galt og pludselig befinder Miguel sig i de dødes rige. Hvordan skal han skaffe en velsignelse fra sine musikhadende forfædre, når alt han ønsker sig er at bruge sit talent?

Estimeret antal sider: 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 La vida metropolitana

I dette superkorte fællesfaglige forløb over 3½ uger, mellem spansk og engelsk om Storbyen og storbyliv, er der især fokus på metoder og videnskabsteori som optakt til den senere SRO.

I spansk er der arbejdet med følgende tekster:
- Tres años en Nueva York (uddrag af novelle)
- Todo sobre mi madre (filmklip af Manuelas rejse til Barcelona)
- Biutiful (officiel filmtrailer)

I fællesskab har vi analyseret novelleuddraget, mens eleverne i grupper har arbejdet med analyserne af de to filmklip. Efterfølgende har de udarbejdet det fællesfaglige projekt i form af to produkter: en power point til ledsagelse ved en mundtlig fremlæggelse af gruppernes metodiske overvejelser i forb. med deres analyser og fortolkninger. Slutteligt har grupperne hver fremlagt i klassen med en til to opponentgrupper, hvis opgave har været at observere, om den fremlæggende gruppe har opfyldt de forskellige produkt- og indholdskrav i projektet.
Derudover har grupperne skullet perspektivere til tekstarbejdet i engelsk under forløbet.

Grammatik:
Der arbejdes videre med verbernes datids-aspekt, førtiderne og med de personlige pronomeners syntaks og morfologi i forbindelse med tekstlæsningen.

Estimeret spanskrelevante sider: 6 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 La identidad contrastada #1

Forløbet La identidad contrastada består af 5 unge-portrætter fra forskellige lande i Latinamerika. 3 af dem er læst i dette forløb i foråret frem mod sommerferien. De sidste to portrætter læses efter sommerferien, i starten af 3.g.
Hvert portræt indeholder en beskrivelse af landet, den unge bor i, dets historie, politik, økonomi og kultur. Derefter følger en beskrivelse af og interview med den unge.
Det har givet eleverne en vis fornemmelse af, hvor disse lande ligger på det amerikanske kontinent, hvilke vilkår, indbyggerne lever under, og hvordan livet og drømmene, problemerne, fattigdommen, mv., men også glæderne kommer til udtryk i de respektive lande og personportrætter.

I denne første del af forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med flg. portrætter:

- Mariángeles de Argentina
- Héctor de Nicaragua
- Aby de México

Der er arbejdet både med kendt og nyt ordforråd samt repetition af diverse grammatiske områder og udtryk.

ca. 24 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La identidad contrastada #2

Dette forløb er en fortsættelse af arbejdet i 2.g med bogen "La identidad contrastada", hvor eleverne læste og arbejdede med følgende to personportrætter: Mariángeles de Argentina, Héctor de Nicaragua og Aby de México. Her i 3.g har eleverne læst yderligere to personportrætter: Mario de Colombia og Nicolás de Chile.

Forløbets formål har været: 1. at stifte bekendtskab med latinamerikanske unge, deres liv, familier, seksuel orientering, deres land og dets historie, geografi, kultur og socio-økonomi, fx pobreza contra riqueza. 2. At repetere og arbejde videre med verbaltiderne præsens, nær fremtid og perfektum. Sidstnævnte tid har været fokus for det grammatiske arbejde i august og september, hvor der i august også blev arbejdet med Mis vacaciones sideløbende med La identidad contrastada.

Arbejdsformer:
- individuelt
- parvis
- grupper

Indhold:
- tekstlæsning
- opgaveløsning
- funktionelle grammatikopgaver

Produkter:
- mundtlige fremlæggelser
- delprøvelignende 1 og 2 opgaver

Estimeret normalsideantal: 18 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mi cuerpo (Colombia) y El sexo en proceso EKSAMEN

Miniforløbet Mi cuerpo tager udgangspunkt i et klasseforedrag med danske Salka fra organisationen Mi cuerpo (Colombia og México) og en efterfølgende workshop (2 lektioner a 90 minutter).
Forud for foredraget har eleverne arbejdet lidt med et par tekster fra skolematerialet "Colombia" udarbejdet af organisationen Mi cuerpo. Efter foredraget har holdet set små videoer og arbejdet med opgavesider fra materialet.
Miniforløbet kan blandt andet relateres til det forudgående forløb La identidad contrastada (især teksterne Mario de Colombia og Mariángeles de Argentina). Derudover har det fungeret som en optakt til et længere forløb om kvindekroppen, synet på denne, kønsstereotyper, machismo og marianismo samt identitetsproblematikker og skønhedskirurgi. Dette forløb er baseret på følgende tekster fra bogen:

"El sexo en proceso" af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, forlaget Columbus:

Capítulo 1: Los estereotipos de género
- 1. Introducción a los estereotipos y el machismo
- 3. Las cirugías estéticas
- 4. Catherine Cando – una reina de belleza fallecida en cirugía estética
- 5. El Reggaetón
- 6. Cali y El Dandee: La Muda
- 7. Una carta al director: El machismo del reggaetón
- 8. Repaso del capítulo 1

Supplerende tekster:
- "Tití me preguntó" af Bad Bunny (rap-musikvideo YouTube) (Machismo og Marianismo)
- Delprøve 2: "El cuerpo perfecto" (gammel delprøve tilpasset den nyeste reform 2024-26)
- Delprøve 2: formuleret på basis af to tekster (La muda og El machismo del reggaetón) fra forløbet.
- Billedbeskrivelser og sammenligninger af kvinder i forskellige situationer: som fx sexobjekter (billeder fra bogen og nettet) vs dydige, jomfruelige og selvopofrende kvinder identificeret under begrebet El marianismo.

Mundtlige fremlæggelser i grupper af læste tekster fra El sexo en proceso.

Estimeret antal normalsider: 25 ns + videoer og arbejdsopgaver, delprøver m.m.: 10. I alt 35 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Narcocultura EKSAMEN

Et forløb om Narkokulturen i latinamerikanske lande som Colombia og México med bogen "Narcocultura" som udgangspunkt.
Der er fokuseret på stoffernes virkning, konsekvenserne af misbruget, Det spanske sundhedsministeriums kampagner mod forbrug af stoffer, forskellige former for illegal transport af stoffer (smugling), motiverne for at smugle/emigación/inmigración (fx i filmen María, llena eres de gracia), narkokarteller og -baroner som fx Pablo Escobar og forherligelse af selvsamme narkobaroner i de såkaldte narcocorridos.

Materiale:
Følgende tekster fra "Narcocultura" (Berenice Lara Laursen og Frank Elnegaard Knudsen, Gyldendal, 2009):
- Libro de autoayuda (s. 6-12)
- María, llena eres de gracia (3 uddrag, s. 13-19)
- Imágenes (s. 20-23)
- Narcocorrido: Camelia la Tejana... (s. 24-25)

Filmen "María, llena eres de gracia"

Supplerende stof:
- kampagnebilleder
- Hay trenes que es mejor no coger (video-kampagne, Ministerio Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, España: https://www.youtube.com/watch?v=KyQWPe00T2s)

Normalsider i alt ca. 45-50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 El cambio climático - EKSAMEN

Det klima-forløb er bygget op omkring den helt nye temabog "España - frontera climática".
Forløbet dækker over dele af de første to tematiske afsnit af bogen. I teksterne og temaarbejdet lægges der vægt på både klimaudfordringerne og på diverse personportrætter af spaniere, der dagligt lever med de alvorlige konsekvenser af klimaforandringerne. Samtidigt ses der på, hvad der gøres i Spaniens sydligste regioner for at afhjælpe konsekvenserne af de ekstreme temperaturer, der strækker sig over længere tid år for år.

Af første del er følgende tema og afsnit læst:

Spanien tørster under en brændende sol (Indledende tekst på dansk)
- 1.1 Keep it cool i Spaniens varmeste by. Antonio: Calor extremo: “En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana”
- 1.2 Ældgamle metoder til nedkøling. Teresa: Aire acondicionado en la calle, como hace 3.000 años
- 1.3 Landmand uden vand. Rafael: ”Los animales necesitan beber pero no hay agua”
...
Af anden del er følgende tema og afsnit læst:

Et landskab under forandring - ekstremt vejr og vedvarende energi (Indledende tekst på dansk)
- 2.1 De første klimaflygtninge, Delta del Ebro. Marcela: Un paraíso en peligro: “Cada año el mar avanza unos metros.”
- 2.2 Skovbrand i Castellón. Iván og hans far: El drama de los bosques quemados: El cambio climático aumenta el riesgo de incendios forestales

Undervejs har holdet arbejdet med den nye delprøve 2 skrevet i hånden og baseret på to af teksterne. Eneste hjælpemidler: De to tekster + Værktøjskassen.
Ligeledes har de i små grupper fremlagt mundtlige præsentationer af de læste personportrætter og klimaudfordringerne i de områder, hvor de bor.

Da bogen ikke er gloseret, har eleverne arbejdet en del med glosetræning samt med opgaver i bogens Antes de leer, Durante la lectura og Después de leer. Derudover er der suppleret med egne opgaver.

Estimeret antal normalsider: 12 + 8 siders video- og opgavearbejde = 20 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Violencia doméstica EKSAMEN

Et superkort intensivt forløb om vold i familien.
Filmen El Bola danner baggrund for arbejdet med emnet Violencia doméstica, hvor vi ser på voldsudøverens karakter og bevæggrunde for volden, på offeret og dennes rolle og skæbne, på forskellige måder at være familie på, venskab, samt nogle løsningsmodeller for hjælpe til offeret. Slutteligt har vi set på andre former for vold i hjemmet.

Tematiske begreber: Violencia doméstica, violencia en la familia, violencia infantil, violencia de género, la víctima, el agresor, el violador, violación, incesto, la vergüenza, el silencio, el secreto, el miedo, el terror, el dolor, la muerte, la denuncia, amistad, cariño, justicia.

Film:
"El Bola", Instruktion: Achero Mañas, Spanien, 2001 (88 min.) + diverse arbejdsark og billedbeskrivelse.

Supplerende:
- "La herencia con testimonios de violencia" (video + tekst): https://www.youtube.com/watch?v=2hfq0AzghoM&t=4s)
- "Malo", sang af Bebe (https://www.youtube.com/watch?v=90GqAf3zJ8s + sangtekst) + arbejdsark.

Forløbsperioden: 6 lektioner af 90 min.

Estimeret antal normalsider: 36 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer