Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lasse Thingbak Pedersen, Mads Christian Sidenius
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up + Værklæsning: Dead Poets Society
Titel 2 Twisted Minds
Titel 3 Living Online
Titel 4 English As A Global Language
Titel 5 Værklæsning: Of Mice and Men
Titel 6 London - past & present
Titel 7 Big City Life (tværfagligt + videnskabsteori)
Titel 8 Love in literature
Titel 9 Horror (& Romanticism)
Titel 10 Shakespeare
Titel 11 Australia (racism)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up + Værklæsning: Dead Poets Society

Eleverne har på grundforløbet anvendt et kompendium, hvor de har læst størstedelen af flg. tekster. Det varierer dog på grundforløbet hvilket tekster de har læst.

CLARA’S DAY (PENELOPE LIVELY, 1991)
TICH MILLER (WENDY COPE, 1945)
THREE SHOTS (ERNEST HEMINGWAY, 1933)
JUST LIKE THAT (MICHAEL RICHARDS, 1994)
AS KATE MIDDLETON KNOWS, GIRLS MAKE THE BEST BULLIES (CASSANDRA JARDINE, 2011)
THE ROAD NOT TAKEN (ROBERT FROST, 1916)

Værklæsning: 'Dead Poets Society'. Romanen er læst i forlængelse af grundforløbet 'Growing Up'. Fokus på tekstforståelse, ordforråd og basale tekstanalytiske begreber.

N. H. Kleinbaum, 'Dead Poets Society'
Film: 'Dead Poets Society' 1989 (http://www.imdb.com/title/tt0097165/).

Grammatik:
- kongruens
- verbets tid
- genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Twisted Minds

Formålet med dette forløb var at introducere eleverne til tekstanalyse gennem arbejde med tekster, der alle har det tilfælles, at de har 'twisted' karakterer eller hvor aspekter af teksten fordrejes for læseren. Eleverne har arbejdet med grundlæggende fagtermer (narrative point of view, reliability, the Hollywood model, suspense, characterisation og mood). Forløbet indholdt også en kort projektperiode, hvor eleverne udarbejdede filmiske trailers til novellen 'Graveyard Shift' med efterfølgende 'film-festival' på klassen.

Materiale:
'Open Wide', L&R, 2015:
- Blood
- How to Set a House on Fire
- James M Reasoner: Graveyard Shift
- Alice Munro: Gravel
- 'Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Living Online

Der arbejdes i dette forløb med aspekter af 'Living Online', herunder hvordan brugen af sociale medier påvirker os som individer. En vigtig skelnen er Goffmans begreber om 'front stage' og 'back stage' som blev brugt som indgangsvinkel til en diskussion af elevernes egen oplevelse af begå sig både digitalt og 'IRL'.

Materiale:
'Facebook users "are insecure, narcissistic and have low self-esteem', World in Motion, Systime 2012.
'Front Region and Back Region', Open Wide, L&R Uddannelse, 2015
'Why Videos Go Viral': https://www.ted.com/talks/kevin_allocca_why_videos_go_viral
'Nosedive', Black Mirror sæson 3, ep 1.
'Aspirational': https://vimeo.com/106807552


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 London - past & present

London (William Blake) 1792
Composed upon Westminster Bridge (William Wordsworth) 1801
Projekt “Victorian Age” hvor eleverne i mindre grupper har undersøgt og præsenteret aspekter indenfor den Viktorianske tidsalder.

Oliver Twist (film by Roman Polanski)
Debbie & Julie (Doris Lessing) 1987
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Love in literature

An investigation into various aspects og love, from a variety of genres.

The Sick Rose (William Blake) 1794
The Garden of Love (William Bllake) 1789
The Story of an Hour (Kate Chopin)
Hills like White Elephants (Hemingway) 1921
Sonnet 138 (Shakespeare)
The Strong Man (George Garrett)

Vi har desuden trænet grammatik samt det "klassiske" fiktions-essay med feedback og feedforward.

Forløbet har været præget af en del afbrydelser (studietur, SRO, tværfaglig projekt, påskeferie mm).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Horror (& Romanticism)

During this theme, we have investigated the horror genre, from 1798 up until recent times. The aim of this theme is to introduce you to the Horror genre, as well as to some of its literary and historic moments throughout the previous 220 years. While reading and analysing various texts we will also look at form and structure, in detail, in order to get a better understanding of how a text is composed.

We have read and analysed hort-stories, poetry and literary history from:

What’s He Building? (Tom Waits)
The Raven(Edgar Allan Poe, 1845)
Tell-Tale Heart (Edgar Allan Poe, 1843)
Romanticism - a literary history (exerpt from A Short History of Literature in English (Systime 2010)
Frankenstein (film, Kenneth Branagh, 1994)
Suffer the little Children (Stephen King, 1972)
The Terrapin (Patricia Highsmith, 1962)

Periods, elements and genres mentioned and somewhat covered:
- The Industrial Revolution in England vs. Romanticism / The Romantic Movement
- Gothic Horror
- Borderline Horror
- Psychological Horror
- The Noble Savage
- Unreliable narrative
- Pantheism
- Freud's The Uncanny

Horror within films.

The following online resources have been used:
https://www.thesaurus.com/
http://www.ordbogen.com

Note: forløbet har været afbrudt af hhv. studietur til USA samt terminsprøver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Shakespeare

A close reading and analysis of (all of) Act 1 of William Shakespeare's "Romeo and Juliet".

"Life as Stage" (chapter 1) (from Bill Bryson's book "Shakespeare: The World As Stage" - 2007)
(About Shakespeare's life, and what we know about him and his life)

Romeo and Juliet:

Prologue
Act 1, scene 1
Act 1, scene 2
Act 1, scene 3
Act 1, scene 4
Act 1, scene 5

We have covered all literary devices (including iambic metering, composition, rhyme and structure) used by Shakespeare to explain their impact on the audience.

Also, we have investigated the Great Chain of Being and its relevance to Shakespearean plays.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Australia (racism)

Australia as a former colony and the treatment of the native Aboriginels.

Materiale:
A short introduction to Australias history (youtube) https://www.youtube.com/watch?v=bpAS5f4TjNw

Derudover har eleverne, i grupper, forberedt og præsenteret relevante emner:

The Discovery of Australia and Australia as a Penal Colony  
The Aborigines – The Indigenous People of Australia  
The White Settlers in Australia  
Immigration Policy and Multiculturalism  
Facts About Australia Today  
Colonizing New Worlds (Britain as a colonial super power)

Filmen "Rabbit Proof Fence" er vist, analyseret og diskuteret for at får indblik i "The Stolen Generation" og de efterfølgende konsekvenser for de Australsk indfødte.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer