X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Christian Hejlesen Christensen, Emma Bang, Sidsle Lundgaard Hansen
Hold
2022 EN/b (
1b EN
,
2b EN
,
3b EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Gender
Titel 2
The Perks of Being a Wallflower
Titel 3
English as Lingua Franca
Titel 4
Man and Nature
Titel 5
Film Theory
Titel 6
Big City Life
Titel 7
Empire
Titel 8
The Empire Writes Back
Titel 9
2g Afrunding
Titel 10
Evil
Titel 11
The American Dream
Titel 12
Love
Titel 13
British Romanticism
Titel 14
Everyone Is Here (Repetition)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Gender
I dette forløb beskæftiger eleverne sig med koncepter som og definitioner af køn (sex. vs. gender), kønsstereotyper, kønsroller, Queer Theory, equality, feminism, humans as sexual individuals, hvordan vi adresserer og relaterer til forskellig kønsidentitet, menneskets krop i litteraturen.
Der er arbejdet med og foretaget analyse af følgende genrer: taleanalyse, nykritisk læsning af uddrag af roman, blog-analyse og medie-analyse.
Der er arbejdet med følgende materiale:
- Uddrag af grundbogen Unsex Me - Mette Brynaa Hansen & Anne Louise Haugaard Christiansen. Lindhardt of Ringhof, 2016
- Fight Club - filmtrailer (1999)
- Fight Club exerpt of novel, chapter 6 - David Fincher, 1999
- Gender Equality is your Issue too - by Emma Watson (2014)
- Queer Theory definition (Unsex me)
- Blog entry: Conceal, Don't feel: A queer reading of Disney's Frozen - Angel Daniel Matos, 2014
- Billedanalyse
Indhold
Kernestof:
Fight Club Excerpt homework: Please re-read the fight club excerpt.
Homework
Please finisih reading the Emma Watson Speech "Gender Equality is your Issue too"
Gender Equality is your issue too WA 1.g.docx
Please bring Getting Started
Please bring getting started
Homework for today:
Please bring getting started :-)
You Are My Sister - Margin questions.docx
We are going to have the last groups to present their analysis of a song.
Welcome back, everyone! :-)
Homework:
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The Perks of Being a Wallflower
Gennem forløbet læser eleverne romanen "The Perks of Being a Wallflower" (1999) af Stephen Chbosky. Fokus gennem forløbet er værklæsning samt en fordybelse i ét værk inden for temarammen growing up. Som supplerende tekst ser vi filmadaptationen (2012) af romanen. Eleverne arbejder gennem forløbet med tekstlæsning, -analyse, præsentation og formidling som deres fokuspunkter. Endelig afsluttes forløbet med en skriftlig opgave som samler op på værket gennem personkarakteristik og behandling af tematik.
Omfang: ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Homework for today:
Pre-reading for The perks of being a wallflower (1).docx
Homework:
Please read from page 20-30 and prepare your assigned reading circles-role, which can be found in onenote.
Please read p. 30-53 in Perks :-)
Today you will have time to write your letter to Charlie-assignment.
The Perks of Being a WallFlower (whole book pdf).pdf
The Perks of Being a Wallflower - part two assignments.docx
https://da.surveymonkey.com/r/R3K5RGN
Before reading: think back to the last letter in part two: what happens on new years eve? How would you characterize Charlie's mental state at this point?
TOOLBOX and VOCABULARY.pdf
P. 125-149
No Homework :-)
Homework: In ONENOTE
padlet.com/sidsle0501/
PEE - how to use quotations in writing.docx
No Homework.
Please read pp. 176-221 :-)
Please bring Getting Started
Lektie:
Workshop - indledninger.pptx
Godmorgen 1b 🙂
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Letter to Charlie
19-02-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
English as Lingua Franca
Forløbet ELF:
Et for løb om Engelsk som Lingua Franca hvor eleverne har skulle tilegne sig en forståelse af hvorfan Britisk historie hænger sammen med det engelske sprogs udvikling, og den måde vi kender sproget og bruger det i dag.
De har skulle forholde sig til hvorfor det er vigtigt at overveje brugen af Engelsk som et globalt sprog og som lingua franca. Dertil skulle de gøres bekendt med relevant terminologi indenfor det engelske sprog som et studieområde man kan undersøge. Terminologiske begreber som f.eks. English as Second Language, English as Native language, English as Foreign language og Standard English.
Forløbet mundede ud i at eleverne skulle forholde sig til både de fordele og de ulemper, der er ved ELF.
Materialer:
Frederiksen, 2007: Global Language Global Anguish "Why English" s. 12-16
Youtube: The History of English
Youtube: Patricia Ryan "Don't insist on English"
Finderup og Fog, 2010: Worlds of English s. "English and Me" + "The English Language"
Østergaard, 2020: The English Handbook (systime): "English as Lingua Franca"
Indhold
Kernestof:
Hello everyone!
Why English 1.jpg
Homework:
What Is Standard English - David Crystal.pdf
English as a lingua franca - Tasks.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Man and Nature
Forløbet udforskede temaet ”Man and Nature” gennem læsning af tekster på tværs af genrer og tidsperioder. Første halvdel af forløbet fokuserede på menneskets forhold til naturen, mens anden del skiftede til at fokusere på menneskets rolle i klimakrisen.
I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer menneskets forhold til naturen
- At træne engelskfaglige begreber
- At træne skriftlighed, herunder eksamensgenren analytical essay
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Chief Seattle: ”Selling our land” (Wider Contexts, s. 199)*
- Robert Pack: “Dominion over nature” (Wider Contexts, s. 200)*
- William Wordsworth: “The tables turned” (Wider Contexts, s. 204-205)*
- Walt Whitman: “When I Heard the Learn’d Astronomer” (1867)
- Susan Cheever: ”My Little Bit of Country” (excerpt) (2012)
- John Krakauer: Into the Wild (excerpt) (Wider Contexts, s. 208-209)*
- Al Gore: Tale fra An Inconvenient Truth (Wider Contexts, s. 222)*
- Margaret Atwood: “Time capsule found on the dead planet” (2009)
- Fagtekster om cli-fi (Fra Trine Østergaards The English Handbook + uddrag fra introduktionen til Gregers Andersens Climate Fiction and Cultural Analysis)
- Helen Simpson: “Diary of an Interesting Year” (2009)
- Liz Jensen: ”Survivor Syndrome” (Wider Contexts, s. 242-246)*
- Margaret Atwood: “The Moment” (1998)
- Maleri: Salisbury Cathedral from the Bishop's Grounds (1826) af John Constable
- Maleri: Mortlake Terrace: Early Summer Morning (1826) af J.M.W. Turner
- Video: Greta Thunbergs tale ved FN’s klimakonference i 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=u9KxE4Kv9A8)
- Video: Klip fra An Inconvenient Truth af Al Gore
- Video: Trailer til dokumentarfilmen Gunda (https://www.youtube.com/watch?v=05Gc2lANyTQ)
- Video: Klip fra Breaking Bad om Walt Whitman (https://www.youtube.com/watch?v=iazX8nj8YlE)
*Dele af forløbet er baseret på forløbet Man and Nature i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.
Samlet omfang = 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Man and Nature Questions (Module 1).docx
Man and Nature 1.pptx
Man and Nature 2.pptx
Man and Nature 2 Questions (Seattle and Pack).docx
Please read the following texts:
Assignment 3 from Man, Nature and the City.docx
Man and Nature 3.pptx
We will finish discussing the questions from last time - mainly the ones relating to Robert Pack's "Dominion Over Nature" (p. 200 in Wider Contexts). Take another look at them if you didn't finish them during class on Friday.
The Tables Turned SQ.docx
Man and Nature 4.pptx
Please read the poem “The tables turned” by William Wordsworth (Wider Contexts, p. 204-205)
Short guide to poetic devices (CC 2023).docx
Man and Nature 5.pptx
Please read the short poem ”When I Heard the Learn’d Astronomer” by Walt Whitman. You can find it on Lectio.
Walt Whitman. When I Heard the Learn'd Astronomer.docx
Memes (Flerfaglig dag 2023).pptx
Study Questions for My Little Bit of Country.docx
My Little Bit of Country.docx
Please read the excerpt ("uddrag") from Susan Cheever's essay "My Little Bit of Country".
SQ Into the Wild (excerpt).docx
Read the excerpt from Into the Wild by John Krakauer (pp. 207-209 in Wider Contexts).
WA My Experience With Nature.docx
Try to think of an experience you have had with nature. Write a few lines about it: When was it? What happened? Etc.
Please read the short excerpt from Al Gore’s An Inconvenient Truth (p. 222 in Wider Contexts).
Man and Nature 10+11.pptx
Atwood. Time capsule found on the dead planet.pdf
Time capsule found on the dead planet by Margaret Atwood
Please read the short cli-fi text ”Time capsule found on the dead planet” (2009) by Margaret Atwood.
Climate fiction (cli-fi).docx
Gregers Andersen.docx
Please read these two texts about cli-fi:
Read the first 5 pages of the cli-fi short story ”Diary of an Interesting Year” (2009) by Helen Simpson. Stop right before ”July 1st” -> the last entry you have to read is ”June 12th”.
Diary of an Interesting Year.pdf
Tweets from an Interesting Year.docx
Groups for Tweets from an Interesting Year.docx
Afsnit
Man and Nature 15.pptx
Finish reading ”Diary of an Interesting Year”.
Finish your parts of ”Tweets from an Interesting Year”.
Man and Nature 17.pptx
Read “Survivor Syndrome” by Liz Jensen (Wider Contexts, pp. 242-246).
Consider re-reading ”Survivor Syndrome”, as you will begin writing your essays on it today in class.
The Moment.docx
Please read the short poem "The Moment" by Margaret Atwood.
Essay Grid for Survivor Syndrome.docx
SQ The Narrator.docx
Example of paragraph (Lorem Ipsum).docx
Example of paragraph by CC.docx
(Re)read "Survivor Syndrome" and note down passages that are interesting with regards to either the narrator or cli-fi.
Tavlen - Cli-fi.jpg
Man and Nature 20+21.pptx
Take a look at the essay grid for "Survivor Syndrome". In the grid, note down the most important points and quotes from your group work Wednesday.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Personal Essay: My Experience with Nature
01-10-2023
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Film Theory
Forløbet introducerede eleverne til basal filmteori (neoformalisme) med henblik på at opkvalificere analysen af film i engelsk. Som afslutning analyserede eleverne udvalgte scener fra Edgar Wrights Baby Driver (2017).
I forløbet har formålet været:
- At opnå indgående kendskab til neoformalistisk filmanalyse, herunder narrativ og stilistisk filmanalyse.
- At opnå kendskab til de stilistiske kategorier cinematography, mise-en-scene, editing og sound samt narrative begreber som plot/story, narration og suspense/surprise.
- At anvende forløbets teori og begreber aktivt i analyser af kortere og længere filmklip samt en hel film
- At formidle den opnåede viden mundtligt gennem screencasts
I forløbet har eleverne set, analyseret og fortolket følgende tekster:
- Film: Baby Driver (2017) af Edgar Wright (instr.)
- Et potpourri af filmklip, bl.a. fra Citizen Kane, Children of Men, Shaun of the Dead, Last Night in Soho og It Follows.
Samlet omfang = 30 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Film Theory 1.pptx
Five Nights at Freddy's movie review (2023) | Roger Ebert
Film Theory 4.pptx
Neoformalist Film Theory - Style and Narrative.docx
Groups for screencasts.png
Screencast Baby Driver.docx
Guide til screencast.docx
Today, we will be recording our screencasts. Make sure that you are ready to go when we meet :)
Film Theory 7 (inkl. Essay Feedback).pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Screencast: Baby Driver
29-11-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Big City Life
Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen og temaet ”big city life”.
I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer livet i storbyen
- at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder.
- Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (fx ideografisk vs. nomotetisk viden, intentionel forklaring, diakron vs. synkron tilgang samt hermeneutikken)
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Fagtekst: René Bühlmann: “Preface” (1993) fra New York City. The Making of the Urban Individual
- Sang: Grandmaster Flash and the Furious Five: “The Message” (1982)
- Novelle: “The Red Line” (1993) af Charles Higson.
- Klip fra Godfrey Reggios kunstfilm Koyaanisqatsi (1982)
- Kapitler fra Vidensmønstre (2017) af Anders Ølsgaard Larsen, Jan Maintz, Mads Rangvid, Torben Benoni og Thomas Svane Christensen om ”De tre fakulteters kendetegn” samt ”Ideografisk og nomotetisk”.
Samlet omfang = 25 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Arbejd selv (se mail for info)
Arbejd selv (2b).docx
Opgave 1 (2b arbejd selv).docx
Bühlmann. Preface.pdf
Opgave 2 (2b arbejd selv).docx
Grandmaster Flash: "The Message" (1982)
Grandmaster Flash. The Message.docx
Vocab exercise Big City Life.docx
Humanistisk metode i sprogfagene og engelsk - samspil i 2g (redigeret af CC).pptx
SQ The Red Line (part 1).docx
Begrebsoversigt Big City Life.docx
Big City Life 3.pptx
Read the first half of the short story “The Red Line” (pp. 62-68, l. 5) by Charles Higson. While reading, focus on the description of the characters that we are introduced to.
The Red Line.pdf
The Red Line Mini Essay (Template).docx
Padlet: Mini essays on "The Red Line"
Finish reading “The Red Line”.
Big City Life 5.pptx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Empire
I dette forløb har vi studeret det Britiske Imperium og dets historie med særligt fokus på forskellige tekster forfattet af koloniale forfattere.
I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om det britiske imperium og dets historie samt dets relevans i dag.
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet.
- Træne analyse af forskellige tekstgenrer, herunder noveller, essays, digte og taler.
- At træne eksamensgenren analytical essay (fiction).
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Rudyard Kipling: “Lispeth” (1886)*
- Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (1899)*
- George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936)
- George Orwell: “A Hanging” (1931)
- Harold MacMillan: “The Wind of Change” (excerpt) (1960)
*Dele af forløbet er baseret på forløbet Empire i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.
Samlet omfang = 25 normalsider.
Indhold
Kernestof:
OBS: Dette modul afholdes i 3. modul. Ikke som almindelig arbejd selv, men som "arbejd selvstændigt".
Grupper (arbejd selv).png
Finding information - Empire.docx
WA Lispeth.docx
Read the short story “Lispeth” (1886) by Rudyard Kipling (pp. 265-269 in Wider Contexts). Make sure that you read the text – it will form the basis for your next written assignment.
Analysis Workshop.docx
Empire 2.pptx
Reread the short story “Lispeth” (1886) by Rudyard Kipling (pp. 265-269 in Wider Contexts). This time, focus on the descriptions of Lispeth: How is she described? Afterwards, write a short text (5-10 lines) describing her. Remember to use quotes from
Today will be spent working on your essays about "Lispeth". You will get some time to write, and I will answer any questions you may have.
SQ White Man's Burden.docx
Read the poem “The White Man’s Burden” (1899) by Rudyard Kipling (pp. 262-263 in Wider Contexts).
SRO Flerfaglig uge 1.pptx
Læs kapitlet “Idiografisk og nomotetisk” i Vidensmønstre, som I har adgang til via systime.dk. Hvis I endnu ikke har adgang til bogen, kan I bruge e-nøglen: 61688330-87669-892
Direkte link til Vidensmønstre
Skim through the excerpts from Wider Contexts (toolbox) and The English Handbook found in the document titled “Rhetorical Analysis” on Lectio. You do not have to read it closely - skimming is fine.
Rhetorical Analysis.docx
SRO besvarelse - godt eksempel.docx
SRO Flerfaglig uge 2.pptx
Skim through the excerpts from Wider Contexts (toolbox) and The English Handbook found in the document titled “Literary Analysis (Poem)” on Lectio.
Literary Analysis (Poem).docx
SRO 2024.docx
SRO Flerfaglig uge 3.pptx
Overvej, hvilken opgave du vil vælge. Det er ikke et bindende valg, men det gør, at vi kan foretage en mere fokuseret brainstorm.
Forside opg 1.docx
Forside opg 2.docx
Læs side 122-125 i Getting Started og lav opgave 1-4.
Getting started (s. 122-125, opg. 1-4).pdf
Orwell. Shooting an Elephant.pdf
Orwell. Shooting an Elephant (Close opgave).docx
Padlet: Themes in "Shooting an Elephant"
Getting Started (side 128-130, opg. 1-4).pdf
If you were not here Friday: Please read "Shooting an Elephant" by George Orwell.
Arbejd selv 2b (08-03-24).docx
Orwell. A Hanging.docx
Løs opgave 1-3 på side 128-130 i Getting Started (scannet version findes på Lectio).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analytical Essay: Empire
13-02-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
The Empire Writes Back
Med afsæt i forløbet Empire har vi i dette forløb arbejdet med postkolonialismen som kunstnerisk strømning blandt forfattere og kunstnere med rødder i de tidligere britiske kolonier.
I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om betydningen af det britiske imperium for tidligere kolonier og deres befolkning og kultur
- At opnå kendskab til postkolonialismen som teoretisk strømning
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- John Agard: “Listen Mr Oxford don” (1985)
- Kushwant Singh: “Karma” (1950). Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 178-183).
- Trine Østergaard: “The postcolonial approach” (fra The English Handbook)
- Chimamanda Ngozi Adichie: ”The Danger of a Single Story” (2009) (TED Talk).
Samlet omfang = 16 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Empire - Crossword.pdf
Agard. Listen Mr Oxford don.pdf
Karma.pdf
Karma SQ.docx
OBS - brug 7 minutter i undervisningen på at besvare dette spørgeskema fra AAU omkring ChatGBT:
The Post-Colonial Approach.docx
I dag prøver vi første del af en eksamensopgave (dvs. grammatikdelen) på timen. Medbring Getting Started.
Vi bruger halvdelen af modulet på at gennemgå grammatikprøven - medbring Getting Started
Hvis man var fraværende i mandags: Lav grammatikprøven. Brug maks. en times tid på det - I får ikke karakterer for den :)
Grammatikprøve 2b (08-04-24).docx
Eksamen Maj 2020 (Opg. 1-3).docx
Invitation til fællestime i 2b fredag den 19.docx
SQ Adichie.docx
SQ Adichie. Post-reading.docx
Read the transcript of ”The Danger of a Single Story”. Be sure to read it: Your next WA is about the text.
Adichie. The Danger of a Single Story (text).pdf
While reading: Note down how Adichie appeals to her audience (think ethos, pathos, logos). Also, remember to look up difficult words.
This lesson will be focused on starting the WA about "The Danger of a Single Story". We will also do a bit of grammar.
WA The Danger of a Single Story.docx
WA Single Story - Summary.docx
Padlet: Summary
Løs grammatikopgaverne om udvidet tid og aktiv/passiv, som I kan finde i dokumentet herunder.
Grammatik. Udvidet tid + aktiv-passiv.docx
If you did not attend Friday's class: Read the transcript of ”The Danger of a Single Story”. Be sure to read it: Your next WA is about the text.
WA Single Story - Topic sentences.docx
Finish writing your summary of "The Danger of a Single Story" (do not spend more than 20 minutes on this). Post your summary to Padlet (link below):
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatikprøve
12-04-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
2g Afrunding
Som afslutning på 2g talte vi om årsprøven og øvede grammatikdelen af et eksamenssæt. Desuden drøftede vi opmærksomhedspunkter til analytical essays til årsprøven/eksamen.
Indhold
Kernestof:
Grammatisk Odyssé.docx
Style of Writing.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Evil
I forløbet har eleverne arbejdet med temaet 'ondskab'. Vi har arbejdet med teksten 'The Roots of Evil', der har fungeret som grundlaget og teorien til de tekster vi har analyseret i forløbet. Der har både været novelleanalyse, digtanalyse og filmanalyse i forløbet. Eleverne har arbejdet individuelt, i par, og i gruppearbejde. Elevernes forløb blev afsluttet med en kreativ fremlæggelse i grupper om en selvvalgt seriemorder.
Kernestof:
- The Roots of Evil (2001) by Sharon Begley
- The Lottery (1948) by Shirley Jackson
- Killing Child at Zoo (excerpt from “American Psycho”, (1991 by Bret Easton Elis)
- Warning to Parents (1964) by Elizabeth Jennings
- Interview With a Serial Killer (2016) by Real Stories
Indhold
Kernestof:
I am looking forward to meeting all of you! :-)
Please read The Roots of Evil for today. As I said, we will use this text as the foundation for the course and the subsequent texts we will read. Furtermore, you must answer the first three questions (marked with yellow).
If you did not finish all the analytical questions in your group, the remaning questions are homework for today :-) You will all go through your analysis of The Lottery (1948) in your new groups. Subsequently, we will sum up some of your findings in
Please read Killing Child at Zoo (1991) for today. Moreover, please bring your grammar book for this lesson.
Your analysis of Killing Child at Zoo is homework for today. Remember to include examples in your analysis :)
3b. Studieretningsuge 37. EN og DA.2024.docx
You will continue the process of writing your speeches.
Afsnit
Today, we will sum up your findings in Killing Child at Zoo (1991). Please bring your grammar book for the lesson.
Questions: Warning to Parents (1964) by Elizabth Jennings are homework for today :-). You will be introduced to your next written assignment.
Please bring your grammarbook. You will have some time to work on your written assignement.
We have now seen various examples of how "evil" is portrayed through literature - mostly fiction. For the remaining part of our course, we will look into non-fiction through True Crime. Therefore, our lesson today will revolve around serial killars.
Please bring your notes from the documentary about Shawcross. You have already answered some of the analytical qurstions in class; nonetheless, you will have time to answer the remaning questions in class (roughly 25 minutes). If you were absent duri
I dag er lektien at læse om reglerne for genitiv: Genitiv. Efter vi har arbejdet med genitiv i klassen, så får I tid til at skrive jeres aflevering :-)
Welcome back! I hope you all had a lovely Autumn break :-)
Groups 5+6 are ready to present their serial killer presentations. We will finish the course on Evil.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
The American Dream
Forløbet var en diakron udforskning af konceptet ”The American Dream” med nedslag i relevante tekster og strømninger fra USA’s historie. Nedslag inkluderer the Founding Fathers, the Frontier Heritage, the Civil Rights Movement og moderne tid. Forløbet afsluttedes med en værklæsning af en klassisk amerikansk roman: Of Mice and Men af John Steinbeck.
Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå en dybere forståelse for USA og den amerikanske kultur via eksemplariske nedslag i amerikansk litteratur-, kunst- og kulturhistorie.
- At opnå indblik i historiske forhold, der har været medvirkende til at skabe det USA, vi ser i dag.
- At træne læsning og analyse af forskellige tekstgenrer på tværs af tid og genre, herunder roman, digt, tale og maleri.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra forskellige tider og stillejer.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
Kernetekster:
- Uddrag af “The Declaration of Independence” (1776) og “The Constitution of the United States” (1789)
- Roman: Of Mice and Men (1937) af John Steinbeck
- Digte: ”I, Too” (1926) og “Harlem” (1951) af Langston Hughes.
- Tale: ”I Have A Dream” (1963) af Martin Luther King Jr.
- Fagtekst: ”The Frontier Heritage” (1984) af Edward N. Kearny. Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 103-106).
- Fagtekst: “Chapter 1. Ideas that Shaped a Nation” (excerpt 1) from Liberty, Guns & Babies (e-bog, 2024) by Dorthe Hjort Jensen
- Fagtekst: “American Modernism” (2022) i Of Mice and Men af Pia Rørkær Sigh
- Definition af “The American Dream” fra Encyclopedia Britannica (https://www.britannica.com/topic/American-Dream).
- Video: ”Defining the American Dream” (https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo)
Supplerende tekster:
- Film: Of Mice and Men (1992) af Gary Sinise (inst.)
- Tale: Donald Trump’s Inauguration Speech (2025)
- Novelle: “Auggie Wren’s Christmas Story” (1990) af Paul Auster
- Maleri: Westward the Course of Empire Takes Its Way (1860) af Emanuel Gottlieb Leutze.
- Maleri: American Progress (1872) af John Gast.
- Maleri: The Last of the Buffalo (1888) af Albert Bierstadt.
- Video: “The Great Depression: Crash Course Black American History #28” (https://www.youtube.com/watch?v=f14kiGoexVg&t=4s)
Indhold
Kernestof:
Ideas that Shaped a Nation (part 1).docx
Vocabulary I - Declaration of Independence.docx
The Declaration of Independence (excerpt).docx
Answer the following questions based on Friday's text ("Ideas that Shaped a Nation"):
If you did not attend class Friday: Read the text "Ideas that Shaped a Nation" which can be found on Friday's lesson
The United States Constitution (Preamble + The Bill of Rights).docx
Worksheet for The Bill of Rights.docx
A 3-minute guide to the Bill of Rights
Watch the video "What is the Constitution?" by Untold History (1:57 min):
Please bring your grammar books
I dag taler vi om terminsprøven. Det gør vi dels ved at samle op på Grammatik Øverum 1, som vi lavede før studieturen; dels gør vi det ved at tale lidt om analytical essays. Det bliver godt! Jeg glæder mig til at se jer :-)
Om skriftlig eksamen Engelsk A.docx
Nyttige formuleringer til Analytical Essays.docx
Handout 1 (Formel og uformel stil).docx
Øverum 1 Facit 3b (CC).pptx
Medbring grammatikbøger :-)
Close the text - The American Dream.docx
The Frontier Heritage.pdf
SQ The Frontier Heritage.docx
The American Dream 4 (2024-25).pptx
Frontier paintings.docx
Finish the study questions about "The Frontier Heritage" from yesterday
Work sheet for Auggie Wren.docx
Read "Auggie Wren's Christmas Story" by Paul Auster. It is a fairly long text, so make sure that you take your time with - it's a good one! :-)
Auster. Auggie Wren's Christmas Story.docx
Optional: Listen to Paul Auster himself reading the text while you read it
Paul Auster reads "Auggie Wren's Christmas Story"
Tjeklister til eksamensopgaver i Engelsk A-niveau (CC).docx
Opgaver. Relative pronominer.docx
Facit til terminsprøven 2024-25 for 3b (CC) - Kopi.pptx
Medbring grammatikbøger 🎉🎉🎉
The First Great Migration (1910-1940)
The American Dream 6 (2024-25) - Kopi.pptx
Langston Hughes. Harlem.docx
Langston Hughes. I, Too.docx
Walt Whitman. I Hear America Singing.docx
SQ for I have a dream - Kopi.docx
Read Martin Luther King Jr.’s ”I have a dream” speech.
MLK. I Have a Dream Speech.docx
Grammatik: Løs opgaven om relative pronominer fra i onsdags (findes også herunder)
Ch. 1. Characterization.docx
SQ for Of Mice and Men (ch. 1).docx
Read chapter 1 in Of Mice and Men by John Steinbeck (pp. 1-18 in the 2006 version that most of you have).
Of Mice and Men chapter 1 (scannet).pdf
The American Dream 10 (Of Mice and Men ch. 1) - Kopi.pptx
Remember to bring your books! 🐁&👨
Read the document titled "American Modernism" about Steinbeck's literary style. While reading, take some notes about Steinbeck's style
American Modernism.docx
Optional background reading: "About John Steinbeck"
About John Steinbeck.docx
SQ Of Mice and Men (ch. 2).docx
Sprogopgaver. Of Mice and Men (ch. 1-2) - Kopi.docx
Read chapter 2 in Of Mice and Men (pp. 19-42 in the 2006 version).
Video til Assignment 3.mp4
I dagens 2. modul kører vi en grammatikprøve - husk at medbringe grammatikbøger og høretelefoner! :)
Medbring grammatikbøger og høretelefoner
Sprogopgaver. Of Mice and Men (ch. 1-3).docx
SQ for ch. 3.docx
Today, we will will read the entirety of chapter 3 in class (“langkøring”).
Homework for this class is a pre-reading task for chapter 3. At home, please do the following (don’t spend more than 15-20 minutes total on this):
The Peanut Butter Falcon | Official Trailer | Roadside Attractions
Ch. 3. Analysis and interpretation (Q1-7) - Kopi.docx
If you did not attend class last Friday: Read chapter 3 in Of Mice and Men (pp. 43-74)
Løs opgaverne i dokumentet "Sprogopgaver. Of Mice and Men (ch. 1-3)". Løs så mange som du kan på 20 minutter.
Ch. 4. Dreams of the Characters - Kopi.docx
Read chapter 4 in Of Mice and Men (pp. 75-94).
My identity is a superpower -- not an obstacle | America Ferrera | TED
Remember to bring headphones :-)
Vi gennemgår også grammatikprøven fra d. 22/1 i dette modul. Medbring gerne grammatikbøger.
Comprehension ch. 5. Jumbled sentences - Kopi.docx
SQ Ch. 5.docx
Template (Prøverum Januar 2025) - CC's Facit.docx
Read chapter 5 in Of Mice and Men (pp. 95-111).
Of Mice and Men. Analysis and Interpretation.docx
Aktiv-Passiv.docx
Read chapter 6 in Of Mice and Men (pp. 112-121).
We are watching the 1992 film adaptation of Of Mice and Men today - feel free to bring snacks! 🐁&👨
The American Dream 18.pptx
I'm collecting Of Mice and Men today, so please remember to bring your books! 🐁&👨
Read the document titled "The American Dream (excerpts)"
The American Dream (excerpts).docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Love
Forløbet var et tematisk forløb, der undersøgte forskellige skildringer af kærlighed i litteraturen. Forløbet startede bredt med forskellige skildringer af kærlighed på tværs af tid og genrer og endte med en mere fokuseret udforskning af kærligheden, som den skildres hos William Shakespeare.
Forløbets vigtigste formål var:
- At træne læsning og analyse af forskellige tekstgenrer på tværs af tid og genre, herunder novelle, digt og drama.
- At læse, analysere og fortolke dele af William Shakespeares værker.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra forskellige tider og stillejer.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Novelle: Margaret Atwood: “Happy Endings” (1983)
- Digt: Andrew Marvell: ”To His Coy Mistress” (1681)
- Novelle: Kate Chopin: “The Story of an Hour” (1894)
- William Shakespeare: “Sonnet 18” (1609)
- William Shakespeare: “Sonnet 130” (1609)
- William Shakespeare: Uddrag af Romeo and Juliet (1597) (Act 1, scene 5 + Act 2, scene 1)
- Film: Romeo + Juliet (1996, dir. Baz Luhrmann)
Indhold
Kernestof:
Today, we are starting a new topic: Love ❤️. In this topic, we will be reading a bunch of great texts about love, including some absolute classics by the Bard himself 🎭
Vi taler også om essay-prøven fra d. 5/2 i dag :)
Tjeklister til eksamensopgaver i Engelsk A-niveau (CC).docx
Work sheet. Introduction to Love.docx
Handout. Match words and explanations.docx
If you have not handed in Of Mice and Men, please bring it today! 🐁&👨
SQ Happy Endings.docx
Atwood. Happy Endings.pdf
Bring Wider Contexts today (yes, we are picking up that old thing again 😍)
Complete the short pre-reading task in the document below (about short stories)
Pre-reading (HW). Short stories.docx
If you have not handed in Of Mice and Men, please bring it today! 🐁&👨 I am missing books from: Meera, Simon, Viktor
SQ To His Coy Mistress.docx
Andrew Marvell. To His Coy Mistress.pdf
Love 3.pptx
Grammatik uge 9. Personlige, possessive og refleksive pronominer (CC's facit).docx
Løs grammatikopgaverne i dokumentet herunder ❤️
Grammatik uge 9. Personlige, possessive og refleksive pronominer.docx
Bring Wider Contexts
SQ The Story of an Hour.docx
Please read ”The Story of an Hour” (1894) by Kate Chopin (pp. 106-108 in Wider Contexts).
Remember to bring Wider Contexts!
Kate Chopin. The Story of an Hour.pdf
Sonnet 18 (w. SQ).docx
About Sonnets.docx
Love 5.pptx
Spend 15-20 minutes researching William Shakespeare and his works. Write down any information that you find relevant and/or interesting. Use the following websites as your point of departure:
Sonnet 130 (w. SQ).docx
Ugens grammatik: Løs grammatikopgaverne i dokumentet herunder ❤️
Grammatik uge 10. Interrogative og demonstrative pronomener.docx
SQ Romeo and Juliet, Act 1, Scene 5.docx
Grammatik uge 10. Interrogative og demonstrative pronominer (CC's Facit).docx
SQ Romeo and Juliet, Act 2, Scene 1.docx
Love 8.pptx
Today, we are finishing our topic on Love and moving straight into our next topic: British Romanticism🌹
British Romanticism 1.pptx
Read the chapter ”Romanticism” from A Short History of Literature in English (pp. 24-39). It is a long text, so prioritize reading the first three pages (pp. 24-26) and the parts about “Man and Nature” (pp. 30-31) and “General characteristics in lite
Romanticism (A Short History of Literature in English, pp. 24-39).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
British Romanticism
Forløbet var en synkron undersøgelse af den romantiske periode i Storbritannien med særligt fokus på romantisk lyrik af forfatterne William Wordsworth, John Keats og Lord Byron.
Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå kendskab til romantikken og dens særtræk i en britisk (særligt engelsk) kontekst.
- At læse eksemplariske tekster fra perioden af William Wordsworth, John Keats og Lord Byron.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med relativt svære tekster fra en specifik litteraturhistorisk periode.
- At øve mundtlig fremstilling via videofremlæggelser om et romantisk digt.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Digt: William Wordsworth: “My Heart Leaps Up” (1807)
- Digt: William Wordsworth: “I Wandered Lonely as a Cloud” (1807)
- Digt: John Keats: “Ode to a Nightingale” (1819)
- Digt: Lord Byron: “She Walks in Beauty” (1814)
- Fagtekst: Kapitlet ”Romanticism” i A Short History of Literature in English af (pp. 24-39).
Indhold
Kernestof:
I dag skal I arbejde selv med John Keats' legendariske digt "Ode to a Nightingale" (1819). Læs digtet og besvar de study questions, der findes nederst i dokumentet. Post jeres svar som elevfeedback senest kl. 16:00 i dag.
John Keats. Ode to a Nightingale (w. SQ).docx
British Romanticism 1.pptx
Romanticism (A Short History of Literature in English, pp. 24-39).pdf
Grammatik Uge 12. Pronominer (alle typer) - CC's facit.docx
British Romanticism 2.pptx
Løs grammatikopgaverne i dokumentet "Grammatik Uge 12. Pronominer (alle typer)"
Grammatik Uge 12. Pronominer (alle typer).docx
Arbejd selv. Screencast about Romanticism (28-03-25).docx
As preparation for today's "arbejd selv" session, please read the short poem "I Wandered Lonely as a Cloud" (1807) by William Wordsworth. While reading, take a few notes on how this poem is a typical Romantic poem, i.e., how it displays the typical c
William Wordsworth. I Wandered Lonely as a Cloud.docx
Grammatik Uge 14. Verbers tider (på timen).docx
Lord Byron. She Walks In Beauty (1814).docx
Reverse Translation. She Walks In Beauty.docx
Løs grammatikopgaverne i dokumentet "Grammatik Uge 14. Verbers tider"
Grammatik Uge 14. Verbers tider.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Everyone Is Here (Repetition)
Forløbet er en udforskning af det moderne britisk samfund gennem et postkolonialt blik. Særligt fokus har været på demografisk udvikling i et historisk perspektiv samt sproglig variation i et multikulturel samfund. Pga. aflyste moduler blev forløbet ret kort, og det kom i praksis til primært at fungere som repetition frem mod eksamen.
Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå viden om det moderne Storbritannien som et kulturelt og sprogligt mangfoldigt samfund.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra en specifik historisk og kulturel kontekst: Immigrantlitteratur fra Storbritannien efter 2. verdenskrig.
- At repetere faglige begreber og metoder fra forløbet i engelsk A.
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Essay: ”Speaking in Tongues” (2009, excerpt) by Zadie Smith from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 35-38).
- Sang: “Boasty” (2019) af Wiley feat. Stefflon Don, Sean Paul og Idris Elba.
- Fagtekst: “How Britain Has Been Shaped by Migration” (pp. 7-16) from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund.
- Fagtekst: ”Language and Diversity” from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 26-31).
- Interaktiv tidslinje: “Timeline of Immigration in Britain” (https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/)
Indhold
Kernestof:
Timeline of Immigration in Britain
Everyone Is Here 1.pptx
Today, we are starting our last topic: Everyone Is Here!
Please read the chapter “How Britain Has Been Shaped by Migration” (pp. 7-16) from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund. Skip the exercises in the document and focus on the text.
How Britain Has Been Shaped by Migration.pdf
Kommakursus 3b (2024-25).docx
Grammatik og komma (April '25).pptx
Grammatikaflevering (Øverum April) - CC's Facit.docx
Kommakursus 3b (2024-25) - CC's facit.docx
Change of plans: Vi samler op på grammatikafleveringen i dag og ser frem mod prøven på onsdag 📚 Vi gennemgår også opgaverne om engelsk komma fra sidste onsdag 🤓
Medbring grammatikbøger 📚
Medbring grammatikbøger og høretelefoner 🎧
Wiley. Boasty.docx
Wiley - Boasty (Feat. Stefflon Don, Sean Paul & Idris Elba) — (Official Video)
Everyone Is Here 2.pptx
Please read ”Language and Diversity” from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 26-31). Skip the exercises – we will do some of them in class.
Language and Diversity (red.).pdf
Read ”Speaking in Tongues” (2009, excerpt) by Zadie Smith from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 35-38). Skip the exercises in the document.
Zadie Smith. Speaking in Tongues.pdf
3b's Grammatikguide.docx
Opgaver til grammatikguide.docx
Change of plans: Medbring begge jeres grammatikbøger 📚
Om skriftlig eksamen Engelsk A.docx
Nyttige formuleringer til Analytical Essays.docx
Handout 1 (Formel og uformel stil).docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285029", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285029", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285029" }