Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Hejlesen Christensen, Emma Bang, Sidsle Lundgaard Hansen
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gender
Titel 2 The Perks of Being a Wallflower
Titel 3 English as Lingua Franca
Titel 4 Man and Nature
Titel 5 Film Theory
Titel 6 Big City Life
Titel 7 Empire
Titel 8 The Empire Writes Back
Titel 9 2g Afrunding
Titel 10 Evil
Titel 11 The American Dream
Titel 12 Love
Titel 13 British Romanticism
Titel 14 Everyone Is Here (Repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gender

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med koncepter som og definitioner af køn (sex. vs. gender), kønsstereotyper, kønsroller, Queer Theory, equality, feminism, humans as sexual individuals, hvordan vi adresserer og relaterer til forskellig kønsidentitet, menneskets krop i litteraturen.

Der er arbejdet med og foretaget analyse af følgende genrer: taleanalyse, nykritisk læsning af uddrag af roman, blog-analyse og medie-analyse.

Der er arbejdet med følgende materiale:
- Uddrag af grundbogen Unsex Me - Mette Brynaa Hansen & Anne Louise Haugaard Christiansen. Lindhardt of Ringhof, 2016
- Fight Club - filmtrailer (1999)
- Fight Club exerpt of novel, chapter 6 - David Fincher, 1999
- Gender Equality is your Issue too - by Emma Watson (2014)
- Queer Theory definition (Unsex me)
- Blog entry: Conceal, Don't feel: A queer reading of Disney's Frozen - Angel Daniel Matos, 2014
- Billedanalyse


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Perks of Being a Wallflower

Gennem forløbet læser eleverne romanen "The Perks of Being a Wallflower" (1999) af Stephen Chbosky. Fokus gennem forløbet er værklæsning samt en fordybelse i ét værk inden for temarammen growing up. Som supplerende tekst ser vi filmadaptationen (2012) af romanen. Eleverne arbejder gennem forløbet med tekstlæsning, -analyse, præsentation og formidling som deres fokuspunkter. Endelig afsluttes forløbet med en skriftlig opgave som samler op på værket gennem personkarakteristik og behandling af tematik.

Omfang: ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Letter to Charlie 19-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 English as Lingua Franca

Forløbet ELF:

Et for løb om Engelsk som Lingua Franca hvor eleverne har skulle tilegne sig en forståelse af hvorfan Britisk historie hænger sammen med det engelske sprogs udvikling, og den måde vi kender sproget og bruger det i dag.
De har skulle forholde sig til hvorfor det er vigtigt at overveje brugen af Engelsk som et globalt sprog og som lingua franca. Dertil skulle de gøres bekendt med relevant terminologi indenfor det engelske sprog som et studieområde man kan undersøge. Terminologiske begreber som f.eks. English as Second Language, English as Native language, English as Foreign language og Standard English.
Forløbet mundede ud i at eleverne skulle forholde sig til både de fordele og de ulemper, der er ved ELF.

Materialer:

Frederiksen, 2007: Global Language Global Anguish "Why English"  s. 12-16
Youtube: The History of English
Youtube: Patricia Ryan "Don't insist on English"
Finderup og Fog, 2010: Worlds of English s. "English and Me" + "The English Language"
Østergaard, 2020: The English Handbook (systime): "English as Lingua Franca"





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Man and Nature

Forløbet udforskede temaet ”Man and Nature” gennem læsning af tekster på tværs af genrer og tidsperioder. Første halvdel af forløbet fokuserede på menneskets forhold til naturen, mens anden del skiftede til at fokusere på menneskets rolle i klimakrisen.

I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer menneskets forhold til naturen
- At træne engelskfaglige begreber
- At træne skriftlighed, herunder eksamensgenren analytical essay

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Chief Seattle: ”Selling our land” (Wider Contexts, s. 199)*
- Robert Pack: “Dominion over nature” (Wider Contexts, s. 200)*
- William Wordsworth: “The tables turned” (Wider Contexts, s. 204-205)*
- Walt Whitman: “When I Heard the Learn’d Astronomer” (1867)
- Susan Cheever: ”My Little Bit of Country” (excerpt) (2012)
- John Krakauer: Into the Wild (excerpt) (Wider Contexts, s. 208-209)*
- Al Gore: Tale fra An Inconvenient Truth (Wider Contexts, s. 222)*
- Margaret Atwood: “Time capsule found on the dead planet” (2009)
- Fagtekster om cli-fi (Fra Trine Østergaards The English Handbook + uddrag fra introduktionen til Gregers Andersens Climate Fiction and Cultural Analysis)
- Helen Simpson: “Diary of an Interesting Year” (2009)
- Liz Jensen: ”Survivor Syndrome” (Wider Contexts, s. 242-246)*
- Margaret Atwood: “The Moment” (1998)
- Maleri: Salisbury Cathedral from the Bishop's Grounds (1826) af John Constable
- Maleri: Mortlake Terrace: Early Summer Morning (1826) af J.M.W. Turner
- Video: Greta Thunbergs tale ved FN’s klimakonference i 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=u9KxE4Kv9A8)
- Video: Klip fra An Inconvenient Truth af Al Gore
- Video: Trailer til dokumentarfilmen Gunda (https://www.youtube.com/watch?v=05Gc2lANyTQ)
- Video: Klip fra Breaking Bad om Walt Whitman (https://www.youtube.com/watch?v=iazX8nj8YlE)
*Dele af forløbet er baseret på forløbet Man and Nature i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.

Samlet omfang = 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personal Essay: My Experience with Nature 01-10-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Film Theory

Forløbet introducerede eleverne til basal filmteori (neoformalisme) med henblik på at opkvalificere analysen af film i engelsk. Som afslutning analyserede eleverne udvalgte scener fra Edgar Wrights Baby Driver (2017).

I forløbet har formålet været:
- At opnå indgående kendskab til neoformalistisk filmanalyse, herunder narrativ og stilistisk filmanalyse.
- At opnå kendskab til de stilistiske kategorier cinematography, mise-en-scene, editing og sound samt narrative begreber som plot/story, narration og suspense/surprise.
- At anvende forløbets teori og begreber aktivt i analyser af kortere og længere filmklip samt en hel film
- At formidle den opnåede viden mundtligt gennem screencasts

I forløbet har eleverne set, analyseret og fortolket følgende tekster:
- Film: Baby Driver (2017) af Edgar Wright (instr.)
- Et potpourri af filmklip, bl.a. fra Citizen Kane, Children of Men, Shaun of the Dead, Last Night in Soho og It Follows.

Samlet omfang = 30 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screencast: Baby Driver 29-11-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Big City Life

Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen og temaet ”big city life”.

I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer livet i storbyen
- at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder.
- Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (fx ideografisk vs. nomotetisk viden, intentionel forklaring, diakron vs. synkron tilgang samt hermeneutikken)

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Fagtekst: René Bühlmann: “Preface” (1993) fra New York City. The Making of the Urban Individual
- Sang: Grandmaster Flash and the Furious Five: “The Message” (1982)
- Novelle: “The Red Line” (1993) af Charles Higson.
- Klip fra Godfrey Reggios kunstfilm Koyaanisqatsi (1982)
- Kapitler fra Vidensmønstre (2017) af Anders Ølsgaard Larsen, Jan Maintz, Mads Rangvid, Torben Benoni og Thomas Svane Christensen om ”De tre fakulteters kendetegn” samt ”Ideografisk og nomotetisk”.

Samlet omfang = 25 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Empire

I dette forløb har vi studeret det Britiske Imperium og dets historie med særligt fokus på forskellige tekster forfattet af koloniale forfattere.

I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om det britiske imperium og dets historie samt dets relevans i dag.
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet.
- Træne analyse af forskellige tekstgenrer, herunder noveller, essays, digte og taler.
- At træne eksamensgenren analytical essay (fiction).

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Rudyard Kipling: “Lispeth” (1886)*
- Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (1899)*
- George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936)
- George Orwell: “A Hanging” (1931)
- Harold MacMillan: “The Wind of Change” (excerpt) (1960)

*Dele af forløbet er baseret på forløbet Empire i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.

Samlet omfang = 25 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical Essay: Empire 13-02-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The Empire Writes Back

Med afsæt i forløbet Empire har vi i dette forløb arbejdet med postkolonialismen som kunstnerisk strømning blandt forfattere og kunstnere med rødder i de tidligere britiske kolonier.

I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om betydningen af det britiske imperium for tidligere kolonier og deres befolkning og kultur
- At opnå kendskab til postkolonialismen som teoretisk strømning
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- John Agard: “Listen Mr Oxford don” (1985)
- Kushwant Singh: “Karma” (1950). Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 178-183).
- Trine Østergaard: “The postcolonial approach” (fra The English Handbook)
- Chimamanda Ngozi Adichie: ”The Danger of a Single Story” (2009) (TED Talk).

Samlet omfang = 16 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikprøve 12-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 2g Afrunding

Som afslutning på 2g talte vi om årsprøven og øvede grammatikdelen af et eksamenssæt. Desuden drøftede vi opmærksomhedspunkter til analytical essays til årsprøven/eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Evil

I forløbet har eleverne arbejdet med temaet 'ondskab'. Vi har arbejdet med teksten 'The Roots of Evil', der har fungeret som grundlaget og teorien til de tekster vi har analyseret i forløbet. Der har både været novelleanalyse, digtanalyse og filmanalyse i forløbet. Eleverne har arbejdet individuelt, i par, og i gruppearbejde. Elevernes forløb blev afsluttet med en kreativ fremlæggelse i grupper om en selvvalgt seriemorder.

Kernestof:
- The Roots of Evil (2001) by Sharon Begley
- The Lottery (1948) by Shirley Jackson
- Killing Child at Zoo (excerpt from “American Psycho”, (1991 by Bret Easton Elis)
- Warning to Parents (1964) by Elizabeth Jennings
- Interview With a Serial Killer (2016) by Real Stories
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 The American Dream

Forløbet var en diakron udforskning af konceptet ”The American Dream” med nedslag i relevante tekster og strømninger fra USA’s historie. Nedslag inkluderer the Founding Fathers, the Frontier Heritage, the Civil Rights Movement og moderne tid. Forløbet afsluttedes med en værklæsning af en klassisk amerikansk roman: Of Mice and Men af John Steinbeck.

Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå en dybere forståelse for USA og den amerikanske kultur via eksemplariske nedslag i amerikansk litteratur-, kunst- og kulturhistorie.
- At opnå indblik i historiske forhold, der har været medvirkende til at skabe det USA, vi ser i dag.
- At træne læsning og analyse af forskellige tekstgenrer på tværs af tid og genre, herunder roman, digt, tale og maleri.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra forskellige tider og stillejer.

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:

Kernetekster:
- Uddrag af “The Declaration of Independence” (1776) og “The Constitution of the United States” (1789)
- Roman: Of Mice and Men (1937) af John Steinbeck
- Digte: ”I, Too” (1926) og “Harlem” (1951) af Langston Hughes.
- Tale: ”I Have A Dream” (1963) af Martin Luther King Jr.
- Fagtekst: ”The Frontier Heritage” (1984) af Edward N. Kearny. Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 103-106).
- Fagtekst: “Chapter 1. Ideas that Shaped a Nation” (excerpt 1) from Liberty, Guns & Babies (e-bog, 2024) by Dorthe Hjort Jensen
- Fagtekst: “American Modernism” (2022) i Of Mice and Men af Pia Rørkær Sigh
- Definition af “The American Dream” fra Encyclopedia Britannica (https://www.britannica.com/topic/American-Dream).
- Video: ”Defining the American Dream” (https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo)

Supplerende tekster:
- Film: Of Mice and Men (1992) af Gary Sinise (inst.)
- Tale: Donald Trump’s Inauguration Speech (2025)
- Novelle: “Auggie Wren’s Christmas Story” (1990) af Paul Auster
- Maleri: Westward the Course of Empire Takes Its Way (1860) af Emanuel Gottlieb Leutze.
- Maleri: American Progress (1872) af John Gast.
- Maleri: The Last of the Buffalo (1888) af Albert Bierstadt.
- Video: “The Great Depression: Crash Course Black American History #28” (https://www.youtube.com/watch?v=f14kiGoexVg&t=4s)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Love

Forløbet var et tematisk forløb, der undersøgte forskellige skildringer af kærlighed i litteraturen. Forløbet startede bredt med forskellige skildringer af kærlighed på tværs af tid og genrer og endte med en mere fokuseret udforskning af kærligheden, som den skildres hos William Shakespeare.

Forløbets vigtigste formål var:
- At træne læsning og analyse af forskellige tekstgenrer på tværs af tid og genre, herunder novelle, digt og drama.
- At læse, analysere og fortolke dele af William Shakespeares værker.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra forskellige tider og stillejer.

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Novelle: Margaret Atwood: “Happy Endings” (1983)
- Digt: Andrew Marvell: ”To His Coy Mistress” (1681)
- Novelle: Kate Chopin: “The Story of an Hour” (1894)
- William Shakespeare: “Sonnet 18” (1609)
- William Shakespeare: “Sonnet 130” (1609)
- William Shakespeare: Uddrag af Romeo and Juliet (1597) (Act 1, scene 5 + Act 2, scene 1)
- Film: Romeo + Juliet (1996, dir. Baz Luhrmann)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 British Romanticism

Forløbet var en synkron undersøgelse af den romantiske periode i Storbritannien med særligt fokus på romantisk lyrik af forfatterne William Wordsworth, John Keats og Lord Byron.

Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå kendskab til romantikken og dens særtræk i en britisk (særligt engelsk) kontekst.
- At læse eksemplariske tekster fra perioden af William Wordsworth, John Keats og Lord Byron.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med relativt svære tekster fra en specifik litteraturhistorisk periode.
- At øve mundtlig fremstilling via videofremlæggelser om et romantisk digt.

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Digt: William Wordsworth: “My Heart Leaps Up” (1807)
- Digt: William Wordsworth: “I Wandered Lonely as a Cloud” (1807)
- Digt: John Keats: “Ode to a Nightingale” (1819)
- Digt: Lord Byron: “She Walks in Beauty” (1814)
- Fagtekst: Kapitlet ”Romanticism” i A Short History of Literature in English af (pp. 24-39).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Everyone Is Here (Repetition)

Forløbet er en udforskning af det moderne britisk samfund gennem et postkolonialt blik. Særligt fokus har været på demografisk udvikling i et historisk perspektiv samt sproglig variation i et multikulturel samfund. Pga. aflyste moduler blev forløbet ret kort, og det kom i praksis til primært at fungere som repetition frem mod eksamen.

Forløbets vigtigste formål var:
- At opnå viden om det moderne Storbritannien som et kulturelt og sprogligt mangfoldigt samfund.
- At øve sprogforståelse og analytiske færdigheder i mødet med tekster fra en specifik historisk og kulturel kontekst: Immigrantlitteratur fra Storbritannien efter 2. verdenskrig.
- At repetere faglige begreber og metoder fra forløbet i engelsk A.

I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Essay: ”Speaking in Tongues” (2009, excerpt) by Zadie Smith from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 35-38).
- Sang: “Boasty” (2019) af Wiley feat. Stefflon Don, Sean Paul og Idris Elba.
- Fagtekst: “How Britain Has Been Shaped by Migration” (pp. 7-16) from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund.
- Fagtekst: ”Language and Diversity” from Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain by Sten Pultz Moslund (pp. 26-31).
- Interaktiv tidslinje: “Timeline of Immigration in Britain” (https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer