Titel
5
|
Politik i forandring
Formål: Dette undervisningsforløb bygger ovenpå forløbet ”Demokrati, politik og deltagelse” fra 1.g. Forløbet kredser om folketingsvalget 2022, den efterfølgende regeringsdannelse og muligheder og udfordringer ved en SVM-regering på den politiske midte. Forløbet har endvidere inddraget den øgede inddragelse af medier i politik. Eleverne har arbejdet med medialisering og diskuteret forskellige aktørers indflydelse herpå.
Forløbet har også været optakt til studietur til Bruxelles og betonet at eleverne har opnået viden om det europæiske projekt – herunder institutionerne, beslutningsprocesserne, integrationsudviklingen, integrationsbegreber og teorier m.m.
På studietur til Bruxelles har eleverne besøgte følgende institutioner: Kommissionen, Den danske ambassade i Belgien, EU-parlamentet (oplæg v. MEP Asger Christensen og Morten Løkkegård) , oplæg om tolketjenesten i EU-parlamentet samt deltog i EU-rollespillet i Parlamentarium.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Metode
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Kernestof ca. 88 ns.
Politikens kernestof af Hjarlsbæk Rasmussen (2021) s. 36-39, 68-78, 82-94, 162-164
Politikbogen af Jensby m.fl. (2017) s. 135-137, 143-160, 180-186, 151-157, 316-320
Branner "Det politiske Europa": s. 14-15, 81-84,187-190
Hjarsbæk s. 26-29
LSO s, 147-158
(Samlet 90 ns)
Supplerende stof:
DR dokumentar: Kampen om kemikalierne
DR Debatten; Et mageløst Europa
|