Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tina Ulrik Øllgaard
|
Hold
|
2022 EN/x (1x EN, 2x EN, 3x EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Transitions
Som en fortsættelse af grundforløbet har klassen arbejdet med "Transitions" og således et lidt mere udvidet begreb om overgange, transitions, end blot "growing up".
Vi har haft fokus på analyse af fiktion og i den forbindelse character, setting, atmosphere, narration/ point of view, composition, theme og perspektivering til de øvrige tekster i forløbet.
Derudover har der været fokus på skrivning og på mundtlighed.
Ernest Hemingway: Indian Camp
Philip Larkin: This be the Verse
Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life
Nick McDonell: Twelve (uddrag)
Introduktion til Charles Dickens og Oliver Twist inden tur til Aalborg Teater, hvor vi så stykket.
Grammatik: Ejefald
Samlet omfang: Ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Social Media and the Internet - EKSAMEN
Opstart: Miniprojekt i grupper om diverse sociale medier, som blev fremlagt for klassen.
Fra Footprints (Gyldendal):
The Circle (excerpt)
Juan Enriquez: Your Online Life, Permanent as a Tattoo.
She's Still Dying on Facebook (article form the Atlantic)
Film: The Social Network
Grammatik: Kongruens og tællelighed
I forløbet har eleverne både mødt fiction og non-fiction og arbejdet med analyse af begge former for tekster under anvendelse af faglig terminologi.
Derudover har der i forløbet været fokus på mundtlige fremlæggelser, da vi løbende har haft elever til at fremlægge et selvvalgt "Picture of the Day" og eleverne, i tilknytning til forløbet, præsenterede to udvalgte sociale medier. Her var fokus bl.a. på fordele og ulemper ved diverse medier.
I den forbindelse har der generelt været fokus på videreudvikling af mundtlighed of ordforråd.
Samlet omfang: Ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
About a boy - VÆRKLÆSNING
Nick Hornby: About a boy
Værklæsning hvor eleverne har læst nærlæst passager af romanen, mens andre passager har været læst mere ekstenstivt.
Fokus har været på analyse af udviklingen i forholdet mellem Will og Marcus. Samtidig har der sideløbende været et fokus på forholdet mellem mor og søn.
Formålet har altså været at sætte fokus på analyse af personskildringen og generelt på læsning af et længere værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evil - EKSAMEN
I Wider Contexts:
"Bad or Mad" + rhetorical analysis.
Charles Bukowski: Son of Satan
Brett Easton Ellis: "Killing Child at Zoo" fra American Psycho.
Ted Hughes: "Hawk Roosting".
Film: Seven (David Fincher, 1996)
Grammatik:
Udvidet tid.
Med udgangspunkt i teksten "Bad or Mad" har eleverne arbejdet med ondskab som begreb og nuancerne, der præsenteres i teksten.
Eleverne arbejdede med retorisk analyse i forbindelse med "Bad or Mad", herunder det retoriske pentagram (s. 329 i Wider Contexts).
I slutningen af forløbet udarbejdede eleverne derudover en artikel med udgangspunkt i uddraget fra American Psycho. Her tog de i deres arbejde med artiklen udgangspunkt i pentagrammet.
I forlængelse af Bad or Mad arbejdede klassen med forskellige fiktionstekster, som havde til formål at videreudvikle ordforrådet i forbindelse med fiktionsanalyse.
Samlet omfang: Ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Present your book
Hver elev har løbende læst et selvvalgt værk.
Efter endt læsning udarbejdede hver elev en præsentation af ca. 10 min. varighed. Der var frit valg i forhold til formen i præsentationen (se dokument).
Fokus har således været på læsning af et længere værk.
Samtidig har remediering været centralt for forløbet og der har i den forbindelse ligeledes været et fokus på kreativitet generelt og især kreativ skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Spectators
Fra Wider Contexts:
Exploring Psychology by David Myers
"Charlie Sheen and Voyeurism" by Mark Goulston.
"The Truman Show" (Peter Weir).
Grammatik: Forholdsord
Formålet med forløbet har været "Spectators" i den forstand, at vi gennem tekstarbejde har debatteret, hvad det vil sige at være deltager og hvornår man blot betragter verden omkring sig. Derudover har vi arbejdet med de mekanismer, der er i gruppesammenhænge.
Fokus har været på ordforråd og skriftlighed.
Samlet omfang: Ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English 2
|
21-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Big City Life (tværfagligt fremmedsprogsforløb)
René Bühlmann: Preface, New York City
Charles Higson: The Red Line
Jay-Z feat. Alicia Keys: Empire State of Mind
Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen og temaet ’big city life’.
Særligt tværfagligt fokus
- at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder.
- Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (ideografisk vs. nomotetisk viden, intentionel forklaring, diakron vs. synkron tilgang samt hermeneutikken)
Forløbet afsluttedes med gruppearbejde, hvor eleverne trænede at gøre sig almen videnskabsteoretiske overvejelser samt faglige metodiske overvejelser.
Samlet omfang: Ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The American Dream og SR-uge + SRO - EKSAMEN
Opening up the topic: Klassen arbejdede med udarbejdelse af PPT om The American Dream. Efterfølgende arbejdedes med spørgsmål omkring Ellis Island og The Statue of Liberty.
Studs Terkel: Call Me Arnold (Fra The Sky's the Limit)
Howard Fast: Spoil the Child
Fra Kelli Nørgaard: "The American Dream":
Annie Moore-artiklerne.
Langston Hughes: One Friday morning
Dokumentar: Capitolangrebet indefra
efterfulgt af taleskrivning: Write a speech to the nation
(ved anvendelse af appelformerne og div. argumenttyper)
Dokumentar: Jacob A. Riis: Danskeren der ændrede Amerika
Grammatik: Forholdsord og henførende stedord (Stifinderen).
Løbende arbejde med skriftlige eksamenssæt.
Vi har kort snakket om indvandringen fra Europa til USA og hvorfor så mange europæere, herunder også danskere (fx Jacob A. Riis) udvandrede til USA i sidste halvdel af 1800-tallet og starten af 1900-tallet.
Derudover har vi i forløbet arbejdet med de værdier og ideer som det amerikanske samfund bygger på og som amerikanerne hylder: den personlige frihed, friheden til at søge lykken, alle mennesker er født lige og at man gennem hårdt arbejde kan gøre sig fortjent til det gode liv.
Studieretningsuge + SRO:
Holdet arbejdede i studieretningsugen med The American Dream som begreb. I forlængelse heraf arbejdede de med analyse af filmen "The Pursuit of Happyness". Her blev desuden udarbejdet en tale, som blev fremlagt for resten af holdet.
SRO'en bestod i samarbejde med musik af en analyse af filmen/ filmmusikken og af en redegørelse for The American Dream.
Samlet omfang: Ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave fra arb selv
|
08-03-2024
|
English 4. Skal afleveres i par eller grupper på 3
|
05-04-2024
|
English 5
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Climate Change - mini project
Eleverne fik til opgave at skabe opmærksomhed omkring klimaforandringerne omkring os.
Projektets mål var at eleverne udarbejdede en fremlæggelse, hvor de gav konkrete bud på, hvordan man kan skabe mere klimabevidsthed.
Fokus på mundtlige fremlæggelser og præsentation af produkt. I selve udarbejdelsen af produktet var kreativitet desuden et centralt omdrejningspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
The Lost Generation: The Roaring Twenties
Midnight in Paris (Woody Allen), 2011.
Historical background (the 1920s).
Ernest Hemingway:
- Soldier's Home
- Hills Like White Elephants
- Une Génération Perdue
PPT om The Iceberg Technique.
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (uddrag)
Der har i forløbet været fokus på the Lost Generation som litterær bevægelse ved især at fokusere på en af periodens mest kendte forfattere: Ernest Hemingway .
Eleverne har som indledning til forløbet kort læst om ’the Roaring Twenties’ som historisk periode. Derefter er der blevet arbejdet med Woody Allens film ”Midnight in Paris” med fokus på, hvordan den portrætterer medlemmerne af the Lost Generation, men også hvordan filmen centrerer omkring tematikken at skabe mening i sit eget liv og at håndtere de svære aspekter ved livet igennem det at skrive.
Arbejdet med teksterne har især været med udgangspunkt i The Iceberg Technique.
Derudover udarbejdede eleverne en tale med afsæt i, hvorvidt man kan tale om en 2020'ernes lost generation.
I foråret læste klassen desuden artiklen "Det grønne lys for enden af molen" fra Weekendavisen, 23. februar 2025, som kom i anledningen af 100 året for The Great Gatsby.
Samlet omfang: Ca. 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English 1
|
10-09-2024
|
Soldier's Home (arb.selv)
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Love: Normal People VÆRK + Shakespeare - EKSAMEN
Sally Rooney: Normal People (2018)
Shakespeare:
- Shakespeare in Hollywood fra Philosphy Now
- Romeo and Juliet: Act 1, scene 5 + The Balcony Scene
Der har i forløbet været fokus på værklæsning.
Udover almindelige arbejdsspørgsmål mv. har der desuden været fokus på et living document, som eleverne har udfyldt og udbygget løbende.
Mod slutningen af forløbet har holdet desuden udarbejdet en film baseret på udvalgte passager/ kapitler. Der har således også været arbejdet med remediering.
Forløbet blev afsluttet med præsentationer af emner med tilknytning til værket.
Skriveøvelse: The World and Me (fra Worlds of English, Systime).
Samlet antal sider: Ca. 300 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
The British Empire - EKSAMEN
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899)
Khushwant Singh: Karma (1989)
George Orwell: Burmese Days (1934)
William Shakespeare: The Tempest (1625) (uddrag)
Aravind Adiga: The White Tiger (2008)
Film: Victoria & Abdul (2017)
Der har i forløbet været fokus på Storbritannien som imperium. Teksterne er blevet læst med udgangspunkt heri og det har været inddraget som fokuspunkt i samtlige tekster.
Klassen har arbejdet med kreative øvelser undervejs i forløbet. Der er blevet udarbejdet og fremlagt plancher med valgfrit emne tilknyttet "The British Empire". Der er blevet udarbejdet artikler som remediering af "The White Man's Burden" og der er blevet udarbejdet, og udført, interviews som rollespil.
Derudover har der løbende været fokus på skriftlighed og der er i den forbindelse blevet udarbejdet forskellige former for skriftlige produkter.
Holdet har desuden arbejdet med tegnsætning i forløbet.
Samlet omfang: Ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Present Your Favourite Album
Holdet, som har musik på A-niveau, fordybede sig i et musikalbum, som de fremlagde i forbindelse med det miniprojekt, de forinden havde haft til opgave at udarbejde.
Forløbet startede med filmen "Blinded by the Light". Der var her en parallel til både The British Empire og til miniprojektet om "your favourite album".
Alle elever fremlagde på klassen præsentationer som varierede fra 10-20 min. i længde. Slutteligt blev præsentationerne anvendt i essayskrivning, da eleverne udarbejdede et analytical essay baseret på fremlæggelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Present your favourite album
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
27 club
Eleverne udarbejdede i første omgang en gruppepræsentation om fænomenet "27 Club" og Janis Joplin.
Efterfølgende dykkede de ned i hver deres kunstner, hvorefter de udarbejdede en individuel præsentation om hver deres 27 club-kunstner. Udover at have fokus på den konkrete kunstner, havde de i hver deres præsentationer også fokus på begrebet "27 Club".
Samlet omfang: Ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English 6
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Man and Nature - EKSAMEN
Uddrag af "Into the Wild" af Jon Krakauer (fra Wider Contexts).
Analyse af traileren til filmen Into the Wild (2007).
Liz Jensen: Survivor Syndrome (2011).
Composed Upon Westminster Bridge af William Wordsworth (1802).
Fokus i dette forløb har været på menneskets forhold til naturen, som den portrætteres i forskellige typer af litteratur.
Klassen læste uddraget fra "Into the Wild" med fokus på forholdet mellem Ron og Alex. I forlængelse heraf lavede klassen en dybdegående analyse af traileren til filmen "Into the Wild".
Efterfølgende blev der arbejdet med novelleanalyse i læsningen af "Survivor Syndrome" af Liz Jensen og slutteligt læste klassen digtet ”Composed Upon Westminster Bridge” af Wordsworth, der repræsenterer de romantiske digteres opfattelse af naturen. Formålet med digtet var desuden at se en kontrast til novellen, klassen havde læst.
Samlet omfang: Ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Revision
Med afsæt i repetition af de tidligere forløb Social Media and the Internet samt The British Empire arbejdede klassen bl.a. med lingua franca.
Fra DR: "Hausgaard & Vers - rejsende i dansk", episode 2 (2015).
"Global English" fra World of English, Systime.
Derudover talte vi om dialekter (ligeledes med afsæt tidligere undervisningsmateriale. Klassen har set en youtube-video, hvor der gøres brug af diverse dialekter). I forlængelse heraf debatterede klassen, hvilken rolle engelsk vil spille i fremtiden og hvordan sproget helt konkret vil ændre sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285050",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285050",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285050"
}