Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jacob Kjerulf Ravn, Jakob Michaelsen, Louise Nørgaard Nielsen, Pernille Granau
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med opvarmning til musik. Eleverne har arbejdet med opbygningen af et opvarmningsprogram, dets forskellige elementer (icebreaker, gang, sving, hop, løb, styrke og udstrækning), progression og takttælling. Derudover er eleverne blevet præsenteret for grundlæggende teori om opvarmning, og hvorfor det er vigtigt at varme op.
Forløbet blev afsluttet med at eleverne selv stod for at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram for resten af holdet.
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor en idrætsdisciplin – herunder opvarmning til musik.
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
Faglitteratur:
- Estrup, C m.fl. "Idræt C - teori i praksis", 2005-2006, Systime, s. 71-72+90-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål. Eleverne er blevet præsenteret for spillets historie.
Eleverne har i forbindelse med forløbet arbejdet med idrættens udvikling i samfundet, og set på hvordan idrætten og sporten har udviklet sig særligt efter 2. verdenskrig, og hvordan danskernes idrætsvaner ser ud i dag. Dette mundede ud i en snak om hvordan Pickleball passer ind i et moderne idrætsbillede.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Fagligt materiale:
Wolf, T. m.fl. "Grundbog i idræt c. Praksis og teori", 2018, Gyldendal, s. 114-123
Videomateriale:
Dink: https://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
Drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
Flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Lop: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg
Pointtælling: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
Regler: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Returnering: https://www.youtube.com/watch?v=oneADzKM01s
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
Færdighedsområde: Boldspil
Der fokuseres på følgende tekniske færdigheder (keypoints er beskrevet under færdigheden):
Baghånd
Greb: Tommelfingeren placeres på discens overside, så den trykker midt på rillerne. De øvrige fingre “krølles” rundt om discens kant, så fingerspidserne på lille-, ring- og langefinger trykker på selve kanten. Grebet skal være fast uden at være krampagtigt fast.
- Stå med let spredte ben og med siden til målet, se på den der kastes til.
- Bevægelsen skal være fremadrettet - ikke en cirkel om kroppens akse! Bevægelsen skal munde ud i et “svirp” med håndleddet, som skaber spin (rotation)
Forhånd
Greb: Tommelfingeren skal være placeret på discens overside, og trykke midt på rillerne. discen “drejes” helt ind i mellemrummet mellem tommel- og pegefinger, med pege- og langefinger på indersiden af discens kant, og ring- og lillefinger på ydersiden af discens kant. De to par fingre skal klemme på hver side af discens kant i et fast, men ikke krampagtigt greb.
- Stå med let spredte ben, let bøjede knæ og med front til målet, se på den der kastes til.
- Albuen skal være let bøjet og håndleddet skal være bøjet nedad og tilbage. Kastebevægelsen skal være fremadrettet, og munde ud i et “svirp” med håndleddet.
Gribning
- Grib med to hænder
- Grib med hhv. pandekage, høje eller lave gribninger alt efter discens placering.
Pivotering
- Hold standbenet i jorden
- Kom fri af markeringsspiller
Cuts
-Retningsskift
- Temposkift
Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen og reflektionsevne ift. de lektier de får for.
Fagligt materiale:
Brunshøj, B. "Ultimate - en introduktion til undervisningen", link: https://gym-idraet.dk/app/uploads/2019/09/Ultimatekompendium.pdf
Video materiale:
DM i Ultimate 2016, tid: 5.45-10.00: https://www.youtube.com/watch?v=BvDw5kFMdGM
Introvideo til baghåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=oN1bzPCKkGE
Introvideo til forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=nHsSHJBEcRw
Om taktikken stack: https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
Færdighedsområde: Boldspil
Der arbejdes med grundlæggende teknikker i softball. Herunder kaste-gribe og batting teknik. Der spilles med slowpitch.
I kaste-gribe teknik er der fokus på:
• Grib bolden foran, så man hele tiden kan se bolden.
• Husk støttehånden.
• Peg med handsken, hvor der skal kastes hen.
• Albuen trækkes tilbage, og underarmen er med til at afvikle kastet.
• Stå med siden til, så kastearmen er længst væk fra makkeren. Prøv at rotere, samtidig med der kastes, således at man starter med siden til og slutter med front i kastet.
I batting er der fokus på:
• Som batter stiller man sig med let spredte ben og let bøjede knæ. Man står med siden til fielden.
• Er man højrehåndet, er højre side bagerst. Begge hænder er på battet, og venstre hånd nederst. Hænderne på battet placeres ud for højre øre. Der svinges efter bolden, samtidig med at hoften drejer med. Bagerste ben drejer med, bevægelsen kan sammenlignes med at udtræde et cigaretskod. Efter at have ramt bolden forsættes svinget til venstre skulder rammes (modsat hvis man er venstrehåndet).
• At blive stående på begge fødder. Ingen piruetter.
o Ved grounding kan der overflyttes mere kraft og power gennem battet. Her kan man bruge hele kroppen til at opbygge kraft, hvorimod man ved piruetter kun giver bolden kraft med armene. Derudover fjerner man øjnene fra bolden, hvilket gør det svært at ramme bolden
I bunting er der fokus på:
• At opnå en varieret battingtekning.
• Holde med venstre hånd nede på skaftet, og højre hånd hjælper oppe på battet. Så er der bedre kontrol til at lægge bolden ned (omvendt for venstrehåndet).
• At forsøge at lægge bolden ned, så den ikke kan gribes direkte.
I slowpitch er der fokus på:
• Stå med siden til og med let spredte ben.
• at kastehånden er længst væk fra den der pitches til.
• at begge arme holdes i 90 graders vinkel ud fra kroppen. Handskehånden peger mod batteren.
• at bolden føres af kastehånden i strakt arm hen forbi kroppen og slippes ved hoften. Armen forsætter op til handskehånden. Først når bolden er sluppet, må kroppen dreje med. Bolden skal forsøges at afleveres i en let blød bue.
• At pitch ligger i strikezone.
Der laves forskellige småspil med henblik på spilforståelse og fieldsamarbejde.
Det færdige spil introduceres i starten med tillempede regler, reglerne udbygges gang for gang.
Der er blevet spillet med følgende regler:
- Strikes (3) vs. fouls (4)
- En person på hver base, og man skal røre basen (minus 1. base) for at være inde.
- Man kan ikke løbe til eller fra en låst base, og det skal kaldes højt og tydeligt, når en base bliver låst.
- Man må ikke løbe på en griber, og skal gå tilbage til sin base. Hvis man som batter slår en bold, som bliver grebet direkte tæller det som en strike.
- Spillet stopper, når pitcher har bolden, men man må gerne færdiggøre sit løb.
- Man må som udehold ikke stå på baserne eller i løbelinjerne og dermed forstyrre spillet.
- Der skal skydes ud i banen, og bolden må derfor ikke skydes direkte ud over sidelinjerne.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor eleverne bliver bedømt på deres kaste-/gribeteknik, pitching og batting samt taktiske spilforståelse.
Litteratur:
"kort om softball" - udleveret note
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning
Eleverne er introduceret til forskellige former for grundtræning. Der er set på forskellen mellem et generelt grundtræningsprogram og et idrætsspecifikt program (med udgangspunkt i skiløb). Der er lagt vægt på muskeludholdenhedstræning hvor kondition kan indgå som et delelement og de forskellige principper bag træningen er gennemgået.
Undervejs har eleverne prøvet forskellige typer af programmer indenfor muskeludholdenhed.
Eleverne har i grupper lavet et program og præsenteret det for resten af gruppen. Programmerne blev udført at alle, så også her har eleverne stiftet bekendtskab med forskellige former for programmer og deres opbygning. Der er givet feedback til grupperne efter udførslen
Litteratur:
Idræt C – en teori i praksis, 2005-2006, Claus Estrup m.fl.
- Træningslære s. 96-98
- Muskeltræning s. 106-112
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
grundtræningsprogram
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans - jive og vals
Vi skal arbejde med bevægelse til musik i form af dans, her primært dansene vals og jive
Forløbet indgår i genren: Bevægelse til musik
Faglige mål med forløbet
• Kunne følge rytmen i et stykke musik
• Tekniske færdigheder i jive og vals med fokus på rytme, form og æstetik
• Kunne føre og blive ført i jive og vals
• Udføre korte og længere koreografier i jive og vals
• Udarbejde og udføre egne koreografier i jive og vals.
• Kendskab til kendetegn ved jive og vals. Fokus på forskelle og ligheder på de to danse.
Beskrivelse af forløbet:
Eleverne skal i dette forløb introduceres til dans til musik. For at komme i dybden og lade eleverne øve sig, holdes fokus på dansene jive og vals.
Da eleverne for første gang er slået sammen i to klasser, bruges første lektion på at introducere dem til bevægelse til musik og især lave chassetrin alene, to og to og mange sammen. Dette er for at øve dem i at lytte til musikken og følge hinandens fodarbejde.
Der undervises i grundtrin i begge danse, korrekt kropsholdning og korrekt dansefatning i de to danse, koreografi og danseetikette.
Eleverne vurderes i dette forløb på deres generelle form, deres evne til at holde takten til musik, huske trin og koreografi, samarbejde med partner og deres sociale færdigheder i at danse med mere end blot den samme partner hver gang.
Eleverne er gjort bekendt med følgende:
Jive
Dansen kendetegn
Danses til musik i 4/4.
Man bruger 6/4 på de typiske figurer.
Man skal danse på fodballerne og være let hoppende.
Åben fatning
Løst greb.
Herren har bagsiden af hænderne frem mod damen, fingrene peger mod hinanden. Damen lægger sine fingre ned bag mandens hånd.
Lukket fatning
Herrens venstre hånd tager damens højre hånd.
Damens overarm er vandret.
Damens venstre hånd på herrens skulder.
Herrens højre hånd på damens skulderblad.
Følgende kombinationer er introduceret: Grundtrin, dame under arm, fallaway, american spin, spark, hånd bag ryggen
Vals
Dansen kendetegn
Danses til musik i 3/4.
Karakteristisk for valsen er det svingende og elegante udtryk med lange og glidende trin rundt på dansegulvet. Der danses meget ”ned og op” i valsen som bløde bølger, alt imens herren og damen størstedel af tiden har en lukket holdning og overkroppen lænet tilbage.
Følgende kombinationer er introduceret: Grundtrin, højredrejning (kvarte og halve), gang mod midten, gang mod midten med lockstep
Litteratur:
Dans, sundhed, samvær, samfund og show (DGI): Om at føre og blive ført s. 21-23
Videoer jive:
Håndfatning ved drejninger: https://www.youtube.com/watch?v=LxDLb3VS4rY
Grundtrin og fallaway: https://www.youtube.com/watch?v=j4QflWrRr7o
10 forskellige kombinationer: https://www.youtube.com/watch?v=nWsGcmgkgr4
Spark: https://www.youtube.com/watch?v=VXFse_T37Ao
Damen under armen: https://www.youtube.com/watch?v=ao5OSpKMTk0
American spin: https://www.youtube.com/watch?v=w-6L2i5e9A8
Videoer vals:
Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=YNZxVGGp25Y
Højredrejninger: https://www.youtube.com/watch?v=AkfyApLnZOE
Mod midten (modsat retning + samme retning) https://hasserisgym2015-my.sharepoint.com/personal/jc_hasseris-gym_dk/_layouts/15/stream.aspx?id=%2Fpersonal%2Fjc%5Fhasseris%2Dgym%5Fdk%2FDocuments%2FArbejdsmappe%2008%2E08%2E21%2FGenerelt%2FIDR%C3%86T%2FFaget%2FUndervisningen%2FPraksis%2FDans%2FDansediscipliner%2FVals%2FDansevarianter%2Emp4&ga=1&referrer=StreamWebApp%2EWeb&referrerScenario=AddressBarCopied%2Eview
11 forskellige kombinationer til inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=rz4BJBF4bag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi slutter med grundtræning i dag og ser den sidste gruppe (gruppe 5)
-
billede.png
-
Læs de to dokumenter - dog kun s. 21-23 om føring i "Dans, sundhed, samvær, samfund og show". Øv grundtrin for både herre og dame
-
Jive: Grundtrin og variation
-
Dans, sundhed, samvær, samfund og show.pdf
-
Idrætsportalen om jive og vals.pdf
-
Vi skal arbejde med bevægelse til musik i form af dans, her primært dansene vals og jive. Forløbet indgår i genren: Bevægelse til musik.
-
Forslag til musik til når du står og øver derhjemme:)
-
Vals (Grundtrin)
-
Ladies Underarm Turn in Swing Dance | Ballroom Dance
-
Læs: Dans, sundhed, samvær, samfund og show (DGI): Om at føre og blive ført s. 21-23 (er vedhæftet). Husk det kun er de tre sider og ikke det hele du skal læse :)
-
Få øvet på grundtrin og kombinationer i både vals og jive.
-
I dag skal vi lære en ny kombination i jive. Du skal åbne video der er i nedenstående link og spole hen til 9:28 og se til 11:35 hvor de viser hvordan man skifter hånd bag ryggen og går forbi hinanden. Øv dig på trinene :)
-
I dag skal vi lære en ny kombination i jive. Du skal åbne video der er i nedenstående link og spole hen til 9:28 og se til 11:35 hvor de viser hvordan man skifter hånd bag ryggen og går forbi hinanden. Øv dig på trinene :)Basic JIVE Top Ten STEPS &am
-
Vi kører lektien fra sidst igen, da vi ikke nåede at se på kombinationen i sidste time:
-
I denne video er der masser af ideer til kombinationer i jive. Se mindst to af kombinationer der danses og sæt dig så meget ind i trinnene at du kan forklare dem i dag :)
-
I dag laver vi afsluttende serier i både vals og jive. Vi filmer igen i dag og i dag skal der være mindst 3 forskellige kombinationer udover grundtrin og dansen skal vare mindst et minut. Så tænk allerede nu over hvilke kombinationer du helst vil lav
-
Eksempel på drejebog til 3g vals og jive.docx
-
Vi ser på drejebog i pardansene jive og vals.
-
I dag laver vi afstemning om hvilket forløb vi slutter skoleåret af med. Har du gode ideer til et forløb så skriv til mig inden lektionen i dag. Det skal være noget der kan laves på HG og det skal være udendørs.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beachvolleyball
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med boldspillet beachvolleyball. Eleverne har arbejdet med bagger- og fingerslag, serv og shot/cut. Herunder har der været særlig fokus på en god og korrekt modtagning efter serv, hvor eleverne har arbejdet med modtagning v. baggerslag.
Eleverne er ligeledes blevet introduceret til grundlæggende regler indenfor beachvolleyball samt basis opstilling på banen. I alle lektioner er der spillet med 3 vs. 3 eller 4 vs. 4 på banen. Det ordinære spil 2 vs. 2 er ikke gennemført men det er italesat hvordan man med to spillere vil bevæge sig på banen.
Baggerslag
• Afstanden mellem fødderne er lidt mere end skulderbrede, den ene fod lidt foran den anden.
• Knæene er bøjede.
• Skuldrene er over forreste knæ.
• Fingrene er foldede
• Tommelfingrene er parallelle
• Albuerne er strakte.
Fingerslag
• Hænderne skal være boldformede, så der bliver en stor kontaktflade.
• Hænderne skal være boldformere ved fingerslagets start og næsten boldformede ved fingerslagets afslutning. Mød bolden i øjenhøjde og følg bolden hele vejen op.
Serv
• I udgangspositionen skal fødderne være på linje og vægten på bageste fod.
• Servrytmen skal være: opkast, skridt, slag.
• Hånden følger en lige linje frem.
Andre slag:
- Tomahawk/Økse.
- Enhånds modtagnng.
Angreb (primært cut og shot)
- vent på hævningen
- Treskridts tilløb
- Korrekt skridtrytme
- Få fødderne hen til bolden.
Litteratur:
Begreber knyttet til beachvolley:
https://www.youtube.com/watch?v=1y1nN0YcYSs
https://www.youtube.com/watch?v=E7ePHT-SNsE
https://www.youtube.com/watch?v=BazytrTxcY4&t=312s
Teknik: Videoer med fokuspunkter i teknik i hhv. baggerslag, fingerslag og serv. (vedhæftet som .mp4)
Gode råd til korrekt udførsel af:
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=vtlbUxWIQXw&list=PLMtiwF2fNYBXCe8_R8icx35o-bxsvrILa&index=69
Hævning: https://www.youtube.com/watch?v=VHZ_ox1I-UA
Cutshot: https://www.youtube.com/watch?v=2m0-KM22IDM&list=PLMtiwF2fNYBXCe8_R8icx35o-bxsvrILa&index=20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Der tages udgangspunkt i eget læsemateriale s. 1-15. I forløbet stiftes bekendtskab med træningsfysiologi samt forbedring af kondital og stående længdespring som fysiologisk parameter.
Alle starter med at gennemfører en konditionstest og et stående længdespring, som fungerer som starttest. I de følgende 8 uger er der fælles opvarmning, selvtræning og fælles afsluttende træning i idrætsmodulerne. Ydermere forventes det at eleven træner minimum 2 gange hjemmefra og fører logbog over dette. Efter 8 uger gentages konditionstesten og stående længdespring.
På baggrund af start- og slutresultatet i konditionstesten og stående længdespring samt den afviklede træning både hjemme og i timerne skrives en rapport over træningsforløbet. I rapporten redegøres der desuden for relevant teori samt diskussion af resultaterne i samspil med træningen. Forløbet afsluttes med en mindre prøve i det gennemgåede teori.
Kernestof
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball
I forløbet stiftes bekendtskab med afleveringer og modtagning af aflevering. Fokus på flad, præcis aflevering til en medspiller. I modtagning forventes eleven i en kontrolleret bevægelse at 'møde' bolden med stav og roligt tage farten ud af bolden.
Af skud har eleverne arbejdet med trækskud (samme fokuspunkt som aflevering, dog må bolden gerne slippe gulvet) samt håndledsskud. Ved håndledsskuddet forventes eleven at føre bladet med spidsen forrest for derefter at afvikle skuddet i håndledet således bolden rammes midt på bladet. Igen må bolden gerne løfte sig fra jorden.
I undervisningen har eleverne spillet 4vs4 på lille bane samt 6 vs 6 på stor bane. Uanset er der spillet med målmand, der trækker med ud og er en del af spillet for det boldbesiddende hold.
I spillets defensive aspekter er der lagt vægt på at komme tilbage på egen banehalvdel efter boldtab og acceptere at modstanderne ikke er farlige så længe de er langt fra mål (eller bag mål).
I spillets offensive aspekter er der lagt vægt på rolig boldomgang centreret om bagspillere samt kantspillere. Ved at flytte bolden rundt skabes der muligheder for at spille bolden ind på en medspiller nær mål, som kan afslutte.
Målmandsspillet er der ikke arbejdet med.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve.
Teoretisk har eleverne arbejdet med temaet 'holdets præstation' og læst siderne 156-165 i 'B-for bedre idræt', omhandlende synergieffekten, Ringelmanneffekten, opgave- og social kohæsion samt formelle og uformelle roller.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lanciers
I forløbet stiftes bekendtskab med Les lanciers tur 1-5, indmarch, udmarch samt lanciers historie.
Der er i forløbet lagt vægt på korrekte dansefatninger, korrekte trin, holdning, følge musikkens takt og udtryk. Desuden har elevernes stiftet bekendtskab med at føre og blive ført.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285057",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285057",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285057"
}