Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jacob Kjerulf Ravn, Jakob Michaelsen
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvamrning
Rytmisk opvarmning
Dette forløb er om rytmisk opvarmning og har til formål at give eleverne indsigt i principperne for, og
de grundlæggende elementer i et almindelig standard opvarmningsprogram udført til og i samspil med
musik af forskellige karakter.
Forløbet tager udgangspunkt i et standard opvarmningsprogram af 15-20 minutters varighed som
beskrevet i Idræt C side 92-93 og indeholder også en basal musikteoridel.
Teoretisk:
Betydning af opvarmning.
Bevægelseskvaliteter knyttet til de enkelte dele af opvarmningen (Idræt C side 92-93)
- Markeret
- Førende
- Svingende
Musik:
- Rytme, puls, tælle takter
- Inddeling af musik i afsnit
Praktisk:
Rytme og puls:
- Gå, løbe, hoppe, svinge, føre, klappe i takt til musik (4/4 og 3/4).
Produkt:
- Udarbejdelse og afprøvning af eget opvarmningsprogram udarbejdet i grupper.
Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne
redegøre for relevant fysiologisk teori.
- -Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for
færdighedsområdet ”musik og bevægelse. ”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
Eleverne er blevet introduceret til forskellige styrkeøvelser samt kondititonstræning. De er blevet introduceret til forskellige øvelser (Squat, armstrækkere, forskellige coreøvelser, burpees, lunges mm,) hvor teknikken er blevet gennemgået. Derudover er de blevet introduceret for hvilke muskelgrupper, der er aktive i de forskellige øvelser. Eleverne er ligeledes blevet introduceret for forskellige træningsprincipper (Intervaltræning, kontinuerlig træning, cirkeltræning og forskellige crossfit-principper (AMRAP, EMOTM, Tabata og You go I go).
Der har været fokus på forskellige træningsformer og kunne udføre øvelser og sammensætte træningsprogrammer ved brug af egen kropsvægt, kettlebells, medicinbolde, TRX-slynger, håndvægte og sjippetorv mv, med henblik på at fremme kondition, muskeludholdenhed, styrke og balance.
Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• opnå kropsbevidsthed
• udarbejde, gennemføre og et træningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Litteratur:
Yubio idræt C-B - s. 814-827
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
I forløbet stiftes bekendtskab med forskellige kast i ultimate, herunder baghånd, forhånd og hammerkast. Eleverne bliver bekendte med forskellige cuts. Eleverne undervises ydermere i de gældende regler indenfor ultimate samt taktiske elementer såsom stacking og det færdige spil. Det er vægtet højt at eleverne træffer de rigtige beslutninger på trods af udfaldet. Med dette forstås at forholde sig rolig indtil en medspiller er fri samt at bruge det korrekte kast i den givne situation.
Det kan forventes at eleverne teknisk kan:
- Kaste en baghånd til løbende spiller og i stilladserede øvelser vælge korrekt mellem forhånd og baghånd.
- Kaste en forhånd til stående spiller.
- Kaste hammerkast uden præcision.
- Løbe sig fri fra opdækker ved hjælp af diverse cuts.
- Gribe en disc sikkert i løb.
- Forstår princippet i stacking og kan udføre stacking under stilladserede øvelser– ikke nødvendigvis i kampsituationer.
- Dække korrekt op uden fysisk kontakt men aktivt tælle nøl.
Teoretisk er der lagt vægt på ’spirit of the game’ i relation til ultimate samt Mogens Kirkebyes tre fairplay begreber (den oprindelige, den neutrale, den vulgære).
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vild med dans
Der tages udgangspunkt i kompendium om pardans. Heri er der læst om kendetegnene ved cha cha cha og vals. I forløbet stiftes bekendtskab med standard og latindansene engelsk vals og cha-cha-cha.
Cha-cha-cha:
- Grundtrin
- New-york
- Spotdrejning
- Damedrejning
- Hand-to-hand
- triple chasse i promenade
- Triple lockstep
- Turkish towel
- Diverse rutiner
Vals:
- Grundtrin
- Vals i firkant
- Højre og venstredrejning
- Throw away oversway (lang variation)
- Diverse rutiner
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor elever filmer sig selv i par danse selvkonstruerede rutiner indenfor de to danse.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Teorien der er gennemgået knytter sig til videoer der forklarer regler for pickleball, hvordan der serves og returneres. Ellers er læst:
- Idræt C – en teori i praksis, 2005-2006, Claus Estrup m.fl. om træningslære og konditionstræning s. 96-99
Forløbet tager udgangspunkt i double.
I forløbet er der gennemgået:
- Korrekt greb (kontinental greb)
- Serv (fokus på lang serv ned i grøften), returnering (lang returnering) samt på tredje slag et drop shot
- Dinks
- Flugtninger
- Diverse slagserier som eksempelvis dink, dink, dink, lop, drop… eller serv, returnering, drop
- Spillets regler herunder særligt serveregler for double
- Bevægelse og placering på banen (fokus på at blive tilbage på banen når bolden returneres)
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter.
- opnå kropsbevidsthed
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Der tages udgangspunkt i eget læsemateriale s. 1-15. I forløbet stiftes bekendtskab med træningsfysiologi samt forbedring af kondital og stående længdespring som fysiologisk parameter.
Alle starter med at gennemfører en konditionstest og et stående længdespring, som fungerer som starttest. I de følgende 8 uger er der fælles opvarmning, selvtræning og fælles afsluttende træning i idrætsmodulerne. Ydermere forventes det at eleven træner minimum 2 gange hjemmefra og fører logbog over dette. Efter 8 uger gentages konditionstesten og stående længdespring.
På baggrund af start- og slutresultatet i konditionstesten og stående længdespring samt den afviklede træning både hjemme og i timerne skrives en rapport over træningsforløbet. I rapporten redegøres der desuden for relevant teori samt diskussion af resultaterne i samspil med træningen. Forløbet afsluttes med en mindre prøve i det gennemgåede teori.
Kernestof
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
I forløbet stiftes bekendtskab med de forskellige slag i volleyball herunder baggerslag, fingerslag, underhåndsserv og smash. Desuden bliver eleverne bekendte med blokader. Eleverne undervises i de alment gældende regler indenfor volleyball samt taktiske elementer såsom indløb. Derudover lægges der teoretisk vægt på holdets præstation med en praksisnær tilgang. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve. Større dele af forløbet tager udgangspunkt i kids-volley.
Teoretisk har eleverne arbejdet med temaet 'holdets præstation' og læst siderne 156-165 i 'B-for bedre idræt', omhandlende synergieffekten, Ringelmanneffekten, opgave- og social kohæsion samt formelle og uformelle roller.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lanciers
I forløbet stiftes bekendtskab med Les lanciers tur 1-5, indmarch, udmarch samt lanciers historie.
Der er i forløbet lagt vægt på korrekte dansefatninger, korrekte trin, holdning, følge musikkens takt og udtryk. Desuden har elevernes stiftet bekendtskab med at føre og blive ført.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285059",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285059",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285059"
}