Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2023/24
|
Institution
|
X - Hasseris Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Lynge Grove
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning til musik
Opvarmning til musik
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med opvarmning til musik. Eleverne har arbejdet med opbygningen af et opvarmningsprogram, dets forskellige elementer (icebreaker, gang, sving, hop, løb, styrke og udstrækning), progression og takttælling. Eleverne har desuden arbejdet med at inddele musik i sekvenser, så de har en forståelse af, hvordan de kan avende de forskellige sekvenser til at skabe progression i programmet. Derudover er eleverne blevet præsenteret for grundlæggende teori om opvarmning, og hvorfor det er vigtigt at varme op.
Forløbet blev afsluttet med at eleverne selv stod for at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram for resten af holdet.
Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er det vigtigt at varme op?
- Hvilke fysiologiske forandringer sker der i kroppen under opvarmning?
- Hvilken betydning har musik for motivationen i idræt?
- Hvordan kan tests være med til at påvise opvarmningens effekt?
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor en idrætsdisciplin – herunder opvarmning til musik.
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
Faglitteratur:
- Elmelund, J. ”Grundbog i Idræt c. Praksis og teori”, s. 10-13, 2018, Gyldendal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs det vedhæftede dokument. I skal kunne svare på følgende:
-
Læs vedhæftede fil:
-
Grupper til opvarmningsprogrammer1Kirstine, Mads, Mikkel, Mathilde og Angel2Carl N., Aksel, Frederik N., Kasper, Liva og Ida 3Matilde, Frida, Jakob, Mathias, Carl og Sebastian4Stine, Caroline, Asbjørn, Frida, Nina og Malte5Sarah, Caroline, Silas, Mag
-
Ikke en lektie, men et dokument I skal bruge i timen
-
Lektier til opvarmningsprogrammer
-
Sørg for at holde jeres aftale i grupperne ift. lektier.
-
I skal være klar til at fremvise jeres færdige program. Derudover skal I have afleveret den dertilhørende opgave på Lectio.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
25-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorballforløb
Færdighedsområde: Boldspil
Forløbet er bygget som et gruppeforløb, hvor eleverne efter den første gang er blevet sammensat på tværs af niveauer i grupper af 6 personer. Herefter har grupperne inddelt sig i lande, fundet karakteristika for disse og inkorporeret dem i deres spil og måde at tale om spillet. Forløbet er afsluttet som et VM, hvor der både kunne fås point for at vinde kampe, men også kulturpoint for at indleve sig i kulturen. Et eksempel herpå kunne være kampråb, jubelscener, udklædning mm.
Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvordan afvikles pasninger?
- Hvilke tekniske fokuspunkter er der i hhv. slagskud, trækskud og luftskud?
- Hvilket sundhedsfremmende potentiale er der i motionsfloorball?
- Hvordan er det hensigtsmæssigt at placere sig på banen?
- Hvilken betydning har kommunikation for spillet på banen?
Faglige mål: De faglige mål inddeles i tekniske, taktiske og teoretiske
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning, trækskud og slagskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer såsom spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap
Teoretiske:
- Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de lærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
- Kendskab til sportens organisering i Danmark og internationalt
- Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
- Yderligere skal eleven opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale med afsæt i artiklen ”Motionsflorball beskytter kroppen mod alderdom” (Vorup, 2018).
Der har desuden været et stort fokus på samarbejde i landende, hvor eleverne skulle tage ansvar for at lære hinanden tekniske og taktiske færdigheder for at sikre landet de bedst mulige forudsætninger for at vinde VM.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Fagligt materiale:
- Artikel: ”Motionsflorball beskytter kroppen mod alderdom” (Vorup, 2018).
- Udleveret materiale fra Floorball Danmark
- Udleveret floorballkompendium
Videomateriale:
Eleverne har set følgende klips på dette link: Træn din floorball teknik – Grib Pucken
- Hold på staven
- Modtagning af bolden:
- Trækskud
- Slagskud
- Luftaflevering
- Driblinger
- Kropsfinte 1
- Kropsfinte 2
Derudover har de set følgende video om dribling: (1) Dribbling - floorballcoach.org - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Floorball arb. selv.
|
15-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Ultimate
Færdighedsområde: Boldspil
Eleverne har foruden de tekniske og taktiske elementer arbejdet med roller på et hold og hvordan kohæsion har betydning for samspillet.
Centrale spørgsmål for forløbet:
• Hvilken type boldspil er ultimate og hvorfor?
• Hvilke fokuspunkter er der i de forskellige typer af kast (forhåndskast og baghåndskast)?
• Hvordan fungerer hhv. mandsopdækning og stack som taktik i ultimate?
• Hvordan bygges spillet op?
• Hvilken betydning har kohæsion og synergieffekt for spillet?
• Hvordan kan forskellige typer af roller have betydning for ultimate?
• Hvad kan du gøre for at medvirke til et godt samarbejde på et hold?
• Hvilke fordele og ulemper er der ved at kønsdifferentiere (drenge og piger er opdelt) boldspil?
Faglige mål: De faglige mål inddeles i tekniske, taktiske og teoretiske
Tekniske færdigheder:
- Kast med baghånd:
Greb - Tommelfingeren placeres på discens overside, så den trykker midt på rillerne. De øvrige fingre “krølles” rundt om discens kant, så fingerspidserne på lille-, ring- og langefinger trykker på selve kanten. Grebet skal være fast uden at være krampagtigt fast.
Stå med let spredte ben og med siden til målet, se på den der kastes til.
Bevægelsen skal være fremadrettet - ikke en cirkel om kroppens akse! Bevægelsen skal munde ud i et “svirp” med håndleddet, som skaber spin (rotation)
- Kast med forhånd
Greb: Tommelfingeren skal være placeret på discens overside, og trykke midt på rillerne. discen “drejes” helt ind i mellemrummet mellem tommel- og pegefinger, med pege- og langefinger på indersiden af discens kant, og ring- og lillefinger på ydersiden af discens kant. De to par fingre skal klemme på hver side af discens kant i et fast, men ikke krampagtigt greb.
Stå med let spredte ben, let bøjede knæ og med front til målet, se på den der kastes til.
Albuen skal være let bøjet og håndleddet skal være bøjet nedad og tilbage. Kastebevægelsen skal være fremadrettet, og munde ud i et “svirp” med håndleddet.
- Gribning
Grib med to hænder
Grib med hhv. pandekage, høje eller lave gribninger alt efter discens placering.
- Pivotering
Hold standbenet i jorden
Kom fri af markeringsspiller
- Cuts
Retningsskift
Temposkift
Taktiske færdigheder:
- Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
- Fokus på placeringen på banen og løb i det tomme rum.
- Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen og reflektionsevne ift. de lektier de får for.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Faglitteratur:
- Idræt C – teori og praksis s. 75-80 (eleverne er dog tildelt et dokument fra onlineversionen)
- Grundbog i idræt C afsnit 3.14, 11.3 + 11.4.docx
- Udleveret kompendium om ultimate
Videomateriale:
- Øvelse med forhånds, baghånds- og hammerkast inkl. løb: https://www.youtube.com/watch?v=f9Qsb9G8VN0
- Taktisk beskrivelse af stack: Ultimate Frisbee Vertical Stack for Beginners - YouTube
- Forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=nHsSHJBEcRw
- Løb i det tomme rum https://www.youtube.com/watch?v=sq2rVSt4qNc
- Stack i spilsituation: How to run vertical stack - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvilke typer af slag afvikles typisk fra bagbanen og hvorfor?
- Hvilke typer af slag afvikles typisk fra forbanen og hvorfor?
- Hvorfor er det vigtigt at komme op og dominere nettet?
- Hvordan passer pickleball ind i nutidens idrætshistorie?
- Hvordan adskiller benstillingen sig i de forskellige slagtyper?
- Hvordan tælles point i pickleball?
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål. Eleverne er blevet præsenteret for spillets historie.
Eleverne har i forbindelse med forløbet arbejdet med idrættens udvikling i samfundet, og set på hvordan idrætten og sporten har udviklet sig særligt efter 2. verdenskrig, og hvordan danskernes idrætsvaner ser ud i dag. Dette mundede ud i en snak om hvordan Pickleball passer ind i et moderne idrætsbillede.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Fagligt materiale:
Wolf, T. m.fl. "Grundbog i idræt c. Praksis og teori", 2018, Gyldendal, s. 114-123
Videomateriale:
Dink: https://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
Drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
Flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Lop: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg
Pointtælling: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
Regler: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Returnering: https://www.youtube.com/watch?v=oneADzKM01s
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Step
Stepforløb
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er musikforståelsen vigtig for at kunne opbygge stepkoreografi?
- Hvordan er korrekt stepteknik?
- Hvordan bygges stepkoreografi op?
- Hvilke krav er der for at kunne udføre stepkoreografi?
- Hvordan opbygges mikset stepmusik?
Faglige mål:
- Udvise musikforståelse i mikset musik (stor 1’er efter 4x8 taktslag) og igangsætte tilrettelagt koreografi på den store 1’er
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier - korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med - sammensætte koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk - opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- Kunne udvise forståelse for opbygning af stepkoreografi med tre blokke, der hver indeholder en a- og en b-del
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglitteratur:
Yubio Idræt C+B (2019), s. 1103-1128
2. udgave ISBN: 978-87-970590-7-4
Steptræning – fire trin til optimal steptræning. s. 18-21; 49-58;
Copyright 2013 Marina Aagaard.
ISBN 978-87-92693-71-6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning
Der lægges stor vægt på elevernes evne til bevidst at kunne anvende teori i praksis i deres bestræbelser på at opnå god fysisk kapacitet i forhold til deres alder og køn. Herunder er det ligeledes vigtigt at eleverne er i stand til at udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer. I udarbejdelsen af træningsprogrammerne forudsættes en basal viden om relevant fysiologisk teori. Målet er at højne elevernes forståelse for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Cirkeltræningsprogram
|
15-05-2024
|
Styrketræningsprogram
|
15-05-2024
|
Ny opgave
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285063",
"T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285063",
"H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285063"
}