Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2023/24
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Lynge Grove
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning til musik
Titel 2 Floorballforløb
Titel 3 Akroyoga
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Pickleball
Titel 6 Step
Titel 7 Grundtræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning til musik

Opvarmning til musik
Færdighedsområde: Musik og bevægelse

I dette forløb har eleverne arbejdet med opvarmning til musik. Eleverne har arbejdet med opbygningen af et opvarmningsprogram, dets forskellige elementer (icebreaker, gang, sving, hop, løb, styrke og udstrækning), progression og takttælling. Eleverne har desuden arbejdet med at inddele musik i sekvenser, så de har en forståelse af, hvordan de kan avende de forskellige sekvenser til at skabe progression i programmet. Derudover er eleverne blevet præsenteret for grundlæggende teori om opvarmning, og hvorfor det er vigtigt at varme op.   

Forløbet blev afsluttet med at eleverne selv stod for at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram for resten af holdet.  

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er det vigtigt at varme op?
- Hvilke fysiologiske forandringer sker der i kroppen under opvarmning?
- Hvilken betydning har musik for motivationen i idræt?
- Hvordan kan tests være med til at påvise opvarmningens effekt?

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor en idrætsdisciplin – herunder opvarmning til musik.
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer  
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger  

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik  
- Grundlæggende principper for træning  

Faglitteratur:
- Elmelund, J. ”Grundbog i Idræt c. Praksis og teori”, s. 10-13, 2018, Gyldendal

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningsprogram 25-01-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Floorballforløb

Færdighedsområde: Boldspil

Forløbet er bygget som et gruppeforløb, hvor eleverne efter den første gang er blevet sammensat på tværs af niveauer i grupper af 6 personer. Herefter har grupperne inddelt sig i lande, fundet karakteristika for disse og inkorporeret dem i deres spil og måde at tale om spillet. Forløbet er afsluttet som et VM, hvor der både kunne fås point for at vinde kampe, men også kulturpoint for at indleve sig i kulturen. Et eksempel herpå kunne være kampråb, jubelscener, udklædning mm.  

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvordan afvikles pasninger?
- Hvilke tekniske fokuspunkter er der i hhv. slagskud, trækskud og luftskud?
- Hvilket sundhedsfremmende potentiale er der i motionsfloorball?
- Hvordan er det hensigtsmæssigt at placere sig på banen?
- Hvilken betydning har kommunikation for spillet på banen?

Faglige mål: De faglige mål inddeles i tekniske, taktiske og teoretiske
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning, trækskud og slagskud.  
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer såsom spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap  
Teoretiske:  
- Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de lærte tekniske elementer (disciplinspecifik).  
- Kendskab til sportens organisering i Danmark og internationalt
- Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
- Yderligere skal eleven opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale med afsæt i artiklen ”Motionsflorball beskytter kroppen mod alderdom” (Vorup, 2018).
Der har desuden været et stort fokus på samarbejde i landende, hvor eleverne skulle tage ansvar for at lære hinanden tekniske og taktiske færdigheder for at sikre landet de bedst mulige forudsætninger for at vinde VM.

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Fagligt materiale:
- Artikel: ”Motionsflorball beskytter kroppen mod alderdom” (Vorup, 2018).
- Udleveret materiale fra Floorball Danmark
- Udleveret floorballkompendium

Videomateriale:

Eleverne har set følgende klips på dette link: Træn din floorball teknik – Grib Pucken
- Hold på staven
- Modtagning af bolden:
- Trækskud
- Slagskud
- Luftaflevering
- Driblinger
- Kropsfinte 1
- Kropsfinte 2
Derudover har de set følgende video om dribling: (1) Dribbling - floorballcoach.org - YouTube
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Floorball arb. selv. 15-03-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Akroyoga

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter

I forløbet har eleverne arbejdet med kroppen på en anderledes og for nogen grænseflyttende måde. Der har været fokus på de tekniske elementer i de forskellige løft og overgange, men særligt et stort fokus på samarbejde, kommunikation og tillid.  

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvad er hensigtsmæssig kommunikation i akroyoga?
- Hvordan arbejdes der med tillid i akroyoga?
- Hvad er karakteristisk for ansvarsfordelingen i de forskellige typer af roller (base, flyver og spotter)
- Hvilke tekniske krav er der i de forskellige løft?
- Hvilke tekniske krav er der til spotting i de forskellige løft?
- Hvad er de fem gyldne regler for spotting?
- Hvad er ”bone stacking princippet” og hvorfor er det vigtigt?

Faglige mål:
- Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
- Vise forskellige positioner og overgange som enten flyver eller base
- Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
- Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
- Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- basale humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber

Faglitteratur:
Akroyoga i Gymnasiet 4. udgave © Simons Akroyoga 2021 s. 3-9; 12; 25-42

Videomateriale:
Hvad er akroyoga: (1) Simons Akroyoga in Dome of Visions, Copenhagen - YouTube
Typer af løft:
1) bird: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-bird/
2) chair: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-chair/
3) whale: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-high-flying-whale/
4) foled leaf: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-folded-leaf/
5) foot ro shin: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-foot-shin/
6) straddle throne: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-straddle-throne/
7) candle stick: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-candle-stick/
8) straddle bat: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-straddle-bat/
9) star: http://www.simonsakroyoga.dk/akroyoga-begyndere-star/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate

Ultimate
Færdighedsområde: Boldspil
Eleverne har foruden de tekniske og taktiske elementer arbejdet med roller på et hold og hvordan kohæsion har betydning for samspillet.
Centrale spørgsmål for forløbet:
• Hvilken type boldspil er ultimate og hvorfor?
• Hvilke fokuspunkter er der i de forskellige typer af kast (forhåndskast og baghåndskast)?
• Hvordan fungerer hhv. mandsopdækning og stack som taktik i ultimate?
• Hvordan bygges spillet op?
• Hvilken betydning har kohæsion og synergieffekt for spillet?
• Hvordan kan forskellige typer af roller have betydning for ultimate?
• Hvad kan du gøre for at medvirke til et godt samarbejde på et hold?
• Hvilke fordele og ulemper er der ved at kønsdifferentiere (drenge og piger er opdelt) boldspil?

Faglige mål: De faglige mål inddeles i tekniske, taktiske og teoretiske

Tekniske færdigheder:
- Kast med baghånd:
Greb - Tommelfingeren placeres på discens overside, så den trykker midt på rillerne. De øvrige fingre “krølles” rundt om discens kant, så fingerspidserne på lille-, ring- og langefinger trykker på selve kanten. Grebet skal være fast uden at være krampagtigt fast.
Stå med let spredte ben og med siden til målet, se på den der kastes til.
Bevægelsen skal være fremadrettet - ikke en cirkel om kroppens akse! Bevægelsen skal munde ud i et “svirp” med håndleddet, som skaber spin (rotation)

- Kast med forhånd
Greb: Tommelfingeren skal være placeret på discens overside, og trykke midt på rillerne. discen “drejes” helt ind i mellemrummet mellem tommel- og pegefinger, med pege- og langefinger på indersiden af discens kant, og ring- og lillefinger på ydersiden af discens kant. De to par fingre skal klemme på hver side af discens kant i et fast, men ikke krampagtigt greb.
Stå med let spredte ben, let bøjede knæ og med front til målet, se på den der kastes til.
Albuen skal være let bøjet og håndleddet skal være bøjet nedad og tilbage. Kastebevægelsen skal være fremadrettet, og munde ud i et “svirp” med håndleddet.

- Gribning
Grib med to hænder
Grib med hhv. pandekage, høje eller lave gribninger alt efter discens placering.

- Pivotering
Hold standbenet i jorden
Kom fri af markeringsspiller
- Cuts
Retningsskift
Temposkift


Taktiske færdigheder:
- Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
- Fokus på placeringen på banen og løb i det tomme rum.
- Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen og reflektionsevne ift. de lektier de får for.

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner

Faglitteratur:
- Idræt C – teori og praksis s. 75-80 (eleverne er dog tildelt et dokument fra onlineversionen)
- Grundbog i idræt C afsnit 3.14, 11.3 + 11.4.docx
- Udleveret kompendium om ultimate


Videomateriale:
- Øvelse med forhånds, baghånds- og hammerkast inkl. løb: https://www.youtube.com/watch?v=f9Qsb9G8VN0
- Taktisk beskrivelse af stack: Ultimate Frisbee Vertical Stack for Beginners - YouTube
- Forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=nHsSHJBEcRw
- Løb i det tomme rum https://www.youtube.com/watch?v=sq2rVSt4qNc
- Stack i spilsituation: How to run vertical stack - YouTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickleball

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvilke typer af slag afvikles typisk fra bagbanen og hvorfor?
- Hvilke typer af slag afvikles typisk fra forbanen og hvorfor?
- Hvorfor er det vigtigt at komme op og dominere nettet?
- Hvordan passer pickleball ind i nutidens idrætshistorie?
- Hvordan adskiller benstillingen sig i de forskellige slagtyper?
- Hvordan tælles point i pickleball?

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål. Eleverne er blevet præsenteret for spillets historie.

Eleverne har i forbindelse med forløbet arbejdet med idrættens udvikling i samfundet, og set på hvordan idrætten og sporten har udviklet sig særligt efter 2. verdenskrig, og hvordan danskernes idrætsvaner ser ud i dag. Dette mundede ud i en snak om hvordan Pickleball passer ind i et moderne idrætsbillede.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Fagligt materiale:
Wolf, T. m.fl. "Grundbog i idræt c. Praksis og teori", 2018, Gyldendal, s. 114-123

Videomateriale:
Dink: https://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
Drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
Flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o
Hvordan man spiller pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Lop: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg
Pointtælling: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
Regler: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Returnering: https://www.youtube.com/watch?v=oneADzKM01s
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Step

Stepforløb
Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Centrale spørgsmål for forløbet:
- Hvorfor er musikforståelsen vigtig for at kunne opbygge stepkoreografi?
- Hvordan er korrekt stepteknik?
- Hvordan bygges stepkoreografi op?
- Hvilke krav er der for at kunne udføre stepkoreografi?
- Hvordan opbygges mikset stepmusik?

Faglige mål:
- Udvise musikforståelse i mikset musik (stor 1’er efter 4x8 taktslag) og igangsætte tilrettelagt koreografi på den store 1’er
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier - korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med - sammensætte koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk - opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
- Kunne udvise forståelse for opbygning af stepkoreografi med tre blokke, der hver indeholder en a- og en b-del
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning og puls
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
- de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Faglitteratur:
Yubio Idræt C+B (2019), s. 1103-1128
2. udgave ISBN: 978-87-970590-7-4
Steptræning – fire trin til optimal steptræning. s. 18-21; 49-58;  
Copyright 2013 Marina Aagaard.
ISBN 978-87-92693-71-6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræning

Der lægges stor vægt på elevernes evne til bevidst at kunne anvende teori i praksis i deres bestræbelser på at opnå god fysisk kapacitet i forhold til deres alder og køn. Herunder er det ligeledes vigtigt at eleverne er i stand til at udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer. I udarbejdelsen af træningsprogrammerne forudsættes en basal viden om relevant fysiologisk teori. Målet er at højne elevernes forståelse for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cirkeltræningsprogram 15-05-2024
Styrketræningsprogram 15-05-2024
Ny opgave 21-05-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer