X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Pernille Aaen Søltoft, Pia Marianne Blendvig
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid
Titel 2
DHO: Middelalder og folkeviser
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
Europa opdager verden
Titel 5
Antikkens styreformer
Titel 6
Apartheid
Titel 7
Kina med fokus på Mao Zedong
Titel 8
USA historie, samfund, identitet
Titel 9
Den kolde krig
Titel 10
Oversigtshistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid
I dette forløb har eleverne arbejdet med vikingetiden. Vi har tidsmæssigt arbejdet med perioden 793-1050, men også set på hvordan hele perioden ”opfindes” i 1800-tallet som en del af de nationalistiske strømninger, der finder sted her. Løbende har eleverne arbejdet med, hvordan vikingetiden opfattes i dag, og hvordan de er et udtryk for forskellige typer af historiebrug. Eleverne har tilmed i grupper udformet et kreativt produkt, som de sidenhen har skulle fremlægge med fokus på historisk formidling.
Kilder:
- ”Slaget ved Lindisfarne” af den engelske præst Alkuin fra York
- Ibn Fadlan: ”Om vikinger ved Volga”
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
- A.D. Jørgensen (1882)
- H.C. Andersen ”I Danmark er jeg født” (1850)
- Forskellige typer af historiebrug (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/)
Andet materiale:
- Nationalmuseet: ”Vinkler på vikingetiden” (2013):
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/e-bog-vinkler-paa-vikingetiden/
- Danmarkshistorien: ”Historiebrug af vikingetiden”,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/
- DR: ”1000 års tro. Danernes store religionsskifte”:
https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-danernes-store-religionsskifte_103541
- Nationalmuseet: ”Om vikingeskibet”:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
- Pedes skæve Danmarkshistorie:
https://www.youtube.com/watch?v=v2I3-TX8v9s
- Trailer til Vikings:
https://www.youtube.com/watch?v=xdm7Z3TQhDg
Indhold
Kernestof:
Hejsa 1.b. Velkommen tilbage fra juleferie. Vi skal endelig i gang med et af de fedeste fag i jeres gymnasietid: historie! Før vi dykker ned i faget - og jeres første forløb om vikingerne - skal vi lige lære hinanden at kende.
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning-2.pdf
Vi starter ud med at gennemgå arbejdsspørgsmålene til s. 15-17 i Vinkler på vikingetiden. Herefter går vi til kildeanalyse - husk derfor jeres mappe!
Hvad er kildeanalyse.pptx
Model til kildeanalyse.docx
Vi starter ud med at gennemgå kilden om Slaget ved Lindisfarne.
Levevilkår og status.pptx
Læs s. 29-34 i Vinkler på vikingetiden. Mens I læser, skriver I noter/stikord til følgende:
Kildeanalyse - Ibn Fadlan om vikinger.docx
I skal have lavet jeres kildeanalyse af "Ibn Fadlan om mødet med vikingerne ved Volga-floden" færdig til lektionen. Vi starter ud med at gennemgå den sammen.
1000 års tro: Danernes store religionsskifte
Læs side 83-85 i Vinkler på vikingetiden.
Kildeanalyse:
Lektie: Tag hue, jakke, vanter og jeres bedste gå-sko på. Eventuelt en termokop med kaffe/te/kakao/whatever i. Tag høretelefoner i og gå en god tur, mens I lytter til podcast-afsnittet om Harald Blåtand: Kongerækken: Harald Blåtand
Lad Harald forklare danerne, hvorfor de skal lade sig kristne Harald Blåtand på Facebook.docx
Kristningen af Danmark.pptx
1b, historisk formidling af vikingetiden.pdf
Vi skal færdiggøre jeres produkter, så I er klar til at vise dem næste gang!
Dagen over alle dage: Fremlæggelses-dag! Vi glæder os alle til at se de fine produkter, så vær klar til at fremlægge i starten af lektionen. Det bliver kanon :-)
Læs vedhæftede tekst om historiebrug til lektionen. Når I har læst den, vil jeg gerne have, at I overvejer, hvornår I selv bevidst eller ubevidst gør brug af historien i jeres dagligdag.
Historiebrugstyper.pdf
Opgave. Vikingetid og historiebrug.docx
Afsnit
Ingen lektier :-)
Kildearbejde "A.D. Jørgensen"
Tolkning af vikingetiden.docx
Hej 1.b. Jeg er på studietur, hvorfor I skal arbejde selv i denne lektion. Jeg har - som den it-kyndige lærer, I ved, jeg er :) - lavet en indtalt besked til jer, hvor jeg forklarer, hvad I skal i denne lektion. Så; start med at lytte til min besked,
Ingen lektier. Vi starter med kort at snakke om jeres opsamlingsark til vikingetiden, hvis der er noget, I her mangler at få svar på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO: Middelalder og folkeviser
Tværfagligt forløb med dansk med fokus på middelalder og folkeviser.
Kilder:
- Saxo om Svantevits fald (o. 1208)
- Jyske Lovs fortale (marts 1241)
- Uddrag af Jyske Lov, kap. 21-22 + 25 (marts 1241)
Andet materiale:
- Heebøll-Holm & Jepsen Steg (2022): På sporet af middelalderen
- Jensen, Poul Steiner m.fl. (2022): Grundbog til Danmarkshistorien
- Frederiksen, Peter (2021): ”Landskabslove” i Vores Danmarkshistorie
Indhold
Kernestof:
Inden I begynder på dagens læselektie, ser I de sidste 10 minutter af Historien om Danmark, som vi ikke nåede på klassen: Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Samfundsgrupper:
DHO-powerpoint - Middelalder 1b.pptx
Læs jeres tildelte afsnit færdigt hjemme og få skrevet noter/stikord til, så I er klar til at præsentere jeres afsnit for resten af gruppen.
Læs s. 51-55 i Grundbog til Danmarkshistorien
Korstog i middelalderen.pptx
I skal til lektionen kunne forklare følgende opbygning (som vi også gennemgik før ferien). Vi trækker lod om en heldig kartoffel, der får lov at forklare modellen for resten af klassen - så sørg for at have styr på den.
Afsnit
Vi starter ud med en gennemgang af jeres kildearbejde.
Kilde. Rygens erobring + spørgsmål.pdf
DHO 2022.docx
Jyske Lov:
I skal til lektionen have læst om Jyske Lov på danmarkshistorien.dk: Jyske Lov 1241
Om at skrive opgaver i word.docx
Eksempel på DHO-opg.docx
Videnskabsteori - DHO.pptx
Læs om begrebet "mandebod": Mandebod
Feedback på DHO
Vi skal snakke om og arbejde med jeres mundtlige oplæg til prøven. Læs vedhæftede dokument igennem inden lektionen: DHO - den mundtlige årsprøve.docx
Mundtligt oplæg, DHO.pptx
Vi fortsætter arbejdet med jeres mundtlige oplæg, og kigger på jeres portfolio. Vi slutter årets sidste lektion af med lidt hyggeligt :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Eleverne har i forløbet arbejdet med renæssancens opståen og menneskesyn samt udviklingen inden for naturvidenskab og verdensbilleder; dertil hvilken betydning disse har haft for den katolske kirke. Eleverne har herunder beskæftiget sig med Reformationen i både europæisk og dansk perspektiv.
Kilder:
- Sandro Botticelli: ”Venus’ fødsel” (ca. 1486)
- Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed (1496)
- John af Salisbury: Om mennesket
- Leonardo da Vinci: ”Den Vitruvianske Mand” (ca. 1490)
- Illustration af det geocentriske verdensbillede fra Nürembergkrøniken (1493)
- Nicolaus Kopernikus: Illustration af det heliocentriske verdensbillede i ”De revolutionibus orbium coelestium” (1543)
- Illustration af det tychoniske verdenssystem fra 1588
- Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris (1509)
- Martin Luther: Uddrag af hans 95 teser (1517)
- Christian 3.: ”Recessen om Reformationen” (30. okt. 1536)
Andet materiale:
- Bryld, Carl-Johan (2020): Verden før 1914
- DR: ”Tycho Brahe: Kongen af Hven”:
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=tycho%20brahe&orderby=title&SearchID=dff2d6e8-78f4-4d1f-9285-b1018b871b1d&index=1
- DR: ”1000 års tro”:
https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-kongens-kamp-mod-kirken_103545
- Fink-Jensen, Morten (2020): Reformationens moderne betydning:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationens-moderne-betydning
Indhold
Kernestof:
Hej 2.b og velkommen tilbage fra ferie :-)
Grupper:
Oversigt og repetitionsskema.docx
Læs kilden af Pico della Mirandola hjemme. Jeg ved, den kan være svær, men den er kort så forsøg at læs den grundigt - gerne to gange!
Mirandola + marginspørgsmål.pdf
John af Salisbury Om mennesket.doc
Læs s. 129-132 i Verden før 1914 (indtil afsnittet om pavekirkens svækkelse).
Opgave - udviklingen af verdensbilleder.docx
Grupper
Verdensopfattelser - kort.pdf
Læs s. 132-133 i Verden før 1914:
Årsager til pavekirkens svækkelse.docx
Arbejdsark, Dårskabens Pris.docx
Læs afsnittet "Luther spalter kirken" side 134-137 i Verden før 1914.
Verden før 1914 s. 134-141.pdf
Martin Luthers 95 teser.pdf
Vi starter ud med at gennemgå jeres arbejdsark om den evangelisk-lutherske kirke. Herefter snakker vi reformation i Danmark.
Tidslinje - Reformationen.pdf
DRTV - 1000 års tro: Kongens kamp mod kirken
Læs artiklen: Reformationens moderne betydning
Reformationens moderne betydning.docx
Analyse af kunst fra renæssancen.docx
Konsekvenser af reformationen.pptx
I skal have jeres fremlæggelse om renæssancekunst færdig til lektionen, så vi kan starte ud med at se de fine præsentationer, I har fået lavet :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Europa opdager verden
Eleverne har i forlængelse af deres forløb om renæssancen arbejdet med de europæiske opdagelsesrejser ca. 1400-1600. Fokus har særligt været på Spanien og Portugals rejser mod både øst og vest. Eleverne har i den forbindelse undersøgt forskellige kulturmøder og de fremmedbilleder, som opstår ved disse. Eleverne har desuden trænet aflæsningen af kort.
Kilder:
- Uddrag af ”Roteiro” (om Vasco da Gamas rejse til Indien), 1497-1498
- Fire kilder om slavehandel i Vestafrika:
1) De tidligste portugisiske eksperimenter med sukker og slaver, 1550
2) Jagten på undslupne slaver i Sâo Tomé, 1535
3) Beskrivelse af slavehandlen fra Vestafrika til Kap Verde-øerne i 1500-tallet.
4) Den portugisiske slavehandel på Kap Verde-øerne, ca. 1600
- Tabel over antal skibsrejser til Asien
- Nicolo de Conti: Uddrag af India recognita (Det genopdagede Indien), 1492
- Toscanellis verdenskort fra 1474
- Christoffer Columbus: uddrag af dagbog, 1492
- Christoffer Columbus’ Santangelbrev, 1493
- Aztekisk digt om den spanske erobring
- Cortés om erobringen af Aztekerriget
Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Den tidlige globalisering” i Vores Verdenshistorie
- Frederiksen, Peter (2019): ”Mødet med aztekerne” i Vores Verdenshistorie
- Bryld, Carl Johan (2018): Verden før 1914 s. 157-163
- Rostgaard og Schou (2010): Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, s. 20-21
Indhold
Kernestof:
Historiesyn.pptx
Verden før 1914 s. 157-163.pdf
Oversigt og repetitionsskema.docx
Kort over de store opdagelser
Vi starter med at opsummere de vigtigste pointer fra lektionen før ferien. Lektie: besvar følgende spørgsmål og læg jeres svar ind under elevfeedback inden lektionen.
Kilde - Vasco de Gama.docx
Europa opdager verden - Portugal.pptx
Søvejen til Indien - kort.docx
Læs side 161-163 i Verden før 1914.
Den portugisiske slavehandel i Vestafrika.docx
Portugals handelsimperium.pptx
Ingen lektier :-)
Antal skibsrejser fra Europa til Asien 1500-1800.docx
Kilde - Columbus opdager Amerika.docx
Europæerne i Asien.pptx
Vi starter lektionen ud med at gennemgå jeres arbejdsark til kilden "Columbus opdager Amerika, 1492", så sørg for at have lavet det færdigt hvis ikke I blev det på klassen.
Christoffer Columbus' Santangelbrev.docx
Columbus Santangelbrev.pdf
Hej 2b. Vi har ikke set meget til hinanden på det sidste, men om ikke andet skal vi fortsætte med vores forløb "Europa opdager verden". Vi skal i lektionen fortsætte med at tale om kulturmøder og -sammenstød.
Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder.pdf
Afsnit
Europæernes menneskeopfattelse - Opdagelserne.docx
Europæernes menneskeopfattelse.pptx
Vi prøver igen: Vi starter lektionen med at gennemgå kilderne om europæernes menneskesyn fra sidst. Lektie er derfor at genopfriske sine svar til kilderne, så man er helt klar til at gennemgå dem fra lektionens start.
Den spanske erobring af Aztekerriget.docx
Spansk erobring af Aztekerriget .pptx
Læs afsnittet "Den tidlige globalisering" fra Vores Verdenshistorie. I skal til lektionen kunne definere begrebet "globalisering" og forklare hhv. politisk- og økonomisk globalisering.
Den tidlige globalisering.pdf
Billedanalyse - Kulturmøder og sammenstød.docx
Arbejdsark om globalisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikkens styreformer
Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger har forløbet haft fokus på Romerriget og det romerske politiske system med særlig vægt på republikken samt overgangen fra republik til kejserdømme.
Kilder:
- Thukydid: ”Perikles Om Athens demokrati”, 431-430 fvt.
- Den gamle oligark: ”Kritik af Athens demokrati”, ca. 430 fvt.
- Quintus Cicero: ”Marcus Ciceros valgkamp”, 64 fvt.
- Polyb om Roms forfatning
- Cassius Dio: Roms Historie bind 44 §3 + 9-13 (om mordet på Cæsar)
- Plutark: ”Cæsar” §60-62
- Sueton: ”Divus Julius” §40-41 + 43-44
- Augustus: Res Gestae §1-19
Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Demokratiets vugge” i Vores Verdenshistorie
- Grubb m.fl. (2005): Overblik – Verdenshistorie i korte træk s. 21-28
- Bryld, Carl Johan (2008): Verden før 1914 s. 12-21, 37-57
- Ahle, Allan (2021): ”Myten om Roms grundlæggelse” i Historieportalen
- Smit og Vollmond (2017): Verdenshistorie 1 s. 28-44
- Nørskov, Vinnie (sidst revideret i 2022): ”Brug og misbrug af antikken”
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte et nyt forløb om antikkens styreformer. Læs dokumentet "Antikkens Grækenland".
Antikkens Grækenland fra Vores Verdenshistorie.pdf
Antikkens Grækenland.pptx
Overblik side 21-28.pdf
(Gen)læs afsnittet om Perikles og det athenske demokrati i vedhæftede fra Overblik (s. 26-28). Derudover skal I til lektionen have helt styr på, hvem Perikles var. Research om ham på nettet (Wikipedia, Den Store Danske etc.) og lav en kort beskrivels
Styreformer i antikken.pptx
Myten om Roms grundlæggelse.pdf
Kilde - Kritik af Athens demokrati.pdf
Roms grundlæggelse.pptx
image.png
Læs dokumentet "Myten om Roms grundlæggelse" og lav de dertilhørende arbejdsspørgsmål, som ligger på sidste lektion.
Læs s. 39-42 øverst i Verden før 1914
Fra kongedømme til republik.pptx
Læs side 29-34 i Smit og Vollmond Verdenshistorie 1. I skal til lektionen kunne forklare, hvordan det politiske system i Rom fungerer.
Smit og Vollmond Verdenshistorie.pdf
Det politiske system i Rom.pdf
Kilde - Ciceros valgkamp.doc
Venskab og tjenester i Den romerske Republik.pdf
Rom som Middelhavsverdenens hersker.pdf
Verden før 1914 s. 37-57.pdf
Republikkens undergang ca 107-14fvt.pdf
Triumviratet og Cæsars diktatur .pdf
Ophavsbestemmelser - Mordet på Cæsar.docx
Kildeanalyse - Mordet på Cæsar.docx
Vi starter lektionen med at gennemgå kilderne af Dio og Sueton. Sørg for at have lavet jeres analyse af begge beretninger færdig til lektionen. Herefter taler vi fælles om Plutarks udlægning.
Mordet på Julius Cæsar.pptx
Kilde - Augustus Res Gestae.pdf
Jeg håber, I har nydt påsken. Ingen lektier :-)
Antikken og historiebrug.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Apartheid
Eleverne har i forløbet arbejdet med europæernes ankomst til Sydafrika frem mod apartheid-systemet samt dets opståen, konsolidering og afskaffelse.
Kilder:
- Rudyard Kipling ”Hvid mands byrde”, 1899
- ANC’s ”Aktionsprogram”, 17. dec. 1949
- Harry Mashabela om Soweto-oprøret, 1987
- Nationalistpartiet: Pjece om racepolitik, dec. 1947
- Kort over velkendte afrikanske riger op mod Berlinkonferencen (1884) + kort over Afrika efter den europæiske erobring (1914)
- Skilt på en strand nær Cape Town, 1976
- Nelson Mandela: Indsættelsestale som præsident, 1994
Andet materiale:
- Faktalink: ”Apartheid”:
https://faktalink.dk/titelliste/apar
- Gunnarsen, Gorm (2004): Sydafrikas Historie
- ”Rise up – kampen mod Apartheid” (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Pga. Studieinfo skal I være klar i klasselokalet kl. 10 sharp (og husk headset!)
www.studieinfo.nu/event
Apartheid i Sydafrika
Tidslinje - Frem mod Apartheid.pdf
Kapløbet om Afrika.pptx
Kilde - Hvid Mands Byrde af Rudyard Kipling.docx
Gorm Gunnarsen Sydafrikas Historie.pdf
Nationalistpartiet og ANC.pptx
Ingen lektier.
I skal i denne lektion arbejde selv. Se vedhæftede dokument for info. I må gerne arbejde i grupper, men alle skal uploade deres eget dokument under elevfeedback inden lektionen er slut, hvilket tæller som fraværsregistrering. Vi ses i næste uge :-)
Læs om Soweto-oprøret side 35-36 i Gunnarsens Sydafrikas Historie, som ligger på forrige lektion.
Kort over Queenstown.pdf
Læs kilde 59 på s. 116 i Gunnarsens Sydafrikas Historie:
Vi skal i lektionen snakke om og perspektivere til Israel-Palæstina-konflikten. Lektie er at researche om konflikten på nettet (husk at være kildekritiske), og sætte sig ind i hvad den handler om samt den historiske baggrund for konflikten.
Apartheid og Israel-Palæstina 2b.docx
Læs s. 37-41 fra afsnittet ”Nye folkelige organisationer” i Gunnarsens Sydafrikas Historie.
Apartheid i krise.pptx
Læs side 42-44 indtil afsnittet "Forhandling og sammenbrud" i Gunnarsens Sydafrikas Historie, som ligger på en af de forrige lektioner.
Forhandlinger og sammenbrud.pptx
Nelson Mandelas indtrædelsestale 1994.pdf
Diskursanalyse i historie.pdf
Historisk formidling - afskaffelsen af Apartheid 2b.docx
I får lektionen til at filme og færdiggøre jeres produkter, så alle er klar til at fremlægge næste gang.
Opg. Tiden efter apartheid.docx
Vi samler op på forløbet og laver noget hyggeligt til sidst i lektionen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kina med fokus på Mao Zedong
Kina efter 1840. Fra Kejserdømme til kommunisme.
Forløbet fokuserer på Kinas historie efter 1840 med særligt fokus på tiden under Mao Zedung i perioden 1949-1976. Som optakt til perioden er opiumskrigene, åbningen af Kina, samt hvordan Kina overgik fra kejserdømme til republik samt borgerkrigen mellem Guomindang og kommunismen blevet belyst. Under Maos regeringsperiode er der er lagt særlig vægt på begivenhederne Det store spring fremad og Kulturrevolutionen. Desuden marxistisk ideologi og forskellige former for historiesyn.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelse i Kina
- globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier
- globalisering
Læst kernestof:
Peter Nedergaard: Kina - politik, økonomi og samfund kap. 1 s. 7-27 + kap. 4 s.. 65-67 + 69-74
Henrik Bonne Larsen & Torkil Smitt: Kina efter 1840 - kapitlet "Kina under Mao" s. 63-64 + s. 67-88
Lene Sønderby Bech, Chr. Nielsen, Signe Holmgaard: Kina - temaer i moderne kinesisk historie, kap. 4.0 om Mao og Chiang Kai-shek, 2023 + Erindringer fra Kulturrevolutionen
Brian D. Larsen & Chr. Lund: På sporet af historien, 2023 - kap. 13 -om historiesyn
Kilder læst:
Uddrag af Marco Polos bog om Kina - s. 18-19 i Peter Nedergaard
Victor Hugo: Ødelæggelsen af det gamle Sommerpalads, 1861
Mao Zedong om Nyt Demokrati
Analyse af Mao-plakat
KIlde: 100 års ydmygelser
Udsendelse set - Om Mao Zedongs styre - Cfu
Indhold
Kernestof:
Grupper 3b 2024.png
Om Fremmedbilleder.docx
Kina intro.docx
Kina Politik Økonomi Historie kap 1.pdf
Læs til og med boks 1,2 om Konfucianisme (dokumentets s. 7)
2024 Kina kap. 3 Imperiet vakler - opgaver-kopi.docx
Kina - Kap. 3 temaer i moderne kinesisk historie.pdf
Læs til Taiping-oprøret (bogens s. 65)
Kilde 7 100 års ydmygelser.docx
Grupper 3b 2.9.png Kina Lektionen 2.9.docx
Kilde 11 Victor Hugo Ødelæggelsen af Det gamle Sommerpalads.docx Kina Lektionen 2.9.docx
Læs om Taiping-oprøret og den anden opiumskrig nederst i kapitel 3, som ligger under lektionen den 21.8 til Selvstyrkelsesbevægelsen :-)
Kina Lektionen 2.9 (1).docx
Historiebrugstypologi.docx
Fremlæggelser af opgaverne fra sidste lektion - efter lectiofotografering
Periodiseringsprincipper.docx
Kampen om Kina ny bog.docx
Læs fra Sun Yatzen og kampen for et demokratisk kina til 4. maj-bevægelsen - i dokumentet, der ligger under 4.9 Tag noter til teksten
Den lange march 1934-35.png Kina overblik kap. 4 .pptx
KIna Hvad er kommunisme.pdf Hvad er nationalisme ....pdf
Læs fra Mao Zedong og resten af kapitlet i teksten, der ligger under den 4.9 - Tag noter til - og besvar hvem var Mao Zedong og Chiang Kai-sjek? Tag noter til resten af teksten også :-)
KINA & Mao
Kina det kommunistiske system OPGAVER.docx
læs s. 63 + 67-69 i kapitlet, der ligger under denne lektion
Kina kampagner 2024.docx
Læs s. 72-73 om de 100 blomsters kampagne i kapitlet, der ligger under lektionen 24.9 - tag noter - Hvad gik kampagnen ud på? Og hvorfor blev den iværksat? Hvad endte den med?
Plakat Mao ca. 1970 (1).png
PLakat Mao ca. 1971.png
Historisk billedanalyse kort-2.docx
Læs videre i kapitlet fra sidst om kampagnerne: Det store spring fremad og Kulturrevolutionen. Tag noter til
Metode historiesyn.png
Kilde 13 Mao Om nyt demokrati.docx
Færdiggør jeres plakatanalyse + læs teksten om historiesyn - ned til pluralistisk historiesyn. Læsefokus: Hvad kendetegner de forskellige historiesyn og især hvad kendetegner marxistisk historiesyn?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
USA historie, samfund, identitet
Et forløb om USAs historie, samfund og identitet.
Hvem er amerikanerne? Hvilke myter baserer de deres identitet og forestillinger om sig selv på? Hvad er den amerikanske drøm? Er den udfordret? Hvem er amerikanerne statistisk set?
Amerikanske identitetsproblematikker: Borgerretsbevægelsen i 1960'erne + Black Lives Matter. Desuden har vi arbejdet med amerikansk civilreligion.
Vi har arbejdet med at opstille problemstillinger + analyseret taler, set dokumentarprogrammer
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Læst kernestof:
Den amerikanske drøm
Lex.dk
Rikke Dyring: Den amerikanske drøm, Frydenlund, 2022, kap. 1 (ibog)
Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - historie, samfund, religion : (fra ibog):
- Samfund, politik og økonomi Kap.2 1. side
- Magt i USA
- Amerikansk religionshistorie kap. 3
- Guds eget land
- Robert Bellah og civil religion i USA
- De engelske kystkolonier
- Trekantshandel, slaveri og Borgerkrig
Niels Bjerre Poulsen: USA historie og identitet, Systime, ( fra ibog)
- Er Amerika anderledes? kap. 1.2
- Pionerånden kap. 1.7
- Utopi og virkelighed 1.8
- Ekspansionen mod Vest
Uddrag af faktalink om de amerikanske borgerrettighedsbevægelser
Vi har analyseret som kilder:
Barack Obamas indsættelsestale 2008 - link Youtube
med henblik på at undersøge hvilke referencer Obama har til den amerikanske drøm og de øvrige fortællinger, der indgår i amerikanernes selvforståelse.
Lou Reed: Dirty Blvd, sang om den amerikanske drøm
Casting Crown: American Dream, sang
Tale af Martin Luther King: I have a dream / American Rhetoric
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik: - fra Banke Hansen og Bonne Sindberg: USA - historie, samfund, religion 1.11 (Trump og Biden)
Donald Trumps indsættelsestale - for at undersøge hvilke stereotyper han bruger i hvid identitetspolitik
John F. Kennedys indsættelsestale tale fra 1960 - med fokus på den amerikanske drøm-referencer
Roosevelt tale om "Amerikanisering af indvandrerne", 1915
Johan Gast: American Progress, historisk billedanalyse
Udsendelser vi har set:
USA i farver i 1960'erne ligger på DR (set i uddrag)
Indhold
Kernestof:
Den amerikanske drøm er død og erstattet af identitetspolitik • POV.pdf
USA som idé - skema.docx
Lou Reed - Dirty Blvd. (Official Music Video)
Casting Crowns - American Dream (Live)
Læs hele præsident Trumps indsættelsestale
obama indsættelsestale 2008 - Søg Videoer
Kap. 1 Rikke Dyring Den amerikanske drøm.docx
Er Amerika anderledes (1).docx
2. USA – samfund, politik og økonomi | USA. Historie, samfund, religion
Læs teksterne og tag noter til de enkelte afsnit...
Casting Crown tekst.docx
Lou Reed Dirty Blvd tekst.docx
USA Historie Identitet Ekspansionen mod vest .docx
Historisk billedanalyse kort-2.docx
American Progress John Gast painting 1 (1).jpg
american-manifest-destiny-19th-century-photo-researchers.jpg
USA Pionerånden Historie og identitet.docx
President-Elect Barack Obama in Chicago
3b grupper 8.11.png
Magt i USA.docx
Læs teksten til Lovgivningsprocessen og den demokratiske kontrol. - tag noter til det læste
Ytringsfrihedsjurist: Demokraterne talte meget om race og identitet. Det er slående, at sorte og latinoer bar Trumps valgsejr
Den amerikanske drøm
den amerikanske drøm - Historie og fortolkninger - Lex
USA Den amerikanske drøm flerfaglig uge.docx
Grupper 3b 11.11.png
TRÆNINGSSKABELON TIL SRP-PROBLEMFORMULERING-2.docx
DEN LILLE HJÆLPER TIL HISTORIE Basal Videnskabsteori.docx
Historiefaglig Arbejdsbog om historiefaget.docx
2024Basal videnskabsteori forberedelse til SRP.pptx
Kilde 15 Roosevelt tale.docx
Den amerikanske smeltedigel.docx
Integration i det amerikanske samfund.docx
Om kildekritik - Historielærerens øvelsesbog.pdf
USA og religionen.pptx
Amerikansk religionshistorie.docx
Læs til evangikal protestantisme og tag noter :-)
Robert Bellah og civilreligion i USA.docx
USA civilreligion og begrebet civilreligion.docx
Guds eget land civilreligion.docx
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik.docx
Erindringspolitisk analyse.pdf
Erindringshistorie fra På sporet af historien.docx
Lektie: tjek jeres noter fra sidst om Religion i USA og skim teksten, "Guds eget land" der ligger under lektionen.
Slaveri og trekantshandel og Borgerkrigen.docx
Læs de to tekster til lektionen og besvar spørgsmålene, der ligger under noter
www.americanrhetoric.com
Martin Luther King Baggrund USA Banke.docx
Faktalink Den amerikanske borgerretsbevægelse.docx
Læs teksten fra faktalink og besvar spørgsmålene under noter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den kolde krig
Forløbet tager udgangspunkt i ændringen i verdensordenen efter 2. verdenskrig.
I et magtpolitisk perspektiv er den kolde krig primært en konflikt om kontrollen over Europa – senere resten af verden – mellem 2. verdenskrigs sejrherrer, de nye supermagter: USA og Sovjetunionen.
Vi undersøger årsager til Den kolde krig - kommunismen og den økonomiske situation i Sovjet, Inddæmningspolitikken, McCarthyismen, Trumandoktrinen, Marshallplanen, atomtruslen, det skiftende spændingsniveau, Cubakrisen afviklingen af den kolde krig. - ideologi øst/ vest
Desuden forskellige historikeres opfattelser af den kolde krig.
Faglige mål:
Redegøre for centrale linjer i Danmarks, Europas og Verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale regionale europæiske og globale udvikling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Anvende metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Læst kernestof:
Henrik W. Mortensen & Lars Visti Hansen: Verden i det 20.21. århundrede s. 144-157
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 s. 159-161 + s. 171-174 midt
Denstoredanske.lex.dk
: Den kolde krig 1 side
Kai Otto Barner: Den kolde krig - Cubakrisen s. 77-83
Karsten Nikolajsen & Thomas Ohnesorge: Cubakrisen - på randen af atomkrig fra Den kolde krigs verden, 2023 kap. 3.0
Kilder læst:
Truman-doktrinen
George Kennans syn på Sovjetunionen (1946)
Nicolai Novikovs syn på USA(1946)
Eric Hobsbawn: Ekstremernes århundrede, 1994, s. 268
John Lewis Gaddis: We Now Know: Rethinking the Cold War, 1997, s. 25
Francis Fukuyama: kort uddrag af: The End of History and The Last Man,1992
Statsminister Anders Fogh Rasmussen: Tale med mindekoncert i anledning af 50-året for den ungarske opstand, 27. okt 2006
Duck and Cover, amerikansk propagandafilm fra 1950'erne
Pjecen "Hvis krigen kommer" fra Statsministeriet, 1962 fra
Danmarkshistorien.dk
Eksempler på amerikansk og sovjettisk propaganda: Seven decades of Sovjet propaganda / Examples of american Cold War propaganda
Udsendelse set: Den kolde krig - Filmcentralen
Restudy: om Forskellige syn på ansvaret for den kolde krig + McCarthyismen
Indhold
Kernestof:
Trumandoktrinen erklaeres.pdf
Donroe-doktrinen.png
Mortensen og Hansen Verden det 20. og 21. århundrede.pdf
Læs til USAs udenrigspolitik
Den kolde krig fjendebilleder kilder.docx
Karl Marx og kommunismen fra Systime Barner Den kolde krig.docx
Liberalismen fra Barner Den kolde krig, Systime.docx
Læs fra USAs udenrigspolitik til s. 160 i teksten, der ligger under sidste lektion. Tag noter til
Kilde 3a John F. Kennedys TV-tale 22.10.1962.docx
2 Kort Den kolde krigs verden kap. 3.docx
Barner s. 77-83 Cubakrisen.pdf
Læs teksten om Cubakrisen og tag noter til :-)
duck and cover - Søg Videoer
Hvem havde ansvaret for den kolde krig fra Den kolde krigs verden.docx
den kolde krig - Storpolitisk konflikt ca. 1946-90 - Lex
Hvem havde ansvaret SPØRGSMÅL.docx
Hvem havde ansvaret fra Verden efter 1914.docx
Hvem havde ansvaret fra Den kolde krigs verden historiografi.docx
PB Oversigt og repetition skema 2025.docx
Nedergaard Rusland s 28 - 40.pdf
Læs s. 34-40 - tag noter til det vigtigste
Kildesæt øvelse 3b 2025
Den gode problemstilling.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Oversigtshistorie
Eleverne har arbejdet i grupper med en tildelt historisk periode og forløb ud fra spørgsmålene:
- Hvordan adskiller jeres periode sig fra den foregående og den efterfølgende periode?
- Hvilke sociale, politiske, økonomiske, idéhistoriske og religiøse udviklinger kendetegner perioden?
- Hvilke begivenheder og personer er centrale i perioden?
- Hvilke begreber er vigtige at kende og forstå?
- Hvilke problemstillinger er relevante for dette forløb?
Arbejdet præsenteredes i oplæg, hvor fokus var på brud og kontinuitet i den historiske udvikling samt en overordnet kronologisk sammenhæng gennem udfyldelse af kronologisk oversigtsdiagram.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Indhold
Kernestof:
PB Oversigt og repetition skema 2025 (1).docx
Historisk oversigtsforløb 3b 2025.docx
»Danmark ender som romerriget«
antikmuseet.au.dk
Periodiseringsprincipper.docx Historiesyn fra På sporet af Historien 2.docx
Historiske forklaringer fra På sporet af historien.docx
Husk de sidste oplæg i dag - hvem har ikke holdt oplæg?
Holocaust.docx
2 Kort Den kolde krigs verden kap. 3.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285072", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285072", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285072" }