Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Pernille Aaen Søltoft, Pia Marianne Blendvig
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 DHO: Middelalder og folkeviser
Titel 3 Renæssancen
Titel 4 Europa opdager verden
Titel 5 Antikkens styreformer
Titel 6 Apartheid
Titel 7 Kina med fokus på Mao Zedong
Titel 8 USA historie, samfund, identitet
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Oversigtshistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid

I dette forløb har eleverne arbejdet med vikingetiden. Vi har tidsmæssigt arbejdet med perioden 793-1050, men også set på hvordan hele perioden ”opfindes” i 1800-tallet som en del af de nationalistiske strømninger, der finder sted her. Løbende har eleverne arbejdet med, hvordan vikingetiden opfattes i dag, og hvordan de er et udtryk for forskellige typer af historiebrug. Eleverne har tilmed i grupper udformet et kreativt produkt, som de sidenhen har skulle fremlægge med fokus på historisk formidling.

Kilder:
- ”Slaget ved Lindisfarne” af den engelske præst Alkuin fra York
- Ibn Fadlan: ”Om vikinger ved Volga”
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
- A.D. Jørgensen (1882)
- H.C. Andersen ”I Danmark er jeg født” (1850)
- Forskellige typer af historiebrug (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/)

Andet materiale:
- Nationalmuseet: ”Vinkler på vikingetiden” (2013): https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/e-bog-vinkler-paa-vikingetiden/
- Danmarkshistorien: ”Historiebrug af vikingetiden”, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/
- DR: ”1000 års tro. Danernes store religionsskifte”: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-danernes-store-religionsskifte_103541
- Nationalmuseet: ”Om vikingeskibet”: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
- Pedes skæve Danmarkshistorie: https://www.youtube.com/watch?v=v2I3-TX8v9s
- Trailer til Vikings: https://www.youtube.com/watch?v=xdm7Z3TQhDg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO: Middelalder og folkeviser

Tværfagligt forløb med dansk med fokus på middelalder og folkeviser.

Kilder:
- Saxo om Svantevits fald (o. 1208)
- Jyske Lovs fortale (marts 1241)
- Uddrag af Jyske Lov, kap. 21-22 + 25 (marts 1241)


Andet materiale:
- Heebøll-Holm & Jepsen Steg (2022): På sporet af middelalderen
- Jensen, Poul Steiner m.fl. (2022): Grundbog til Danmarkshistorien
- Frederiksen, Peter (2021): ”Landskabslove” i Vores Danmarkshistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Renæssancen

Eleverne har i forløbet arbejdet med renæssancens opståen og menneskesyn samt udviklingen inden for naturvidenskab og verdensbilleder; dertil hvilken betydning disse har haft for den katolske kirke. Eleverne har herunder beskæftiget sig med Reformationen i både europæisk og dansk perspektiv.

Kilder:
- Sandro Botticelli: ”Venus’ fødsel” (ca. 1486)
- Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed (1496)
- John af Salisbury: Om mennesket
- Leonardo da Vinci: ”Den Vitruvianske Mand” (ca. 1490)
- Illustration af det geocentriske verdensbillede fra Nürembergkrøniken (1493)
- Nicolaus Kopernikus: Illustration af det heliocentriske verdensbillede i ”De revolutionibus orbium coelestium” (1543)
- Illustration af det tychoniske verdenssystem fra 1588
- Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris (1509)
- Martin Luther: Uddrag af hans 95 teser (1517)
- Christian 3.: ”Recessen om Reformationen” (30. okt. 1536)

Andet materiale:
- Bryld, Carl-Johan (2020): Verden før 1914
- DR: ”Tycho Brahe: Kongen af Hven”: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=tycho%20brahe&orderby=title&SearchID=dff2d6e8-78f4-4d1f-9285-b1018b871b1d&index=1
- DR: ”1000 års tro”: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-kongens-kamp-mod-kirken_103545
- Fink-Jensen, Morten (2020): Reformationens moderne betydning: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationens-moderne-betydning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Europa opdager verden

Eleverne har i forlængelse af deres forløb om renæssancen arbejdet med de europæiske opdagelsesrejser ca. 1400-1600. Fokus har særligt været på Spanien og Portugals rejser mod både øst og vest. Eleverne har i den forbindelse undersøgt forskellige kulturmøder og de fremmedbilleder, som opstår ved disse. Eleverne har desuden trænet aflæsningen af kort.

Kilder:
- Uddrag af ”Roteiro” (om Vasco da Gamas rejse til Indien), 1497-1498
- Fire kilder om slavehandel i Vestafrika:
    1) De tidligste portugisiske eksperimenter med sukker og slaver, 1550
    2) Jagten på undslupne slaver i Sâo Tomé, 1535
    3) Beskrivelse af slavehandlen fra Vestafrika til Kap Verde-øerne i 1500-tallet.
    4) Den portugisiske slavehandel på Kap Verde-øerne, ca. 1600
- Tabel over antal skibsrejser til Asien
- Nicolo de Conti: Uddrag af India recognita (Det genopdagede Indien), 1492
- Toscanellis verdenskort fra 1474
- Christoffer Columbus: uddrag af dagbog, 1492
- Christoffer Columbus’ Santangelbrev, 1493
- Aztekisk digt om den spanske erobring
- Cortés om erobringen af Aztekerriget

Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Den tidlige globalisering” i Vores Verdenshistorie
- Frederiksen, Peter (2019): ”Mødet med aztekerne” i Vores Verdenshistorie
- Bryld, Carl Johan (2018): Verden før 1914 s. 157-163
- Rostgaard og Schou (2010): Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, s. 20-21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Antikkens styreformer

Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger har forløbet haft fokus på Romerriget og det romerske politiske system med særlig vægt på republikken samt overgangen fra republik til kejserdømme.

Kilder:
- Thukydid: ”Perikles Om Athens demokrati”, 431-430 fvt.
- Den gamle oligark: ”Kritik af Athens demokrati”, ca. 430 fvt.
- Quintus Cicero: ”Marcus Ciceros valgkamp”, 64 fvt.
- Polyb om Roms forfatning
- Cassius Dio: Roms Historie bind 44 §3 + 9-13 (om mordet på Cæsar)
- Plutark: ”Cæsar” §60-62
- Sueton: ”Divus Julius” §40-41 + 43-44
- Augustus: Res Gestae §1-19

Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Demokratiets vugge” i Vores Verdenshistorie
- Grubb m.fl. (2005): Overblik – Verdenshistorie i korte træk s. 21-28
- Bryld, Carl Johan (2008): Verden før 1914 s. 12-21, 37-57
- Ahle, Allan (2021): ”Myten om Roms grundlæggelse” i Historieportalen
- Smit og Vollmond (2017): Verdenshistorie 1 s. 28-44
- Nørskov, Vinnie (sidst revideret i 2022): ”Brug og misbrug af antikken” https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Apartheid

Eleverne har i forløbet arbejdet med europæernes ankomst til Sydafrika frem mod apartheid-systemet samt dets opståen, konsolidering og afskaffelse.

Kilder:
- Rudyard Kipling ”Hvid mands byrde”, 1899
- ANC’s ”Aktionsprogram”, 17. dec. 1949
- Harry Mashabela om Soweto-oprøret, 1987
- Nationalistpartiet: Pjece om racepolitik, dec. 1947
- Kort over velkendte afrikanske riger op mod Berlinkonferencen (1884) + kort over Afrika efter den europæiske erobring (1914)
- Skilt på en strand nær Cape Town, 1976
- Nelson Mandela: Indsættelsestale som præsident, 1994

Andet materiale:
- Faktalink: ”Apartheid”: https://faktalink.dk/titelliste/apar
- Gunnarsen, Gorm (2004): Sydafrikas Historie
- ”Rise up – kampen mod Apartheid” (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kina med fokus på Mao Zedong

Kina efter 1840. Fra Kejserdømme til kommunisme.
Forløbet fokuserer på Kinas historie efter 1840 med særligt fokus på tiden under Mao Zedung i perioden 1949-1976. Som optakt til perioden er opiumskrigene, åbningen af Kina, samt hvordan Kina overgik fra kejserdømme til republik samt borgerkrigen mellem Guomindang og kommunismen blevet belyst. Under Maos regeringsperiode er der er lagt særlig vægt på begivenhederne Det store spring fremad og Kulturrevolutionen. Desuden marxistisk ideologi og forskellige former for historiesyn.


Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelse i Kina
- globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner

- politiske ideologier
- globalisering  


Læst kernestof:
Peter Nedergaard: Kina - politik, økonomi og samfund kap. 1 s. 7-27 + kap. 4 s.. 65-67 + 69-74
Henrik Bonne Larsen & Torkil Smitt: Kina efter 1840 - kapitlet "Kina under Mao" s. 63-64 + s. 67-88
Lene Sønderby Bech, Chr. Nielsen, Signe Holmgaard: Kina - temaer i moderne kinesisk historie, kap. 4.0 om Mao og Chiang Kai-shek, 2023 + Erindringer fra Kulturrevolutionen
Brian D. Larsen & Chr. Lund: På sporet af historien, 2023 -  kap. 13 -om historiesyn


Kilder læst:
Uddrag af Marco Polos bog om Kina - s. 18-19 i Peter Nedergaard
Victor Hugo: Ødelæggelsen af det gamle Sommerpalads, 1861
Mao Zedong om Nyt Demokrati
Analyse af Mao-plakat
KIlde: 100 års ydmygelser

Udsendelse set - Om Mao Zedongs styre - Cfu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 USA historie, samfund, identitet

Et forløb om USAs historie, samfund og identitet.
Hvem er amerikanerne? Hvilke myter baserer de deres identitet og forestillinger om sig selv på? Hvad er den amerikanske drøm? Er den udfordret? Hvem er amerikanerne statistisk set?
Amerikanske identitetsproblematikker: Borgerretsbevægelsen i 1960'erne + Black Lives Matter. Desuden har vi arbejdet med amerikansk civilreligion.
Vi har arbejdet med at opstille problemstillinger + analyseret taler, set dokumentarprogrammer

Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Læst kernestof:
Den amerikanske drøm Lex.dk
Rikke Dyring: Den amerikanske drøm, Frydenlund, 2022, kap. 1 (ibog)

Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - historie, samfund, religion : (fra ibog):
- Samfund, politik og økonomi Kap.2 1. side
- Magt i USA
- Amerikansk religionshistorie kap. 3
- Guds eget land
- Robert Bellah og civil religion i USA
- De engelske kystkolonier
- Trekantshandel, slaveri og Borgerkrig


Niels Bjerre Poulsen: USA historie og identitet, Systime, ( fra ibog)
- Er Amerika anderledes? kap. 1.2
- Pionerånden kap. 1.7
- Utopi og virkelighed 1.8
- Ekspansionen mod Vest

Uddrag af faktalink om de amerikanske borgerrettighedsbevægelser

Vi har analyseret som kilder:
Barack Obamas indsættelsestale 2008 - link Youtube
med henblik på at undersøge hvilke referencer Obama har til den amerikanske drøm og de øvrige fortællinger, der indgår i amerikanernes selvforståelse.
Lou Reed: Dirty Blvd, sang om den amerikanske drøm
Casting Crown: American Dream,  sang
Tale af Martin Luther King: I have a dream / American Rhetoric
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik:  - fra Banke Hansen og Bonne Sindberg: USA - historie, samfund, religion 1.11 (Trump og Biden)

Donald Trumps indsættelsestale - for at undersøge hvilke stereotyper han bruger i hvid identitetspolitik
John F. Kennedys indsættelsestale tale fra 1960 - med fokus på den amerikanske drøm-referencer
Roosevelt tale om "Amerikanisering af indvandrerne", 1915
Johan Gast: American Progress, historisk billedanalyse


Udsendelser vi har set:

USA i farver i 1960'erne ligger på DR (set i uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig

Forløbet tager udgangspunkt i ændringen i verdensordenen efter 2. verdenskrig.

I et magtpolitisk perspektiv er den kolde krig primært en konflikt om kontrollen over Europa – senere resten af verden – mellem 2. verdenskrigs sejrherrer, de nye supermagter: USA og Sovjetunionen.

Vi undersøger årsager til Den kolde krig - kommunismen og den økonomiske situation i Sovjet, Inddæmningspolitikken, McCarthyismen, Trumandoktrinen, Marshallplanen, atomtruslen, det skiftende spændingsniveau, Cubakrisen afviklingen af den kolde krig. - ideologi øst/ vest

Desuden forskellige historikeres opfattelser af den kolde krig.

Faglige mål:
Redegøre for centrale linjer i Danmarks, Europas og Verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale regionale europæiske og globale udvikling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Anvende metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Læst kernestof:
Henrik W. Mortensen & Lars Visti Hansen: Verden i det 20.21. århundrede s. 144-157
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 s. 159-161 + s. 171-174 midt
Denstoredanske.lex.dk: Den kolde krig 1 side
Kai Otto Barner: Den kolde krig - Cubakrisen s. 77-83
Karsten Nikolajsen & Thomas Ohnesorge: Cubakrisen - på randen af atomkrig fra Den kolde krigs verden, 2023 kap. 3.0


Kilder læst:
Truman-doktrinen
George Kennans syn på Sovjetunionen (1946)
Nicolai Novikovs syn på USA(1946)
Eric Hobsbawn: Ekstremernes århundrede, 1994, s. 268
John Lewis Gaddis: We Now Know: Rethinking the Cold War, 1997, s. 25
Francis Fukuyama: kort uddrag af: The End of History and The Last Man,1992
Statsminister Anders Fogh Rasmussen: Tale med mindekoncert i anledning af 50-året for den ungarske opstand, 27. okt 2006

Duck and Cover, amerikansk propagandafilm fra 1950'erne
Pjecen "Hvis krigen kommer" fra Statsministeriet, 1962 fra Danmarkshistorien.dk

Eksempler på amerikansk og sovjettisk propaganda: Seven decades of Sovjet propaganda / Examples of american Cold War propaganda


Udsendelse set: Den kolde krig - Filmcentralen
Restudy: om Forskellige syn på ansvaret for den kolde krig + McCarthyismen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Oversigtshistorie

Eleverne har arbejdet i grupper med en tildelt historisk periode og forløb ud fra spørgsmålene:
- Hvordan adskiller jeres periode sig fra den foregående og den efterfølgende periode?
- Hvilke sociale, politiske, økonomiske, idéhistoriske og religiøse udviklinger kendetegner perioden?
- Hvilke begivenheder og personer er centrale i perioden?
- Hvilke begreber er vigtige at kende og forstå?
- Hvilke problemstillinger er relevante for dette forløb?

Arbejdet præsenteredes i oplæg, hvor fokus var på brud og kontinuitet i den historiske udvikling samt en overordnet kronologisk sammenhæng gennem udfyldelse af kronologisk oversigtsdiagram.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer