Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Pernille Granau, Pia Marianne Blendvig
Hold 2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Velfærdsstaten og DHO
Titel 3 Amerika 1600-1865
Titel 4 Romerriget
Titel 5 1. Verdenskrig
Titel 6 Erindringen om Besættelsen
Titel 7 Den kolde krig 1945-91
Titel 8 Kina efter 1840
Titel 9 Middelalderen og korstogene

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

I dette forløb har eleverne arbejdet med Vikingetiden. Forløbet har både set på perioden 793-1050, men også set på hvordan perioden opfindes i 1800-tallet som en del af de nationalistiske strømninger. Løbende har eleverne også arbejdet med hvordan vikingerne opfattes i dag og hvordan de er udtryk for historiebrug.

For perioden 793-1050 har der særlig været fokus på følgende fagbegreber: statsdannelse, kongemagt, togter, samfundsstruktur og overgangen til kristendommen.
For 1800-tallet har der særlig været fokus på de nationale strømninger, demokratiets indførelse, og forskellige nederlag (Statsbankerot 18013, tabet af Norge 1814 og tabet af Sønderjylland 1864) skabte et behov for en fælles national fortælling.
I et nutidigt perspektiv har eleverne særlig set på hvordan vikingerne idag bliver brugt i reklamer og tv-serier. I arbejdet med 1800-tallet og nutidens syn på vikingerne har eleverne ligeledes arbejdet med historiebrugbegreberne: Banal historiebrug, politisk/ideologisk historiebrug, moralsk historiebrug, kulturarv som historiebrug og videnskabelig historiebrig.

Forløbet blev afsluttet med en ekskursion til Lindholm Høje, hvor eleverne arbejdede med vikingetiden i Aalborg og forskellige udstillingsprincipper.

Kernestof: Perioden 500-1500
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fremstillingsmateriale:
Frederiksen, P "Grundbog til Danmarkshistorien", 2006, Systime, s. 27-35
Sørensen, C. H. "Vikinger og togter", 1990, Gyldendal, s. 6-12  
Vollmond, C. m.fl. "Vinkler på vikingetiden", 2013, Nationalmuseet og skoletjenesten, s. 29-37

Kildemateriale:
- "Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen" i Frederiksen, P "Grundbog til Danmarkshistorien", 2006, Systime, s. 44
- "Vikingerne ved Volga" i Frederiksen, P "Grundbog til Danmarkshistorien", 2006, Systime, s. 45-47
- "Widukind om Haralds overgang til kristendommen" i Frederiksen, P "Grundbog til Danmarkshistorien", 2006, Systime, s. 44

Artikel:
"Hvorfor elsker fascister nordisk mytologi?", artikel fra Information.dk den 5.2.2016, https://www.information.dk/mofo/hvorfor-elsker-fascister-nordisk-mytologi

Musik:
Rasmussen "Higher Ground", 2018, https://www.youtube.com/watch?v=XmboaW4N56A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Velfærdsstaten og DHO

I dette forløb har eleverne har arbejdet med udviklingen af den danske velfærdsstat. Særlig har fokus været på perioden 1945-89, men eleverne har også kort set på velfærdsstatens udvikling fra 1890'erne frem til 2. Verdenskrig.
Forløbet har derudover fungeret som emne til elevernes DHO-opgave. Derfor har de sidste lektioner i forløbet særlig haft fokus på formalia, og det at lære at skrive en akademisk opgave i gymnasiet. Eleverne har i timerne derfor arbejdet med skriveøvelser på et redegørende og analyserende niveau.

For selve det historiefaglige forløb har følgende fagbegreber været særlig centrale: Marshallhjælpen, De glade 60'ere, Ungdomsoprør og rødstrømpebevægelsen, Oliekrisen 1973 + 79, Jordsskredsvalg 1973, EF 1973 og Fattigfirserne.
Herunder har eleverne set på forskellige politiske argumenter for og imod velfærdsstatens betydning, rolle og omfang samt hvilke nutidige udfordringer, som velfærdsstaten står overfor. Dette gav eleverne et mere aktuelt perspektiv på diskussionen omkring velfærdsstaten, og samtidig en forståelse af at argumenter har været de samme igennem historien.

Afslutningsvis så eleverne på perioden igennem musikken samt så en dokumentar omhandlede året 1968. Formålet hermed var at give en anden vinkel på hvordan eleverne kan arbejde med perioden historiefagligt.

Kernestofområde: perioden efter 1900
- hovedlinjer i Danmarks
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Fremstillingsmateriale:
- Larsen, B. og Madsen, A. "Dansk Historie Opgaven. DHO - En skriveguide", 2018, Gyldendal
- Rasmussen Cleemann, M. ”Danmarks historie. Dannelse og forandring”, 2014, Lindhardt og Ringhof
- Rüdiger, M. og Rasmussen, H. ”Fremskridtets boulevard. Danmarks historie 1957-2001”, 2003, Columbus

Hjemmesider:
- Folketingsvalg 1971, https://sites.google.com/site/jordskredsvalget1973/jordskredsvalgets-baggrund, set den 13.3.2019
- Jordskredsvalget 1973, https://sites.google.com/site/jordskredsvalget1973/, set den 13.3.2019
- Løgstrup, H. ”Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985”, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985/, set den 12.3.2019
- Rasmussen, S. ”Familieliv og kvindefrigørelsen”, http://danmarkshistorien.dk/perioder/kold-krig-og-velfaerdsstat-1945-1973/familieliv-og-kvindefrigoerelse/, set den 12.3.2019
- Rasmussen, S. ”Ungdomsoprør og kulturliv i 1960’erne”, http://danmarkshistorien.dk/perioder/kold-krig-og-velfaerdsstat-1945-1973/ungdomsoproer-og-kulturliv-i-1960erne/, set den 12.3.2019

Kildemateriale:
- Friisberg, C. ”Kilder til det ny Danmark 1914-1986”, 1986, Munksgaard
- Lembourn, H. J. ”Velfærdsstaten, 1960” i Frederiksen, P. m.fl. ”Grundbog til Danmarkshistorien”, 2006, Systime
- Sørensen, V. ”Velfærdsstaten, 1959” i Frederiksen, P. m.fl. ”Grundbog til Danmarkshistorien”, 2006, Systime
- Rødstrømpe-manifest, 1971, http://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=383, set den 12.3.2019

Film:
Miniforedrag om den danske velfærdsstats tilblivelse, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten/

Velfærdsstaten under pres: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerden-under-pres#!/

Økonomisk vækst og velfærdsstat: https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Amerika 1600-1865

I dette forløb har eleverne arbejdet med Amerikas historie fra 1600-tallet frem til borgerkrigens afslutning i 1865. Forløbet har især haft fokus på grundlæggelsen af kolonierne, forholdet mellem kolonierne og England, koloniernes kamp for uafhængighed, konflikterne internt imellem Nord- og Sydstaterne herunder slavespørgsmålet, samt borgerkrigens optakt, forløb, afslutning og konsekvenser.

Kernestofområde: Perioden 1500-1900
- hovedlinjer i verdenshistorien
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- globalisering

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Grundbogsmateriale:
Ahle, A. "Den amerikanske borgerkrig", s. 13-16, s. 24-31 og s. 186, Systime, 2001
Essinger, B. og Grubb, U. "Amerika. Amerika. To verdener", s. 29-31 og s. 43-66, Munksgaard, 1998
Hemmersam, K.-J. "Slaveriet og Den amerikanske borgerkrig", s. 21-22, s. 50-54 og s. 65-74, Gyldendal Uddannelse, 2000

Kildemateriale:
Den amerikanske forfatning. 1787
Emancipationserklæringen, 1863
James H. Hammonds "Mudsill"-tale, 1858
Om landbrug i New England og Virginia i 1600- og 1700-tallet
Præsident Lincolns tiltrædelsestale, 1861
South Carolinas erklæring om at træde ud af unionen, 1860
Thomas Pain "Common sense", 1776
William Lloyd Garrison "Befrieren", 1831

Artikler:
Vincents, C. "Ligger der racisme bag kampene mellem sorte og politi i byen Ferguson i USA?" (Kristeligt Dagblad 22/08/2014)

Video:
History of Colonial America: https://www.youtube.com/watch?v=Do4Ryapg3eU&t=3s
Lincoln og Emancipationserkæringen, https://www.youtube.com/watch?v=zt65UV6Fspc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romerriget


I dette forløb har vi haft fokus på Den romerske ekspansion( De puniske krige), Romerriget under republikken og det politiske system i republikken. Desuden har vi undersøgt slaveriets betydning, herunder forskellige former for slaveri og samtidens argumenter for slaveri. Endvidere har vi arbejdet med overgangen fra republik til kejserdømme og endelig har vi undersøgt forskellige årsagsforklaringer til Det vestromerske riges fald.
Vi har desuden arbejdet med forskellig historiebrug af Romerriget.

Desuden har vi undersøgt to forskellige historiesyn: nomotetisk / ideografisk historiesyn
- arbejdet med at udarbejde problemstillinger


Kernestof dækket:
- Europas historie i antikken
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- forskellige styreformer og samfundsorganisering
- kulturer og kulturmøder
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- historiebrug og -formidling

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie



Desuden har vi set filmen Gladiator som historiebrug.
og arbejdet med brug og misbrug af antikken (Antikmuseets hjemmeside - udleveret på PDF)

Kernestof læst:
Kristian Jepsen Steg: På sporet af Romerriget, L&R, 2016: s. 7-11 + s. 13-15 + s. 17 + s. 18-21 + s. 28-33 + s. 38-42 + s. 48-54 + s. 60-66 + s. 70-74 + s. 96-101 + s. 111-113
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1, Columbus, 2019: Kap. 3 om Romerriget.


Kilder læst fra Jepsen Steg:
Polyb: Årsagerne til anden puniske krig (s. 23-25)
Livius: Årsagerne til anden puniske krig (s. 25-27
Quintus Tullius Cicero: Brev til broderen Marcus (s. 34-37)
C. Julius Cæsar: Gallerkrigen (s. 44)
C. Julius Cæsar: Borgerkrigen (s. 45)
Sveton: Vurdering af Cæsar (s. 45-46
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang (s. 75)
Michael Rostovzeff: Roms historie (s. 76)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 1. Verdenskrig

Forløbet har haft fokus på :
Optakten og årsager til krigen
Krigens faser / forløb gennem 7 store slag - gruppevis arbejdet med 1 slag - visuel og mundtlig formidlingsopgave
Afslutningen + fredstraktaten - Versailles
Erindringen om første verdenskrig (historiebrug)

Vi har arbejdet med historiefaglige begreber som struktur/ aktør +
Nationalisme, industrialisering, imperialisme
+ begreber knyttet til erindringshistorie


Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof læst:
Henrik W. Mortensen & Lars Peter Visti Hansen: Verden i 20. 0g 21 århundrede, 2014:
s. 34-42 Om optakten til krigen
s. 54 -63 Om verdenskrigen

J. Meier & J. Østergaard: Krigens Historie, 2016:  
Afsnit om strukturniveau s. 83-85
Årsager og forløb s. 78-81
Afsnit om krigens årsager - model + uddrag af tre kilder om krigens årsager - se nedenfor:
Peter Browning: Om forventningen til Krigen, 2002


Johan Bender & H-K Gade: Mellemkrigstiden og 2. verdenskrig - Om Versaillesfreden
Præsident Wilsons 14 punkter - uddrag - kongressen 8. jan. 1918
Tekst 3.16:Matthias Erzberger om fredsforhandlingerne, 1920​
Tekst 3.17: Harry Kesslers dagbog om den tyske diskussion om Versaillestraktaten, 1919​
Tekst 3.18: John Maynard Keynes: Freden og dens økonomiske følger, 1919​
Tekst 3.19: Margaret MacMillan om reaktionerne på Versaillestraktaten, 2001​
Tekst 3.20: Hans-Ulrich Wehler om det tyske syn på Versaillestraktaten, 2002


Niels Arne Sørensen: Om erindringssteder, Syddansk Universitet, s. 1-6
Michael Stoltze: Den blodrøde valmue på markerne symboliserer faldne krigere, Kristeligt Dagblad 20.08.19
BBC news: Remembrance Sunday 2018 - Poppy displays in pictures, 10. nov. 2018

Erindringsnalyse af Kenotafet på Whitehall i London
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Erindringen om Besættelsen

Erindringen om Besættelsen

I dette forløb har vi arbejdet med erindringshistorie i forbindelse med besættelsestiden i Danmark inden for en teoretisk ramme.Vi har arbejdet med erindringssteder / erindringspolitik / erindringsfællesskaber  Desuden har vi arbejdet med grundfortællingen og grundfortællingen som myte og endelig med traditionen "Lys i vinduerne 4. maj" som eksempel på kollektiv erindring og erindringspolitik.
Som baggrund for erindringsforløbet har vi arbejdet med Besættelsestidens vigtige begivenheder og datoer.
Fælles på klassen har vi analyseret flere besættelsesfilm, og eleverne har arbejdet i grupper med forskellige aspekter af besættelsestidens erindring med henblik på at undersøge ændringer i den kollektive erindring af besættelsen.

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof læst:
Kristian Iversen & Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Columbus, s. 12-22 (kap. 1)  + s. 97-107 (kap. 4 om besættelsestiden) + s. 112-117 om erindringspolitik

Claus Bryld og Anette Warring: Besættelsestiden som kollektiv erindring - om lys som symbol s. 317-324

Sine Maria Vinther & Jacob Sørensen: Besættelsestiden er en erindringspolitisk kampplads, fra Videnskab.dk / forskerzonen

David Rehling: "Myten består: Danmark vandt krigen" Artikel i Dagbladet Information, 29. aug. 2003

Kilder (fra Iversen & Pedersen) Uddrag af Maurice Halbwachs "La mémoire collective" (1950) s. 24
Uddrag af Pierre Nora "Reasons for the Current Upsurge in Memory" 2002, s. 25-26
Uddrag af Eric Hobsbawms "The Invention of Tradition" 1983 s. 26-27

Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken fra 29.august 2003

Besættelsesfilm:
Uddrag af "Danmark i lænker" 1945 + intro til denne på Danmarkshistorien.dk
"Hvidstengruppen" fra 2012

Trine Rytter Andersen: Fredsskulpturen og Elle-Mie Ejdrup Hansen - Artikel om om kunstneren Elle-Marie Ejdrups fredsprojekt den, 4. maj 1995 - som eksempel på erindringspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den kolde krig 1945-91

I dette forløb har eleverne arbejdet med Den Kolde Krig i perioden 1945-61 og 1980-91. Forløbet startede og sluttede med en perspektivering til Krigen i Ukraine. Her var der indledningsvis fokus på hvordan krigen kan ses som en ny kold krig, og afslutningsvis hvordan Putin argumenterede for invasionen samt hvordan han anvender historien heri.
Efter en nutidig aktualisering af emnet fortsatte forløbet tilbage i tiden med særlig fokus på perioden 1945-61. Herunder var der særlig fokus på fredskonferencerne, inddæmningspolitikken samt årsagerne til at de to blokke dannes i 1949.
Dernæst fokuserede forløbet på afslutningen af Den Kolde Krig 1979-91. Herunder var der særligt fokus på forløbet mellem Reagan og Gorbatjov samt hvorfor Sovjetunionen faldt i 1991. Igennem forløbet har der ligeledes været fokus på forskellige aktører f.eks. Truman vs. Stalin og Gorbatjov vs. Reagan

Kernestof område:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie,
herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af
historien
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fag materiale:
Olsen, Knud Ryg og Sønderberg, Olaf "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering", Systime, s. 14-37, 68-77, 148-156, 160-171, 180-184 og 217-225, 2009-2013

Kildemateriale:
- Churchills Jerntæppe-tale, 1946
- Historien er stadig slut, https://www.weekendavisen.dk/2022-15/samfund/historien-er-stadig-slut
- Kilde om Jaltaaftalen, feb. 1945
- Ny verdensorden efter Ruslands krig – et jerntæppe sænker sig igen over Europa, mener eksperter - TV 2, https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-25-ny-verdensorden-efter-ruslands-krig-et-jerntaeppe-saenker-sig-igen-over-europa-mener-eksperter
- Putins tale den 21. februar 2022 om invasionen af Ukraine, https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine
- Skolebogskilder om årsagsforklaringer til Berlinmurens opførsel

Film/video materiale:
- Misforståelserne der væltede Berlinmuren, https://www.youtube.com/watch?v=nutkbqgmxto
- Podcast Kampen om Historien, https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/kampen-om-historien-russisk-historiepolitik-putin-eller-kaos-11032215092
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kina efter 1840

I dette forløb har eleverne arbejdet med Kinas historie med særlig fokus på årene 1840-1911 og 1934-76. Forløbet tog udgangspunkt i en faglig diskussion om Kinas politiske og økonomiske rolle i nutiden, samt en debat om folkedrab af uighurerne og Kinas rolle heri vs. den økonomiske afhængighed, som Vesten har af Kina her med Temu som eksempel. Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundlæggende forståelse for Kinas historie og kultur, men også indsigt i kulturmødet imellem Kina og Europa i 1800-tallet, og de konsekvenser som det medførte.
Derudover har forløbet særligt haft fokus på Kina under Mao, hvor eleverne har arbejdet med Den Lange March 1934-35, og den politiske og propagandistiske betydning af begivenheden, Det store spring fremad 1958 og Kulturrevolutionen 1966. Som afrunding på forløbet har eleverne set kort på arven fra Mao og videre til Xiaopeng.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestofområde:
Periode: 1500-1900 og efter år 1900
Geografi: samfund og historie uden for Europa og USA

Derudover har der været fokus på følgende kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Fagmateriale:
- Bech, Lene Sønderby m.fl. "Kina - teamer i moderne kinesisk historie", Systime, 2022, s. 9-19
- Frederiksen, Peter "Kinas sidste kejserdynasti: Opiumskrige og globalisering" i "Vores verdenshistorie 2", Columbus, 2021, s. 210-228
- Frederiksen, Peter "Kina: Tilbage til riget i midten?" i "Vores verdenshistorie 3", Columbus, 2022, s. 232-252

Kildemateriale:
- Den kinesiske kejser brev til George 3.
- Lin Zeus brev til dronning Victoria
- Mao Zedong om Den Lange March, 1937
- Nanjing Traktaten, 1842
- Rapport: Kina forsøger at udrydde uighurerne som folk, den 10. marts 2021 https://www.dr.dk/nyheder/udland/rapport-kina-forsoger-udrydde-uighurerne-som-folk
- Xianfeng Wang om Det Store Spring Fremad, uddrag af bogen ”Den farefulde Klippetop”, 1999  

Billedmateriale:
- Propagandaplakat: Amerikansk illustration, der viser de europæiske stormagter og Japan, der deler rovet efter Bokseropstanden, 1900
- Propagandaplakat: En sæbereklame fra USA i 1880'erne: "Kineseren skal ud".
- Propaganda plakat fra Kina 1959 om "Det Store Spring Fremad".

Film/video materiale:
- Arven fra Mao og kulturrevolutionen, https://www.youtube.com/watch?v=fYQp4sHA3v8
- Dokumentar om Den Lange March, 2010
- Hvorfor blev Kina overtaget af Europa?, https://www.youtube.com/watch?v=eWpclzjv79c
- Introduktionsvideo om Kina: https://www.youtube.com/watch?v=hSBsUL6lIR4&list=PL_Q9jWzS1ExT_5ViuitpUNAxQPQvsZkhw&index=3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Middelalderen og korstogene

I dette forløb har der været fokus på middelalderen og korstogene. Forløbet har særlig lagt vægt på hvad der kendetegnede middelalderens tre samfundsgrupper i Vesteuropa: De der arbejdede, de der kæmpede og de der bad. Herunder har eleverne arbejdet med religionens rolle i samfundet samt definitionen og betydningen af feudalisme.
Forløbet har derudover særligt haft fokus på de fire første korstog og forholdet mellem de tre aktører: Vesteuropa, Det Byzantinske rige og Mellemøsten. Her er der blevet arbejdet med den muslimske ekspansion, pavens motiver for at opfordre til korstogene og hvorfor folk i Vesteuropa drog afsted.
Forløbet har ligeledes behandlet hvad der skal til for at noget kan defineres som et korstog, samt begrebet retfærdig krig, og hvordan det bruges i middelalderen til at argumentere for korstogenes begyndelse.
Derudover har eleverne arbejdet med historiesyn og dermed forskellige perspektiver på korstogenes årsager: idealistisk historiesyn/aktører og materialistisk historiesyn/strukturer har været omdrejningspunktet for diskussionen.
Afslutningsvis har eleverne arbejdet med korstogsbegrebet i nutiden, og set på George Bush og Barack Obamas brug af korstogsbegrebet i nutiden.

Kernestofområde: Perioden 500-1500
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Grundbogsmateriale:
- Grubb, U. m.fl. ”Fokus – Kernestof i historie Bind 1. Fra antikken til europæisk ekspansion”, Gyldendal, 2016, s. 145-165
- Steg, Kristian Jepsen og Heebøll-Holm, Thomas "På sporet af Middelalderen", Praxis, 2022, s.18-27, 32-41, 48-55 og 67-69
- Visti Hansen, L. P. ”Korstogene – Ide og virkelighed”, 2004, Systime, s. 7-14

Kildemateriale:
- Artikel fra dr.dk ”Historiker: Korstogene blev begyndelsen til vestens aggressive adfærd”, 31. marts 2016
-Bush, G. ”War on terrrorism”, interview uddrag d. 16.9.2001, http://georgewbush-wthitehouse.archives.gov/news/releases/2001/09/20010916.2.html
- Div. billedemateriale i Visti Hansen, L. P. ”Korstogene – Ide og virkelighed”, 2004, Systime, s. 7-14
- En arabisk vurdering af korstogene, omkring år 1230
- Fulcher af Chartres "Pave Urban II's tale i Clermont, 1095"
- Kort over korstogene til Mellemøsten og korsfarerstaternes udbredelse omk. år 1144 i Grubb, U. m.fl. ”Fokus – Kernestof i historie Bind 1. Fra antikken til europæisk ekspansion”, Gyldendal, 2016, s. 156
- Phil og Rosenløv om korstogene i Steg, Kristian Jepsen og Heebøll-Holm, Thomas "På sporet af Middelalderen", Praxis, 2022, s.70
- Obama, B. “Korstogene kan både betyde blodsudgydelse og retfærdig krig”, artikel fra religion.dk, d. 23. februar 2015, https://www.religion.dk/kultur-og-religion/work-progress-islamisk-stat-og-korstogene-...
- Uddrag af Samuel P. Huntington om korstogene, 1994
- Var middelalderen mørk?, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/middelalderen-var-ikke-moerk-men-fuld-af-fremskridt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer