Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Tina Debora Kanstrup
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 Oprørsbevægelser i velfærdsstaten
Titel 3 Forudsætninger for det moderne samfund
Titel 4 Ideen om Amerika
Titel 5 Fascisme Hitlers vej til magten
Titel 6 Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?
Titel 7 Kold krig og globalisering
Titel 8 Flerfaglig uge - Dansk udenrigspolitik
Titel 9 Antikke styreformer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid

Et centralt mål med forløbet er, at eleverne opnår viden om vikingetidens Danmark og de
centrale problemstillinger og begreber, der knytter sig til perioden. Samtidig skal
eleverne med afsæt i spørgsmålet ”Hvor stammer vores viden fra?” gøres bevidste om
historiefagets metoder og dermed brugen af forskelligartet kildemateriale. At studiet af vikingetidens samfund må baseres på såvel skriftlige kilder som arkæologiske fund.
Forløbet har desuden haft fokus på følgende: Statsdannelsen og den ydre og indre ekspansion samt kristendommens indførelse - herunder spørgsmålet om, hvorvidt trosskiftet skal karakteriseres som et brud eller en glidende overgang præget af synkretisme.
Nutidsrelatering: Eftertidens brug af vikingerne: - hvorfor denne fortsatte
vikingefascination?


Udsendelser:
Historien om Danmark, Vikingetiden.
"The Vikings", afsnit 2: "The Wrafth of the Northmen, Michael Hirst, 2013
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/

Kernestof:
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Oprørsbevægelser i velfærdsstaten

Med udgangspunkt i de glade tressere vil forløbet omhandle velstandens konsekvenser for den almene befolkning og for ungdommen i særdeleshed. Ungdomsoprørets forskellige bevægelser belyses ved gruppefremlæggelser på baggrund af arbejde med udvalgt kildemateriale. Dernæst behandles velfærdsstatens udvikling med fokus på de politiske ændringer og uddannelsessystemets forandring. Som afslutning diskuteres familiens ændrede struktur.

Materiale:
- Velfærdsstaten 1945-73. Fra: Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, s.
Kilder:
- Vi tjener mere, 1958. Tekst og billede fra en artikel fra Billed-Bladet, julen 1958. Fra Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime.  s. 231-235
Kvinde kend dig selv
Kilde: 54+55 i Grundbog til Danmarkshistorien
Statistikker: (arbejdsløshed, antal af studenter, antal af folketingsmedlemmer) se kompendium for henvisninger
Reklame fra Rexona

Udsendelser:
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig.
Det gode liv. Fra vugge til grav, afsnit 3 om politiske tiltag i forhold til velfærdsstatens udbygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forudsætninger for det moderne samfund

Forløbet er en synkron gennemgangen af industrialiseringsprocessen opståen, forudsætninger og konsekvenser i hhv. England og Danmark herunder hvordan ændringer i landbruget er forudsætning for industrialiseringen. Desuden arbejdes med de demografiske konsekvenser, der følger i kølvandet på industrialiseringen. I forlængelse heraf inddrages andelsbevægelsens opståen samt etableringen af en fagbevægelse. Endvidere er indførelsen af demokrati i Danmark også berørt kort.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideen om Amerika

Forløbet er diakront og omhandler USA fra uafhængighedserklæringen til nutidens USA. Der er særligt fokus på national identitet, hvor der lægges vægt på tre grundfortællinger om Amerika. Det politiske system og markante begivenheder i amerikansk historie inddrages også i denne sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fascisme Hitlers vej til magten

Med udgangspunkt i den økonomiske situation efter første verdenskrig undersøges fascismens fremkomst og konsolidering. Vægten lægges i første omgang på udviklingen i Tyskland, men der perspektiveres også til nazismen i Østrig, som indgår i en studietur til Mauthausen og en for offentligheden ukendt bunker i Wien. Det er fortrinsvist ideologiske spørgsmål, der behandles, men også forbindelsen mellem økonomisk og politisk udvikling berøres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kold krig og globalisering

Med udgangspunkt i situationen efter anden verdenskrig fokuseres der på den kolde krigs begyndelse med afsæt i inddæmningspolitikken og Truman-doktrinen. Herefter er foretaget punktnedslag ved Cubakrisen og Vietnamkrigen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Antikke styreformer

Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger er der fokuseret på det romerske politiske system med særlig vægt på overgangen fra republik til kejserdømme eksemplificeret ved Cæsar og Augustus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer