X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Tina Debora Kanstrup
Hold
2022 HI/d (
1d HI
,
2d HI
,
3d HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid
Titel 2
Oprørsbevægelser i velfærdsstaten
Titel 3
Forudsætninger for det moderne samfund
Titel 4
Ideen om Amerika
Titel 5
Fascisme Hitlers vej til magten
Titel 6
Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?
Titel 7
Kold krig og globalisering
Titel 8
Flerfaglig uge - Dansk udenrigspolitik
Titel 9
Antikke styreformer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid
Et centralt mål med forløbet er, at eleverne opnår viden om vikingetidens Danmark og de
centrale problemstillinger og begreber, der knytter sig til perioden. Samtidig skal
eleverne med afsæt i spørgsmålet ”Hvor stammer vores viden fra?” gøres bevidste om
historiefagets metoder og dermed brugen af forskelligartet kildemateriale. At studiet af vikingetidens samfund må baseres på såvel skriftlige kilder som arkæologiske fund.
Forløbet har desuden haft fokus på følgende: Statsdannelsen og den ydre og indre ekspansion samt kristendommens indførelse - herunder spørgsmålet om, hvorvidt trosskiftet skal karakteriseres som et brud eller en glidende overgang præget af synkretisme.
Nutidsrelatering: Eftertidens brug af vikingerne: - hvorfor denne fortsatte
vikingefascination?
Udsendelser:
Historien om Danmark, Vikingetiden.
"The Vikings", afsnit 2: "The Wrafth of the Northmen, Michael Hirst, 2013
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/
Kernestof:
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Hvad har vi af levn fra Vikingetiden? Søg på Internettet for at finde levn...
Vikingetiden (Ca. 800-1050) - Nordens Historie
Vikingetiden, ca. 800-1050
Kig på jeres noter fra sidste lektion og besvar de vedhæftede spørgsmål til og med spørgsmål 4. Vi ser resten af Historien om Vikingetiden på klassen.
Grundbog til Danmarkshistorien Vikingetiden.pdf
I får den første halvdel af lektionen til at færdiggøre remediering. Dernæst ser vi jeres arbejde. Vi arbejder bagefter videre med kilderne til tronskifte i Vikingetiden.
Model til kildeanalyse 2023 .doc
https://archive.org/details/gestahammaburgen00adamuoft/page/viii/mode/2up?view=theater
danmarkshistorien.dk
Repetér arket til kildeanalyse og besvar de relevante spørgsmål til kilden af Adam af Bremen på side 44 i Grundbog til Danmarkshistorien.
The True Story of the First Viking Attack on England
2 Lindisfarne S01 Vikings
Sankthans - Wikipedia, den frie encyklopædi
Synkretisme - Wikipedia, den frie encyklopædi
Forskellige historiesyn fra Vollmond.pdf
Kilder Lindisfarne 2023.docx
Forbered en kildeanalyse af de 3 Lindisfarne-kilder. Vi afslutter arbejdet med Vikingetiden ved at se nærmere på, hvordan Vikingetiden er blevet formidlet gennem tiden.
Historisk kildekritik Henrik Adrian.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Oprørsbevægelser i velfærdsstaten
Med udgangspunkt i de glade tressere vil forløbet omhandle velstandens konsekvenser for den almene befolkning og for ungdommen i særdeleshed. Ungdomsoprørets forskellige bevægelser belyses ved gruppefremlæggelser på baggrund af arbejde med udvalgt kildemateriale. Dernæst behandles velfærdsstatens udvikling med fokus på de politiske ændringer og uddannelsessystemets forandring. Som afslutning diskuteres familiens ændrede struktur.
Materiale:
- Velfærdsstaten 1945-73. Fra: Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, s.
Kilder:
- Vi tjener mere, 1958. Tekst og billede fra en artikel fra Billed-Bladet, julen 1958. Fra Frederiksen et al (2006): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime. s. 231-235
Kvinde kend dig selv
Kilde: 54+55 i Grundbog til Danmarkshistorien
Statistikker: (arbejdsløshed, antal af studenter, antal af folketingsmedlemmer) se kompendium for henvisninger
Reklame fra Rexona
Udsendelser:
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig.
Det gode liv. Fra vugge til grav, afsnit 3 om politiske tiltag i forhold til velfærdsstatens udbygning.
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på vores ekskursion og starter et nyt forløb.
I ser resten af Historien om Danmark, Velfærd og Kold krig. Vi ser fra det 35. min:-) Hvis I ikke kan huske, hvad dokumentaren handlede om, kan I se starten derhjemme...
Husk at medbringe Grundbog til Danmarkshistorien:-)
1. Intro-snak om erfaringer med fake news.2. Definitioner af begreber ud fra læselektien samt hvordan man spotter fake news.3. Udvidelse med "deepfakes" ud fra en 7-minutters Youtube video.4. Udvidelse med konspirationsteorier: Pizzagate 5. Kort eva
Like Fake News 1.d 2023.pdf Skimlæs det vedhæftede med henblik på at spotte "fake news". Vi afholder en enkelt lektion med dette fokus.
Digital dannelseslektion (1).pptx
Grundbog til Danmarkshistorien velfærdsstaten 1945-1973.pdf
Husk at medbringe jeres Grundbog til Danmarkshistorien. Vi fortsætter, hvor vi slap:-)
Husk at medbringe bogen.
Læs side 222-225 og besvar følgende spørgsmål:
Læs side 250-252 og vis billedet til én i din familie.
Statistisk materiale kompendium s. 24-25 i pdf.docx
Kompendium 1.d 2023.docx
Læs kilde 54 og 55 i Grundbog til Danmarkshistorien, dvs. side 259-265. Besvar spørgsmålene på side 311 med stikord. Vi repeterer familiemønstre på klassen, som der står noget om på side 252 i samme bog.
Kompendium.docx
danmarkshistorien.dk
Protestbevægelser
Jomfru Ane Band Plutonium.docx
Plutonium, millirem, millirem...
I planetens tjeneste | DR LYD
Baggrundsviden - Plutonium fra danmarkshistorien.dk opslag - Atomkraftpolitik i Danmark 1973-1985.docx
NOAH kilde fra Madsen, P. Økologi og historie.pdf
Danmarks historie i grundtræk s. 378-379 (1).pdf
LBK nr 85 af 08/03/1985, Miljøministeriet
Minister gør det muligt at stoppe import af norsk oliespildevand
Arbejdsopgave til kl. 13.10
skriveøvelse redegøelse for 1960erne TK.docx
Guide til henvisninger til større skriftlige opgaver.docx
danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gallup-1968-danskernes-holdning-til-studenteroproeret/
Guide til litteraturliste.docx
Guide til litteraturliste screencast.mp4
Guide til henvisninger Screencast.mp4
Sætninger DHO 2022.docx
Redegørelse eksempel.docx
Skriveopgave diskussion miljøbevægelser nutidsperskektivering (1).docx
Vi læser en tekst på klassen. Medbring Grundbog til Danmarkshistorien:-)
Arbejd med talepapir
DHO metode_Arbejdsark TK historie.docx
DHO - den mundtlige årsprøve TK husk materialet.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forudsætninger for det moderne samfund
Forløbet er en synkron gennemgangen af industrialiseringsprocessen opståen, forudsætninger og konsekvenser i hhv. England og Danmark herunder hvordan ændringer i landbruget er forudsætning for industrialiseringen. Desuden arbejdes med de demografiske konsekvenser, der følger i kølvandet på industrialiseringen. I forlængelse heraf inddrages andelsbevægelsens opståen samt etableringen af en fagbevægelse. Endvidere er indførelsen af demokrati i Danmark også berørt kort.
Indhold
Kernestof:
Årslev bymark - før og efter udskiftningen.pdf
Verden før 1914.pdf
Læs C-J Bryld "Verden før 1914", Systime, 2008 (dokumentet er vedhæftet): side 242-245 - spring de lysegrønne kasser over - med fokus på:
Befolkningstal i Europa og USA 1750-1910.doc
Industriens vækst i Europa 1781-1913.doc
Om jernindustrien i England.doc
Produktion af råjern 1781-1914.doc
Vi samler op på sidste lektion med fokus på landbrugsrevolutionen, befolkningstilvækst, urbanisering og mekanisering.
Miniforedrag - Landboreformerne
Læs Verden før 1914, s. 246-252
Arbejdselv 2.d Industrialiseringen - begyndelse.docx
Sammen arbejder vi med at definere forskellen på merkantilisme og (den økonomiske) liberalisme (udbud vs. efterspørgsel) samt hvorfor liberalismen spiller en rolle i industrialiseringsprocessen.
Verden før 1914, s. 252-256
Derpå læses:
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen:-)
Vi genlæser i denne forbindelse vores oversigt over forskellige historieopfattelser/historiesyn. Læs Verden før 1914,s . 256-259. Vi arbejder med Marxisme, Weber og Rostow på klassen. I må godt springe de små tekstbokse over:-)
Forskellige historiesyn fra Vollmond.pdf
Befolkning i udvalgte storbyer og gennemsnitlig levealder i by og på land.docx
På lektionen arbejder vi dels med vedlagte statistik, dels sammenligner vi de to kilders opfattelse af den engelske industrialisering og dens baggrund. Afslutningsvist arbejder vi med at opstille problemstillinger i forlængelse af de to kilder.
Læs vedlagte kilde af F. Crouzet. I skal kunne forklare hans syn på industrialiseringen af England. Overvej desuden hvilket historiesyn (jvf. sidste lektion) han kan siges at have. Skimlæs derefter den vedhæftede artikel og den udleverede kopi "Den p
Francois Crouzet om Englands industrielle gennembrud (1967).doc
Den protestantiske slack og kapitalismens ånd - Mediearkiv - Infomedia DEBAT skærm.pdf
Karl Popper - Wikipedia, den frie encyklopædi
Kapitalismen er ikke en kejser – men vi adlyder den, som om den var det
Grundbog til Danmarkshistorien s. 123-139.pdf
Grundbog til Danmarkshistorien s. 153-163.pdf
Basis og overbygning
bourgeoisi | lex.dk – Den Store Danske
Proletariat - Wikipedia, den frie encyklopædi
Sammen læser vi Grundbog til Danmarkshistorien, s. 141-142 (Hoveri-reglement) og s. 154-156
Den demografiske transition - Wikipedia, den frie encyklopædi
Sammen gennemgår vi landbo-reformerne som forudsætning for industrialiseringen af Danmark.
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 125-129
Lav en tidslinie over de vigtigste årstal i lektien til i dag. Bemærk at der er flere forskellige perspektiver i dagens tekst så det kan være en fordel at lave mere end én tidslinie.
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882
I fællesskab arbejdes med konstruktion af tidslinjer over de vigtigste årstal.
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 129-132 + 157-158
Interaktivt danmarkskort
På klassen arbejdes med:
På klassen gennemgås Th.Sørensens årsregnskab.
Beretning om væverfamiliens liv.pdf
C-J Bryld "Verden før 1914", Systime, 2008: side 260-262
Verden før 1914, s. 267-273 (spring billeder og tekstbokse over)
Proudhon: Joseph-Pierre Proudhon - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vi ser resten af Den unge Karl Marx
Årsregnskab for 3 arbejderfamilier i Hobro Th Sørensen.pdf
Det tyske socialistiske Arbejderpartis Program.doc
Sammen arbejder vi med årsagerne til etableringen af fagbevægelsen og i forlængelse heraf: septemberforliget i 1899.
Læs Verden før 1914, s. 273-275 med fokus på hvordan og hvorfor der etableres en arbejderbevægelse.
Studietur Wien 2d.docx
I denne lektion færdiggør I jeres podcasts:-) Aftal gerne en handlingsplan med de andre i gruppen, så I kan afslutte jeres projekt med 20 min. forberedelse + en optagelse.
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 133-137
Det danske rige
Kapitel 1 - Optakten - Historiecenter Dybbøl Banke
Orla Lehmanns tale ved Casino-mødet, 20. marts 1848
Vi hører de sidste podkasts og begynder på demokratiseringen af DK. Jeg har valgt at undlade at give jer lektier for til denne lektion. Vi læser siderne fra "Grundbog til Danmarkshistorien" på klassen. Medbring derfor bogen i dag:-)
Fra: www.danmarkshistorien.dk
Lehmans tale ved Casino.docx
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ideen om Amerika
Forløbet er diakront og omhandler USA fra uafhængighedserklæringen til nutidens USA. Der er særligt fokus på national identitet, hvor der lægges vægt på tre grundfortællinger om Amerika. Det politiske system og markante begivenheder i amerikansk historie inddrages også i denne sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Niels Bjerre-Poulsen USA Historie og identitet alle sider.pdf
Læs side 9-18 i Niels Bjerre Poulsen, det første vedhæftede dokument, som intro til forløbet. Spring alle kildebokse over. Lektien svarer til ca. 6 sider, når I trækker tekstboksene fra. Vi gennemgår fokusspørgsmålene sammen.
Læs kilde 3 på side 12-13 i Niels-Bjerre Poulsen og svar på følgende spørgsmål: Hvordan er den amerikanske nationalkarakter i følge Tocqueville?
Fokus:
Essenger og Grubb Amerika Amerika.pdf
Alle har læst side 9-18 i teksten fra sidste lektion. I arbejder med kilder, og jeg taler med de sidste;-)
Afsnit
1)
Skimlæs side 56-66, hele kapitel 6, i det vedhæftede: Amerika, Amerika. Det handler om kolonifrigørelse i Engelsk Amerika 1776 i kapitel 6. Der er en del sider, der behandler det politiske system.
Sammen læser vi side 20 om Manifest-Destiny.
Genlæs afsnittet om Frontier-thesis. Tekst 5 + side 14-17 og det vedhæftede dokument.
USA's forfatning - Læs om magtdeling og regering - lex.dk
Vi nåede ikke at læse side 20 om Manifest-destiny. Det bliver lektien + en genlæsning af side 56-66 i det vedhæftede dokument, som I lavede tidslinje ud fra. På klassen arbejder vi med uafhængighedserklæringen.
Oplysningstidens påvirkning af uafhængighedserklæringen
Naturretstænkning | lex.dk – Dansk litteraturs historie
Oplysningstiden 2.d 2023.pptx
Vi begynder på Borgerkrigen og Slavespørgsmålet. På klassen læser vi side 87-90 i det vedhæftede materiale Amerika, Amerika, Essenger. Siderne starter med overskriften: Den amerikanske Borgerkrig.
POLITIKEN MENER_ Kurs mod diktaturet - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Den amerikanske borgerkrig_tekst3,5,7.docx
Hemmersam og Grubb, Slaveriet og den amerikanske borgerkrig.pdf
Amerikanske uafhængighedskrig - Wikipedia, den frie encyklopædi
Genlæs side 86-90 i Amerika, Amerika af Essenger, som ligger på de seneste lektioner. På klassen arbejder I med forskellige kilder i et gruppearbejde med udgangspunkt i 3 kilder, der ligger på sidste lektion.
Læs side 50-54 i det vedhæftede materiale, "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig". I arbejder i matrix-grupper og fremlægger jeres udvalgte tekst.
Synet på slaver 2.d 2023-2024 Matrixgrupper.docx
BLÅ: A: Emilie, Jacob L, Marie, Andreas, B: Marcus, Christine, Jeanette, Ida,
Aben på krudttønden - POV
Irish Stereotype | Illustrating Chinese Exclusion
Drømmen om Amerika indvandrene_tekst.docx
the chinese question feb 2 1871.jpg
Læs den vedhæftede tekst - Drømmen om Amerika. Det er side 28-34 med mange billeder.
artikel week fantasyland usa Kurt Andersen.pdf
Studietur Wien 2d.docx
Join conversation
Alle læser materialet fra lektionen i går (I behøver ikke at læse artiklen fra Weekendavisen). Hvordan skriver Hans Rokjær?
Læs artiklen fra Weekendavisen, der ligger på lektionen torsdag den 4.1. Repeter forløbet: Ideen om Amerika. I arbejder med en opsamling.
Læs side 28-31 i det vedhæftede dokument:-)
Udkast til opstilling af kategorier til opsamling af forløbet (Ideen om Amerika).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fascisme Hitlers vej til magten
Med udgangspunkt i den økonomiske situation efter første verdenskrig undersøges fascismens fremkomst og konsolidering. Vægten lægges i første omgang på udviklingen i Tyskland, men der perspektiveres også til nazismen i Østrig, som indgår i en studietur til Mauthausen og en for offentligheden ukendt bunker i Wien. Det er fortrinsvist ideologiske spørgsmål, der behandles, men også forbindelsen mellem økonomisk og politisk udvikling berøres.
Indhold
Kernestof:
www.youtube.com
Björn Höcke - Wikipedia, den frie encyklopædi
Ideologi - skemaoversigt.docx
Höcke or Hitler? - Berlin Policy Journal - Blog
Nazistpartiets program 1920.doc
Partiprogram-arbejdsark.docx
Brug 20 min på at notere ned i repetitionsarket fra sidste lektion. Vi starter på et nyt emne:-)
Afsnit
Læs side 26+27 i Frederiksen, Peter: Det tredje Rige. Vi arbejder med ideologier i grupper.
Identitäre Bewegung Österreich – Wikipedia
Punschkrapfen – Wikipedia
Peter Frederiksen: Det tredie rige, Systime, 1998-2009; sider: 29-32
Det tredie rige, side 29-35.pdf
Ingen lektier
Matrixgrupper om ideologier.docx
Sammenkobling af alle bidrag til ideologier.docx
Repeter sidste lektions indhold:-)
Verden efter 1914 CJ Bryld 81-88 94-103.pdf
Genlæs siderne fra Det tredje Rige. Husk at medbringe bogen:-)
Beskriv den økonomiske og sociale situation i Europa og USA fra 1.verdenskrigs afslutning til 1939. Læs side 81-84 (øverst) - spring afsnittet om Italien over, og fortsæt læsningen fra 89-91. Hvis tiden er til det, fortsætter I med 91-93;-)
Model til kildeanalyse 2023 .doc
Herbert Spencer - Wikipedia, den frie encyklopædi
De lange knives nat - Wikipedia, den frie encyklopædi
Ølstuekuppet | lex.dk – Den Store Danske
Kilder til kap.6.pdf
Det tredje rige 45-53.pdf
Det tredje rige; sider: 45-53
Vi gentager successen fra 6.2. Det er samme lektie. Vi samler op på fremstillingen 45-53 og på jeres arbejde med tabeller. Vi forbereder os på Østrig. Vi gennemgår i fællesskab annekteringen af Østrig i 1938...I får udleveret et par sider, og jeg når
Aribert Heim - Wikipedia, den frie encyklopædi
2 overlevede
The Photographer of Mauthausen - Wikipedia
Wien i anden verdenskrig.pdf
Anschluss of Austria 1938: Historical sites then and now
På klassen arbejder vi med kapitel 7 og 8 (billedmateriale).
Genlæs siderne i kompendiet!
Husk også bogen Det tredje rige;-)
det tredje tredie rige forloeb kap 8 64 65 - 73.pdf
Læs det vedhæftede dokument til lektionen i dag. I fortsætter med gruppearbejdet, som I startede på i går.
Billeder nazisme.pptx
Billeder - nazisme 2.d 2024.ppt
At se en gammel bygning brænde, minder os om, at vi alle skal dø Anna von Sperling.pdf
Museumsdirektør_ Nationens sjæl er på spil, når Børsen er truet - Altinget - Alt om politik_ altinget.dk.pdf
Vigtige begreber erindringshistorie.pdf
Medbring bogen Det tredje Rige. Vi læser på klassen, afslutter emnet og laver en kort evaluering. Sidste lektion i 2.g for det meste af klassen;-)
Udkast til opstilling af kategorier til opsamling af forløbet (Fascismen).docx
Citat fra Det tredje Rige side 120 ang. anklagen om forbrydelser mod menneskeheden:
Sidste lektion i 2.g;-) Vi ser frem mod 3.g og laver en evaluering af dette skoleår.
De tyske flytninge.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sydafrika - apartheids opståen og afvikling?
Indhold
Kernestof:
Apartheid i Sydafrika
Sydafrika - historie | lex.dk – Den Store Danske
I grupper laver I en tidslinie med fokus på tiden fra europæernes ankomst i Sydafrika over indførelsen af apartheid og frem til afskaffelsen af apartheid.
Ingen lektier:-)
Gorm Gunnarson Sydafrikas historie, s. 28-49.pdf
Læs herefter vedhæftede kilde s. 101-103 - gør som I ville gøre med den, hvis I fik den til eksamen.
Kilder Sydafrika.pdf
Gorm Gunnarsen, s. 18-28
Gorm Gunnarson Sydafrikas historie, s. 18-27.pdf
Gorm Gunnarson, s. 29-34
Afsnit
I fællesskab arbejdes med apartheid-systemet etablering, konsolidering (herunder de formelle rammer), modstanden mod apartheid samt de vigtigste aktører i disse processer. Desuden berører vi Sharpville-massakren.
Genlæs teksten fra i mandags. Vi arbejder med kilden fra sidste lektion, da vi brugte tiden på at se det grønne bord.
Læs kilde 34 uddrag af Henrik Verwoerds tale og foretag en kildeanalyse.
bantustans | lex.dk – Den Store Danske
Læs Gorm Gunnarson, s. 29-34, hvor du fokuserer på udviklingen i modstanden mod apartheid.
Sammen arbejder vi med ibid. s, 116-117, kilde 59-60 Harry Mashabela og Steve Biko
Læs kilde 59 af Harry Mashabela, så du på klassen kan sammenligne med kilde 60, som vi læste sidste gang.
Læs s. 35-41 i G. Gunnarsen "Sydafrika"
Undersøg, hvordan det er gået i Sydafrika siden afskaffelsen af apartheid.
Vejen til Det ny Sydafrika G. Gunnarson 40-48.pptx
Repetér forløbet:-) Vi samler op, som vi plejer i overbliksskemaet.
Udkast til opstilling af kategorier til opsamling af forløbet (Sydafrika - apartheid).docx
Life expectancy in Europe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kold krig og globalisering
Med udgangspunkt i situationen efter anden verdenskrig fokuseres der på den kolde krigs begyndelse med afsæt i inddæmningspolitikken og Truman-doktrinen. Herefter er foretaget punktnedslag ved Cubakrisen og Vietnamkrigen.
Indhold
Kernestof:
Grundbog til historie Kold krig til globalisering.pdf
Fordrivelsen af tyskere efter 2. verdenskrig - Wikipedia, den frie encyklopædi
Under læsning: hvordan ser magtforholdene mellem landene ud efter 2.verdenskrig, og hvilke konflikter under Jalta og Potsdam skaber grobund for den kolde krig?
Vi forsøger i fællesskab i fælleskab at opridse situationen efter 2. verdenskrig. Vi læser side 16-21 i det vedhæftede materiale. Med al den snak om "jerntæppe", der har været i medierne læser vi dernæst den legendariske "jerntæppetale" af Churchill
Stalins svar på Churchills jerntæppetale.doc
Læs baggrund for Truman-doktrinen side 22-23. Det er ganske kort;-) På klassen læser vi kilden.
Trumandoktrinen erklæres 1947.doc
Trumandoktrinen erklæres 1947 med noter.docx
Det lange telegram - Wikipedia, den frie encyklopædi
George F. Kennan - Wikipedia, den frie encyklopædi
USA vs USSR Fight! The Cold War: Crash Course World History #39
Afsnit
Inden vi behandler Cuba-krisen vender vi kort Berlin som barometer for den kolde krigs spændingsniveau. I den forbindelse ser og læser vi på klassen Kennedys tale i Berlin 26.juni 1963. (Læs s. 75-77 i Grundbog til historie som lektie)
Ich bin ein Berliner Speech 1963 < John Fitzgerald Kennedy < Presidents < American History From Revolution To Reconstruction and beyond
Ich bin ein Berliner-talen
John F. Kennedy"s speech in Berlin
Vi prøver igen;-)
Læs s. 24-25 og 75-77 i Grundbog til historie. Materialet ligger stadig på lektionen den 27.9, hvis du ikke har den fysiske bog.
Læs s. 24-25 og 75-77 i Grundbog til historie
Foretag en kildeanalyse af Ich bin ein Berliner-kilden, der ligger på sidste lektion. Vi taler om Kennedys præsidentperiode, der peger frem mod valget på mandag.
Cuba - Wikipedia, den frie encyklopædi
Alle læser kilde 16 i Grundbog til historie, 85-89. Læg mærke til de forskellige handlemuligheder, som der fremgår i kilden.
Kenneth O"Donnell - Wikipedia
Cubakrisen 13 days, Thirteen Days.docx
Læs om hovedpersonerne i Thirteen Days:
Læs om personerne fra sidste lektion. Vi ser videre på filmen og vender kort valget i USA + den flerfaglige uge.
Vi ser resten af Thirteen Days og arbejder videre med den kolde krig;-)
levn eller beretning1.html
Krigsbilleder fra Vietnam:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Flerfaglig uge - Dansk udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Danmark i nyeste tid.pdf
Læs til denne lektion de sider, der forsøger at skabe et overblik over Danmarks udenrigspolitik, side 59-65. Læg mærke til begrebet "tilpasning" og "aktivisme". Hvordan kan vi anvende begreberne brud og kontinuitet i denne sammenhæng?
Grundbog til Danmarkshistorien velfærdsstaten 1945-1973.pdf
Danmark under den kolde krig
Kildetekst 62
Oversigt over kilder til DK under den kolde krig
Læs resten af fremstillingen: Danmark i nyeste tid. Skimlæs overskrifterne på kilderne i Oversigt over kilder til DK under den kolde krig, som ligger på lektionen i går.
Projektarbejde
Flerfaglig uge 46 RL og TK Dansk udenrigspolitik 3.d.pptx
OBS: DEADLINE FOR AFLEVERING AF PP PÅ LECTIO: 9:55 TIL RL + TK
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Antikke styreformer
Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger er der fokuseret på det romerske politiske system med særlig vægt på overgangen fra republik til kejserdømme eksemplificeret ved Cæsar og Augustus.
Indhold
Kernestof:
Antikkens samfund
Denne kilde arbejder vi med på fredag;-)
De sidste fremlæggelser og start på nyt emne😁
Den kolde krigs afslutning – rumkapløbet: Andreas, Asger, Kristian, JohanDen kolde krig fra sovjetisk perspektiv: Christine, Oskar, Oliver, NicholasDen kolde krigs genopblomstring: Anne, Annika, Ida, Lukas, MarieMenneskerettighederne (fra 1789-1948-1
Overblik side 21-28.pdf
Vi hører de sidste 3 oplæg og samler op på arbejd-selv-lektionen. Vi mødes i B16;-)
Vi samler op på sidste lektion, genlæs side 21-27;-) På klassen arbejder vi med Perikles' gravtale...
Perikles´gravtale spørgsmål til gruppearbejde.docx
Thukydid Perikles' gravtale.pdf
Læs Perikles´gravtale fra afsnit 37 til og med afsnit 40. På klassen får I tid til at besvare spørgsmål.
Ciceros valgkamp Quintus .doc
Grækenland - et overblik Perikles 3.d 2025.pptx
Roms politiske system: læs Verden før 1914 s. 39-47
Verden før 1914 s 37-57.pdf
Vi samler op på arbejd-selv-lektionen.
Sammensætning af den romerske befolkning social status Ancient Rome Infographics udklip.docx
De puniske krige Ancient Rome Infographics TK.pdf
Rettigheder og socialklasser i romerriget Ancient Rome Infographics TK.pdf
Roms udvikling inkl. oversigt over rettigheder Ancient Rome Infographics TK.pdf
Kvinder og slaver Ancient Rome Infographics TK.pdf
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam - Wikipedia, den frie encyklopædi
I forhold til Jeanettes spørgsmål: Valget af konsul-embedet er en kompliceret proces, som afhænger af din formue (censor-embedet). Generelt er der en overvægt af gamle, rige mænd, der bestemmer. Se nærmere her:
cursushonorum.htm
Genlæs siderne 47-52 og repetér embedsmændenes funktioner. Cursus honorum er ranglisten. De laveste er kvæstorer og øverste censorer. Du kunne ikke blive censor eller konsul, hvis du ikke har varetaget andre embeder først.
Sueton | Gyldendal - Den Store Danske
J Carlsen Romerrigets historie.pdf
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
På klassen arbejder vi med forskellige opfattelser af årsagerne til mordet på Cæsar. Herunder også Suetons, Dios og Plutarks tendens. Dvs. der skal laves en grundig kildekritisk analyse, en indholdsanalyse med særligt vægt på opfattelsen af Cæsar, h
Levn og beretning - Wikipedia, den frie encyklopædi
Afsnit
Smit og Vollmond Verdens historie 1.pdf
Coinage of the Roman Republic Online: Browse Collection
RRC 480/6
Æneas - Wikipedia, den frie encyklopædi
Verdenshistorie I, s. 34-36 + J. Carlsen "Romerrigets historie", s. 32-33 (Sallust "Om Sulla og det moralske forfald i Rom")
Plutarch - Wikipedia, den frie encyklopædi
Dio Cassius - Wikipedia, den frie encyklopædi
Augustus - Wikipedia, den frie encyklopædi
Kejser Augustus - civilisationens kyniske landsfader
Augustus Res Gestae 2.pdf
Verden før 1914, s. 52-54, Verdenshistorie, s. 34-36 + 41-42
Læs Res Gestae fra sidste lektion og beskriv Augustus på baggrund af kilden. Vi samler op på de sidste pointer i forhold til Res Gestae og Augustus.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285074", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285074", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285074" }