X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Lars Korslund Nielsen
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden
Titel 2
Vefærdsstat og oprørsbevægelser
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
De store opdagelser
Titel 5
Ideologiernes fremvækst
Titel 6
1914-1939: Sammenbrud og kriseløsning
Titel 7
Sydafrika under apartheid
Titel 8
Romerriget med særligt fokus på romersk slaveri
Titel 9
Drømmen om Amerika
Titel 10
Den kolde krig - Tyskland mellem blokkene
Titel 11
Murens fald og tiden der fulgte
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Vikingetiden.pdf
Læs kompendium pdf-sider 2-7 øverst (bogsider 6-12 øv.)
Hvornår opstår Vikingetiden som historisk periode?Hvorfor opstår den på dette tidspunkt?Forklar begrebet skandinavisme og hvordan det påvirker interessen for fortiden!Hvordan har vikingerne opfattet sig selv?Sammenlign vikingernes levevilkår og selvb
Kildespørgsmål:
Forskellige syn på vikingetiden.docx
Færdiggør kildearbejdet fra sidste lektion
I lektionen ser vi:
Læs kompendium s. 24-26 (bogsider 28-30), afsnittet "Ekspansionen og dens baggrund". Besvar nedenstående spørgsmål, mens du læser lektien.
Kilde 27 (kompendium s. 39) "Angrebet på Lindisfarne"
Kompendium "Vikingetogterne" pdf-sider 27-31 midt. (bogsider 62-66 midt.)
Arbejdsark 1x.docx
1) Vi gennemgår Snorre Sturlason kilden (brug skema fra lektionen mandag).
The Pizzagate conspiracy.docx
1x Vikingetiden - plyndringer (s. 36-38)
1x – Vikingetiden 9: Vikingernes kolonisation (kompendium s 41-46)
Gruppe 1
Vikingeskibet podcastopgave.pdf
Sorten Muld - Harald Kongen.docx
Rasmussen - Higher Ground.docx
Læs s. 260-263
Amerikanskhulkesangerfremkalderubeskriveligehysteriskeanfald.docx
Læs tekstkompendium 263-266
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vefærdsstat og oprørsbevægelser
Indhold
Kernestof:
Læs s. 260-263
Amerikanskhulkesangerfremkalderubeskriveligehysteriskeanfald.docx
Læs tekstkompendium 263-266
Arbejdsark.DOCX
Kompendium - Den danske velfærdsstat.pdf Kompendium s. 12-14 + 16-18
Ungdomsoprør og kvindebevægelse
1x DHO opgaveformulering.docx Arbejdsspørgsmål (kompendium s. 12-14 + s. 16-18)
Den historiske analyse.docx
Den historiske vurdering - diskussion.pptx
1x individuel DHO-evaluering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Indhold
Kernestof:
Renæssance 1 - Med renæssancen løb Europa fra resten af verden.DOCX
Gruppearbejde om film: Hvorfor bliver Norditalien renæssancens epicenter? (flere forklaringer)Hvilken befolkningsgruppe er drivkraften bag renæssancen – hvorfor og hvordan?Beskriv hvad et geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede betyder, og hvad d
Verden før 1914 - renæssancen s. 124-132.pdf
Læs s. 124-128
Læs s. 129-132
Pico delle Mirandola Om Menneskets Værdighed.pdf
Galileis brev til Kepler.docx
Verdensbilleder + inkvisitionens dom over Galilei.pdf
Verden før 1914 s. 134-143.pdf
Arbejdsark.docx Arbejdsark.docx
1. Hvordan er den lutheranske/protestantiske kirke anderledes end den katolske?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store opdagelser
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914 s. 157-163.pdf
Forklar, hvor og hvordan europæerne er under pres fra andre lande/kulturer i tiden o. 1500!Hvordan påvirker renæssancen perioden med de store opdagelser?Hvad forklarer, at Portugal bliver ”first mover” i forhold til opdagelserne? Og derefter Spanien?
Verden før 1914 s. 157-163.pdf Læs s. 161-163
Hvordan ændres portugisernes position i verden i perioden 1510-1557?Hvad forklarer portugisernes succes?
Verden før 1914 s. 166-178.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
Retssagen i Valladolid - Er indianerne rigtige mennesker.docx
s. 175-178
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ideologiernes fremvækst
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede s. 108-115 (I behøver ikke læse kilde 35 + 36 - dem arbejder vi med i lektionen)
Læs s. 116-122 ned. (Undlad opgaverne s. 116 og undlad at læse kilderne 37 + 38)
Læs s. 122 ned. -125 ned. (læs også kilderne denne gang!)
Belgiens konge dræbte 10 millioner.pdf
Nationalisme og imperialisme.docx
Europas Verdenshistorie s. 143-157.pdf
Forklar, hvorfor 1870 kan beskrives som et vendepunkt i historien? (s. 143-144)Hvilket tankesæt ligger bag imperialismens fremvækst? Inddrag Rhodes! (s. 144-145)Hvilke økonomiske interesser har de europæiske stormagter i at kolonisere bl.a. Afrika? (
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1914-1939: Sammenbrud og kriseløsning
Indhold
Kernestof:
1. verdenskrig i overblik.docx
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=JK4GJCCMSP9K
Mellemkrigstiden 1.pdf
Sovjetunionen - kommunismen
Arbejdsark.docx
VVH 3 s. 65-68.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
VVH 3 s. 69-73.pdf
1) Vi konkluderer på Sovjetunionen og tager et første kig på Tyskland i mellemkrigstiden
Evaluering Rusland-Sovjet.docx
Genlæs lektien fra sidst VVH s. 75-78 og besvar følgende
Informationsbrev til eleverne.docx
www.ungeprofilen.dk
VVH s. 78-81VVH 3 s. 74-89.pdf
ungeprofilen.dk
NSDAP's fremvækst.docx
Læs VVH s. 82-89
Podcast - nazismen 1933-1939.docx
Læs VVH s. 90-94
Læs VVH s. 95-102
Vi gennemgår USA s. 90-102 (I har allerede læst 90-94, så læs 95-102)
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sydafrika under apartheid
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 Racisme - Apartheid.docx
1) Læs vedhæftede
Nkosi Sikeleli.docx
Flertal af minoritetsetniske personer oplever diskrimination i Danmark.pdf
Hurtiglæsning - 20 min.
Arbejdsopgaver.DOCX
Sydafrika 3.pdf
Arbejdsark blankt.docx
Sydafrika 4.pdf
Læs teksten grundigt, så vi kan komme hurtigt igennem. Lektionen slutter 14.55.
Lektion 5-6.pdf
Læs kopisider 1-4 (1. spalte)
Sydafrika 5 - arbejdsark.docx
2x Sydafrika 6 - arbejdsark.docx
Vi ser på protesterne mod apartheid både i og uden for Sydafrika og hører nogle af de mange sange, som blev skrevet imod det hvide styre i landet
Antiapartheidsange.pdf
Sydafrika s. 42-48.pdf
Regnbuefolket og kampen om jorden.pdf
Læs s. 49-53 til afsnittet "Sorte iværksættere"
1) Del teksten ind i mindre afsnit
Læs s. 53 "Sorte iværksættere" til s. 56 ned.
Læs s. 57-slut
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romerriget med særligt fokus på romersk slaveri
test
Indhold
Kernestof:
Verden før 1914.pdf
Læs s. 37-40 midt (pdf-sider 3-6 midt).
Arbejdsspørgsmål.docx
Verden før 1914.pdf læs s. 40 midt til 42 midt.
Se Lectio-besked for yderligere info om dagens lektion (og næste).
Opsamling Ciceros valgkamp
Tidslinje.docx
Gracchernes reformforsøg 133-121:
Plutarch om Tiberius Gracchus.docx
Romersk slaveri - Carlsen-Romerriget.pdf
1) Vi gennemgår kildearbejdet "Plutarch om Tiberius Gracchus" fra sidste lektion
Slavekompendium Romersk slaveri - Carlsen-Romerriget.pdf s. 66-72 sp. 1
Slavekompendium s. 72-78
Vi læser i timen kompendium s. 51-54 øv.
Lav en analyse af 'Res gestae divi Augusti' følgende paragraffer med særligt fokus på Augustus’ selvfremstilling.
Kompendium s. 54-59 Fra storhed til krise
Hvorfor beskrives perioden fra Augustus og frem til 193 evt. som romerrigets højdepunkt?
s. 60-66 Romerrigets sammenbrud
Kilder til Romerrigets fald.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Drømmen om Amerika
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb: "Drømmen om Amerika"
Nyt forløb: "Drømmen om Amerika før og nu" starter med et kig ind i fremtiden.
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2024/oktober/straftold-og-lavere-selskabsskat-sadan-vil-trump-2.0-pavirke-okonomien/
Lav arbejdsmark pkt. 1-3 (pkt. 4 arbejder vi med i timen). Ifølge bekendtgørelsen skal ikke-dansksproget materiale indgå i undervisningen, hvilket det så gør i dag.
SRP-problemformulering 2025.docx
Den amerikanske drøm i dag.docx
Tekst 1: Den amerikanske drøm i dag:
Læs i rækkefølge:
Donald Trump is promising to bring back the American dream.docx
Harris' Vision For the American Dream Is One We All Can Embrace.docx
I dag arbejder vi med problemstillinger efter lidt videnskabsteori
Læs kompendium s. 2-5
Drømmen om USA 1- arbejdsark.docx
Læs kompendium s. 6-10
Link til ETU: https://gym-trivsel.dk/ Link til UMV: https://umv.response.dk/#/da/
Læs kompendium s. 11-16
Drømmen om USA 3 – Efter uafhængigheden
Læs kompendium s. 17-21
Læs kompendium s. 22-28
Læs kompendium s. 29-32
Wiki-opgave: ”Danskernes udvandring til Amerika”
Refleksionsopgave til forløbet "Drømmen om Amerika før og nu"
Brud og kontinuitet.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den kolde krig - Tyskland mellem blokkene
Indhold
Kernestof:
Læs VIK s. 15-19VIK s. 11-19.pdf
Arbejdsspørgsmål.docx
VIK s. 22-25.pdf
Kilde - Jalta-aftalen.pdf
Arbejdsspørgsmål.DOCX
VIK s. 25-28.pdf
GRUPPEOPGAVE (25 min.) Vurder med udgangspunkt i s. 26 midt – 28 midt, hvordan intentionerne om ”ensartet politisk og økonomisk behandling” fra Potsdamaftalen indfries. Hvilke træk i hhv. den sovjetiske og engelsk/amerikanske strategi besværliggør de
VIK s. 30-35.pdf
Verden i konflikt s. 30-35
NB: Vent med at læse Verden i Konflikt 35-40 - I må godt nøjes med kilderne som lektie
Kilder til sammenbrud 1947-48.pdf
Kildeopgave til sammenbruddet 1947-48.docx
VIK 30-35VIK s. 30-35.pdf
Læs kun VIK s. 66-72.
Willy Brandts erindringer om Murens opførelse.pdf
VIK s. 66-72.pdf
Ikke lektie men til timen i dag: Verden i konflikt s. 35-40.pdf
Arbejdsspørgsmål VIK s. 35-40.docx
Tyskland øst-vest 1949.docx
Genlæs VIK s. 71-72 (om Berlinmuren)
Kilder til Berlinmurens oprettelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Murens fald og tiden der fulgte
Indhold
Kernestof:
Lammers - Tyskland efter Murens Fald.pdf - læs s. 6-18 (25 min. hurtiglæsning)
Efter Murens fald s. 222-228.pdf
Arbejdsspørgsmål ”Efter Murens fald” s. 222-228
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285077", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285077", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285077" }