Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Pernille Aaen Søltoft
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 DHO - Middelalderen
Titel 3 Renæssancen
Titel 4 Europa opdager verden
Titel 5 Antikkens styreformer
Titel 6 Apartheid i Sydafrika
Titel 7 Fascisme
Titel 8 Imperialisme
Titel 9 Hekse i Danmark
Titel 10 1. Verdenskrig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid


I dette forløb har eleverne arbejdet med vikingetiden. Vi har tidsmæssigt arbejdet med perioden 793-1050, men også set på hvordan hele perioden ”opfindes” i 1800-tallet som en del af de nationalistiske strømninger, der finder sted her. Løbende har eleverne arbejdet med, hvordan vikingetiden opfattes i dag, og hvordan den er et udtryk for forskellige typer af historiebrug. Eleverne har tilmed i grupper udformet et kreativt produkt, som de sidenhen har skulle fremlægge med fokus på historisk formidling.

Kilder:
- ”Slaget ved Lindisfarne” af den engelske præst Alkuin fra York
- Ibn Fadlan: ”Om vikinger ved Volga”
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
- A.D. Jørgensen (1882)
- H.C. Andersen ”I Danmark er jeg født” (1850)
- Forskellige typer af historiebrug (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/)

Andet materiale:
- Nationalmuseet: ”Vinkler på vikingetiden” (2013): https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/e-bog-vinkler-paa-vikingetiden/
- Danmarkshistorien: ”Historiebrug af vikingetiden”, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/
- DR: ”1000 års tro. Danernes store religionsskifte”: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-danernes-store-religionsskifte_103541
- Nationalmuseet: ”Om vikingeskibet”: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
- Pedes skæve Danmarkshistorie: https://www.youtube.com/watch?v=v2I3-TX8v9s
- Trailer til Vikings: https://www.youtube.com/watch?v=xdm7Z3TQhDg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - Middelalderen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Renæssancen

Eleverne har i forløbet arbejdet med renæssancens opståen og menneskesyn samt udviklingen inden for naturvidenskab og verdensbilleder; dertil hvilken betydning disse har haft for den katolske kirke. Eleverne har herunder beskæftiget sig med Reformationen i både europæisk og dansk perspektiv.

Kilder:
- Sandro Botticelli: ”Venus’ fødsel” (ca. 1486)
- Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed (1496)
- John af Salisbury: Om mennesket
- Leonardo da Vinci: ”Den Vitruvianske Mand” (ca. 1490)
- Illustration af det geocentriske verdensbillede fra Nürembergkrøniken (1493)
- Nicolaus Kopernikus: Illustration af det heliocentriske verdensbillede i ”De revolutionibus orbium coelestium” (1543)
- Illustration af det tychoniske verdenssystem fra 1588
- Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris (1509)
- Martin Luther: Uddrag af hans 95 teser (1517)

Andet materiale:
- Bryld, Carl-Johan (2020): Verden før 1914
- DR: ”Tycho Brahe: Kongen af Hven”: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=tycho%20brahe&orderby=title&SearchID=dff2d6e8-78f4-4d1f-9285-b1018b871b1d&index=1
- DR: ”1000 års tro”: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-kongens-kamp-mod-kirken_103545
- Fink-Jensen, Morten (2020): Reformationens moderne betydning: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationens-moderne-betydning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Europa opdager verden

Eleverne har i forlængelse af deres forløb om renæssancen arbejdet med de europæiske opdagelsesrejser ca. 1400-1600. Fokus har særligt været på Spanien og Portugals rejser mod både øst og vest. Eleverne har i den forbindelse undersøgt forskellige kulturmøder og de fremmedbilleder, som opstår ved disse. Eleverne har desuden trænet aflæsningen af kort.

Kilder:
- Uddrag af ”Roteiro” (om Vasco da Gamas rejse til Indien), 1497-1498
- Fire kilder om slavehandel i Vestafrika ml. 1535-1600
- Statistik over skibsrejser fra Europa til Asien ml. 1500-1800
- Nicolo de Conti: Uddrag af India recognita (Det genopdagede Indien), 1492
- Toscanellis verdenskort fra 1474
- Christoffer Columbus: uddrag af dagbog, 1492
- Christoffer Columbus’ Santangelbrev, 1493
- Aztekisk digt om den spanske erobring
- Cortés om erobringen af Aztekerriget
- Eksempler på historiebrug: Spanske illustrationer af aztekerne, De dødes dag i Mexico, maleri af Cotés' møde med aztekerne, maleri af Columbus' landgang.

Andet materiale:
Frederiksen, Peter (2019): ”Den tidlige globalisering” i Vores Verdenshistorie
Frederiksen, Peter (2019): ”Mødet med aztekerne” i Vores Verdenshistorie
Bryld, Carl Johan (2018): Verden før 1914 s. 157-163
Rostgaard og Schou (2010): Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, s. 20-21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Antikkens styreformer

Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger har forløbet haft fokus på Romerriget og det romerske politiske system med særlig vægt på republikken samt overgangen fra republik til kejserdømme.

Kilder:
- Thukydid: ”Perikles Om Athens demokrati”, 431-430 fvt.
- Den gamle oligark: ”Kritik af Athens demokrati”, ca. 430 fvt.
- Quintus Cicero: ”Marcus Ciceros valgkamp”, 64 fvt.
- Polyb om Roms forfatning
- Cassius Dio: Roms Historie bind 44 §3 + 9-13 (om mordet på Cæsar)
- Plutark: ”Cæsar” §60-62
- Sueton: ”Divus Julius” §40-41 + 43-44
- Augustus: Res Gestae §1-19
- Eksempler på historiebrug: klokdæksel med SPQR,, tegneserie med Asterix og Obelix, maleri af Venus' fødsel, arkitektur (Københavns Byret)

Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Demokratiets vugge” i Vores Verdenshistorie
- Grubb m.fl. (2005): Overblik – Verdenshistorie i korte træk s. 21-28
- Bryld, Carl Johan (2008): Verden før 1914 s. 12-21, 37-57
- Ahle, Allan (2021): ”Myten om Roms grundlæggelse” i Historieportalen
- Smit og Vollmond (2017): Verdenshistorie 1 s. 28-44
- Nørskov, Vinnie (sidst revideret i 2022): ”Brug og misbrug af antikken” https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Apartheid i Sydafrika

Eleverne har i forløbet arbejdet med europæernes ankomst til Sydafrika frem mod apartheid-systemet samt dets opståen, konsolidering og afskaffelse.

Kilder:
- Rudyard Kipling ”Hvid mands byrde”, 1899
- ANC’s ”Aktionsprogram”, 17. dec. 1949
- Harry Mashabela om Soweto-oprøret, 1987
- Nationalistpartiet: Pjece om racepolitik, dec. 1947
- Frihedserklæringen vedtaget på Folkets Kongres d. 26/6 1955
- The Rhodes Colossus - en karikaturtegning i "Punch", 1882
- Kort over velkendte afrikanske riger op mod Berlinkonferencen (1884) + kort over Afrika efter den europæiske erobring (1914)
- Nelson Mandela: Indsættelsestale som præsident, 1994

Andet materiale:
- Faktalink: ”Apartheid”: https://faktalink.dk/titelliste/apar
- Gunnarsen, Gorm (2004): Sydafrikas Historie
- ”Rise up – kampen mod Apartheid” (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fascisme

Eleverne har i forløbet arbejdet med fascismen som ideologi set i lyset af andre ideologier i det 20. århundrede. Eleverne har, via kildemateriale som særligt partiprogrammer og propagandaplakater, beskæftiget sig med Benito Mussolini og fascismens udvikling frem mod 2. Verdenskrig. Derudover har eleverne sammenlignet fascismen i Italien med udviklingen af nazismen i Tyskland.

Kilder:
- NSDAP: Uddrag af Nazistpartiets partiprogram (1920)
- Uddrag fra børnebogen Giftsvampen/Der Giftpilz (1935)
- Uddrag fra en tysk regnebog (1935)
- Benito Mussolini (1932): Uddrag af Fascismens doktrin
- Heinrich Himmler (1937): Himmler om koncentrationslejre
- Benito Mussolini (1938): ”Fascistiske videnskabsmænds manifest”
- ”Foranstaltninger til forsvar for den italienske race” (1938)
- Uddrag af ”Propagandaministeriets henstillinger til pressen ”
- Plakat for Alternative für Deutschland (2017)
- Victor Klemperers: Uddrag af dagbog (1937-42)
- Udpluk af div. propagandaplakater

Andet materiale:
- Peter Frederiksen (2014): Ideologiernes kamp – kampen om det gode samfund
- CJ. Bryld (2014): Verden efter 1914
- Jesper Skov & Mikkel Thrane Lassen (2016): Italiens historie
- DRTV: Hitlers brutale inderkreds, episode 4 ”Jødehad”
- “Fascisme i dag” på Faktalink.dk
- ”Propagandaens fjendebilleder” på Folkedrab.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Imperialisme

Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med imperialisme som periode og ideologi. Her har de undersøgt forudsætninger og motiver for imperialisme samt konsekvenser heraf. De har undersøgt, hvordan imperialismemagter har formet landskaber, mennesker og tangegange med afsæt i en synkron sammenligning af imperialsimens forløb tre forskellige steder: Tyskland, Frankrig og Storbritannien med primært fokus på den britiske imperialisme. Eleverne har som ramme for deres undersøgelse haft udgangspunkt i tre imperialismeteorier.

Kilder:
- Sir Charles Dilke ”Et større Storbritannien” 1868
- Jules Ferry ”Forsvar for den franske imperialisme”, 1879
- J. Colomb: ”Imperial Federation Map of the World Showing the Extent of the British Empire in 1886”, 1886
- Rudyard Kipling: ”Den Hvide Mands Byrde”, 1899
- Kort over kolonimagter i Europa, Afrika og Asien ca. 1914
- Karikaturtegning af Cecil Rhodes fra Puck Magazine, 1892
- Tatovering med teksten ”Rule Britannia, Britannia Rules the Waves!”, årstal ukendt
- Salmonsens Store Illustrerede Konversationsleksikon: ”Afrika”, 1893.


Andet materiale:
- Ørnstrøm & Munk (2022): ”Europæernes motiver” i Vestens dominans og imperialisme
- Husted, Martin A. (2015): Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
- Skovgaard Nielsen, Henrik (1972): Imperialismen 1870-1914
- Bang m.fl.: ”Teorier om imperier” (2019) i Imperier fra oldtid til nutid
- Vollmond og Smitt (2017): Verdenshistorie 2
- DRKultur (2012): Dokumentar ”Arven efter imperiet”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hekse i Danmark

Forløbet om hekse beskæftiger sig særligt med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet, og dertil trukket tråde til hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid.
Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været i Danmark, og der indkredses i forbindelse hermed "typiske danske heks": hvilke mennesker blev anklaget for trolddom, hvordan faldt sagerne ud, og hvordan blev de opfattet i samtiden? Eleverne har undersøgt hekseprocesser i lyset af sociale, religiøse, politiske og kulturelle udviklinger i samtiden. Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet – men i folketroen eksisterede heksen stadig: I lang tid som en egentlig trussel, men senere overleveret som en skikkelse i eventyr fra 1800-tallet, hvilket eleverne har perspektiveret til.

Kilder:
- Christian 4.: Trolddomsforordningen, 12. oktober 1617
- Sagen mod Ingeborg Harchis, 1577
- Tysk illustration fra 1508 over ”Det pinlige forhør”
- Uddrag af Jyske Lov, 1241
- Mindeplade over Maren Spliid i Ribe
- Susan Grønbech Kongpetsak: ”Heksen er blevet cool”, SDU 2023
- Herrefoged Morten Faxes dom over Anne Palles, 2. november 1692
- Christian 5.s ordre til stiftamtmanden, 25. marts 1693
- Annegerd Kristensen: ”Line er 16 – og heks!” udgivet i Politiken d. 21. juni 2010


Andet materiale:
- Trailer til ”The Witch” (2016)
- ”De lutherske teologers syn på trolddom i 1500- og 1600-tallet” på danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk
/vis/materiale/de-lutherske-teologers-syn-paa-trolddom-i-1500-og-1600-tallet
- Thomsen, Kasper (2018): ”Erindringshistorie” i Historiefaglig arbejdsbog
- Christiansen, Lars (2023): ”Arven efter heksene” i På sporet af Danmarks hekse
- Becher, Eva (2021): ”Hekse” på Historieportalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 1. Verdenskrig

Eleverne har i forløbet arbejdet med 1. Verdenskrig: herunder årsager til udbruddet, krigens forløb samt konsekvenser for eftertiden.

Kilder:
- Stefan Zweig om tiden før 1. Verdenskrig i erindringsbogen Verden af i går (1942)
- Jevtic, Borijove fra Nationalt Forsvar i New York World
- Selvvalgte breve og dagbogsuddrag forfattet af Sønderjyder under 1. Verdenskrig: http://www.eurobeast.dk/verdenskrig/krig/forloeb.htm
- Woodrow Wilsons 14 punkter (1918)
- Britisk plakat: ”We risk our lives to bring you food. It's up to you not to waste it. A message from our seamen.” (1917)
- Amerikansk plakat: ”Destroy this mad brute Enlist” (1918)
- Amerikansk karikaturtegning fra New York World (1924)
- Et postkort, der illustrerer Dolkestødslegenden (1919)
- Uddrag af Versaillestraktaten (1919)


Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2021): Vores Verdenshistorie
- Eberhardt, Jakob (2021): ”1. Verdenskrig”, Historieportalen
- Sørensen, Nils Arne (2023): ”1. Verdenskrig”, Den Store Danske: 1. Verdenskrig (1914-18)
- Uddrag fra filmen Intet nyt fra Vestfronten (1979)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer