X - Hasseris Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Hasseris Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Pernille Aaen Søltoft
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid
Titel 2
DHO - Middelalderen
Titel 3
Renæssancen
Titel 4
Europa opdager verden
Titel 5
Antikkens styreformer
Titel 6
Apartheid i Sydafrika
Titel 7
Fascisme
Titel 8
Imperialisme
Titel 9
Hekse i Danmark
Titel 10
1. Verdenskrig
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid
I dette forløb har eleverne arbejdet med vikingetiden. Vi har tidsmæssigt arbejdet med perioden 793-1050, men også set på hvordan hele perioden ”opfindes” i 1800-tallet som en del af de nationalistiske strømninger, der finder sted her. Løbende har eleverne arbejdet med, hvordan vikingetiden opfattes i dag, og hvordan den er et udtryk for forskellige typer af historiebrug. Eleverne har tilmed i grupper udformet et kreativt produkt, som de sidenhen har skulle fremlægge med fokus på historisk formidling.
Kilder:
- ”Slaget ved Lindisfarne” af den engelske præst Alkuin fra York
- Ibn Fadlan: ”Om vikinger ved Volga”
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
- A.D. Jørgensen (1882)
- H.C. Andersen ”I Danmark er jeg født” (1850)
- Forskellige typer af historiebrug (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/)
Andet materiale:
- Nationalmuseet: ”Vinkler på vikingetiden” (2013):
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/e-bog-vinkler-paa-vikingetiden/
- Danmarkshistorien: ”Historiebrug af vikingetiden”,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/
- DR: ”1000 års tro. Danernes store religionsskifte”:
https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-danernes-store-religionsskifte_103541
- Nationalmuseet: ”Om vikingeskibet”:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
- Pedes skæve Danmarkshistorie:
https://www.youtube.com/watch?v=v2I3-TX8v9s
- Trailer til Vikings:
https://www.youtube.com/watch?v=xdm7Z3TQhDg
Indhold
Kernestof:
Hejsa 1.y. Velkommen tilbage fra juleferie. Vi skal endelig i gang med et af de fedeste fag i jeres gymnasietid: historie! Før vi dykker ned i faget - og jeres første forløb om vikingerne - skal vi lige lære hinanden at kende.
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning-2.pdf
Vi starter ud med at gennemgå arbejdsspørgsmålene til s. 15-17 i Vinkler på vikingetiden. Herefter går vi til kildeanalyse - husk derfor jeres mappe!
Hvad er kildeanalyse.pptx
Model til kildeanalyse.docx
Vi starter ud med at gennemgå kilden om Slaget ved Lindisfarne.
Læs s. 29-34 i Vinkler på vikingetiden. Mens I læser, skriver I noter/stikord til følgende:
Vikingeskibe og -togter.pptx
I skal have lavet jeres kildeanalyse af "Ibn Fadlan om mødet med vikingerne ved Volga-floden" færdig til lektionen. Vi starter ud med at gennemgå den sammen.
Statsmagt i vikingetiden.pptx
Læs side 83-85 i Vinkler på vikingetiden.
På klassen:
Lektie: Tag hue, jakke, vanter og jeres bedste gå-sko på. Eventuelt en termokop med kaffe/te/kakao/whatever i. Tag høretelefoner i og gå en god tur, mens I lytter til podcast-afsnittet om Harald Blåtand: Kongerækken: Harald Blåtand
Lad Harald forklare danerne, hvorfor de skal lade sig kristne
Kristningen af Danmark.pptx
1y. Historisk formidling af vikingetiden.pdf
Vi arbejder med jeres fremlæggelser.
Vi skal have færdiggjort jeres produkter i lektionen, så alle er klar til at fremlægge næste gang!
Dagen over alle dage: Fremlæggelses-dag OG fredag. Det bliver ikke bedre! Vi glæder os alle til at se de fine produkter, så vær klar til at fremlægge i starten af lektionen. Det bliver kanon :-)
Vi holder en pause med vikingetiden for en kort stund, da vi skal have en ekstralektion i digital dannelse med fokus på fake news.
Kan I spotte det deepfakede ansigt?
Læs vedhæftede tekst om historiebrug til lektionen. Når I har læst den, vil jeg gerne have, at I overvejer, hvornår I selv bevidst eller ubevidst gør brug af historien i jeres dagligdag.
Grupperarbejde:
Ingen lektier :-)
Gruppearbejde med kilden af A.D. Jørgensen
Opfindelsen af vikingetiden.pptx
Tolkning af vikingetiden.docx
Hej 1.y. Jeg er på studietur, hvorfor I skal arbejde selv i denne lektion. Jeg har - som den it-kyndige lærer, I ved, jeg er :) - lavet en indtalt besked til jer, hvor jeg forklarer, hvad I skal i denne lektion. Så; start med at lytte til min besked,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO - Middelalderen
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi starter med kort at snakke om jeres opsamlingsark til vikingetiden, hvis der er noget, I her mangler at få svar på.
Inden I begynder på dagens læselektie, ser I de sidste 10 minutter af Historien om Danmark, som vi ikke nåede på klassen: Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Samfundets opbygning:
Opdateret: Læs jeres tildelte afsnit færdigt hjemme og få skrevet noter/stikord til, så I er klar til at præsentere jeres afsnit for resten af gruppen. Mangler man meget, må man forsøge at skim-/hurtiglæse det sidste.
Korstog i middelalderen:
Alle har læst deres tildelte afsnit færdigt til lektionen: De der beder, de der kæmper eller de der arbejder. I skal gennemgå jeres afsnit i DHO-gruppen som det første.
I skal til lektionen kunne forklare følgende opbygning (som vi også gennemgik før ferien). Vi trækker lod om en heldig kartoffel, der får lov at forklare modellen for resten af klassen - så sørg for at have styr på den.
DHO 2022.docx
Jyske Lov:
I skal til lektionen have læst om Jyske Lov på danmarkshistorien.dk: Jyske Lov 1241
DHO-powerpoint - Middelalder 1y.pptx
Om at skrive opgaver i word-5.docx
Videnskabsteori - DHO.pptx
Diskussionsafsnit i DHO.docx
Vi skal snakke om og arbejde med jeres mundtlige oplæg til prøven. Læs vedhæftede dokument igennem inden lektionen: DHO - den mundtlige årsprøve.docx
Mundtligt oplæg, DHO.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Renæssancen
Eleverne har i forløbet arbejdet med renæssancens opståen og menneskesyn samt udviklingen inden for naturvidenskab og verdensbilleder; dertil hvilken betydning disse har haft for den katolske kirke. Eleverne har herunder beskæftiget sig med Reformationen i både europæisk og dansk perspektiv.
Kilder:
- Sandro Botticelli: ”Venus’ fødsel” (ca. 1486)
- Pico della Mirandola: Om menneskets værdighed (1496)
- John af Salisbury: Om mennesket
- Leonardo da Vinci: ”Den Vitruvianske Mand” (ca. 1490)
- Illustration af det geocentriske verdensbillede fra Nürembergkrøniken (1493)
- Nicolaus Kopernikus: Illustration af det heliocentriske verdensbillede i ”De revolutionibus orbium coelestium” (1543)
- Illustration af det tychoniske verdenssystem fra 1588
- Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris (1509)
- Martin Luther: Uddrag af hans 95 teser (1517)
Andet materiale:
- Bryld, Carl-Johan (2020): Verden før 1914
- DR: ”Tycho Brahe: Kongen af Hven”:
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=tycho%20brahe&orderby=title&SearchID=dff2d6e8-78f4-4d1f-9285-b1018b871b1d&index=1
- DR: ”1000 års tro”:
https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-kongens-kamp-mod-kirken_103545
- Fink-Jensen, Morten (2020): Reformationens moderne betydning:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/reformationens-moderne-betydning
Indhold
Kernestof:
Hej 2.y og velkommen tilbage fra ferie :-)
Grupper:
Oversigt og repetitionsskema.docx
Læs kilden af Pico della Mirandola hjemme. Jeg ved, den kan være svær, men den er kort, så forsøg at læs den grundigt - gerne to gange!
Mirandola + marginspørgsmål.pdf
Læs s. 129-132 i Verden før 1914 (indtil afsnittet om pavekirkens svækkelse).
Opgave - udviklingen af verdensbilleder.docx
Verdensopfattelser - kort.pdf
Læs s. 132-133 i Verden før 1914:
Årsager til pavekirkens svækkelse.docx
Læs afsnittet "Luther spalter kirken" side 134-137 i Verden før 1914.
Verden før 1914 s. 134-141.pdf
Martin Luthers 95 teser.pdf
Vi starter ud med at gennemgå jeres arbejdsark om den evangelisk-lutherske kirke. Herefter snakker vi reformation i Danmark.
Tidslinje - Reformationen.pdf
DRTV - 1000 års tro: Kongens kamp mod kirken
Læs artiklen: Reformationens moderne betydning
Reformationens moderne betydning.docx
Lav jeres arbejdsark "Reformationens moderne betydning" færdigt til lektionen. Vi starter ud med at snakke om reformationen og dens betydning og konsekvenser for i dag. Herefter skal vi som afslutning på forløbet arbejde med flot renæssancekunst :-)
Analyse af kunst fra renæssancen 2y.docx
Konsekvenser af reformationen.pptx
Vi bruger den første halve time på at få lavet jeres fremlæggelser færdige, hvorefter vi skal se jeres fine præsentationer. Var man der ikke i sidste lektion, skal man orientere sig i dokumentet fra før ferien, ift. hvilken gruppe man er i.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Europa opdager verden
Eleverne har i forlængelse af deres forløb om renæssancen arbejdet med de europæiske opdagelsesrejser ca. 1400-1600. Fokus har særligt været på Spanien og Portugals rejser mod både øst og vest. Eleverne har i den forbindelse undersøgt forskellige kulturmøder og de fremmedbilleder, som opstår ved disse. Eleverne har desuden trænet aflæsningen af kort.
Kilder:
- Uddrag af ”Roteiro” (om Vasco da Gamas rejse til Indien), 1497-1498
- Fire kilder om slavehandel i Vestafrika ml. 1535-1600
- Statistik over skibsrejser fra Europa til Asien ml. 1500-1800
- Nicolo de Conti: Uddrag af India recognita (Det genopdagede Indien), 1492
- Toscanellis verdenskort fra 1474
- Christoffer Columbus: uddrag af dagbog, 1492
- Christoffer Columbus’ Santangelbrev, 1493
- Aztekisk digt om den spanske erobring
- Cortés om erobringen af Aztekerriget
- Eksempler på historiebrug: Spanske illustrationer af aztekerne, De dødes dag i Mexico, maleri af Cotés' møde med aztekerne, maleri af Columbus' landgang.
Andet materiale:
Frederiksen, Peter (2019): ”Den tidlige globalisering” i Vores Verdenshistorie
Frederiksen, Peter (2019): ”Mødet med aztekerne” i Vores Verdenshistorie
Bryld, Carl Johan (2018): Verden før 1914 s. 157-163
Rostgaard og Schou (2010): Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal, s. 20-21
Indhold
Kernestof:
Historiesyn.pptx
Verden før 1914 s. 157-163.pdf
Kort over de store opdagelser
Oversigt og repetitionsskema.docx
Vi starter med at opsummere de vigtigste pointer fra sidste lektion. Lektie: besvar følgende spørgsmål og læg jeres svar ind under elevfeedback.
Kilde - Vasco da Gama.docx
Europa opdager verden - Portugal.pptx
Søvejen til Indien - kort.docx
Læs side 161-163 i Verden før 1914.
Den portugisiske slavehandel i Vestafrika.docx
Portugals handelsimperium.pptx
Ingen lektie :-)
Antal skibsrejser fra Europa til Asien 1500-1800.docx
Kilde - Columbus opdager Amerika.docx
Europæerne i Asien.pptx
Hola 2.y. Long time no see :-) Vi skal videre med vores forløb om opdagelsesrejser, og skal i lektionen arbejde videre med Columbus. Ingen lektier! Vi ses.
Columbus Santangelbrev.pdf
Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder.pdf
Europæernes menneskeopfattelse - Opdagelserne.docx
Europæernes menneskeopfattelse.pptx
Den spanske erobring af Aztekerriget.docx
Spansk erobring af Aztekerriget .pptx
Vi skal i lektionen afslutte Spaniens møde med Aztekerriget. Læs vedhæftede dokument om den spanske erobring, og sørg for at I til lektionen kan redegøre for erobringens forløb, motiver og konsekvenser.
Mødet med aztekerne, Vores Verdenshistorie.pdf
Billedanalyse - Kulturmøder og sammenstød.docx
Billeder til analyse.docx
Læs afsnittet "Den tidlige globalisering" fra Vores Verdenshistorie. I skal til lektionen kunne definere begrebet "globalisering" og forklare hhv. politisk- og økonomisk globalisering.
Den tidlige globalisering.pdf
Arbejdsark om globalisering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Antikkens styreformer
Med udgangspunkt i en kort gennemgang af det athenske demokrati og dets forudsætninger har forløbet haft fokus på Romerriget og det romerske politiske system med særlig vægt på republikken samt overgangen fra republik til kejserdømme.
Kilder:
- Thukydid: ”Perikles Om Athens demokrati”, 431-430 fvt.
- Den gamle oligark: ”Kritik af Athens demokrati”, ca. 430 fvt.
- Quintus Cicero: ”Marcus Ciceros valgkamp”, 64 fvt.
- Polyb om Roms forfatning
- Cassius Dio: Roms Historie bind 44 §3 + 9-13 (om mordet på Cæsar)
- Plutark: ”Cæsar” §60-62
- Sueton: ”Divus Julius” §40-41 + 43-44
- Augustus: Res Gestae §1-19
- Eksempler på historiebrug: klokdæksel med SPQR,, tegneserie med Asterix og Obelix, maleri af Venus' fødsel, arkitektur (Københavns Byret)
Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2019): ”Demokratiets vugge” i Vores Verdenshistorie
- Grubb m.fl. (2005): Overblik – Verdenshistorie i korte træk s. 21-28
- Bryld, Carl Johan (2008): Verden før 1914 s. 12-21, 37-57
- Ahle, Allan (2021): ”Myten om Roms grundlæggelse” i Historieportalen
- Smit og Vollmond (2017): Verdenshistorie 1 s. 28-44
- Nørskov, Vinnie (sidst revideret i 2022): ”Brug og misbrug af antikken”
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte et nyt forløb om antikkens styreformer. Læs dokumentet "Antikkens Grækenland".
Antikkens Grækenland fra Vores Verdenshistorie.pdf
Antikkens Grækenland.pptx
Overblik side 21-28.pdf
(Gen)læs afsnittet om Perikles og det athenske demokrati i vedhæftede fra Overblik (s. 26-28). Derudover skal I til lektionen have helt styr på, hvem Perikles var. Research om ham på nettet (Wikipedia, Den Store Danske etc.) og lav en kort beskrivels
Styreformer i antikken.pptx
Problemstillinger til Perikles gravtale
Ingen lektier.
Myten om Roms grundlæggelse.pdf
Læs dokumentet "Myten om Roms grundlæggelse" og lav de dertilhørende arbejdsspørgsmål, som ligger på sidste lektion før ferien.
Verden før 1914 s. 37-57.pdf
Fra kongedømme til republik.pptx
Smit og Vollmond Verdenshistorie.pdf
Det politiske system i Rom.pdf
Venskab og tjenester i Den romerske Republik.pdf
Kilde - Ciceros valgkamp.doc
Færdiggør analysen af kilden om Ciceros valgkamp, hvis ikke I blev færdige på klassen sidst.
Rom som Middelhavsverdenens hersker.pdf
Afsnit
I skal arbejde selv i denne lektion. Se planen for lektionen i dokumentet.
Ingen lektier. Vi starter med at gennemgå jeres arbejd-selv fra sidste uge.
Triumviratet og Cæsars diktatur .pdf
Ophavsbestemmelser - Mordet på Cæsar.docx
Republikkens sammenbrud.pptx
Kildeanalyse - Mordet på Cæsar.docx
Vi gennemgår kilderne af Dio og Sueton. Sørg for at have lavet jeres analyse af begge beretninger færdig til lektionen. Herefter taler vi fælles om Plutarks udlægning.
Mordet på Julius Cæsar.pptx
Kilde - Augustus Res Gestae.pdf
Læs vedhæftede til lektionen: Brug og misbrug af antikken.pdf
Antikken og historiebrug.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Apartheid i Sydafrika
Eleverne har i forløbet arbejdet med europæernes ankomst til Sydafrika frem mod apartheid-systemet samt dets opståen, konsolidering og afskaffelse.
Kilder:
- Rudyard Kipling ”Hvid mands byrde”, 1899
- ANC’s ”Aktionsprogram”, 17. dec. 1949
- Harry Mashabela om Soweto-oprøret, 1987
- Nationalistpartiet: Pjece om racepolitik, dec. 1947
- Frihedserklæringen vedtaget på Folkets Kongres d. 26/6 1955
- The Rhodes Colossus - en karikaturtegning i "Punch", 1882
- Kort over velkendte afrikanske riger op mod Berlinkonferencen (1884) + kort over Afrika efter den europæiske erobring (1914)
- Nelson Mandela: Indsættelsestale som præsident, 1994
Andet materiale:
- Faktalink: ”Apartheid”:
https://faktalink.dk/titelliste/apar
- Gunnarsen, Gorm (2004): Sydafrikas Historie
- ”Rise up – kampen mod Apartheid” (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Apartheid i Sydafrika
Kapløbet om Afrika.pptx
Kilde - Hvid Mands Byrde af Rudyard Kipling.docx
Gorm Gunnarsen Sydafrikas Historie.pdf
Nationalistpartiet og ANC.pptx
Apartheid i Sydafrika.pptx
Ingen lektie :-)
Problemstillinger - Apartheids begyndelse
Den gode problemstilling.pptx
Kilder - Apartheidsystemets begyndelse.docx
I skal i denne lektion arbejde selv. Se vedhæftede dokument for info. I må gerne arbejde i grupper, men alle skal uploade deres eget dokument under elevfeedback inden lektionen er slut, hvilket tæller som fraværsregistrering. Vi ses i næste uge :-)
Apartheid-lovene.docx
Læs om Soweto-oprøret side 35-36 i Gunnarsens Sydafrikas Historie, som ligger på forrige lektion.
Læs kilde 59 på s. 116 i Gunnarsens Sydafrikas Historie:
Queenstown.docx
Læs s. 37-41 fra afsnittet ”Nye folkelige organisationer” i Gunnarsens Sydafrikas Historie.
Apartheid i krise.pptx
Vi skal i lektionen snakke om og perspektivere til Israel-Palæstina-konflikten. Lektie er at researche om konflikten på nettet (husk at være kildekritiske!), og sætte sig ind i hvad den handler om samt den historiske baggrund for konflikten.
Apartheid og Israel-Palæstina.docx
Læs side 42-44 indtil afsnittet "Forhandling og sammenbrud" i Gunnarsens Sydafrikas Historie, som ligger på en af de forrige lektioner.
Forhandlinger og sammenbrud.pptx
Diskursanalyse i historie.pdf
Nelson Mandelas indtrædelsestale 1994.pdf
Historisk formidling - afskaffelsen af Apartheid.docx
Afsnit
I får lektionen til at filme og færdiggøre jeres produkter, så alle er klar til at fremlægge næste gang.
Opg. Tiden efter apartheid.docx
Lav opgave 1 i "Tiden efter Apartheid" færdig til lektionen. Vi gennemgår opgaven, samler lidt op på forløbet og laver noget hyggeligt til sidst i lektionen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fascisme
Eleverne har i forløbet arbejdet med fascismen som ideologi set i lyset af andre ideologier i det 20. århundrede. Eleverne har, via kildemateriale som særligt partiprogrammer og propagandaplakater, beskæftiget sig med Benito Mussolini og fascismens udvikling frem mod 2. Verdenskrig. Derudover har eleverne sammenlignet fascismen i Italien med udviklingen af nazismen i Tyskland.
Kilder:
- NSDAP: Uddrag af Nazistpartiets partiprogram (1920)
- Uddrag fra børnebogen Giftsvampen/Der Giftpilz (1935)
- Uddrag fra en tysk regnebog (1935)
- Benito Mussolini (1932): Uddrag af Fascismens doktrin
- Heinrich Himmler (1937): Himmler om koncentrationslejre
- Benito Mussolini (1938): ”Fascistiske videnskabsmænds manifest”
- ”Foranstaltninger til forsvar for den italienske race” (1938)
- Uddrag af ”Propagandaministeriets henstillinger til pressen ”
- Plakat for Alternative für Deutschland (2017)
- Victor Klemperers: Uddrag af dagbog (1937-42)
- Udpluk af div. propagandaplakater
Andet materiale:
- Peter Frederiksen (2014): Ideologiernes kamp – kampen om det gode samfund
- CJ. Bryld (2014): Verden efter 1914
- Jesper Skov & Mikkel Thrane Lassen (2016): Italiens historie
- DRTV: Hitlers brutale inderkreds, episode 4 ”Jødehad”
- “Fascisme i dag” på
Faktalink.dk
- ”Propagandaens fjendebilleder” på
Folkedrab.dk
Indhold
Kernestof:
Hej 3.y :-) Jeg håber, I har haft en dejlig sommerferie, og er klar til jeres sidste år på gym. Vi skal starte året med et forløb om fascisme, og vi skal derfor til en start have styr på, hvad en ideologi egentlig er for noget. Undersøg derfor på net
De tre klassiske ideologier.pdf
Oversigt over ideologier.docx
Grupper
Verden efter 1914 CJ Bryld 81-88 94-103.pdf
Italiens historie J Skov & M Thrane Lassen.pdf
Europa efter 1. Verdenskrig.pptx
Mussolini - Om Fascismen .pdf
Kildearbejde Fascismens doktrin.docx
Vi skal i lektionen arbejde med fascistisk propaganda. Overvej følgende (dvs. skriv et par stikord og smid ind under elevfeedback inden lektionen):
Kilde - Propagandaministeriets henstilling til pressen.pdf
Analyse af fascistiske propagandaplakater.pdf
Fascistiske plakater.docx
Refleksionsskrivning - fascistisk propaganda.pdf
Læs teksten "Racelovene og antisemitisme" samt kilde 16 "Racelovene" til lektionen. Mens I læser, skal I overveje/skrive noter til følgende fokus: Hvad var det overordnede formål med indførelsen af racelovene, og hvordan afspejler de Mussolinis ideol
Kildearbejde - Racelovene 1938.docx
Opsamling på problemstilling.docx
Fascismen i dag + spørgsmål.pdf
Forestil jer at I er et nyoprettet politisk parti i Italien, hvis ideologi læner sig op ad den fascistiske ideologi.
Vi vender snuden mod Tyskland, og skal i lektionen undersøge, hvordan Hitler egentlig kom til magten. Læs s. 94-99 i Verden før 1914. Mens I læser, noterer I de vigtigste begivenheder i Hitlers vej til magten.
Tyskland efter 1. Verdenskrig.pptx
Nazistpartiets program 1920.doc
Refleksionsskrivning - besvarelse af problemstilling.pdf
Vi starter lektionen med at få samlet op på jeres ideologiark. Herefter ser vi et dokumentarafsnit om Hitler.
DRTV - Hitlers brutale inderkreds: Jødehad
Læs s. 104-109 i Verden efter 1914.
Verden efter 1914 CJ Bryld 81-88 94-109.pdf
Mikrohistorie.pptx
Model over folkedrabsmentalitet .pdf
Mikrohistorisk analyse af Klemperers dagbøger.docx
Vi skal samle op på forløbet og lave en øvelse, der til forveksling ligner måden, man går til eksamen på. Lektie er derfor at danne sig et overblik over forløbet hjemmefra. Lav gerne jeres opsamlingsark og/eller ideologiark helt færdigt hjemme - det
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Imperialisme
Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med imperialisme som periode og ideologi. Her har de undersøgt forudsætninger og motiver for imperialisme samt konsekvenser heraf. De har undersøgt, hvordan imperialismemagter har formet landskaber, mennesker og tangegange med afsæt i en synkron sammenligning af imperialsimens forløb tre forskellige steder: Tyskland, Frankrig og Storbritannien med primært fokus på den britiske imperialisme. Eleverne har som ramme for deres undersøgelse haft udgangspunkt i tre imperialismeteorier.
Kilder:
- Sir Charles Dilke ”Et større Storbritannien” 1868
- Jules Ferry ”Forsvar for den franske imperialisme”, 1879
- J. Colomb: ”Imperial Federation Map of the World Showing the Extent of the British Empire in 1886”, 1886
- Rudyard Kipling: ”Den Hvide Mands Byrde”, 1899
- Kort over kolonimagter i Europa, Afrika og Asien ca. 1914
- Karikaturtegning af Cecil Rhodes fra Puck Magazine, 1892
- Tatovering med teksten ”Rule Britannia, Britannia Rules the Waves!”, årstal ukendt
- Salmonsens Store Illustrerede Konversationsleksikon: ”Afrika”, 1893.
Andet materiale:
- Ørnstrøm & Munk (2022): ”Europæernes motiver” i Vestens dominans og imperialisme
- Husted, Martin A. (2015): Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre
- Skovgaard Nielsen, Henrik (1972): Imperialismen 1870-1914
- Bang m.fl.: ”Teorier om imperier” (2019) i Imperier fra oldtid til nutid
- Vollmond og Smitt (2017): Verdenshistorie 2
- DRKultur (2012): Dokumentar ”Arven efter imperiet”
Indhold
Kernestof:
Vestens dominans frem mod 1800.pdf
Biologisk forklaring på Vestens dominans.pdf
Læs s. 18-20 (fra afsnittet "Teorier om imperier") i Imperier - fra oldtid til nutid. I skal til lektionen kunne redegøre for hhv. Lenin, Kennedy og Saids teori samt forklare dertilhørende figurer.
Bang mfl Imperier fra oldtid til nutid s 18-20 36 (imperialismeteori og Doyle).pdf
Konference - Kampen om historien.docx
Skriftlig besvarelse af problemstilling.pdf
Ingen lektie :-)
Link til ETU: https://gym-trivsel.dk/Link til UMV: https://umv.response.dk/#/da/
SRP i historie.pptx
Kapløbet om Afrika.pptx
Kilde - Leksikonartikel om Afrika.docx
Læs afsnittet om Det Britiske Imperiums storhedstid fra bogen Det Britiske Imperium - Fra Englands ekspansion til Commonwealth.
Imperialismens storhedstid - Det Britiske Imperium.pdf
Det Britiske Imperium.pptx
Kilder - Det Britiske Imperium.pdf
Læs afsnittet ”Frankrig – den evige toer” fra Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre.
Frankrig - den evige toer.pdf
Tidslinje - Frankrig 1850-1914.docx
Kilde - Jules Ferry, forsvar for fransk imperialisme 1883.docx
Refleksionsskrivning under elevfeedback:
Tyskland - den ivrige efternøler.pdf
Tidslinje - imperialisme.pdf
Som bekendt skal vi igen lege lærer/censor/elev som opsamling på forløbet. Vi kører de samme grupper som sidst men med nye roller. Sørg for at have forberedt jer hjemmefra: læs op på forløbet, få styr på jeres oversigtsark, kilder og problemstillinge
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hekse i Danmark
Forløbet om hekse beskæftiger sig særligt med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet, og dertil trukket tråde til hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid.
Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været i Danmark, og der indkredses i forbindelse hermed "typiske danske heks": hvilke mennesker blev anklaget for trolddom, hvordan faldt sagerne ud, og hvordan blev de opfattet i samtiden? Eleverne har undersøgt hekseprocesser i lyset af sociale, religiøse, politiske og kulturelle udviklinger i samtiden. Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet – men i folketroen eksisterede heksen stadig: I lang tid som en egentlig trussel, men senere overleveret som en skikkelse i eventyr fra 1800-tallet, hvilket eleverne har perspektiveret til.
Kilder:
- Christian 4.: Trolddomsforordningen, 12. oktober 1617
- Sagen mod Ingeborg Harchis, 1577
- Tysk illustration fra 1508 over ”Det pinlige forhør”
- Uddrag af Jyske Lov, 1241
- Mindeplade over Maren Spliid i Ribe
- Susan Grønbech Kongpetsak: ”Heksen er blevet cool”, SDU 2023
- Herrefoged Morten Faxes dom over Anne Palles, 2. november 1692
- Christian 5.s ordre til stiftamtmanden, 25. marts 1693
- Annegerd Kristensen: ”Line er 16 – og heks!” udgivet i Politiken d. 21. juni 2010
Andet materiale:
- Trailer til ”The Witch” (2016)
- ”De lutherske teologers syn på trolddom i 1500- og 1600-tallet” på
danmarkshistorien.dk
:
https://danmarkshistorien.dk
/vis/materiale/de-lutherske-teologers-syn-paa-trolddom-i-1500-og-1600-tallet
- Thomsen, Kasper (2018): ”Erindringshistorie” i Historiefaglig arbejdsbog
- Christiansen, Lars (2023): ”Arven efter heksene” i På sporet af Danmarks hekse
- Becher, Eva (2021): ”Hekse” på Historieportalen
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede om hekse og hekseforfølgelse i Danmark. Mens I læser, skriver I noter til:
Introduktion til hekse.pdf
Forløb om hekse.png
Hekse.pptx
Vi starter nogenlunde hvor vi slap sidst. Som lektie skal I læse om, hvordan de lutherske teologer efter Reformationen har set på trolddom: De lutherske teologers syn på trolddom i 1500- og 1600-tallet
Folketro og religion.pptx
Kilde - Trolddomsforordningen, 12 oktober 1617 med marginspørgsmål.docx
I skal til lektionen læse vedhæftede om det verdslige retssystem frem mod 1660. I skal kunne redegøre for udviklingen i lovgivningen fra middelalderen og frem til 1600-tallet, og dertil have styr på de tre retsinstanser, og hvordan de bruges ifm. sag
Lovgivningen.pdf
Skriftlig besvarelse af dagens problemstilling.docx
Lovgivningen.pptx
Kilde - Sagen om Ingeborg Harchis.pdf
Vi skal dykke ned i den mest berømte heksesag i Danmark; nemlig sagen om Maren Splid! Jeres lektie består af to dele:
Erindringshistorie som metode.pdf
Erindringshistorisk analyse - Mindeplade over Maren Splid.docx
Erindringshistorie.pptx
I skal i lektionen arbejde selv, da jeg er på kursus. Følg instruktionerne i vedhæftede dokument. Vi ses i næste uge :-)
Arbejd-selv.docx
Læs det vedhæftede kapitel "Arven efter heksene" og besvar spørgsmålene på første side, mens I læser.
Kap. 11 Arven efter heksene.pdf
Susan Kongpetsak, Heksen er blevet cool, SDU 2023.docx
Den sidste hekseafbrænding - Anne Palles inkl. kilder.pptx
På sådan en hellig fredag skal vi selvfølgelig igen lege lærer/censor/elev som opsamling på forløbet. Vi kører de samme grupper, som vi plejer, men med nye roller. Sørg for at have forberedt jer hjemmefra: læs op på forløbet, få styr på jeres oversig
Indholdsbegreber - Hekse.docx
Nøglebegreber - Hekse.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
1. Verdenskrig
Eleverne har i forløbet arbejdet med 1. Verdenskrig: herunder årsager til udbruddet, krigens forløb samt konsekvenser for eftertiden.
Kilder:
- Stefan Zweig om tiden før 1. Verdenskrig i erindringsbogen Verden af i går (1942)
- Jevtic, Borijove fra Nationalt Forsvar i New York World
- Selvvalgte breve og dagbogsuddrag forfattet af Sønderjyder under 1. Verdenskrig:
http://www.eurobeast.dk/verdenskrig/krig/forloeb.htm
- Woodrow Wilsons 14 punkter (1918)
- Britisk plakat: ”We risk our lives to bring you food. It's up to you not to waste it. A message from our seamen.” (1917)
- Amerikansk plakat: ”Destroy this mad brute Enlist” (1918)
- Amerikansk karikaturtegning fra New York World (1924)
- Et postkort, der illustrerer Dolkestødslegenden (1919)
- Uddrag af Versaillestraktaten (1919)
Andet materiale:
- Frederiksen, Peter (2021): Vores Verdenshistorie
- Eberhardt, Jakob (2021): ”1. Verdenskrig”, Historieportalen
- Sørensen, Nils Arne (2023): ”1. Verdenskrig”, Den Store Danske: 1. Verdenskrig (1914-18)
- Uddrag fra filmen Intet nyt fra Vestfronten (1979)
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt forløb om 1. Verdenskrig. Lektie er at læse vedhæftede fra Frederiksen (2021) frem til "Japans modernisering" på side 22. Spring opgaverne over.
Frederiksen 2021, Vores Verdenshistorie 3 s. 14-22.pdf
Kilde - Stefan Zweig Verden af i går inkl. marginspørgsmål.pdf
Frem mod 1. Verdenskrig.pptx
Læs vedhæftede (s. 32-35 + 37 i Frederiksen, 2021) om krigens udbrud. Læsefokus:
Frederiksen 2021, Vores Verdenshistorie 3 s. 32-35 + 37.pdf
Kilde - Borijove Jevtic fra Nationalt Forsvar i New York World.pdf
Årsagsforklaringer - 1. Verdenskrig.pdf
Læs s. 29-31 i Frederiksens Vores Verdenshistorie (2021).
Nationalstat og national identitet i Frederiksen 2021, Vores Verdenshistorie 3 s. 29-31.pdf
Fremlæggelser - Sønderjyder i 1. Verdenskrig.docx
Livet i skyttegravene.pptx
Vi arbejder videre på jeres projekter, mens vi har samtaler. Hvis I ikke fik fastlåst jer på det sidst; overvej gerne fokus og mulig problemstilling inden lektionen, så I er klar til at komme i gang med arbejdet.
Rækkefølge til samtaler.docx
I har lektionen til at færdiggøre jeres projekter, så alle er klar til at fremlægge mandag i næste uge.
STORE-FREMLÆGGELSES-DAAAAG JUBII!! Alle er klar med deres fremlæggelser fra lektionens start; og lad os så blive endnu klogere på 1. Verdenskrig. Vel mødt!
Læs vedhæftede fra Frederiksen 2021 (s. 40-43). Det er vigtigt, at I får læst for at kunne lave dagens arbejd-selv-opgave, der bliver lagt ind på lektionen umiddelbart inden dennes start.
Frederiksen, Peter 2021 s. 40-43.pdf
Arbejd selv d. 19.3.docx
Vi skifter perspektiv fra front til hjemmefront, og som lektie skal I læse vedhæftede (s. 48-51) i Frederiksen Vores Verdenshistorie (2021).
Frederiksen, Peter 2021 Vores Verdenshistorie s. 48-51.pdf
Propagandaplakater.pdf
Krigens fronter.pptx
1. Verdenskrig - Total krig.pdf
Læs s. 52-56 i Frederiksen (2021). I skal nærlæse s. 52+53 og besvare spørgsmålene nedenfor. I kan blot skimlæse resten (men stadig forstå!)
Frederiksen (2021) s. 52-56.pdf
Tidslinje - frem mod freden.pdf
Kildeanalyse - Wilsons fredspunkter.docx
Lektie er at læse op på sin rolle, så man har et nogenlunde overblik over mærkesager mv. til forhandlingerne. Var man der ikke i sidste lektion, tjekker man først, hvilken rolle man har fået tildelt i dokumentet "Grupper og roller" og læser dernæst o
Grupper og roller.docx
Kilde - Uddrag af Versaillestraktaten.pdf
Spørgsmål til traktaten
Læs uddraget af traktaten og besvar spørgsmålene:
Tidslinje - 1. Verdenskrig.docx
Tyskland efter 1. Verdenskrig.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285078", "T": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285078", "H": "/lectio/1283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73942285078" }